قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

سقوط آزاد قیمت دلار ادامه دارد | قیمت دلار در بازار و صرافی های امروز

بانک مرکزی امروز، پنجشنبه(۱۱اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

سقوط آزاد قیمت دلار ادامه دارد | قیمت دلار در بازار و صرافی های امروز
کدخبر : 10458
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

بانک مرکزی امروز، پنجشنبه(۱۱اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

بانک مرکزی امروز نرخ هر دلار را ۴۲ هزار ریال، پوند را ۵۰ هزار و ۵۴۷ ریال و یورو را ۴۴ هزار و ۸۳۶ ریال اعلام کرد.

USD دلار آمریکا ۴۲,۰۰۰

GBP پوند انگلیس ۵۰,۵۴۷

CHF فرانک سویس ۴۴,۷۴۵

SEK کرون سوئد ۴,۰۳۰

NOK کرون نروژ ۴,۰۴۶

DKK کرون دانمارک ۶,۰۲۵

INR روپیه هند ۵۱۰

AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷

KWD دینار کویت ۱۳۶,۸۸۳

PKR100 یکصد روپیه پاکستان ۱۶,۰۶۲

JPY100 یکصد ین ژاپن ۳۰,۹۲۳

HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۵۱

OMR ریال عمان ۱۰۹,۲۱۰

CAD دلار کانادا ۳۰,۸۹۲

NZD دلار نیوزیلند ۲۶,۳۰۴

ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۳۲۰

TRY لیر ترکیه ۲,۲۲۴

RUB روبل روسیه ۵۵۹

QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹

IQD100 یکصد دینار عراق ۲,۸۷۹

SYP لیر سوریه ۱۷

AUD دلار استرالیا ۲۸,۴۲۸

SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۱

BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۲

SGD دلار سنگاپور ۳۱,۳۰۹

BDT100 یکصد تاکای بنگلادش ۴۰,۲۰۲

LKR10 ده روپیه سریلانکا ۱,۱۷۵

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱

NPR100 یکصد روپیه نپال ۳۱,۸۳۲

AMD100 یکصد درام ارمنستان ۱۰,۸۱۴

LYD دینار لیبی ۸,۶۸۴

CNY یوان چین ۶,۱۱۵

THB100 یکصد بات تایلند ۱۲۱,۱۲۳

MYR رینگیت مالزی ۹,۳۹۱

KRW1000 یک هزار وون کره جنوبی ۳۲,۲۵۹

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹

EUR یورو ۴۴,۸۳۶

KZT100 یکصد تنگه قزاقستان ۹,۵۳۴

GEL لاری گرجستان ۱۶,۱۱۹

IDR1000 یک هزار روپیه اندونزی ۲,۷۵۳

AFN افغانی افغانستان ۴۷۳

BYN روبل جدید بلاروس ۱۶,۷۲۵

AZN منات آذربایجان ۲۴,۶۹۴

PHP100 یکصد پزوی فیلیپین ۷۶,۱۷۳

TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۵۲

TMT منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸

دیروز قیمت دلار تهران کاهش داشت. فعالان بازار می‌گویند اگر در روزهای آینده عرضه دلار توسط بازارساز بالا باشد، امکان افزایش قیمت وجود دارد. اما قیمت بالای درهم نیز به چالشی برای بازارساز تبدیل شده است. آیا حواله درهم ارزان می‌شود؟

قیمت دلار دیروز روند کاهشی داشت و فعلا در نیمه پایین کانال 50 هزار تومانی نوسان دارد. روند کاهشی در بازارهای موازی نیز به دلار تهران، سیگنال کاهش قیمت می‌دهد.

فعالان بازار معتقدند اگر در روزهای آینده عرضه دلار توسط بازارساز بالا باشد، امکان بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی وجود دارد. اما درهم امارات فعلا چالش دیگری است که نهاد پولی کشور با آن مواجه است. نرخ حواله درهم در سطحی قرار دارد که می‌تواند قیمت دلار را به مرزهای حساس قیمتی بازگرداند.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند در شرایط فعلی یکی از نکات قابل توجه در بازار، ناهماهنگی نرخ دلار و درهم است. نرخ حواله درهم در سطحی قرار گرفته که می‌تواند، ارزش دلار در بازار داخلی را از مرز حساس بازارساز عبور دهد.

در این شرایط برخی از معامله‌گران باور دارند یا قیمت درهم دارای حباب است و این ارز باید به کانال ۱۲ هزار تومان برگردد یا قیمت دلار در بازار داخلی قابلیت تقویت دارد.

برخی از تحلیلگران باور دارند در روزهای گذشته سطح عرضه ارز در بازار داخلی به اندازه‌ای قوی بوده که زمینه‌ساز ناهماهنگی قیمت دلار و درهم شده است.

سال‌هاست که در بازار ارز داخلی، معامله‌گران به نرخ حواله درهم توجه دقیقی دارند و زمانی که در اواسط دهه 90، قیمت درهم به بالای مرز هزار تومان رفت، دلار نیز توانست از کانال سه هزار تومانی خارج شود و به کانال بهار هزار تومانی قدم بگذارد.

فاصله ۱۰ هزار تومانی دلار مرکز مبادله و بازار آزاد 

دیروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان کشف شد، این قیمت نسبت به روز قبل ۴۸۰ تومان افزایش داشت. درهم نیز با نرخ ۱۱ هزار و ۹۳۱ تومان قیمت خورد. در حال حاضر دلار و درهم، در مرکز مبادله و بازار آزاد به ترتیب حدود ۱۰ هزار تومان و سه هزار و ۲۶۹ تومان اختلاف قیمت دارد.

امروز ۹ اسفند ۱۴۰۱ قیمت دلار تهران و هرات با هم برابر شدند. دلار هرات امروز ۵۳ هزار تومان در آخرین معامله نقدی به کار خود پایان داد. دلار سلیمانیه ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد و قیمت درهم امارات به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

روز گذشته برخی معامله‌گران مدعی بودند که درهم در مرز 16 هزار تومان خرید و فروش شده است. آنها مدعی شدند با این سطح از قیمتِ درهم امارات، دشوار است که دلار به افت قیمت ادامه دهد و بازارساز باید فکری به حال قیمت درهم کند.

نهاد پولی با کدام سناریو بازار ارز را مدیریت کرد؟

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به سناریوهای متفاوت برای شوک درمانی بازار ارز، به تجارت‌نیوز گفت:«گاهی ممکن است قیمت از طریق افزایش تقاضا و کاهش عرضه تغییر کند. به گونه‌ای که بسیاری از افراد در قیمت بالا بخرند و بعد یکباره قیمت پایین بیاید. در این موقعیت با نقره‌داغ شدنِ خریدارها، تا مدتی کسی جرات نزدیک شدن به بازار را ندارد.»

وی افزود:«راه دوم دستکاری قیمت در بازار هرات و ریزش یکباره نرخ دلار در این بازار همسایه خواهد بود. به گونه‌ای که در اوج هیجان بازار یک تا دو میلیون دلار نقدی در بازار هرات به فروش برسد و با ریزش قیمت دلار هرات، ترس در بازار تهران به وجود می‌آید و باعث کاهش قیمت دلار تهران خواهد شد.»

افسری در ادامه به اخبار سیاست‌ خارجی اشاره کرد و گفت:« موضوع برجام و سیاست مذاکره می‌تواند پیامی برای فعالان بازار ارز و ترغیب آنها به فروش باشد. به نظر می‌رسد دولت در روزهای اخیر تمام این راهکارها را به شکل موازی اجرا کرده و با وجود آشفتگی بازار، توانسته قیمت دلار را تا حدودی مدیریت کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نهاد پولی کشور تا چه مدت توانایی مدیریت بازار را با این شیوه را خواهد داشت، تاکید کرد:«در بازار آزاد، ارز به شکل اتوماتیک‌وار بدون هیچ‌ بخشنامه و سندی مبادله می‌شود و بازار دلار توافقی، کار و کسبی شده برای بسیاری از افراد تا در بی‌قانونی این بازار خرید و فروش کنند و سود ببرند.»

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان