قیمت دلار | افزایش قیمت دلار

چند پیش بینی جالب برای قیمت دلار در روز 26 آذرماه | خریداران و فروشندگان دلار این مطلب را از دست ندهید

در هفته سوم آذر روند قیمت دلار همواره صعودی بود غیر از آخرین ساعات معاملات در آخرین روز هفته. معامله‌گران این کاهش محدود قیمت دلار را ناشی از سیگنال سفر گروسی به ایران می‌دانند. آیا دلار ارزان می‌شود؟

چند پیش بینی جالب برای قیمت دلار در روز 26 آذرماه | خریداران و فروشندگان دلار این مطلب را از دست ندهید
کدخبر : 7833
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

 قیمت دلار در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با روند صعودی آغاز شد و در کانال‌های جدید نیز به کار خود پایان داد.

گرچه برخی معتقد بودند قیمت دلار روز پنجشنبه با روند نزولی همراه بود. اما با اینکه روند اندکی کاهشی بود اما پرش قیمت این اسکناس آمریکایی در روزهای گذشته به اندازه‌ای معامله‌گران را به طور لحظه‌ای با شوک همراه می‌کرد که این کاهش‌های محدود از نظر آن‌ها قابل توجه نبود.

بازار ارز راه خود را می‌رود

سفر رئیس جمهوری چین به عربستان و حواشی آن بر ضد منافع ایران، تغییر معاون ارزی بانک مرکزی، امکان مبادله حواله ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش‌بنیان با اسکناس، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، خبر سفر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، سفر معاون رئیس جمهوری چین به ایران و بازگشت جو انتظامی به بازار از سیگنال‌های تاثیرگذار بر قیمت ارز در بازار معاملات تهران در هفته‌ سوم آذر بودند.

هرچند برخی از این سیگنال‌ها با امید به تغییر روند قیمت دلار به بازار تزریق شد اما به نظر می‌رسد کارایی خود را از دست داده و بازار ارز فعلا راه خود را می‌رود.

 در نخستین روزهفته قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان معامله شد و در روزهای بعد مسیر صعودی داشت؛ به طوری که خیلی سریع به کانال‌های ۳۷ و ۳۸ هزار تومانی راه‌ یافت. هر چند این مسیر افزایشی نزدیک به ۲ هفته است بر قیمت دلار حاکم است اما در هفته سوم آذر ماه سیر صعودی سریع‌تر رخ داد و بازار نیز به سیگنال‌ها پاسخ نشان نمی‌داد.

برخی معامله‌گران در روزهای گذشته محدوده ۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان را به‌عنوان منطقه مهمی برای قیمت دلار در بازار معاملات تهران در نظر گرفتند و معتقد بودند اگر قیمت دلار از این محدوده عبور کند این اسکناس آمریکایی به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند. پیش بینی‌ها درست از آب در آمد و قیمت دلار از نیمه محدوده ۳۸ هزار تومانی نیز گذشت.

در آخرین معامله نقدی روز پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ دلار با قیمت ۳۷ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد اما این روند برای معاملات فردایی روند صعودی داشت و محدوده ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومانی منطقه حدودی گمانه‌زنی‌های قیمت دلار برای معامله‌گران بود.

سفرهای خارجی زیاد شده؟

طی مدت مذکور قیمت دلار در بازار متشکل و توافقی نیز روند صعودی داشت؛ به گونه‌ای که در بازار توافقی، دلار در بالاترین حد خود یعنی قیمت ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان نیز معامله شد و در بازار متشکل نیز  سقف را زد اما در روز پنجشنبه قیمت در این بازارها نیز روند کاهشی محدودی داشت. این در حالی است که حجم معاملات بازار متشکل در روزهای گذشته با روند صعودی همراه بود و این روند نشان می‌دهد بازار سفرهای خارجی داغ است.

قیمت یورو نیز تا ۴۱ هزار تومان معامله شد اما به محدوده ۳۹ هزار و ۷۰۰ تومانی رسید.

از ابتدای آبان ماه‌سال جاری بانک مرکزی به‌عنوان نهاد پولی کشور برای مدیریت بازار ارز به طور جدی‌تری وارد بازار شد و به‌زعم خود با راهکارهایی نظیر عرضه اوراق ارزی، ایجاد سامانه برخط برای نوبت‌دهی خرید دلار، افزایش سقف سهمیه دلاری صرافی‌ها، افزودن تعداد شعب ارائه ارز، تغییر معاون ارزی و اقداماتی نظیر آن سعی در مدیریت بازار ارز داشت.

 طی مدت مذکور صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی به طور مکرر از وضعیت مساعد ارزی کشور و تاکید بر اینکه دلار زیاد داریم سعی در رفع ابهامات و تزریق سیگنال مثبت به بازار داشت اما هر چه تلاش بازارساز بیشتر می‌شد قیمت دلار گستاخ‌تر.

در حالی که کارشناسان مالی از ابتدای سال قیمت دلار را به فنری فشرده شده در دستان دولت تشبیه می‌کردند که این فنر در جایی در می‌رود. اما به نظر می‌رسد با وجود روند افزایشی قیمت دلار که متاثر از عواملی چون افزایش نقدینگی، کاهش تولید، رشد تورم، تحریم‌های بین‌المللی، اعتراضات اجتماعی و از دست‌ رفتن امید به مذاکرات هسته‌ای برجام است بانک مرکزی همچنان معتقد است وضعیت عرضه خوب است، دلار داریم و تعادل در بازار ارز برقرار است.

روز گذشته معامله‌گران بازار ارز معتقدند بودند اخبار مخابره شده از احتمال سفر گروسی رئیس کل آژانس به ایران روزنه‌ای برای امید به روند مذاکرات هسته‌ای است و به نظر می‌رسد این سیگنال تاثیر‌گذار بر قیمت دلار در بازار معاملات تهران بوده که قیمت را روز پنجشنبه اندکی به پایین هل داده است.

کارشناسان معتقدند اگر اخبار مثبتی با قوت بالا به بازار مخابره شود قیمت دلار روند کاهشی خواهد داشت. اما نه کمتر از ۳۶ هزار تومان در غیر این صورت قیمت دلار محدوده‌های بالاتر را شاهد خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان