قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار در بازار امروز | دلار در کانال 37 هزار تومان باقی می ماند؟

قیمت دلار در بازار آزاد همچنان افزایشی است و حالا در مرز کانال 37 هزار تومانی بازی می‌کند. بدین ترتیب بانک مرکزی به عنوان بازارساز، نتوانسته است در سیاست‌های کنترلی خود در بازار ارز موفق عمل کند.

قیمت دلار در بازار امروز | دلار در کانال 37 هزار تومان باقی می ماند؟
کدخبر : 7710
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

 قیمت دلار آزاد امروز به 36 هزار و 950 تومان رسیده و در آستانه ورود به کانال 37 هزار تومانی قرار دارد. طی روزهای اخیر دلار تلاش زیادی برای صعود داشته و موفق هم عمل کرده است. به این ترتیب بازارساز در نبرد با معامله‌گران دلار شکست خورده است. این شکست از آنجا ناشی می‌شود که بانک مرکزی همواره ریشه‌های رشد قیمت دلار را نادیده می‌گیرد و برای درمان به نسخه‌های موقتی پناه می‌برد.

این بار هم بانک مرکزی به سیاست‌های کهنه روی آورده است. در مقطعی کوتاه، بانک مرکزی اقدام به ارزپاشی کرد اما به دلیل محدودیت جدی منابع ارزی این سیاست اندکی کمرنگ‌تر دنبال می‌شود. در همین حال این بار هم مجددا سیاست‌های انتظامی برای کنترل قیمت دلار پیاده و اعلام شد برخی دلالان ارزی دستگیر شده‌اند؛ با این حال این سیاست هم در کنترل بازار اثرگذار نبود و جز در مقطعی کوتاه که قیمت دلار در کانال 35 هزار تومانی منجمد شده بود، نتوانست دلار را از مسیر خود بازگرداند.

قیمت‌های دستوری دلار

در حالی قیمت دلار در بازار آزاد روندی افزایشی را طی می‌کند که قیمت دلار صرافی ملی مدتی است به‌روزرسانی نمی‌شود! در همین حال قیمت دلار نیمایی در تله کانال 28 هزار تومان گرفتار شده و در همین سطح سرکوب می‌شود. در حال حاضر فاصله این نرخ با نرخ آزاد به حدود 9 هزار تومان رسیده است؛ فاصله‌ای که سبب می‌شود عرضه دلار در بازار آزاد برای صادرکنندگان جذاب‌تر از عرضه در سامانه نیما باشد.

با این حال اما قیمت دلار توافقی دو سه روزی است در کانال 35 هزار تومانی قرار گرفته و فاصله خود را با دلار آزاد کم کرده است. شاید در این غوغای دلاری بتوان این گزینه را تا حدی مناسب برآورد کرد به شرط آنکه بانک مرکزی تلاش نکند این قیمت را هم مانند نرخ نیمایی سرکوب کند. کاهش فاصله قیمت توافقی و آزاد دلار به معنای کاهش جذابیت دلالی دلار است.

بازارهای همسایه

در بازارهای همسایه هم قیمت دلار رشد شتابانی را تجربه می‌کند؛ قیمت دلار هرات در حال حاضر روی رقم 36 هزار و 960 تومان قرار دارد و خود را برای ورود به کانال 37 هزار تومانی آماده کرده است. در آن سوی مرزهای غربی هم، دلار سلیمانیه که مدتی است در کانال 37 هزار تومانی قرار گرفته، در حال پیشروی است و اکنون در سطح 37 هزار و 430 تومان معامله می‌شود.

ناتوانی دولت در مهار قیمت دلار

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفته است که دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند. وی درباره اقدام بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار اظهار کرده است: «سیگنال‌های کنترلی نهاد پولی کشور تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست. اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و اکنون می‌بینیم که به مرور نیز این توانایی رو به کاهش است.»

به گفته طباطبائی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد. این در شرایطی است که منابع ارزی بانک مرکزی نیز محدود است و ما با وجود تحریم‌ها قادر به تامین بازار ارز در دراز مدت نخواهیم بود.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیات مؤسس کانون صرافان به تجارت‌نیوز گفت: 《قیمت هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در کشور نیز، در اختیار دولت و بانک مرکزی است.》

او در ادامه با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور، از سوی بخش خصوصی است خاطرنشان کرد: 《 اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود این در حالی است که در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.》

سمیعی درباره روند قیمت دلار در ماه‌‌های پایانی سال گفت: 《قیمت دلار در کشور بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاضل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است. البته باید توجه داشت همین قیمت هم با توجه به سیاست‌های بازارساز و سایر سیاست‌های اقتصادی می‌تواند تغییر کند.》

رئیس هیات موسس کانون صرافان افزود: 《در حال حاضر حدود ۱۰ نوع قیمت دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.》

منبع: تجارت نیوز

نرخ برابری پوند/دلار آمریکا طی این هفته با تمرکز سرمایه گذاران بر روی داده های اقتصادی قوی اخیر منتشر شده از سوی فدرال رزرو ایالات متحده، دچار ریزش شده و به نظر می رسد این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش بازار؛ نرخ برابری پوند/دلار آمریکا طی این هفته با تمرکز سرمایه گذاران بر روی داده های اقتصادی قوی اخیر منتشر شده از سوی فدرال رزرو ایالات متحده، دچار ریزش شد. این جفت به پایین ترین سطح خود روی ۱.۲۱۳۸ سقوط کرده که چند پیپ کمتر از بالاترین سطح ۱.۲۳۵۷ هفته گذشته است.

اکنون تمرکز سرمایه گذاران این جفت ارز روی تصمیمات هفته آینده مربوط به تعیین نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلستان (BoE) معطوف شده است.

اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو پس از افزایش ۴۰۰ واحدی نرخ بهره در طول سال جاری، اکنون این نرخ را در ماه دسامبر ۰.۵۰ درصد افزایش دهد. گزارش های اخیر حاکی از آن است که فدرال رزرو در ماه های آینده به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

از جنبه مثبت، نشانه هایی دال بر این موضوع وجود دارد که فدرال رزرو در مبارزه با تورم موفق شده است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه نوامبر به ۷.۷ درصد کاهش یافته و نشانه هایی وجود دارد که این روند ادامه دارد. قیمت بنزین به پایین ترین سطح در ۱۲ ماه گذشته رسیده و این در حالیست که قیمت اکثر اقلام مصرفی شروع به کاهش کرده است. ایالات متحده آخرین آمار تورم را هفته آینده منتشر خواهد کرد.

نمودار بالا نشان می دهد که نرخ مبادله پوند به دلار طی چند هفته گذشته در یک روند صعودی قوی قرار داشته است. در طول مسیر، این جفت از میانگین متحرک ۵۰ روزه بالاتر رفته در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI) به زیر سطح خنثی نزول کرده است. همچنین یک الگوی گُوِه در حال افزایش را تشکیل داده که معمولاً یک علامت نزولی است.

بنابراین، این جفت به احتمال زیاد قبل از اعلام تصمیمات بانک مرکزی و فدرال رزرو، دچار اصلاح خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، سطح مقاومت بعدی برای رصد در نقطه ۱.۱۶۳۶ قرار دارد که بالاترین سطح ۲۶ اکتبر محسوب می شود. حد ضرر برای این معامله روی ۱.۲۲۷۰ قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان