قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار در بازار امروز 20 آذرماه | قیمت دلار در مدار نزولی قرار گرفت

امروز یک‌شنبه ۲۰ آذر در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۴ هزار و ۷۰۸ تومان معامله شد.

قیمت دلار در بازار امروز 20 آذرماه | قیمت دلار در مدار نزولی قرار گرفت
کدخبر : 7654
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

امروز یک‌شنبه 20 آذر 1401 در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، قیمت خرید دلار توافقی 34 هزار و 708 تومان و قیمت فروش دلار توافقی 35 هزار و 145 تومان بوده است.

طبق اعلام بانک مرکزی فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر 2 هزار یورو می‌توانند به‌صورت آن‌لاین یا حضوری از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

از اواخر خردادماه سال 1401 بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد.

این بازار طی ماه‌های اخیر سبب تأمین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار مهم قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیات مؤسس کانون صرافان به تجارت‌نیوز گفت: 《قیمت هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در کشور نیز، در اختیار دولت و بانک مرکزی است.》

او در ادامه با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور، از سوی بخش خصوصی است خاطرنشان کرد: 《 اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود این در حالی است که در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.》

سمیعی درباره روند قیمت دلار در ماه‌‌های پایانی سال گفت: 《قیمت دلار در کشور بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاضل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است. البته باید توجه داشت همین قیمت هم با توجه به سیاست‌های بازارساز و سایر سیاست‌های اقتصادی می‌تواند تغییر کند.》

رئیس هیات موسس کانون صرافان افزود: 《در حال حاضر حدود ۱۰ نوع قیمت دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.》

منبع: تجارت نیوز

نرخ برابری پوند/دلار آمریکا طی این هفته با تمرکز سرمایه گذاران بر روی داده های اقتصادی قوی اخیر منتشر شده از سوی فدرال رزرو ایالات متحده، دچار ریزش شده و به نظر می رسد این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش بازار؛ نرخ برابری پوند/دلار آمریکا طی این هفته با تمرکز سرمایه گذاران بر روی داده های اقتصادی قوی اخیر منتشر شده از سوی فدرال رزرو ایالات متحده، دچار ریزش شد. این جفت به پایین ترین سطح خود روی ۱.۲۱۳۸ سقوط کرده که چند پیپ کمتر از بالاترین سطح ۱.۲۳۵۷ هفته گذشته است.

اکنون تمرکز سرمایه گذاران این جفت ارز روی تصمیمات هفته آینده مربوط به تعیین نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلستان (BoE) معطوف شده است.

اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو پس از افزایش ۴۰۰ واحدی نرخ بهره در طول سال جاری، اکنون این نرخ را در ماه دسامبر ۰.۵۰ درصد افزایش دهد. گزارش های اخیر حاکی از آن است که فدرال رزرو در ماه های آینده به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

از جنبه مثبت، نشانه هایی دال بر این موضوع وجود دارد که فدرال رزرو در مبارزه با تورم موفق شده است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه نوامبر به ۷.۷ درصد کاهش یافته و نشانه هایی وجود دارد که این روند ادامه دارد. قیمت بنزین به پایین ترین سطح در ۱۲ ماه گذشته رسیده و این در حالیست که قیمت اکثر اقلام مصرفی شروع به کاهش کرده است. ایالات متحده آخرین آمار تورم را هفته آینده منتشر خواهد کرد.

نمودار بالا نشان می دهد که نرخ مبادله پوند به دلار طی چند هفته گذشته در یک روند صعودی قوی قرار داشته است. در طول مسیر، این جفت از میانگین متحرک ۵۰ روزه بالاتر رفته در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI) به زیر سطح خنثی نزول کرده است. همچنین یک الگوی گُوِه در حال افزایش را تشکیل داده که معمولاً یک علامت نزولی است.

بنابراین، این جفت به احتمال زیاد قبل از اعلام تصمیمات بانک مرکزی و فدرال رزرو، دچار اصلاح خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، سطح مقاومت بعدی برای رصد در نقطه ۱.۱۶۳۶ قرار دارد که بالاترین سطح ۲۶ اکتبر محسوب می شود. حد ضرر برای این معامله روی ۱.۲۲۷۰ قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان