قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار با سر زمین خورد | قیمت دلار در بازار و صرافی های امروز

بانک مرکزی امروز، دوشنبه (۸ اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز افزایش و نرخ ۱۳ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

قیمت دلار با سر زمین خورد | قیمت دلار در بازار و صرافی های امروز
کدخبر : 10304
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

بانک مرکزی امروز، دوشنبه (۸ اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز افزایش و نرخ ۱۳ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

بانک مرکزی امروز نرخ هر دلار را ۴۲ هزار ریال، پوند را ۵۰ هزار و ۱۶۷ ریال و یورو را ۴۴ هزار و ۲۵۸ ریال اعلام کرد.

USD دلار آمریکا ۴۲,۰۰۰

GBP پوند انگلیس ۵۰,۱۶۷

CHF فرانک سویس ۴۴,۶۵۵

SEK کرون سوئد ۳,۹۹۸

NOK کرون نروژ ۴,۰۳۹

DKK کرون دانمارک ۵,۹۵۱

INR روپیه هند ۵۰۷

AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷

KWD دینار کویت ۱۳۶,۵۴۹

PKR100 یکصد روپیه پاکستان ۱۶,۱۴۹

JPY100 یکصد ین ژاپن ۳۰,۷۲۵

HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۵۱

OMR ریال عمان ۱۰۹,۱۱۰

CAD دلار کانادا ۳۰,۸۴۵

NZD دلار نیوزیلند ۲۵,۸۳۹

ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۲۸۴

TRY لیر ترکیه ۲,۲۲۶

RUB روبل روسیه ۵۵۴

QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹

IQD100 یکصد دینار عراق ۲,۸۷۸

SYP لیر سوریه ۱۷

AUD دلار استرالیا ۲۸,۳۲۸

SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۰

BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۱

SGD دلار سنگاپور ۳۱,۱۰۰

BDT100 یکصد تاکای بنگلادش ۳۹,۵۱۶

LKR10 ده روپیه سریلانکا ۱,۱۵۲

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱

NPR100 یکصد روپیه نپال ۳۱,۶۴۵

AMD100 یکصد درام ارمنستان ۱۰,۷۵۸

LYD دینار لیبی ۸,۷۱۲

CNY یوان چین ۶,۰۶۲

THB100 یکصد بات تایلند ۱۲۰,۱۱۰

MYR رینگیت مالزی ۹,۴۷۲

KRW1000 یک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۹۳۴

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹

EUR یورو ۴۴,۲۵۸

KZT100 یکصد تنگه قزاقستان ۹,۳۴۹

GEL لاری گرجستان ۱۵,۹۵۵

IDR1000 یک هزار روپیه اندونزی ۲,۷۶۳

AFN افغانی افغانستان ۴۷۳

BYN روبل جدید بلاروس ۱۶,۶۳۴

AZN منات آذربایجان ۲۴,۷۰۳

PHP100 یکصد پزوی فیلیپین ۷۶,۵۲۷

TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۵۱

TMT منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۶۸

دیروز قیمت دلار با روند صعودی گشایش یافت و به کانال جدید قیمتی نزدیک شد اما در میانه روز با کاهش چهارپله‌ای، از کانال جدید عقب‌نشینی کرد. این کاهش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه دارد؟

 دیروز روند قیمت دلار در دو مسیر متفاوت قرار گرفت. صبح امروز این اسکناس آمریکایی در روند صعودی باز شد و به کانال جدیدِ قیمت راه یافت، اما در میانه روز چهار پله کاهش داشت.

دیروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نزدیک به هزار تومان افزایش داشت و به 42 هزار و 680 تومان رسید. هر چند این رشد قیمت همچنان بیش از ۱۴ هزار تومان با بازار آزاد تفاوت دارد، اما برخی معامله‌گران امید دارند که در روزهای آینده بازارساز التهابات بازار را بپذیرد و بازار آزاد را به رسمیت بشناسد.

تجربه سال ۹۷ تکرار می‌شود؟

از سوی دیگر دیدگاه عده‌ای به تجربه سال 97 کنایه می‌زند. آنها معتقدند به رسمیت نشناختن بازار ارز آزاد، مشکلی را حل نمی‌کند و صرفا راه را برای گروه محدودی از سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیران باز خواهد کرد.

امروز ۷ اسفند ۱۴۰۱  در مرکز مبادله ارز و طلای ایران قیمت دلار ۴۲ هزار و ۶۸۰ تومان کشف شد. این در حالی است که روز گذشته مبلغ 41 هزار و 759 تومان برا ی این اسکناس آمریکایی درج شده بود.

در هفته‌های اخیر حساسیت بازار دلار بیشتر شده و به هر خبری واکنش نشان می‌دهد. اخباری نظیر بسته جدید تحریمی اتحادیه اروپا یا پیش‌فروش خودروهای وارداتی با پیش پرداخت ۵۰۰ میلیون تومانی و بدون تعیین زمان تحویل، از عمده دلایل افزایش شارپی قیمت دلار، از سوی فعالان بازار محسوب می‌شود.

تحلیلگران بازار معتقدند هر خبری فاز هیجانی به بازار می‌دهد و التهاب بازار بالاست. از دیدگاه آنها ۴۰ درصد بازار سرمایه را نرخ ارز تشکیل می‌دهد و با واقعی شدن نرخ ارز و رشد فزاینده قیمت دلار، شروع حرکت رشد بازار سرمایه آغاز شده است.

رونق دوباره صف دلارهای سهمیه‌ای

روز گذشته عرضه دلار سهمیه‌ای دوباره از سرگرفته شد. دلار توافقی که قبل از توقف فروش، تا سقف پنج هزار دلار عرضه می‌شد، ‌اکنون برای هر نفر دو هزار دلار عرضه می‌شود، این تصمیم جدید، صف‌های فروش دلار را به میدان فردوسی و سایر مراکز فروش دلار در صرافی‌ها برگرداند.

تحلیلگران بر این باورند که حضور معاملات توافقی در کنار مرکز مبادله ارز و طلا، می‌تواند به ثبات بازار ارز کمک کند. زیرا مرکز مبادله ارز و طلا پاسخگوی نیاز‌های خدماتی است و بازار توافقی در کنار آن می‌تواند به تقاضاهایی‌‌ با مبنای سرمایه‌گذاری پاسخ دهد. در نتیجه افراد کمتری به بازار آزاد مراجعه کرده و از تب و تاب معاملات غیر‌رسمی کاسته خواهد شد.

دلار تهران و بازارهای موازی بر مدار نوسان

امروز قیمت دلار در بازارهای موازی همانند دلار تهران پرنوسان بود. دلار سلیمانیه که در ابتدای معاملات امروز در کانال جدید ۶۰ هزار تومان معامله می‌شد در ادامه روز با کاهش همراه شد و به نرخ ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

دلار هرات کاهش محدودتری داشت. دلار هرات بعد از ظهر امروز از ۵۶ هزار تومان به قیمت ۵۵ هزار تومان برگشت. درهم امارات نیز ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. این مقدار افزایش برای قیمت درهم در سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

قیمت دلار آینه موضوعات سیاسی است

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس بازارهای مالی با اشاره به افزایش قیمت دلار، به انزوای سیاسی ایران اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت:«روند فعلی قیمت دلار، بروز نشانه‌های جدی موضوعات سیاسی است و تا زمانی که توافقی جدی برای برگشت برجام صورت نگیرد، قیمت دلار کاهش محسوسی نخواهد داشت.»

 وی با اشاره به اینکه سطح روابط ایران با کشورهای همسایه پایین آمده خاطرنشان کرد:«چنین سیگنا‌ل‌هایی نشانه‌های خوبی به بازار نمی‌دهد. از سوی دیگر در حوزه پولی، نقدینگی و سیاست‌های مالی نه تنها بهبودی نمی‌بینیم بلکه شاهد تسریع در تغییر قوانین و بی‌توجهی به بازار آزاد هستیم. این در حالی است که در شرایط فعلی ما نیازمند ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و واقع‌گرایی هستیم.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه معمولا دولت‌ها در دوره‌های اول حضورشان، سعی دارند دلار را زیر ارزش ذاتی نگه دارد افزود:«هم اکنون در کشور ریسک‌های سیستماتیک بسیار بالاست و نیز خروج سرمایه جدی وجود دارد، اما ما شاهد این هستیم که بازارساز نمی‌تواند و شاید هم نمی‌خواهد قیمت دلار را به قیمت ذاتیش نزدیک کند.»

وی با تاکید بر موضوع برجام گفت:«عملا دو طرف، ایران و آمریکا تمایلی به اعلام مرگ برجام ندارند، اما برجامی هم در کار نیست. بنابراین قیمت دلار هم روند صعودی خود را حفظ کرده و پایین نمی‌آید.»

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان