قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار همه را شوکه کرد | قیمت دلار در بازار 6 اسفندماه

بانک مرکزی امروز، شنبه (۶ اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۵ ارز افزایش و نرخ ۳۴ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

قیمت دلار همه را شوکه کرد | قیمت دلار در بازار 6 اسفندماه
کدخبر : 10214
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

بانک مرکزی امروز، شنبه (۶ اسفند)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۵ ارز افزایش و نرخ ۳۴ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

بانک مرکزی امروز نرخ هر دلار را ۴۲ هزار ریال، پوند را ۵۰ هزار و ۱۷۳ ریال و یورو را ۴۴ هزار و ۲۹۰ ریال اعلام کرد.

USD دلار آمریکا ۴۲,۰۰۰

GBP پوند انگلیس ۵۰,۱۷۳

CHF فرانک سویس ۴۴,۶۷۹

SEK کرون سوئد ۴,۰۰۷

NOK کرون نروژ ۴,۰۴۴

DKK کرون دانمارک ۵,۹۴۹

INR روپیه هند ۵۰۷

AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷

KWD دینار کویت ۱۳۶,۷۸۷

PKR100 یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۹۷۷

JPY100 یکصد ین ژاپن ۳۰,۸۰۲

HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۵۱

OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۷۸

CAD دلار کانادا ۳۰,۸۳۸

NZD دلار نیوزیلند ۲۵,۸۹۴

ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۲۸۱

TRY لیر ترکیه ۲,۲۲۵

RUB روبل روسیه ۵۵۳

QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹

IQD100 یکصد دینار عراق ۲,۸۷۷

SYP لیر سوریه ۱۷

AUD دلار استرالیا ۲۸,۲۸۹

SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۰

BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۳

SGD دلار سنگاپور ۳۱,۱۲۸

BDT100 یکصد تاکای بنگلادش ۳۹,۲۲۲

LKR10 ده روپیه سریلانکا ۱,۱۵۱

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۰

NPR100 یکصد روپیه نپال ۳۱,۶۱۸

AMD100 یکصد درام ارمنستان ۱۰,۷۴۷

LYD دینار لیبی ۸,۷۱۳

CNY یوان چین ۶,۰۳۸

THB100 یکصد بات تایلند ۱۲۰,۰۸۹

MYR رینگیت مالزی ۹,۴۶۹

KRW1000 یک هزار وون کره جنوبی ۳۱,۹۲۵

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹

EUR یورو ۴۴,۲۹۰

KZT100 یکصد تنگه قزاقستان ۹,۳۴۷

GEL لاری گرجستان ۱۵,۹۷۱

IDR1000 یک هزار روپیه اندونزی ۲,۷۵۲

AFN افغانی افغانستان ۴۷۳

BYN روبل جدید بلاروس ۱۶,۷۶۷

AZN منات آذربایجان ۲۴,۶۷۸

PHP100 یکصد پزوی فیلیپین ۷۶,۰۳۵

TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۵۱

TMT منات جدید ترکمنستان ۱۲,۰۲۲

قیمت دلار در آخرین روز هفته نیز افزایش داشت. معامله‌گران که با وعده‌های نهاد پولی کشور منتظر معجزه‌ مرکز مبادله ارز و طلا بودند همچنان به کاهش قیمت این اسکناس آمریکایی امید دارند.

قیمت دلار امروز نوسان افزایشی داشت. دیروز نیز در مرکز مبادله ارزی قیمت دلار ۱۵۱ تومان بیشتر از روز چهارشنبه معامله شد و در بازار معاملات آزاد و بازارهای موازی نیز این اسکناس آمریکایی در روند صعودی قرار داشت.

رشد پیوسته قیمت دلار در هفته اول اسفند

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار فقط در روز سه‌شنبه‌، همزمان با آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا کاهش داشت و در سایر روزهای این هفته با روند صعودی همراه بود.

کارشناسان معتقدند رشد تقاضا به جهت افزایش انتظارات تورمی با گفتاردرمانی از بین نمی‌رود؛ این در حالی است که سطحی از نااطمینانی در جامعه شکل گرفته که با وجود تلاش‌های نهاد پولی کشور، ارائه بسته‌های ارزی، ایجاد سامانه و تالارهای ارزی متعدد اصلاح نمی‌شود.

روز پنجشنبه، ۴ اسفند‌ماه، دلار در مرکز مبادله ارزی با قیمت ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان کشف قیمت شد. همچنین بانک مرکزی از عرضه ۴۰۰ میلیون دلار در مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد.

برخی از فعالان بازار معتقدند بانک مرکزی با این حجم از افزایش عرضه در تلاش است تا قیمت دلار را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار آزاد فعلا توجه خاصی به خرید و فروش‌های مرکز مبادله ارز و طلا نشان نداده‌اند. حال باید دید در روزهای آینده اقبال این مرکز بر وفق سیاست‌های نهاد پولی کشور است یا کوک ناسازگاری می‌زند.

سیگنال‌های بین‌المللی قیمت دلار را کاهش می‌دهند؟

پس از ناامیدی از موفقیت سیاست‌های داخلی، سیگنال‌های بین‌المللی آخرین کورسوی امید متقاضیان ارز آمریکایی است.

اخیراً جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، با تکرار مواضع پیشین واشنگتن، ادعا کرد: «موضوع توافق هسته‌ای (برجام) ایران در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.».

 اما برخی از معامله‌گران تصور می‌کنند سفر پادشاه عمان به ایران و تبادل پیام با قطر، همزمان می‌تواند در روند کاهش قیمت دلار موثر باشد.

علاوه بر آن، سفر کارشناسان آژانس و زمزمه‌های سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، امید دیگری برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برجام است تا شاید قیمت دلار در مسیر نزولی قرار گیرد.

با این حال آمریکا  بار دیگر اعلام کرده تمرکزش بر مذاکرات برجام را برداشته و پادشاه عمان حامل پیام برجامی برای تهران نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفته سفر رابرت مالی به عمان ارتباطی با سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، به تهران ندارد.

با این حال، با انتشار خبر سفر پادشاه عمان به ایران و تبادل پیام با قطر، معامله‌گران به روند کاهشی ترغیب شدند؛ اما در مقابل، احتمال پیوستن عراق به شبکه سوئیفت، سخنان وزیر خارجه اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا،‌ معامله‌گران امیدوار به روند افزایشی را به میدان آورد.

آشفتگی بازار آزاد ادامه دارد؟

همزمان با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا،‌ عرضه دلار به صرافی‌ها و فروش دلار توافقی متوقف شد.

این دو رویداد، آشفتگی در بازار ارز و رشد تقاضا را در پی‌ داشت. به نظر می‌رسد هراس مردم از کاهش ارزش دارایی‌های ریالی‌شان باعث شده به بازار دلار و طلا با چشم دارایی‌ رزرو نگاه کنند و همین دیدگاه و نگرانی برای آینده، سطح تقاضا را افزایش داده است.

تحلیلگران بازار ارز معتقدند دسته‌ای از عوامل سیاسی و اقتصادی بر قیمت ارز تاثیرگذار است؛ آنها می‌گویند عامل تحریم‌ها، چشم‌انداز اقتصادی و رکود تورمی،‌ انتظارات تورمی، ریسک‌های سیاسی و پیش‌بینی ناپذیری، تغییرات زیاد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، صادرات غیرنفتی و تراز تجاری بر رشد قیمت دلار موثرند.

شکل‌گیری انتظارات تورمی مثبت ریشه در مذاکرات هسته‌ای برجام دارد و بسیاری از کارشناسان و معامله‌گران تاکید می‌کنند که در حال ‌حاضر چشم‌انداز مذاکرات تیره‌تر از چند ماه قبل است.

با وجود رکود تورمی پنج‌ سال گذشته به نظر می‌رسد دیدگاه تحلیلگران اقتصادی برای سال آینده چندان مثبت نباشد. آنها معتقدند با وجود تحریم‌ها، کشور از شرایط تورم خارج نمی‌شود و به طور بنیادی التهابات ارزی همچنان ادامه دارد. توجه به این نکته ضروری است که در کشورما استهلاک نیز بیشتر از سرمایه‌گذاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان