قیمت سکه | قیمت سکه بازار

قیمت سکه امروز را صعودی آغاز کرد | قیمت سکه در بازار امروز 28 بهمن ماه

قیمت سکه و طلا در بازار امروز جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ اعلام شد.

قیمت سکه امروز را صعودی آغاز کرد | قیمت سکه در بازار امروز 28 بهمن ماه
کدخبر : 9981
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۱ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پایان مهرماه سال جاری رسیده که ۱۵۰ برابر شده است. قیمت سکه در سال های اخیر نوسان های زیادی داشته است. قیمت سکه و تغییرات آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد.قیمت سکه به عو املی از جمله قیمت دلار، قیمت اونس جهانی طلا و نرخ بهره بانکی، وضعیت بازارهای مالی موازی، اتفاقات سیاسی در سطح ملی و کلان و … همگی جزو عوامل موثر بر قیمت سکه هستند. در ادامه به آخرین قیمت سکه در بازار می پردازیم.

قیمت سکه

سکه امامی تک فروشی     ۲۷۶,۱۷۰,۰۰۰

سکه بهار آزادی تک فروشی      ۲۵۸,۳۴۰,۰۰۰

نیم سکه تک فروشی     ۱۵۲,۳۰۰,۰۰۰

ربع سکه تک فروشی     ۱۰۰,۲۰۰,۰۰۰

سکه گرمی تک فروشی     ۵۲,۱۰۰,۰۰۰

تمام سکه (قبل ۸۶)     ۲۵۷,۰۰۰,۰۰۰

نیم سکه (قبل ۸۶)     ۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰

ربع سکه (قبل ۸۶)     ۵۸,۰۰۰,۰۰۰

حباب سکه

حباب سکه امامی     ۶۹,۸۸۰,۰۰۰

حباب سکه بهار آزادی     ۵۱,۹۵۰,۰۰۰

حباب نیم سکه     ۴۸,۹۷۰,۰۰۰

حباب ربع سکه     ۴۸,۴۶۰,۰۰۰

حباب سکه گرمی     ۲۶,۶۳۰,۰۰۰

 در پایان معاملات روز پنجشنبه 26 بهمن‌ماه 1401، قیمت سکه امامی به 27 میلیون و 596 هزار تومان رسید. این در حالی بود که این نوع سکه دیروز روی قیمت 26 میلیون و 398 هزار تومان بازگشایی شده بود؛ به این ترتیب سکه امامی تنها در یک روز معادل یک میلیون و 798 هزار تومان گرانتر شد! حباب سکه امامی در این قیمت به 6 میلیون و 988 هزار تومان رسیده است.

روز گذشته همچنین قیمت سکه بهار آزادی از 24 میلیون و 801 هزار تومان در زمان بازگشایی بازار، به 25 میلیون و 797 هزار تومان رسید؛ بر این اساس این نوع سکه نیز تنها در طول یک روز 996 هزار تومان گرانتر شد! گفتنی است حباب سکه بهار آزادی در این قیمت به پنج میلیون و 195 هزار تومان رسیده است.

روز پنجشنبه قیمت نیم سکه هم افزایشی بود و از 14 میلیون و 850 هزار تومان در زمان بازگشایی بازار، به 15 میلیون و 200 هزار تومان در آخرین معامله روز رسید تا رشد 350 هزار تومانی را ثبت کند. بر این اساس حباب نیم سکه به چهار میلیون و 897 هزار تومان رسید.

در این روز همچنین قیمت ربع سکه با رشد 400 هزار تومانی نسبت به زمان بازگشایی بازار، به 10 میلیون تومان رسید. این نوع سکه نیز حالا با حباب چهار میلیون و 846 هزار تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.

قیمت سکه گرمی هم افزایشی بود و با حباب دو میلیون و 663 هزار تومانی، روز گذشته به قیمت پنج میلیون و 200 هزار تومان فروخته شد.

قیمت طلا و سکه طی دو روز گذشته به پیروی از رشد قیمت دلار مجددا حرکت صعودی را آغاز کرده و سکه‌های امامی و بهار آزادی تا کنون دو کانال جدید را فتح کرده‌اند. کارشناسان پیوند بازار دلار و بازار طلا و سکه را غیرقابل انکار می‌دانند و معتقدند دلار همواره به عنوان محرکی جدی برای بازار طلا و سکه عمل می‌کند.

هفته گذشته بود که تجارت‌نیوز با بررسی بازارهای مالی و سرمایه‌ای و اظهارات کارشناسان در گزارشی با عنوان «5 پیش بینی از قیمت طلا و سکه / حرکت بازار فلزات گران‌بها آغاز می‌شود؟»، پیش‌بینی کرد در صورتی که بانک مرکزی نتواند به‌عنوان بازارساز، بازار دلار را آرام نگاه دارد، تحرکات جدیدی در بازار طلا و سکه آغاز خواهد شد.

این پیش‌بینی حالا به وقوع پیوسته و دور تازه‌ای از جهش قیمت‌ها در بازار دلار و پس از آن، طلا و سکه آغاز شده است. اما این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

پیروی طلا از دلار

میثم رادپور، تحلیلگر بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت طلا و سکه متاثر از دلار داخلی و طلای جهانی است؛ با این تصور که چشم‌انداز دلار افزایشی است. انس طلای جهانی نیز پتانسیل‌های ورود به محدوده ۱۹۰۰ دلار را دارد. بنابراین قیمت طلا به ریال نیز صعودی است.»

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم به صورت دقیق در مورد چند ماه آینده صحبت کنیم خاطرنشان کرد: «اکنون قیمت دلار تمام عوارض دولت‌های قبل را دارد و پیامد ناشی از تورم در اوج است. باید آماده صعود قیمت دلار بیشتر از قبل باشیم و روند آن بر قیمت طلا نیز تاثیر می‌گذارد.»

این کارشناس بازار معتقد است که انس طلای جهانی نه تنها در مقطع فعلی، که در ماه‌ها و سال‌های اخیر بازیگر فعالی در قیمت طلای ایران نبوده است؛ بر همین اساس رادپور تاکید کرد: «درباره بازار طلا بهترین و ساده‌ترین تحلیل توجه به بازار و قیمت دلار است. اگر قیمت دلار ‍۱۰۰ درصد رشد کند، طلا به همین نسبت رشد خواهد کرد.»

منطق یکسان معامله‌گران بازار ارز و طلا

کامبیز اشرفی دیگر کارشناس بازارهای مالی هم با اشاره به رفتار همگِن معامله‌گران ارز و طلا به تجارت‌نیوز گفت: «منطق خریداران این دو بازار یکی است. هر چیزی که باعث افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه شود، خریداران را به سمت طلا و ارز سوق می‌دهد.»

او با اشاره به صنف خریداران سکه خاطرنشان کرد: «صنف سکه قوی است و سکه‌فروشان زمانی که انس جهانی طلا کاهش می‌یابد اقدام به خرید دلار می‌کنند.»

اشرفی اظهار کرد: «وقتی قیمت انس جهانی پایین بیاید تقاضای ارز افزایش می‌یابد و سکه‌بازان برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان دلار می‌خرند. با این اقدام هم ارزش پولشان حفظ می‌شود و با افزایش قیمت دلار قیمت سکه هم بالاتر می‌رود.»

وی تاکید کرد: «به همین دلیل است که به طور مثال ۸۰ دلار قیمت انس جهانی طلا کاهش می‌یابد اما درصد کاهش قیمت سکه قابل توجه نیست؛ زیرا سکه‌فروشان شروع به خریدن دلار می‌کنند و باعث می‌شوند ضریب قیمت دلار بالاتر برود و قیمت سکه به مقدار قابل توجهی پایین نیاید.»

کنترل نرخ ارز لازمه ثبات بازار طلا

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم به تجارت‌نیوز گفت: «اگر نرخ ارز کنترل شود، با توجه به اینکه تقاضا برای طلا و سکه در بازار نیست، به ثبات بازار و حتی کاهش قیمت‌ها می‌رسیم.»

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی بازار فعلی سخت است افزود: «با وجود عوامل فراوانی که بر قیمت طلا و سکه اثر می‌گذارد، نمی‌توانیم بگوییم که تا پایان سال یا سال آینده بازار به چه سمتی می‌رود.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن تاکید بر رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تحت تاثیر نوسان نرخ دلار گفت: «افزایش قیمت‌ها تنها تحت تاثیر افزایش نرخ دلار شکل گرفته و عامل تقاضا تاثیر چندانی ندارد.»

بذرافشان افزود: «این هفته‌، روزهای پایانی ماه را پشت سر گذاشتیم و طبق روال روزهای پایانی هر ماه، از میزان تقاضا کاسته می‌شود. این هفته نیز تقاضایی که بتوان از آن به ‌عنوان تقاضای کاذب که بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد، ایجاد نشده است.»

رشد بازار با حرکت صعودی ارز و انس جهانی

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی هم به تجارت‌نیوز گفت: «این بازار از دو متغیر ارز و انس جهانی اثر می‌گیرد. چشم‌انداز پیشروی نرخ طلای جهانی رو به رشد پیش‌بینی شده است.»

وی ادامه داد: «اکثریت صاحب‌نظران روند رشد فلزات گرانبها و رنگی را رو به رشد می‌بینند. هم ارز و هم انس رو به رشد پیش‌بینی می‌شوند. بنابراین به جز مواردی که به صورت کنترل‌شده برخورد می‌شود، مطمئنا طلا و سکه نیز با شیب افزایش قیمت، رشد خواهند کرد.»

این کارشناس بازارهای مالی همچنین دخالت سکه‌بازان در بازار دلار را محتمل دانست و گفت: «نمی‌توان منکر این امر شد، زیرا گاهی دیدیم که انس پایین می‌آید و انتظار داریم سکه هم پایین بیاید اما روند دلار صعودی می‌شود و قیمت در بازار فلز زرد کاهش نمی‌یابد.»

وی اظهار کرد: «این موضوع مانند زمانی است که آقای فرزین می‌گوید من می‌خواهم دلار را پایین بیاورم، اما قیمت دلار بالا می‌رود!»

اصلاح قیمت در راه است؟

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه نیز در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: «قیمت طلا و سکه تا ۲۰ اسفند به دلیل تنگنای سیاسی در مسائل بین‌المللی و برجام، افزایش قیمت دلار و افزایش تقاضا احتمالا روند افزایشی خواهد داشت.»

وی با بیان اینکه سرعت افزایش قیمت طلا و سکه در بازار نسبت به گذشته کمتر شده است، ادامه داد: «افزایش قیمت طلا و سکه به دلیل فشار تحریم‌ها، تقاضای موجود در بازار و هجوم مردم برای تبدیل ریال به طلا و سکه طبیعی است.»

این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه فشار تقاضای طلا و سکه در شب عید ۱۴۰۲ می‌خوابد، اظهار کرد: «قیمت طلا و سکه بعد از ۲۰ اسفندماه کنترل خواهد شد و ترمز می‌کند؛ بنابراین آن زمان شاهد اصلاح (البته نه در حد زیاد) قیمت طلا و سکه هستیم به شرط آنکه مسائل جانبی غیرمترقبه نیز پیش نیاید.»

محمدولی در پاسخ به این سوال که آیا سکه تا پایان سال ۳۰ میلیونی می‌شود، عنوان کرد: «به نظرم از محالات است که سکه تا پایان سال کانال ۳۰ میلیونی را ببیند؛ امیدواریم حجم تقاضای موجود، کمی فروکش کند.»

بررسی اظهارات کارشناسان و روند فعلی بازار طلا و سکه حاکی از آن است که همچنان قیمت دلار به عنوان اصلی‌ترین محرک نوسانات در بازار طلا و سکه شناخته می‌شود.

بر همین اساس می‌توان مجددا این نکته را گوشزد کرد که تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان بازارساز نتواند قیمت دلار را به شکلی پایدار کنترل کند، روند افزایشی قیمت در بازار طلا و سکه نیز ادامه خواهد داشت.

در این میان اما نمی‌توان از سیاست‌های پولی بانک مرکزی که طی ماه‌های گذشته موجب افزایش سرعت رشد نقدینگی و بالا رفتن پایه پولی شده است، چشم پوشید؛ سیاستی که خود، اصلی‌ترین محرک رشد دلار و به تبع آن تلاطم در بازارهای مالی و سرمایه‌ای بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان