قیمت سکه | قیمت سکه افزایش | کاهش قیمت سکه

پیش بینی عجیب از قیمت سکه | قیمت سکه در بازار امروز 24 مرداد

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که فلز گران بهای داخلی بالای خط ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند، احتمال رشد قیمت تا محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.

پیش بینی عجیب از قیمت سکه | قیمت سکه در بازار امروز 24 مرداد
کدخبر : 3946
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت سکه در سال های اخیر نوسان های زیادی داشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۱ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پایان مهرماه سال جاری رسیده که ۱۵۰ برابر شده است.  قیمت سکه و تغییرات آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. قیمت سکه به عو املی از جمله قیمت دلار، قیمت اونس جهانی طلا و نرخ بهره بانکی، وضعیت بازارهای مالی موازی، اتفاقات سیاسی در سطح ملی و کلان و … همگی جزو عوامل موثر بر قیمت سکه هستند. در ادامه به آخرین قیمت سکه در بازار می پردازیم.

  سکه امامی به سختی توانست کانال ۱۴ میلیون تومانی را حفظ کند. مقاومت بازیگران سکه در مرز ۱۴ میلیونی موجب شد که فروش های هیجانی در بازار کاهش پیدا کند و به تدریج، اطمینان بیشتری برای قرار گرفتن در موقعیت خرید در میان معامله گران ایجاد شود. به نظر می رسد، توقف افت قیمت دلار کمک بزرگی برای بازیگران سکه جهت حفظ کانال ۱۴ میلیون تومانی بود.  سکه پس از حفظ کانال ۱۴ میلیون تومانی حتی توانست خود را به بالای خط حمایت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برساند. تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که فلز گران بهای داخلی بالای خط ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند، احتمال رشد قیمت تا محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود خواهد داشت.    

  تب تند فروش در معاملات پشت خطی ارز  دیشب در بازار پشت خطی، دلار توانسته بود به نزدیکی سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و همین عامل موجب شده بود که سکه بازان نیز با راحتی بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. در کنار این، یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است که پیش‌نویس توافق ‎احیای برجام  با سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد.    خضریان نماینده جبهه پایداری گفت، ضروریات حداقلی یک ‎توافق خوب همچون لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مختومه شدن پرونده‌های مسائل باقی‌مانده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‎تبدیل ارز حاصل از ‎فروش نفت به ارز مورد نیاز و شناسایی مشتری جهت برقراری روابط بدون مشکل تجاری و ‎اقتصادی در پیش‌نویس حل نشده است.  این موضوع موجب شد که برخی معامله گران احتمال احیای برجام را ضعیف بدانند و در موقعیت خرید دلار قرار بگیرند که منجر به افزایش قیمت سکه شده است.

قیمت سکه

 جدیدترین قیمت سکه در بازار

بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران امروز (۲۳ مرداد  ۱۴۰۱) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ، سکه تمام طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ تومان، نیم سکه ۸ میلیون تومان، ربع سکه ۵ میلیون  تومان و سکه یک گرمی۳ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار ۸۰۴ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون ۳۳۲ هزار تومان معامله می‌شود.

محصول      نرخ (تومان)

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید      14.300.000

سکه تمام طرح قدیم      13.700.000

نیم سکه بهار آزادی     8.000.000

ربع سکه بهار آزادی     5000000

سکه گرمی      3.000.000

اونس جهانی      یک هزارو804  دلار و 5 سنت  

طلای ۱۸ عیار      1.332.100

 

قیمت سکه

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سکه

     عوامل داخلی بازار 

    عوامل خارج از بازار

  عوامل داخلی بازار شامل عرضه و تقاضا است که به خریداران و فروشندگان آن بستگی دارد و عوامل خارجی نیز متاثر از قیمت دلار، متغیرهای کلان اقتصادی و قیمت جهانی طلا است. تمامی این موارد می‌توانند بر بازار سکه تاثیر بگذارند.  با مشاهده روند قیمت طلا در ایران متوجه می‌شوید که این فلز گران‌قیمت در دراز مدت دارای قیمت ثابت نسبت به رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف است. با وجود این ویژگی، طلا توانسته است به عنوان یک فلز گرانبها که برای حفظ دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد شناخته شود.  البته باید این نکته مهم را از یاد نبرید که نوسانات بازارهای مالی موازی می‌توانند در قیمت این فلز نوساناتی ایجاد کنند.  این نوسانات تنها در کوتاه مدت می‌توانند تاثیر خود را بگذارند و در بلند مدت ارزش طلا ثابت می‌ماند.

1 –  قیمت طلای جهانی  همانطور که قبلا گفته ایم نرخ ارز یکی از عوامل خارجی تاثیرگذار بر روی قیمت طلا است.  بد نیست با مقایسه برخی آمارها اطلاعات دقیق تری در مورد عوامل تاثیرگذار بر بازار سکه بدست آوریم. نمودارها نشان می‌دهند که مقایسه قیمت سکه بهار آزادی با قیمت یک اونس طلای خارجی در یک روال خاص طی شده است.  در اکثر مواقع همزمان با افزایش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه بهار آزادی نیز به شدت رشد پیدا کرده که نشان از تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار سکه دارد.  هرچند به نظر می‌رسد در این مقایسه این دو پارامتر، در بسیاری از مواقعی که قیمت طلای جهانی ثابت بوده یا حتی کاهش پیدا کرده، قیمت سکه با چند روز یا چند هفته تغییر واکنش نشان داده است.  در برخی موارد محدود نیز شاهد تغییرات عکس بوده‌ایم که نشان از تاثیر عوامل دیگر بر این قیمت و بازار است. به طور کلی قیمت سکه بهار آزادی از قیمت طلای جهانی تا حد زیادی پیروی می‌کند.  محاسبات نشان می‌دهد که سکه بهار آزادی در 81.3 درصد موارد با تغییرات قیمت انس طلای جهانی هم جهت بوده است.  یکی از استثناء‌ها در سال‌های اخیر در سال 1390 به وقوع پیوسته است. در سال 1390 تغییرات سکه بهار آزادی تنها وابسته به تغییرات طلای جهانی نیست؛ زیرا در این سال قیمت طلای جهانی آنچنان تغییری نکرده است. با این حال، قیمت سکه بهار آزادی در این سال افزایش زیادی را نشان می‌دهد.  در نتیجه مشخص است که افزایش سکه بهار آزادی تنها وابسته به قیمت طلای جهانی نیست؛ بلکه عواملی دیگری نیز دخالت دارد. حال باید به عوامل دیگری که به قیمت سکه بهار آزادی تاثیر می‌گذارد بپردازیم.

2 – تاثیر نرخ ارز بر قیمت بازار سکه و طلا  همانطور که می‌دانید طلا یکی از مهم ترین دارایی‌هایی است که قیمت آن بر اساس متغیرهای جهانی تعیین می‌شود.  اگرچه نوسانات داخلی نیز بر قیمت طلا در ایران تاثیر می‌گذارد؛ اما تاثیر متغیرهای خارجی بیشتر است. برای تبدیل قیمت‌های جهانی باید ابتدا آن‌ها را به ریال تبدیل کنیم و برای این کار از ارز استفاده می‌شود.  در نتیجه ارز یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در ایران است که نمی توان تاثیر گذاری آن را نادیده گرفت.  مقایسه قیمت سکه بهار آزادی با قیمت دلار در بازار آزاد ایران نشان می دهد که قیمت سکه بهار آزادی تحت تاثیر نرخ دلار نیز بوده و تاثیر گذاری آن تا حدی زیاد است.  جالب است بدانید که قیمت سکه بهار آزادی 95.4 درصد با قیمت دلار همبستگی دارد. این همبستگی نشان دهنده ی تاثیر گذاری بالای دلار بر قیمت سکه بهار آزادی است.  تحلیل روند قیمت داخلی و جهانی سکه بهار آزادی  همانطور که قبلا اشاره کرده ایم قیمت جهانی طلا بر روی قیمت سکه بهار آزادی نیز تاثیر گذار است. 

شما می‌توانید با استفاده از فرمول ذیل قیمت سکه بهار آزادی را بر اساس قیمت طلای جهانی بدست آورید.  A=P(g)X[900/999]XP(USD/IRR)X8.13X1.02  برای دانستن قیمت اصلی سکه بهار آزادی بر اساس فرمول بالا باید ابتدا متغیرهای آن را بدانید.      P(g) قیمت هر اونس طلا بر حسب دلار     P(USD/IRR) نرخ ارز  با استفاده از این فرمول می‌توانید به راحتی تاثیر گذاری قیمت جهانی طلا و نرخ ارز را بر روی سکه بهار آزادی بدست آورید.  جالب است بدانید که با بدست آوردن قیمت سکه بهار آزادی بر اساس قیمت دلار، متوجه می‌شویم قیمت داخلی و جهانی سکه بهار آزادی تا حد زیادی مشابه هم هستند. این مطلب کاملا صحیح و معتبر است به طوری که محاسبات واحد مطالعات بازار این گفته را تصدیق می‌کند.  محاسباتی که واحدهای مطالعاتی انجام داده اند، نشان دهنده همبستگی 99.8 درصدی بین قیمت داخلی و قیمت جهانی سکه بهار آزادی است.  این مطلب به این معناست که قیمت جهانی و داخلی سکه بهار آزادی بسیار شبیه به هم است.

3 – تاثیر نرخ تورم بر بازار طلای ایران  تورم یکی از موارد مهم و تاثیر گذار بر قیمت بازار طلای ایران است.  نرخ تورم برای فعالان اقتصادی و سیاست گذاران امری مهم محسوب می شود. به طور کلی تورم باعث کاهش ارزش پول می‌شود که این بسیار نامطلوب است.  در نتیجه هرچه تورم زیاد شود مردم به نگهداری از دارایی‌های کالایی علاقمندتر می‌شوند. طلا نیز یکی از دارایی‌های کالایی است که ارزش آن در برابر تورم تغییر آنچنانی ندارد.  حال آنچه که واضح است، این است که با افزایش تورم درخواست برای خرید طلا و سکه افزایش می‌یابد؛ در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

4 – تاثیر نرخ رشد اقتصادی بر بازار طلای ایران  یکی دیگر از عوامل مهم و موثر بر بازار طلای ایران نرخ رشد اقتصادی است که به عنوان مهم‌ترین متغیرهای کلان اقتصادی شناخته می‌شود و می‌تواند وضعیت کلی اقتصاد آن کشور را نشان دهد.  برای اینکه بدانید وضعیت اقتصاد یک کشور مطلوب است باید نرخ اقتصادی آن بالا باشد و هرچه این نرخ بالا باشد، نااطمینانی را از وضعیت اقتصادی در آینده کاهش می‌دهد.  در نتیجه مشخص است با افزایش این نرخ درخواست و تقاضا برای سکه بهار آزادی کاهش می‌یابد. این مطلب برعکس نیز می‌شود به این صورت که اگر تقاضا برای خرید سکه بهار آزادی افزایش یابد به این معناست که نرخ رشد اقتصادی کاهش یافته است.  به طور کلی می‌توان گفت که بین نرخ رشد اقتصادی و قیمت سکه بهار آزادی رابطه‌ی معکوسی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان