قیمت سکه | قیمت سکه امروز

قیمت سکه 39 درصد گران شد | قیمت سکه امروز در بازار چند است؟

در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۱۵ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۱ و ۴۳.۶ درصد با افزایش مواجه شده است.

قیمت سکه 39 درصد گران شد | قیمت سکه امروز در بازار چند است؟
کدخبر : 3666
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت سکه از ابتدای سال جدید روند صعودی را در پیش گرفته است. قیمت سکه در پی قیمت دلار و طلا روند صعودی خود را در پیش گرفته بود و خریداران سکه مدتی بود که از خرید آن امتناع کرده بودند. قیمت سکه کاملا متناوب با قیمت دلار روند صعودی و نزولی خواهد داشت و نظر تحلیل گران این است که اگر قیمت دلار به مرز 28 هزار تومان برسد سکه نیز افزایش قیمت شدیدی را دنبال خواهد کرد. با توجه به گرانی های اخیر قیمت سکه نیز چند روزی است روال صعودی را طی می کند. در ادامه می توانید پشت پرده گرانی قیمت سکه را بخوانید.

 بانک مرکزی متوسط قیمت فروش هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم در شهر تهران در بهار سال جاری را اعلام کرد.

به نقل از ایسنا، بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در خردادماه امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران ۱۴ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰.۷ و ۳۹.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در این ماه به‌ترتیب ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان اعلام شده است.

علاوه براین، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۱۵ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۱ و ۴۳.۶ درصد با افزایش مواجه شده است.

البته، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یادشده به‌ترتیب ۱۴ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان و ۱۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده است.

طبق این گزارش، متوسط نرخ فروش سکه طرح جدید و قدیم در ماه اردیبهشت به ترتیب ۱۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان اعلام شده است.

از سوی دیگر، سکه تمام طرح قدیم و جدید در فروردین‌ماه امسال به‌طور متوسط معادل ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۸۸۷ هزار تومان فروخته شده است.

بنابراین، در سه ماهه ابتدایی امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران ۱۳ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان و طرح جدید ۱۳ میلیون و ۹۷۷ هزار تومان بوده که در مقایسه با سال قبل به‌ترتیب ۳۱.۹ و ۳۳.۹ درصد افزایش یافته است.

 

 روز گذشته قیمت دلار تهران تحت تاثیر اخبار برجام وکاهش قیمت دلار در بازارهای همسایه عقب نشینی کرد.

قیمت اونس طلا هم تقریبا ۸ دلار پایین آمد و با ۱۷۶۸ دلار معامله شد.

نگاه سکه بازان به کاهش قیمت دلار

در شرایط یاد شده سکه بازان از مرز حساس ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دفاع کردند. عده ای از معامله گران باور داشتند که احتمالا کاهش قیمت دلار به صورت هیجانی بوده و به همین دلیل به راحتی در موقعیت فروش قرار نگرفتند.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی اگر قیمت دلار به مسیر کاهشی روز گذشته ادامه دهد احتمال افت قیمت سکه هم وجود خواهد داشت.

موقعیت خطرناک در بازار سکه

حباب سکه دیروز در محدوده ۱۴ درصد قرار گرفت که نسبت به روزهای گذشته بالاتر بود. تحلیلگران فنی می گفتند که افزایش حباب سکه ، فلز زرد رنگ داخلی را در موقعیت خطرناکی قرار داده و رشد حباب سکه احتمال عقب نشینی سکه را بیشتر خواهد کرد.

عقب نشینی معنادار قیمت طلای جهانی از لب مرز هزار و ۸۰۰ دلاری، می تواند امروز سکه بازان خریدار را دچار مشکل کند. قیمت سکه امروز برای ماندن بالای محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیاز دارد که شاهد افزایش قیمت دلار باشد.

اونس طلا در هفته جاری در بازارهای جهانی توانسته است، بالای خط هزار و ۷۶۰ دلار به نوسان خود ادامه دهد و در مقطعی حتی وارد محدوده هزار و ۷۹۰ دلار شود. نوسان طلای جهانی بالای محدوده هزار و ۷۶۰ دلار موجب شده است که انتظارات برای افزایش قیمت این فلز گران بها بیشتر شود. همین انتظارات افزایشی  برای اونس طلا موجب شد که سکه در روز سه شنبه دچار افت قیمت نشود و به کاهش دلار به محدوده ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان توجهی نشان ندهد.

با این حال، دیشب در بازارهای جهانی، طلا تا حدی با حجم بیشتر فروش مواجه شد و این موضوع ممکن است موجب شود که امروز سکه بازان کمی عقب نشینی کنند و فلز گران بهای داخلی بار دیگر به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگردد. به باور تحلیل گران فنی بازار سکه در صورتی که اونس طلا محدوده هزار و ۷۶۰ دلار را از دست بدهد، سکه بازان نیز تمایل بیشتری برای قرار گرفتن در موقعیت فروش خواهند داشت.

دلیل بی توجهی سکه به افت دلار

در روزهایی که دلار در بازار داخلی توان زیادی برای رشد قیمت نشان نمی دهد، افزایش قیمت اونس طلا موجب شده است که قیمت سکه امامی کاهش معناداری را ثبت نکند و حتی بتواند خود را بالای محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حفظ کند. با این حال به نظر می رسد عقب نشینی معنادار اونس طلا از لب مرز هزار و ۸۰۰ دلاری، امروز سکه بازان خریدار را دچار مشکل کند. سکه امروز برای ماندن بالای محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیاز دارد که شاهد افزایش قیمت دلار باشد.

روز یک شنبه، افت محدود دلار کافی بود تا سکه امامی یک درصد از ارزش ذاتی خود را از دست بدهد. در دومین روز هفته، اسکناس آمریکایی محدوده حمایتی ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست داد و در محدوده جدید ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت.

افت قیمت دلار موجب شد که در بازار داخلی، فلز گران بهای داخلی با سرعت بیشتری در مسیر نزولی قرار بگیرد و ضمن از دست دادن قطعی مرز ۱۵ میلیون تومانی به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هدایت شود. برخی گزارش ها حاکی از آن بود که دیشب در بازار خرد، معامله گران حاضر بودند که فلز گران بهای داخلی را در محدوده ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش برسانند.

 پروژه ۱۰ میلیارد دلاری شیائومی متوقف شد

با این سطح از افت، فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازار به حدود ۱۲ درصد رسید. این حالی بود که روز شنبه این فاصله در محدوده ۱۳ درصدی قرار داشت. افت معنادار حباب سکه نشان می دهد که بازیگران بازار فلز گران بهای داخلی نسبت به روند قیمت دلار به طور قابل توجهی حساس هستند. در این شرایط اگر دلار زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان باقی بماند، شرایط برای کاهش سکه فراهم تر خواهد شد.

تحلیل گران فنی سکه نیز باور دارند که ماندن فلز گران بهای داخلی زیر محدوده ۱۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قدرت کاهشی ها را بیشتر خواهد کرد.

قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته تا محدوده ۱۵ میلیون تومان بالا رفت اما در ساعات پایانی معاملات نقدی  بر روی  پله نهم کانال ۱۴ میلیون تومان ایستاد.

تداوم افزایش قیمت طلا

روند افزایش قیمت اونس طلا که از اواخر هفته گذشته شروع شده بود به آخرین روز هفته هم رسید . فلز زرد رنگ جهانی دیروز در مقایسه با روز پنجشنبه تقریبا ۲۴ دلار افزایش پیدا کرد و تا ۱۷۶۴ دلار  پیشروی کرد.

ارزش ذاتی سکه بالا رفت

ارزش ذاتی سکه دیشب بالا رفت  و حباب سکه اندکی پایین آمد. حباب سکه شب گذشته در محدوده ۱۲ درصد بود.

احتمال موج سواری سکه بازان

برخی از سکه بازان با اشاره به افزایش قیمت طلا از احتمال موج سواری سکه بازان در بازار امروز سخن گفتند؛ به باور این دسته از معامله گران احتمال افزایش قیمت سکه به واسطه رشد قیمت طلا وجود دارد.

ترس بازار سکه از یخ زدن قیمت دلار

با این حال عده ای دیگر معتقد بودند که نرخ دلار در هفته گذشته یخ زده بود  و اسکناس آمریکایی به کُندی حرکت کرده است.

این دسته از معامله گران باور دارند تا زمانی که یخ دلار آب نشود نمی توان انتظار افزایش قیمت سکه را داشت.

از نگاه برخی فعالان، در شرایطی که روند قیمتی سکه بازار صعودی نیست، افزایش میزان حباب تنها جذابیت خرید را برای معامله گران پایین می آورد. در کنار این، سکه امامی در هفته های اخیر نتوانسته است از  مقاومت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند و گیر کردن فلز گران بهای داخلی پشت سر این مقاومت نیز تا حدی انتظارات صعودی را تضعیف کرده است.

در شرایط کنونی بخشی از معامله گران علی رغم نا اطمینانی های سیاسی، باور دارند در صورتی که دلار زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، سکه امامی نیز محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد.

در این میان برخی معامله گران افزایشی امیدوار هستند که اخبار سیاسی منفی جهت انتظارات را تغییر دهد. به عنوان مثال دیروز برخی معامله گران سعی می کردند با برجسته کردن اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خریداران بیشتری را وارد بازار کنند.

رافائل گروسی عنوان کرده است، اقدام ایران در قطع دوربین‌های آژانس چالشی جدی برای تلاش‌های ما ایجاد می‌کند و موجب می‌شود ما نتوانیم پیوستگی دانش خودمان درباره این برنامه هسته‌ای را حفظ کنیم. این ضربه‌ای مهلک به مذاکرات خواهد بود. با وجود برخی امیدواری افزایشی ها، بازار مدتی است که به این جنس از اخبار چندان توجهی نشان نمی دهد.  

 با وجود اینکه در روزهای گذشته قیمت طلا و قیمت سکه با روندی افزایشی همراه بود، اما دیروز قیمت طلا و سکه روند کاهشی به خود گرفت. البته سکه همچنان در سطح قیمتی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ تومان قرار داشت اما امروز به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

کاهش قیمت دلار در روز گذشته عاملی بود که طلا و سکه را نزولی کرد. با وجود این که اونس در روندی صعودی قرار دارد، اما قیمت طلا و سکه در ایران از نرخ دلار تاثیر پذیرفته و امروز هم کاهشی است.

این نوسان در بازار سکه در امروز نیز ادامه داشت. قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز دوشنبه ۳ مرداد با ۱۳۴ هزا تومان کاهش به ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین، قیمت سکه بهار آزادی با پنج هزار تومان کاهش، به ۱۴ میلیون و ۹۶ هزار تومان رسیده است.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در آینده

با توجه به نوسانات قیمت دلار و اونس در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه در بلندمدت و میان‌مدت چه روندی را طی می‌کند؟

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: پیش‌بینی می‌شود در طی یک ماه آینده نوسان ده درصد در قیمت‌ها مشاهده شود.

او افزود: با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نظر می‌رسد قیمت‌ دلار تا شهریور با رشد نسبی همراه باشد. به دنبال افزایش قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز افزایشی خواهد شد.

قیمت دلار زیر ارزش ذاتی است

البته پیش از این نیز، بروز حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: مسائل بینادی و بی‌انظباطی‌های مالی در اقتصاد کشور و رشد نقدینگی عامل اصلی تورم است. افزایش تورم نیز عامل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها در همه بازارها از جمله طلا و سکه محسوب می‌شود.

او افزود: با وجود این سیاستگذار مالی در ۵۰ سال اخیر به اشتباه تلاش کرده است که معلول ماجرا یعنی قیمت‌ها را کنترل کند. دلار و طلا نیز همیشه جز اولویت‌های بازارساز بوده‌اند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: جامعه به دلار به عنوان شاخصی از شرایط اقتصادی کشور نگاه می‌کند. به همین دلیل سیاستگذار همواره تلاش کرده است، رشد قیمت دلار را کنترل کند. نتیجه آن نیز کنترل دستوری و سرکوب نرخ ارز بوده است.

حق‌شناس توضیح داد: در مقاطع مختلف، گاهی دست دولت‌ها به دلیل فرایند روان‌تر فروش نفت برای اجرای این سیاست بازتر بوده. اما در مواقع دیگر شدت تحریم‌ها چالش‌هایی را ایجاد کرده است. در عین حال، هر زمان که سیاستگذار مالی منابع مالی کافی را برای اجرای سیاست سرکوب قیمتی ارز در اختیار داشته، قیمت دلار را به زیر ارزش ذاتی آنها رسانده است.

قیمت طلا و سکه این روزها چشم انتظار نتیجه مذاکرات وین است هر چند قیمت جهانی طلا نیز در روند نزولی روز گذشته قیمت طلا بی تاثیر نبوده است.

بنا به گفته کارشناسان این احتمال وجود دارد که قیمت طلا و سکه در ماه جاری از ثبات و یا کاهش نسبی برخوردار باشد، هر چند تحقق این مهم خود نیازمند یک سری فاکتورها مانند نتیجه مذاکرات وین و وضعیت طلا در بازار جهانی خواهد داشت.

پیش بینی می شود قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۲ مرداد در بازار روند نزولی داشته باشد هر چند پایدار بودن این شرایط چندان محتمل به نظر نمی رسد.

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲ مرداد

روز گذشته در حالی شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار بودیم که این روند افزایشی تنها برای ساعتی مهمان بازار بود و در پایان معاملات بازار طلا و سکه قیمت در روند کاهشی قرار گرفت که این خود می تواند به دلیل کنترل بازارها باشد، چرا که مطابق اعلام مرکز آمار ایران، میانگین سالانه تورم در تیر ۱۴۰۱ با ۱.۱درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۰.۵درصد رسید. این عدد، بیشترین تورم سالانه از ابتدای امسال بوده است.

تورم نقطه به نقطه نیز در تیر ماه ۱۴۰۱ به ۵۴درصد رسید. این رقم نشان‌دهنده آن است که خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۴درصد بیشتر از تیر ماه سال گذشته برای خرید یک سبد از کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه نیز در مقایسه با ماه گذشته ۱.۵درصد افزایش یافته است و به بیشترین میزان خود از ابتدای سال ۱۴۰۱ رسیده است.

از سوی دیگر، گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک‌ها همچنان ادامه‌دار است. به عبارت دیگر، علاوه بر رشد پایه پولی و نقدینگی که خود عامل اصلی تورم هستند، در ماه‌های اخیر بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها هم با سرعت افزایش پیدا کرده‌اند.

در پایان باید یادآور شد که این احتمال وجود دارد که قیمت طلا و سکه امروز افزایشی باشد، چرا که اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار خود سیگنال افزایشی برای بازارهای مالی صادر کرده است.

فعالان بازار طلا با وجود روند کاهشی در هفته گذشته هنوز نگران آینده هستند. عده‌ای از تحلیل گران معتقدند که در هفته آینده با توجه به سیر نزولی قیمت انس جهانی و با توجه به مدیریت بانک مرکزی، شاهد تغییرات جزئی قیمت طلا خواهیم بود. از سویی عده‌ای از تحلیلگران کاهش قیمت را در شرایط اقتصادی فعلی ایران پایدار نمی‌دانند. مردم در خصوص قیمت طلا در آستانه ماه محرم و با وجود تصمیم اخیر دولت برای عرضه روبل در بازار متشکل ارزی سؤالات گوناگونی دارند. در این خصوص گفتگویی با یکی از کارشناسان بازار ارز و طلا داشتیم. در ادامه همراه گسترش نیوز باشید.

تأثیر ماه محرم بر بازار طلا

میثم رادپور؛ کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار طلا در ایران مرتبط با دلار و اونس جهانی طلا است. اونس جهانی طلا در هفته گذشته اندکی کاهش قیمت داشت اما عامل دلار بسیار مهم است. در باور مردم این موضوع شکل گرفته است که قیمت طلا در آستانه ماه محرم نوسان دارد اما این تحلیل درستی نیست. تنها اونس جهانی و دلار تأثیرگذار است و عواملی مثل محرم، رمضان و شوال و ... تأثیرگذار نیست. دنیا به محرم و مناسبت‌های ما اعتقاد ندارد که بر قیمت طلا اثر بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان