قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار با سرعت در مسیر افزایش | قیمت دلار در بازار 25 بهمن ماه

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شد، که برخی با نوسان همراه بوده است و برخی دیگر، ثبات قیمتی را تجربه کردند.

قیمت دلار با سرعت در مسیر افزایش | قیمت دلار در بازار 25 بهمن ماه
کدخبر : 9887
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

براساس اعلام بانک مرکزی امروز _سه‌شنبه، بیست‌وپنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ نرخ انواع ارز به شرح زیر است:

نماد نوع ارز قیمت (ریال)

USD دلار آمریکا ۴۲,۰۰۰

GBP پوند انگلیس ۵۰,۹۶۳

CHF فرانک سویس ۴۵,۶۰۵

SEK کرون سوئد ۴,۰۴۵

NOK کرون نروژ ۴,۱۵۴

DKK کرون دانمارک ۶,۰۴۱

INR روپیه هند ۵۰۹

AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷

KWD دینار کویت ۱۳۷,۲۲۶

PKR۱۰۰ یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۵۷۲

JPY۱۰۰ یکصد ین ژاپن ۳۱,۶۴۴

HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۵۱

OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۹۳

CAD دلار کانادا ۳۱,۴۶۳

NZD دلار نیوزیلند ۲۶,۷۰۰

ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۳۵۲

TRY لیر ترکیه ۲,۲۲۹

RUB روبل روسیه ۵۷۳

QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹

IQD۱۰۰ یکصد دینار عراق ۲,۸۷۹

SYP لیر سوریه ۱۷

AUD دلار استرالیا ۲۹,۲۴۲

SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۱

BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۴

SGD دلار سنگاپور ۳۱,۵۹۰

BDT۱۰۰ یکصد تاکای بنگلادش ۳۹,۲۸۹

LKR۱۰ ده روپیه سریلانکا ۱,۱۵۱

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۰

NPR۱۰۰ یکصد روپیه نپال ۳۱,۷۵۵

AMD۱۰۰ یکصد درام ارمنستان ۱۰,۶۶۹

LYD دینار لیبی ۸,۷۶۷

CNY یوان چین ۶,۱۵۶

THB۱۰۰ یکصد بات تایلند ۱۲۴,۱۲۰

MYR رینگیت مالزی ۹,۶۲۸

KRW۱۰۰۰ یک هزار وون کره جنوبی ۳۲,۹۶۴

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹

EUR یورو ۴۵,۰۰۳

KZT۱۰۰ یکصد تنگه قزاقستان ۹,۲۹۶

GEL لاری گرجستان ۱۵,۷۹۱

IDR۱۰۰۰ یک هزار روپیه اندونزی ۲,۷۶۲

AFN افغانی افغانستان ۴۶۹

BYN روبل جدید بلاروس ۱۶,۸۰۲

AZN منات آذربایجان ۲۴,۷۰۷

PHP۱۰۰ یکصد پزوی فیلیپین ۷۶,۶۹۵

TJS سومونی تاجیکستان ۴,۰۳۳

TMT منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۸۸

قیمت دلار امروز تمایل به افزایش داشت. این روند صعودی با وجود صحبت‌های شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی رقم خورد. به نظر می‌رسد اثر سیگنال بازارهای همسایه در بازار دلار تهران همچنان پابرجاست.

امروز قیمت دلار با وجود صحبت‌های شب‌ گذشته رئیس کل بانک مرکزی تمایل به روند صعودی داشت. این اسکناس آمریکایی از پله پنجم کانال ۴۰ هزار تومانی عبور کرد.

هفته گذشته بازارساز قصد داشت با ارزپاشی قیمت دلار را کنترل کند اما با وجود محدودیت ورود دلار از افغانستان و عراق، کار بازارساز برای این هفته سخت‌ شد.

سقف دلار هرات شکست

مهمترین اتفاق در بازار ارز یکشنبه، شکستن سقف تاریخی دلار هرات بود. سقف‌شکنی دلار هرات با نرخ ۴۵ هزار تومان باعث شد، دلار تهران در بازار پشت خطی نیز با روند صعودی همراه باشد.

شب‌ گذشته محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی برای سومین بار از زمان ریاستش به صدا و سیما آمد تا درباره اقدامات و سیاست‌های نهاد متبوعش شفاف‌سازی کند. او که یک ماه و نیم پیش سکان نهاد پولی کشور را بر عهده گرفته است، از فضای مجازی نیز برای سیگنال‌دهی به بازار ارز کمک گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی به جریانی اشاره کرد که تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ایجاد کند و از مردم خواست به آنها توجه نکنند. او تاکید کرد: خبرنگاران به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ سازی این جریان‌ها به دور از واقعیت را متوجه شوند.

فرزین همچنین سیگنال افزایش اقدامات انتظامی بازار ارز را داد و تاکید کرد:«گزارش‌هایی به دست ما رسیده که برخی از بازار آزاد، ارز تامین و کالا خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه درخواست ارز می‌کنند. این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.»

امروز قیمت درهم با کاهش باز شد اما با افزایش پلکانی به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. دلار سلیمانیه و هرات با روند باثباتی باز شد و در پایان ساعت معاملاتی امروز نیز دلار سلیمانیه به کف کانال ۴۶ هزار تومانی رسید و هرات نیز ۴۵ هزار ۱۰۰ تومان معامله شد.

کارنامه‌ فرزین منفی است

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به گفته‌های فرزین درباره ارزپاشی بانک مرکزی در ماه‌های گذشته به تجارت‌نیوز گفت:« به طور بنیادی، عوامل تعیین‌کننده برای ارزیابی پول ملی هر کشوری چند متغیر اقتصادی است. متغیرهایی مانند رشد اقتصادی، حجم نقدینگی، درصد رشد حجم نقدینگی و نرخ تورم، مختصات قدرت پول ملی در هر کشور را تعیین می‌کنند.»

او گفت:« در حال حاضر در کشوری که بیش از ۵۰ درصد تورم وجود دارد، طرح موضوعی مانند اینکه ما خزانه‌مان پر است، سیاست داریم و می‌توانیم هر زمان خواستیم بازار ارز را کنترل و قیمت تعیین کنیم به جز ملتهب کردن بازار تاثیری در کاهش قیمت ارز ندارد.»

این کارشناس بازار درباره عملکرد رئیس کل جدید بانک مرکزی گفت: «با در نظر گرفتن فاکتور زمان، کارنامه فرزین خیلی منفی‌تر از صالح‌آبادی است. فعالان بازار و کسانی که با قیمت دلار تامین‌ مالی می‌کنند، واردکننده یا صادرکننده هستند بیشتر متوجه می‌شوند که دولت، چه کسری‌هایی دارد و در کجای اقتصاد ضعف هست.»‌

فرار سرمایه با نمایش اقتصادی

او ادامه داد: «مگر می‌توانیم بگوییم که رشد اقتصادیمان منفی بوده، نقدینگی به شدت افزایش پیدا کرده و ۶ هزار و ۱۰۰ همت است، اما انتظار داریم قیمت دلار را پایین بیاوریم. این موضوع خنده‌دار است و در نهایت موجب فرار سرمایه می‌شود.»

آقابزرگی گفت: «ارزپاشی در دوره‌ بسیار کوتاه، قیمت را پایین می‌آورد؛  با ارزپاشی رانت ایجاد می‌شود و بلافاصله بازار با نظام عرضه و تقاضا و سایر متغیرها، تعادل خود را به دست می‌آورد.»

او گفت:« نهایت کاری که برای مدیریت بازار ارز می‌توان انجام داد کاهش هزینه تولید، کنترل حجم نقدینگی و انضباط مالی است. این در حالی است که برای اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی ما روی کاغذ خوب می‌نویسیم اما خوب اجرا نمی‌کنیم.»

آقابزرگی افزود:«برنامه‌ ششم برنامه خوبی بود. در این برنامه نوشته شده بود که در سال ۱۴۰۰ تراز اقتصادی بودجه دولت باید با کسری صفر باشد. این در حالی است که الان ما ۵۵ درصد کسری بودجه داریم.»

با تورم سال آینده، قیمت دلار چقدر می‌شود؟

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه اگر دلار را در کفه یک ترازو در نظر بگیریم ادامه داد: « وزن این کفه مدام در حال کمتر شدن است. در مقابل اما قدرت اقتصادی کشور دیگر با ثبات است. بنابراین چطور انتظار داریم با یک نمایش نمادین، کفه‌ها یکسان نشان داده شود. این ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در آینده‌ای نزدیک، پرونده‌های عدیده قضایی را در پی خواهد داشت.»

او خاطرنشان کرد: «اکنون دولت در حدود ۶۰۰ همت کسری بودجه دارد.سه هزار و ۱۰۰ همت بودجه شرکت‌ها و موسسات دولتی که پیش بینی کرده و با هزار و ۴۶۰ همت هزینه‌های بودجه عمومی مصارف دولت که پیش‌بینی شده، که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد رشد دارد.به وضوح می‌توانیم بگوییم از نقطه صفر تا پایان یک بازه زمانی یک ساله مثلا ۱۴۰۲ حداقل ۵۰ درصد رشد را روی نرخ‌های ارز باید ببینید.»

منبع: ایمنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان