قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار ترمز برید | قیمت دلار بازار امروز 24 بهمن ماه

قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۴۲ هزار و ۹۸۸ تومان درج شده است.

قیمت دلار ترمز برید | قیمت دلار بازار امروز 24 بهمن ماه
کدخبر : 9865
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۴۲ هزار و ۹۸۸ تومان درج شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی و حذف دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی، نرخ فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می‌شود.

صبح امروز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه با شروع به کار بازار متشکل ارزی، نرخ دلار صرافی‌ها ۴۲ هزار و ۹۸۸ تومان و قیمت یورو ۴۶ هزار و ۲۵ تومان اعلام شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، از روز ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ کلیه صرافی‌ها مجازند نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس با نرخ منتشرشده تحت عنوان "آخرین نرخ صرافی‌ها" در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران، به آدرس www.ice.ir اقدام نمایند.

به منظور تسهیل در تأمین نیاز‌های ارزی ضروری مردم، تا اطلاع ثانوی بازار متشکل معاملات ارزی همه‌روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ فعال است. بر این اساس، تالار معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران، هر ۷ روز هفته فعالیت خواهد داشت.

امکان برداشت ارز برای صرافی‌ها تا ساعت ۱۵ وجود خواهد داشت و درخواست برداشت بعد ساعت ۱۵ به روز بعد موکول خواهد شد.

دام جریان قیمت دلار را بالا برد؟

امشب رئیس کل بانک مرکزی با حضور در صدا و سیما به جریانی اشاره کرد که تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ایجاد کند. او از مردم خواست به آنها توجه نکنند. فرزین پیش از این به نرخ‌سازی و حضور مستقیم بانک مرکزی در بازار ارز اشاره کرده بود.

قیمت دلار امروز سقف‌شکنی کرد و از پله پنجم کانال ۴۰ هزار تومانی گذشت. این اسکناس آمریکایی که هفته گذشته روزهای آرامی را پشت‌ سر گذاشته بود، در نخستین روز معاملاتی این هفته با روند افزایشی باز شد.

هرات به تهران سیگنال داد

از نگاه تحلیلگران ارزی، امروز بازار ارز تهران با قیمت دلار هرات، سلیمانیه و درهم مسیر گرفت و اولین سیگنال صعود از هرات به تهران مخابره شد.

در حالی امروز معاملات ارزی بسته شد که در بازار پشت‌خطی، دلار همچنان با قوت در حال مبادله بود و روند قیمت پلکانی افزایش داشت.

به نظر می‌رسد سقف‌شکنی دلار، نهاد پولی کشور را به تکاپو واداشت. خبردرمانی و تاکید بر اقدامات پیشین فعلا تنها ابزاری است که بانک مرکزی به طور مقطعی در دست دارد تا از تلاطمات بازار کم کند.

امشب محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برای سومین بار از زمان ریاستش به صدا و سیما آمد تا درباره اقدامات و سیاست‌های نهاد مطبوعش شفاف‌سازی کند.

او که یک‌ ماه و نیم پیش سکان نهاد پولی کشور را برعهده گرفته، از فضای مجازی نیز برای سیگنال‌دهی به بازار ارز کمک گرفته است.

مردم به جریانات توجه نکنند

امشب فرزین به جریانی اشاره کرد که تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را در بازار ایجاد کند. او از مردم خواست به آنها توجه نکنند. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: «خبرنگاران به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ‌سازی این جریان‌های به دور از واقعیت را متوجه شوند.»

این در حالی است که چهارم بهمن‌ماه، فرزین در حساب‌ توییتری خود نوشته بود:«از امروز، بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی زین پس به بازار آزاد ورود خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.»

این توییت برای معامله‌گران بازار ارز، سیگنال نرخ‌سازی خارج از قالب بازارساز و به رسمیت شناختن بازار معاملات آزاد توسط بانک مرکزی را می‌داد.

اما اکنون سکاندار این نهاد اقتصادی معتقد است، آنچه افزایش قیمت در بازار آزاد را رقم زده جریانی خارج از اراده بانک مرکزی است.

فرزین همچنین به مرکز مبادله ارز و طلا که قرار بود ۱۶ بهمن ماه یعنی یکشنبه هفته گذشته راه اندازی شود، اشاره کرد.

این هفته مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی می‌شود

او در ادامه گفت: «در هفته آینده (هفته نخست اسفند‌) ربع سکه هم که حباب زیادی دارد در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش یابد. در گام‌های بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را هم در بازار مبادله ارز و طلا راه‌اندازی خواهیم کرد.»

فرزین دلیل تاخیر در راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی را مشکلات فنی اعلام کرد و از راه‌اندازی آن تا پایان این هفته خبر داد.

اینکه مرکز مبادله ارزی فرزین ، با مرکز مبادلات ارزی سال ۹۱ که در بستر وزارت بازرگانی شکل گرفت چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد هنوز در ابهام است.

مرکز مبادلات ارزی مهر‌ماه سال ۹۱ با هدف جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز ایجاد شد و در سال ۹۵ نیز با سیاست ارز تک نرخی، بساط آن برچیده شد.

فعالان بازار معتقدند، بانک مرکزی این ‌بار هم سعی دارد با خبردرمانی مانع افزایش قیمت دلار شود.

در دو هفته گذشته بازارساز با قدرت سیاست عرضه در بازار را اجرا کرد تا مانعی برای افزایش قیمت، در بازار باشد.

در صحبت‌‌های امشب، رئیس کل بانک مرکزی به سیاست‌ عرضه دلار در ۴۰ روز گذشته اشاره کرد و گفت:« طی این مدت که بنده رئیس بانک مرکزی شدم طبق وعده ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی عرضه کردیم. امروز درسامانه نیما ۱۸۷ میلیون دلار معامله شد.۳۰۰ میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. فردا هم در عراق و ترکیه ارزهای جدیدتری عرضهخواهیم کرد.»

فرزین اشاره کرد: گزارش‌هایی به دست ما رسیده که برخی از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند و بعدا در سامانه درخواست ارز می‌کنند که این کار مصداق پولشویی است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

به نظر می‌رسد این سیگنال، آلارم تشدید اقدامات انتظامی در بازار ارز را می‌دهد. در پی افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته نهاد پولی کشور، از ابزار انتظامی برای مدیریت بازار بهره گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان