قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار

قیمت گوشت افزایش یافت | قیمت گوشت در بازار امروز 20 دیماه

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت گوشت افزایش یافت | قیمت گوشت در بازار امروز 20 دیماه
کدخبر : 8711
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

نوسانات زیادی برای قیمت گوشت وجود دارد. در اوایل سال بود که با افزایش قیمت گوشت، دولت اقدام به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرد. در این مراکز، قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد.قیمت گوشت روزانه از طریق سایت گشتنی نیوز اعلام می شود که در ادامه خبر می توانید از انواع آن مطلع شوید.

قیمت انواع گوشت قرمز در بیستم دی ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

قیمت روز گوشت قرمز دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۱۸۶,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۲۰۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۸۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۲۱۵,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۹۰,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۴۵,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۵۵,۰۰۰

گردن گوساله

۱۴۶,۰۰۰

قلم گوساله

۵۹,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۸۰,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۹۹.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۱۲۵.۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۹۵.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۹۸,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۲۲۰,۰۰۰

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از قیمت ۳۰۰ هزار تومانی گوشت قرمز، گفت: قیمت گوشت باید به کجا برسد که مسئولان وزارت جهاد پای کار بیایند، باید هرچه سریع تر تدبیر کنید.

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: اهانت نشریه فرانسوی غیرقابل تحمل است، به فرانسوی‌ها یادآور می‌شوم که با استعمار و استثمار کشورهای آفریقایی چه بلایی سر این مردم آوردند. در الجزایر چه کرده‌اند. فرانسوی‌ها متهم هستند.

وی ادامه داد: امروز هم برده داری نوین را فرانسوی‌ها با ابزار رسانه کلید زده اند، این کشور نیازمند یک رنسانس فرهنگی است، این بی‌ادبی و جسارت نشان داد که تا چه اندازه از نظر فرهنگی عقب هستند،

سلیمی با بیان اینکه جسارت و توهین به قرآن پیامبر اعظم (ص) و مرجعیت با کدام منطق قابل توجیه است، تاکید کرد: روش‌های آزادی‌خواهی شما امروز یک امر نخ‌نما شده است. این چه آزادی بیان است که انسان را به بردگی گرفته‌اید؟ این چه آزادی‌خواهی است که اجازه نمی‌دهید شبکه پرستی وی در شبکه‌های اروپایی برنامه داشته باشد؟ این چه آزادی‌خواهی است که اگر کسی درباره هولوکاست انتقادی داشته باشد تاوَن او را به محکمه می‌سپارید؟ این چه آزادی‌خواهی است که قاتلین ۱۷ هزار نفر را به‌عنوان آزادی‌خواهی پناه می‌دهید و آنها را حمایت می‌کنید؟ از بر این ادعای آزادی‌خواهی.

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از قیمت ۳۰۰ هزار تومانی گوشت قرمز، گفت: قیمت گوشت باید به کجا برسد که مسئولان وزارت جهاد پای کار بیایند، باید هرچه سریع تر تدبیر کنید.

سلیمی با اشاره به بازار مرغ تاکید کرد: تولیدکنندگان مرغ با مشکل مواجه هستند خواهش می‌کنم در بازار مرغ دولت تماشاچی نباشد و به میدان بیاید.

این نماینده مردم در مجلس درباره عرضه خودرو در بورس، اشاره کرد: عرضه خودرو در بورس مسئله‌ای است که امروز روی شیوه آن بحث است. نحوه کشف قیمت و میزان بهره مردم از این بازار مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود.

وی ضمن انتقاد از برخی اظهارات تیم اقتصادی دولت، تاکید کرد: تیم اقتصادی باید پالایش شود و تصمیمات اقتصادی باید در یک مکان گرفته شود، تیم اقتصادی باید اظهارنظر مشترک داشته باشند و یا یک نفر سخنگو باشد. اظهارنظر متفاوت حتی از یک نفر پذیرفتنی نیست.

سلیمی با بیان اینکه بانک‌ها تسهیلات را قفل کرده‌اند، تصویب کرد: چهارقفله کردن تسهیلات چرخ تولید را با مشکل مواجه کرده است، سرمایه در گردش برای بخش تولید مانند اکسیژن است.

منبع: اقتصاد100

رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه گرانی گوشت و کاهش تولید اتفاق روشنی بود که از سال گذشته هشدار آن را داده بودیم، افزود: طی ماه‌ها و سال گذشته تحلیل کارشناسی بروز چنین وضعیتی را ارائه کرده بودیم، اما آنچه رخ داد ناشی از سردرگمی و بی توجهی به هشدار‌ها و عدم حمایت لازم از دامداران بود.

فرشید صراف، رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی  در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز بیان کرد: کشتاردام مولد وعدم حمایت از دامداران عامل اصلی کاهش موجود تولید گوشت قرمز و البته گرانی آن است چرا که در شرایطی که دامدار زورش به قیمت بازار نرسد، زورش به خود و دامش می‌رسد و برای پایداری دامداری خود اقدام عملی می‌کند.

وی توضیح داد: اولین کار دامدار در چنین شرایطی این است که زودتر از موعد دامش را به کشتارگاه می‌برد، دام مولدش را کشتارمی‌کند بنابراین موفق به خرید نهاده برای سایر دامهایش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات تامین نهاده و بی توجهی در حمایت از دامداران، خشکسالی نیز مزید بر علت و حادشدن مشکلات شده است، افزود: همچنین توجه نکردن به مراتع فقیر و عاری از علوفه که دامداران را با مشکل مواجه کرده است.

صراف با بیان اینکه دامداران نیز از وضعیت پیش آمده شاکی و ناراضی هستند، افزود: اگرچه دولت طی سال گذشته خرید حمایتی گوشت قرمز انجام داد، اما متاسفانه با همه وعده حمایت و کشتار دام تا کنون هیچ پولی به دامدار پرداخت نکرده است و درعوض نهاده با قیمت بالا تحویل داده که همین امر موجب شده منافع اقتصادی تولید برهم بریزد و دامداران امیدی برای تولید نداشته باشند.

وضعیت قیمت گوشت بر همین روال باقی است

وی با بیان اینکه برای حمایت از مصرف کننده گوشت منجمد موجود است، ولی عملا این روند ساختار تولید را دچار چالش کرده ، افزود: در حال حاضر هم باز مجبور به واردات گوشت برای تامین نیاز داخل هستیم، زیرا تولید داخلی به شدت کاهش دارد.

صراف با اشاره به نداشتن اطمینان به دولت از سوی دامداران، بیان کرد: دولت بی توجه به تولید و ضرورت رشد تولید به سمت واردات گوشت قرمز میرود ضمن اینکه با تجربه تلخ تولید قراردادی گوشت، پیش بینی دارم این قیمت‌ها به همین روال و میزان خواهد ماند و هرتلاش دولت به دلیل نبود زمینه تولید موفقیت آمیزنخواهد بود.

وی تصریح کرد: به گونه‌ای عمل شده که ساختار تولید دچار مشکل جدی شده و بسیار سخت می‌توان جبران کرد ضمن اینکه باید توجه داشت قیمت کنونی گوشت برای مصرف کننده با توجه به افزایش قیمت دلار، ماجرای ارز نیمایی و ... شاید در کف قیمت باشد که به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی بیان کرد: طبق برآورد انجام شده قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک ۱۴۰ هزار تومان و دام سنگین ۱۲۰ هزار تومان است که بهای تمام شده سال گذشته است.

وی تاکید کرد: با شرایط موجود در قیمت‌ها و تورم بازار، افق روشنی برای گوشت نمی‌بینیم مگر اینکه دولت راهکار ایده آلی ارائه دهد تا تولید کننده تشویق به حفظ دام شود و افزایش تولید را زمینه سازی کند که البته این هم در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد و حداقل یکسال زمان می‌برد.

وی اظهار امیدواری کرد که با خوب شدن فضای تولید شاهد افزایش تولید و کاهش قیمت گوشت باشیم چرا که در چنین شرایطی اقتصادی به شدت نگران مصرف و روند کاهشی در این بخش هستیم.

کاهش قطعی ۳۰ درصدی تولید گوشت قرمز

وی با بیان اینکه به دلیل کشتار دام مولد طی ماه‌ها و سال گذشته طبق شنیده‌ها در شماردام سبک کاهش تولید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد را تجربه می‌کنیم، افزود: در دام سنگین نیز اگرچه در تولید شیر مشکلی نداریم، اما در بحث تولید گوشت با آمار کاهشی شمار دام، تولید گوشت قرمز بین ۳۰ تا ۳۵ درصد را شاهدیم.

وی ادامه داد: آمار دقیقی از جمعیت دامی استان نداریم، اما طبق برآورد انجام شده در حوزه دام صنعتی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد شاهد کاهش جمعیت دام در مقایسه با پارسال هستیم که همین امر تولید را دچارمشکل و تجربه کاهش کرده است.

کوچک کردن گله روندی طبیعی است

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در کشتار، گوشت دام سبک و بره نر ملاک است، اظهار کرد: حذف و جایگزینی دام تا ۳۰ درصد در گله طبیعی است که طبق آمارگرفته شده این میزان در سال گذشته بین ۸ تا ۱۰ درصد بالاتر بوده است.

حسن جعفری ادامه داد: کشتار و جایگزینی دام ازسوی دامداران اصل پایداری تولید را تضمین می‌کند، اما امسال خشکسالی و شرایط ناشی از آن موجب شد با توجه به مقرون به صرفه نبودن دام برای دامداران شاهد حذف دام آن‌ها باشیم.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: دامی که تولید و آورده‌اش برای دامدار کم است، از گله حذف می‌شود و گله برای تامین نهاده و رپرورش مطلوبتر کوچک‌تر میشود، اما در عوض تولید را پایدار و دامدار خود را حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف و کاهش عرضه دام در ایام زمستان به صورت طبیعی موجب افزایش قیمت گوشت قرمز در این استان شده است، اظهارکرد:در فصل زمستان بره آماده کشتار نداریم بنابراین عرضه دام به بازار کم می‌شود در عین حال به صورت طبیعی و معمول در این فصل میزان مصرف پروتئین مردم از جمله گوشت و تخم مرغ نیز افزایشی است.

جعفری میزان تولید گوشت قرمز در استان را به طور میانگین بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تن در سال اعلام کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌ها از جمله حامل‌های انرژی، دارو‌های دامپزشکی و هزینه‌های کارگری هستیم که موجب ضرردهی دامداران شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تا کنون افزایش قیمت گوشت متناسب با افزایش قیمت سایر کالا‌ها در کشور نبوده است اظهار کرد: تورم نقطه به نقطه سایر محصولات در مقایسه با گوشت قرمز بالاتر بوده است.

جعفری افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک به ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان رسیده است که با قیمت کنونی گوشت می‌توان گفت قیمت فعلی گوشت به نقطه سر به سری هزینه تمام شده تولید و عرضه رسیده است.

وی با اشاره به این که هم اکنون صادرات متوقف و ممنوع شده است بیان کرد: قیمت بالا و نداشتن قدرت خرید مصرف کننده موضوعی جدا از تولید است و باید توجه داشت که حمایت از تولید کننده ضروری است تا شاهد پایداری تولید باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان