قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار

قیمت گوشت سر به فلک کشید | افزایش قیمت گوشت یکباره در بازار امروز 19 دیماه

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: از چهارشنبه هفته گذشته گوشت با افزایش قیمت همراه شده‌ است.

قیمت گوشت سر به فلک کشید | افزایش قیمت گوشت یکباره در بازار امروز 19 دیماه
کدخبر : 8649
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

در این مراکز، قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد. نوسانات زیادی برای قیمت گوشت وجود دارد. در اوایل سال بود که با افزایش قیمت گوشت، دولت اقدام به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرد. قیمت گوشت روزانه از طریق سایت گشتنی نیوز اعلام می شود که در ادامه خبر می توانید از انواع آن مطلع شوید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: از چهارشنبه هفته گذشته گوشت با افزایش قیمت همراه شده‌ است.

ایسنا نوشت: رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: از چهارشنبه هفته گذشته گوشت با افزایش قیمت همراه شده‌ است.

علی اصغر ملکی در پاسخ به اینکه آیا قیمت گوشت در چند وقت اخیر افزایش یافته است یا خیر؟ افزود: از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون گوشت قرمز حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: علت افزایش قیمت گوشت قرمز کمبود عرضه دام است و در کنار آن نیز صادرات و قاچاق دام نیز صورت می گیرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلو شقه گوسفندی ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان برای مغازه‌دار تمام می‌شود که مغازه دار بایستی با اعمال سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی آن را دست مصرف کننده برساند. به عبارت دیگر هر کیلو شقه گوسفندی حدود ۲۹۰ هزار تومان برای مصرف کننده هزینه دارد.

وی تصریح کرد: کمبود دام وجود دارد زیرا در یکی دو سال اخیر به دلیل خشکسالی دامداران دام‌های بیشتری را به کشتارگاه فرستاده‌اند. همچنین دام‌های مولد زیادی نیز ذبح شده است.

ملکی گفت: مسئولان قول داده‌اند با تزریق گوشت منجمد به بازار ثبات ایجاد کنند که اگر این موضوع محقق شود شاهد کاهش التهاب در بازار خواهیم بود.

روند افزایشی قیمت گوشت در سال جدید نیز ادامه پیدا کرد و هرچندوقت یک بار شاهد افزایش قیمت گوشت در بازار بودیم. آخرین تغییر قیمت از ۱۵ روز پیش رخ داد و اکنون قیمت گوشت در بازار مشهد به حدود ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

افزایش قیمت گوشت در بازار از اواخر سال گذشته آغاز شد و امسال نیز ادامه پیدا کرد. اسفند سال گذشته بود که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرد افزایش قیمت گوشت تحت تأثیر کاهش عرضه دام و افزایش قیمت نهاده ‎ها بوده است و اگر قیمت نهاده‌ها کنترل نشود، این روند ممکن است ادامه پیدا کند.

روند افزایشی قیمت گوشت در سال جدید نیز ادامه پیدا کرد و هرچندوقت یک بار شاهد افزایش قیمت گوشت در بازار بودیم. آخرین تغییر قیمت از ۱۵ روز پیش رخ داد و اکنون قیمت گوشت در بازار مشهد به حدود ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. برای بررسی بیشتر، به بازار مرغ و گوشت استقلال سری می‌زنیم و با مغازه‎داران گفتگو می‌کنیم. در مدتی که در مغازه حضور داریم، مردم بعد از پرسیدن قیمت گوشت با ناامیدی مغازه را ترک می‌کنند و تعداد افرادی که پلاستیک گوشت در دست دارند، از انگشتان دست کمتر است.

در گفتگو با مغازه داران، بیشتر آن‌ها زمان افزایش قیمت را مربوط به حدود ۱۰، ۱۵ روز پیش می‌دانند و علت آن را کمبود دام بیان می‌کنند. آن‌ها معتقدند احتمال کاهش قیمت در بازار وجود دارد. مغازه داران همچنین می‌گویند قدرت خرید مردم به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و اگر این رویه ادامه پیدا کند، احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

احتمال کاهش قیمت گوشت در روز‌های آینده

یکی از مغازه داران در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: قیمت گوشت تا ۳۱۰ هزار تومان افزایش یافته بود، اما درحال حاضر به حدود ۲۹۰ هزار تومان رسیده و دوسه روز است که ثبات دارد و هر روز ۲ تا ۵ هزار تومان کاهش می‌یابد. احتمال اینکه قیمت گوشت در روز‌های آینده کاهش پیدا کند، وجود دارد. وی می‌افزاید: قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و به کمتر از نصف رسیده و درحال حاضر فروش ما نیز نسبت به قبل، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

احتمال افزایش قیمت گوشت

مغازه دار دیگری که میزان افزایش قیمت گوشت نسبت به ابتدای سال را ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌داند، بیان می‌کند: قیمت‌ها نسبت به ۲۰ روز گذشته تا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. قدرت خرید مردم نیز افت شدیدی یافته و به ۱۵ درصد رسیده است. وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر با کمبود دام نیز مواجه هستیم. ما روزی ۲۰ لاشه می‌خواهیم، اما ۱۰ تا ۱۵ لاشه به ما می‌دهند. اگر از خرید گوشت استقبال شود، قیمت آن به بیش از ۴۰۰ هزار تومان نیز خواهد رسید، اما درحال حاضر بازار خراب است و مردم فعلا دست نگه داشته اند.

مردم باید با ترازوی طلافروشی، گوشت را مثقالی بخرند

صاحب مغازه دیگری با اشاره به اینکه قیمت گوشت از ابتدای سال سه برابر و از دو، سه ماه پیش دوبرابر شده است، بیان می‌کند: مردم باید با ترازوی طلافروشی، گوشت را مثقالی بخرند. ما ۸۰ درصد افت فروش داریم، به طوری که من ۲۵ کارگر داشتم و مجبور شدم ۱۸ نفرشان را اخراج کنم. مردم تنها برای پرسیدن سؤال به مغازه مراجعه می‌کنند و شاید فقط بتوانند قلم، بال و پاچین، گردن مرغ، سنگدان یا چرخ کرده بخرند.

ثبات قیمت گوشت تا اسفند

به مغازه دیگری می‌رویم. فروشنده که از افزایش قیمت‌ها شاکی است، می‌گوید: قیمت گوشت فضایی شده است. وقتی به مشتری قیمت می‌دهیم، فرار می‌کند، حتی برخی به ما بدوبیراه می‌گویند و فکر می‌کنند ما باعث این افزایش قیمت شده ایم. وی اضافه می‌کند: در ۴۰ روز گذشته نرخ گوشت، کیلویی ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. درحال حاضر دست کیلویی ۲۵۵ هزار تومان، ران ۲۶۵ هزار تومان و گردن کیلویی ۳۱۰ هزار تومان است. احتمالا تا اسفند قیمت‌ها ثابت باشد، اما بعد از آن کاهش پیدا کند، زیرا بره جدید به بازار می‌آید، اما اکنون کمبود دام داریم.

کاهش فروش

مغازه دار دیگری می‌گوید: اگر قدرت خرید مردم به همین صورت باقی بماند، قیمت گوشت افزایش پیدا نخواهد کرد. ما قبلا روزی ۲۰ لاشه می‌فروختیم، اما درحال حاضر ۵، ۶ لاشه می‌فروشیم. وضعیت قیمت به خریدار بستگی دارد؛ اگر مردم گوشت نخرند، ارزان می‌شود که این برای ما نیز بهتر است؛ زیرا اگر قیمت افزایش پیدا کند، مردم خرید نمی‌کنند و ما مجبور می‌شویم درصد سودمان را افزایش دهیم.

برای بررسی اقدامات جهادکشاورزی در زمینه تنظیم بازار گوشت به سراغ علی اکبر نصری، رئیس اداره نظارت وبازرسی جهادکشاورزی مشهد، می‌رویم. وی در گفتگو با شهرآرا درباره علت افزایش قیمت گوشت در بازار می‌گوید: با شروع بارش‌ها یعنی از حدود ۱۵ روز پیش، شاهد افزایش قیمت گوشت در بازار هستیم؛ زیرا بار ش‌ها در این فصل، خیال دامدار را راحت می‌کند که بعد از سال خوراک دام وجود دارد، بنابراین دام خود را نگه می‌دارد.

نصری می‌افزاید: براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان و شهرستان، از روز شنبه توزیع گوشت منجمد گوساله و گوسفندی را در دستورکار قرار دادیم. تمام شرکت‌های تعاونی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف امین از صبح شنبه، حواله‌ها را برای توزیع این کالا دریافت کرده اند و توزیع از یکشنبه شروع خواهد شد. رئیس اداره نظارت و بازرسی جهادکشاورزی مشهد بیان می‌کند: افرادی که نماینده توزیع گوشت‌های منجمد هستند، حتما باید به سامانه کالای تنظیم بازار اتاق اصناف مراجعه کنند.

کار توزیع براساس کدملی انجام خواهد شد تا به همه خدمت رسانی شود و یک نفر از چند محل اقدام به دریافت کالا نکند. وی می‌افزاید: در آینده ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی و ۳۰۰ تن گوشت گوساله توزیع خواهد شد. گوشت گوساله منجمد شامل ران، سردست، گردن، قلوه گاه و راسته است. قیمت مصرف کننده برای ران ۱۵۵ هزار تومان، سردست و گردن ۱۵۰ هزار تومان، قلوه گاه ۱۳۰ هزار تومان و برای راسته نیز ۱۶۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت مصرف کننده گوشت گوسفندی برای ران ۱۵۵ هزار تومان، برای دست ۱۴۵ هزار تومان، گردن ۱۳۵ هزار تومان، راسته ۱۴۰ هزار تومان و برای قلوه گاه ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود. نصری ادامه می‌دهد: باتوجه به افزایش نرخ گوشت گرم و جو کارگری و هزینه‌های سنگین تأمین گوشت، توزیع گوشت منجمد حتما بر کاهش قیمت این کالا تأثیر خواهد گذاشت؛ زیرا هر زمان کالا‌های تنظیم بازار را توزیع کردیم، با روند کاهشی قیمت روبه رو شدیم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان