قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

پیش بینی قیمت دلار برای امروز و فردا | خبر خوش برای خریداران دلار

قیمت دلار بعد از ۱۰ روز نوسان و مسیر افزایشی، دیروز کاهش داشت. جو انتظامی بازار و تغییر رئیس نهاد پولی کشور، فعلا افسار قیمت دلار را کشیده است.

پیش بینی قیمت دلار برای امروز و فردا | خبر خوش برای خریداران دلار
کدخبر : 8306
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند.امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود.قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

قیمت دلار در حالی روز گذشته مسیر نزولی را طی کرد که فضای بازار انتظامی و انتظاری بود. پس از تغییر در رأس بانک مرکزی، بسیاری از فعالان بازار  منتظر سیاست‌های جدید عرضه بازارساز بودند.

شرایط فعلی حاکم بر بازار و قیمت دلار  دیروز قابل پیش‌ بینی بود، زیرا به طور سنتی بعد از هر تغییر مدیریت بانک مرکزی این کاهش و سکون بر بازار برای مدتی حاکم می‌شود. مؤید این موضوع نیز انتصاب صالح‌آبادی در ۱۴ مهر ۱۴۰۰ و کاهش قیمت دلار از ۲۹ به ۲۸ هزار تومان است.

قیمت دلار در بازارهای موازی نیز دیروز مسیر نزولی داشت. دلار هرات به کانال ۳۹ هزار تومانی بازگشت و با قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و دلار سلیمانیه نیز با کاهش قیمت به کف محدود ۴۰ هزار تومان رسید. درهم امارات که روز پنجشنبه به محدوده ۱۳ هزار تومانی رسیده بود، امروز کاهش قیمت داشت و به قیمت ۱۱ هزار و ۱۱۰ تومان معامله شد.

فعلا جو بازار ارز انتظامی است و این موضوع بر مبادله فعالان حرفه‌ای تاثیر زیادی گذاشته است. روابط عمومی وزارت اطلاعات دیروز ازدستگیری سرشاخه‌های قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های خارجی خبر داد. این وزارتخانه ۱۱ نفر از عوامل موثر بر نوسانات غیرعادی بازار ارز در شبکه‌های اجتماعی را با دستور مقام محترم قضایی بازداشت و روانه زندان کرده است.

تنور معاملات فردایی سرد شد

همچنین شناسایی ۳۲۰ نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز انجام شده که به زودی اقدامات لازم جهت برخورد با این عناصر بازار ارز صورت می‌گیرد. در همین راستا بازار معاملات فردایی در کانال‌های تلگرامی سرد بود و فعلان بازار ترجیح می‌دادند تماشاگر باشند تا بازیگر!

در پی کاهش قیمت دلار در بازار معاملات آزاد تهران، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ مدعی شد که کاهش ۳ هزار تومانی قیمت دلار امروز ۱۰ دی ماه متعاقب اقدامات پلیس و به درخواست بانک مرکزی صورت گرفته است.

کاهش قیمت دلار با قوه قهریه

هر چند تحلیلگران بازار معتقدند اقتصاد زبان زور نمی‌فهمد، اما به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور فعلا ترجیح می‌دهد با قوه قهریه بازار ارز را در کنترل خود درآورد. البته باید دید این ابزار تا چه زمانی بر قیمت دلار و مدیریت بازار ارز موثر است.

محمدرضا فرزین، که ۸ دی ماه، سکان هدایت بانک مرکزی را در دست گرفت، نرخ دلار ۴۴ هزار تومانی را برای این اسکناس آمریکایی قابل قبول ندانست و از مداخله ارزی در بازار آزاد سخن گفت.

به نظر می‌رسد علاوه بر شرایط انتظامی بازار، هراس از افزایش عرضه ارز در بازار آزاد در کوتاه‌مدت یکی از مهمترین عواملی است که سطح فروش‌ها در میان معامله‌گران را افزایش داده است.

او پیش از این سیاست جدید ارزی بانک مرکزی را سیاست تثبیتی برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی کشور اعلام کرده بود. حالا باید منتظر بود که این تثبیت در چه قیمتی برای بازار آزاد رقم می‌خورد.

 قیمت دلار به تثبیت می‌رسد؟

از نگاه برخی فعالان بازار ارز، احتمال افزایش عرضه ارز و برخورد در فضای بازار آزاد غیررسمی، ممکن است در روزهای آینده قیمت دلار را از سطوح کنونی عقب ببرد.

در هفته گذشته خبر سفر گروسی در تاریخ ۱۰ دی ماه از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد، اما امروز خبری از این موضوع نبود. به نظر می‌رسد این موضوع در هفته‌ گذشته و هفته‌های قبل از آن برای ارائه سیگنال به بازار ارز مطرح شده است.

برخی تحلیلگران بازار با اشاره به این‌که قیمت دلار نسبت به کف ۱۴۰۰ دو برابر رشد داشته و اکنون وارد ناحیه بالایی کانال شده است، نرخ ۴۴ تا ۴۶ هزار تومانی را محدوده مقاومت سقف کانال می‌دانند. در صورت بروز اصلاح، نرخ ۴۰ هزار تومانی حمایت اول است و کف کانال ۳۶ هزار تومانی می‌تواند محدوده بعدی حمایت باشد.

به نظر می‌رسد فعلا باید دید بازارساز در روزهای آینده چه سطحی از عرضه را روانه بازار می‌کند و بعد از فروکش کردن جو انتظامی در بازار، قیمت دلار در چه محدوده‌ای به تثبیت خواهد رسید.

امروزیک‌شنبه 11 دی در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت 36 هزار و 700 تومان معامله شد.

با اطلاعیه بازار متشکل ارزی از روز پنج‌شنبه 8 دی ماه دامنه نوسان از معاملات بازار توافقی حذف شد؛ طبق اطلاعیه شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران، تمامی صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی، در روز پنج‌شنبه 1401/10/08 براساس «کشف نرخ ارز توافقی بدون دامنه نوسان»، معاملات خویش را کمافی‌السابق انجام می‌دهند.

در این اطلاعیه آمده است: «تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، نرخ کشف‌شده روزانه در بازار متشکل ارز ایران را به‌عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلوهای اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی، به‌صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارزها در تابلوی فروشندگان رسمی ارز خواهند بود.»

طبق اعلام بانک مرکزی، فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران، و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر 2 هزار یورو می‌توانند به‌صورت آن‌لاین یا حضوری، از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

از اواخر خردادماه سال 1401 بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد.

این بازار طی ماه‌های اخیر سبب تأمین تقاضاهای خُرد مردم شده و به معیار مهم قیمت‌گذاری ارز تبدیل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان