قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار امروز 26 شهریوز 1402 در بازار | قیمت دلار بشدت نجومی شد ؟

قیمت دلار که در آخرین معاملات نقدی پیش از تعطیلات سه روزه بازارها، در کانال 50 هزار تومان قرار گرفته بود، در سه روز گذشته در معاملات پشت خطی با کاهش مواجه شد.

قیمت دلار امروز 26 شهریوز 1402 در بازار | قیمت دلار بشدت نجومی شد ؟
کدخبر : 14533
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

قیمت دلار که در آخرین معاملات نقدی پیش از تعطیلات سه روزه بازارها، در کانال 50 هزار تومان قرار گرفته بود، در سه روز گذشته در معاملات پشت خطی با کاهش مواجه شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد قیمت دلار امروز روی رقمی پایین‌تر از کانال 50 هزار تومانی بازگشایی شود. در صورتی که پارامترهای اقتصادی به درستی کار کنند، دلار کاهشی، بهترین خبر برای فعالان اقتصادی و مردم خواهد بود.

قیمت دلار در آخرین معاملات نقدی روز چهارشنبه در کانال 50 هزار تومان، قرار گرفت. در این روز قیمت دلار تحت تاثیر خبرهای سیاسی از مرزهای شمال غرب ایران، مذاکرات علنی و پشت پرده دولت با طرف‌های غربی و افزایش تقاضای سفر در تعطیلات سه روزه اخیر، بالا رفت و به رقم 50 هزار و 100 تومان رسید.

با این حال اما با تعطیلی بازارها و توقف معاملات نقدی، همچنین تحت تاثیر پمپاژ خبرهای مثبت سیاسی درباره آرامش در مرزهای شمال غرب، احتمال توافق موقت میان ایران و آمریکا، افزایش تولید نفت ایران و رسیدن آن به سه میلیون بشکه در روز و همچنین آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران که به نظر می‌رسد رنگ واقعیت به خود گرفته است، قیمت دلار در معاملات پشت خطی کاهشی شد و به رقم 49 هزار و 750 تومان رسید.

در همین حال، بازار پیش بینی می‌کند با پایان یافتن شهریورماه و اتمام تعطیلات تابستانه، تقاضای دلار کاهش یابد و از همین رو به استقبال فصل سرد رفته است. اگرچه در این میان، کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که دولت نتواند چاره‌ای عملی برای بهبود وضعیت اقتصادی بیندیشد و توافق با قدرت‌های اقتصادی جهان، به خبر، مذاکره و ثبت تصاویر محدود بماند، زخم اقتصاد دوباره سر باز می‌کند و قیمت دلار را به سمت بالا هدایت خواهد کرد؛ چرا که هنوز هم تورم انتظاری در کف بازارها بالاست و انواع کالا و خدمات با دلار 60 هزار تومانی پیش از عید نوروز قیمت خورده‌اند!

با این حال آنچه اکنون پیداست، کنترل قیمت دلار توسط بازارساز است؛ به نحوی که کاهشی‌ها اکنون در معاملات پشت خطی نیز فعال شده‌اند و قیمت دلار را پس از هر جهش، پایین می‌کشند.

قیمت دلار نقدی هرات روز گذشته به 49 هزار و 550 تومان رسید و در معاملات پشت خطی عصر، دلار در این بازار 49 هزار و 450 هزار تومان قیمت خورد. به این ترتیب در این بازار هم کاهشی‌ها از قدرت بیشتری برخوردار بوده‌اند. در همین حال، قیمت دلار در بازار پشت خطی سلیمانیه هم به 49 هزار و 740 تومان رسید که روندی کاهشی نشان می‌داد.

معاملات پشت خطی طی سه روز گذشته، قیمت یورو را هم پایین کشید. در حالی که قیمت یورو در بازار تهران، پیش از تعطیلات به 53 هزار و 500 تومان رسیده بود، در طول روزهای تعطیل کاهشی شد تا در آخرین معاملات پشت خطی روز گذشته روی رقم 53 هزار و 100 تومان قرار بگیرد.

قیمت درهم امارات اما که در روز چهارشنبه 13 هزار و 610 تومان بود، طی تعطیلات افزایش 90 تومانی داشت و به رقم 13 هزار و 700 تومان رسید. بر این اساس قیمت دلار درهم، 50 هزار و 279 تومان تخمین زده می‌شود. قیمت تتر نیز که همواره برابر با یک دلار آمریکاست، در لحظه تنظیم این گزارش روی رقم 50 هزار و 218 تومان قرار دارد.

در سمت دیگر نیز می‌توان به خبر آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده ایران به‌ویژه در کره جنوبی اشاره کرد که بانک مرکزی بارها با انتشار این خبر قیمت دلار را در دست خود گرفت اما اکنون مشخص شده است این کشور نه به پرداخت نقدی این منابع ارزی تن داده و نه حاضر به تهاتر بوده است و بر همین اساس به تازگی دولت ایران از این کشور شکایت کرده است!

به این ترتیب دو گزینه ارزپاشی و خبردرمانی دولت شکست خورده به نظر می‌رسد و در حال حاضر بانک مرکزی این دو ابزار را برای کنترل قیمت دلار از دست داده و تنها دستاویز آن، ایجاد محدودیت در معاملات ارزی است.

ایجاد محدودیت در عرضه و تقاضا: طی ماه‌های اخیر، بانک مرکزی تخصیص ارز سهمیه‌ای را بسیار سخت و آن را منوط به داشتن حساب ارزی کرده است. به این ترتیب بازارساز موفق شده است که صف‌های طویل برای دریافت ارز سهمیه‌ای و کوچ ایت دلارها به بازار دلالی را از خیابان فردوسی جمع کند. شاید بتوان گفت این موفق‌ترین سیاست بانک مرکزی برای ایجاد نظم نسبی در بازار ارز بوده است.

در همین حال بانک مرکزی عرضه دلار و یوروی مسافرتی را نیز منوط به ارائه مدارک سفر کرده و آن را تنها پشت گیت مسافری تحویل متقاضی می‌دهد تا از بازگشت آن به چرخه دلالی دلار جلوگیری کند.

اما آیا این سیاست‌ها برای کنترل قیمت دلار کافی بوده است؟ به نظر می‌رسد خیر؛ زیرا بانک مرکزی اخیرا دست به اجرای سیاست جدیدی زد که به بازار ارز شوک جدی وارد آورد.

ایجاد انحصار در عرضه دلار: آن طور که به نظر می‌رسد، بانک مرکزی هنوز نتوانسته است افسار اسب سرکش قیمت دلار را تماما در دست خود بگیرد و از نتایج سیاست‌های خود راضی نیست. چرا که به تازگی بیش از گذشته درصدد کنترل سمت عرضه برآمده و علاوه بر بگیر و ببندها در راسته فردوسی، دست به اقدامات عجیبی زده است.

بانک مرکزی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کانون صرافان ایرانیان را به دلیل آنچه این نهاد، تخلف از قانون دانسته، منحل کرده است. بانک مرکزی مدعی شده است که این کانون در موج‌سازی قیمتی برای دلار نقش داشته است؛ ادعایی که کانون صرافان آن را رد و تکذیب کرده و اعلام کرده است از آنجا که بانک مرکزی وجاهت قانونی را برای انحلال این کانون ندارد، از این نهاد دولتی شکایت خواهد کرد.

اگرچه به نظر می‌رسد دعوای این دو نهاد یک دعوای حقوقی است اما بررسی رفتار بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت، خبرهای خوبی به بازار ارز ارسال نمی‌کند! انحلال کانون صرافان ایرانیان، در واقع به معنای حذف واسطه‌های نام و نشان‌دار از سمت عرضه ارز است به نحوی که پس از این، شبکه بانکی تحت سیطره کامل بانک مرکزی، تنها عرضه‌کنندگان ارز خواهند بود و این بازار را به طور کامل در انحصار خود درخواهند آورد.

از مسیر این انحصارگری، سیاست سرکوب ارزی بیش از پیش تشدید خواهد شد و با غیرواقعی شدن قیمت دلار، اقتصاد ایران به سمت بحران جدی حرکت خواهد کرد. در همین حال، دولت این قدرت را خواهد داشت که هر زمان و با اولین جرقه کسری بودجه، از قیمت ارز به هر میزانی که بخواهد، نوسان‌گیری کند؛ چرا که سمت تقاضا تنها می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از یک نهاد تامین کند و هر قیمتی که این نهاد برای دلار اعلام کند، فصل‌الخطاب خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان