یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی 1403 | یارانه نقدی کی واریز میشود

افزایش 80 هزارتومانی یارانه نقدی دی‌ماه این خانوارها | واریزی جدید 2/100/000 تومانی رئیسی برای مستمری‌بگیران

قرار است یارانه نقدی دی ماه با افزایش 80 تا 120 هزارتومانی برای خانوارها همراه باشد. ازسوی دیگر دولت می خواهد برای مستمری بگیران واریزی 2 میلیون و 100 هزارتومانی داشته باشد. جزئیات این خبر جذاب را در ادامه مطلب با هم می خوانیم.

افزایش 80 هزارتومانی یارانه نقدی دی‌ماه این خانوارها | واریزی جدید 2/100/000 تومانی رئیسی برای مستمری‌بگیران
کدخبر : 16704
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار شکیبا بقال زاده: قرار است یارانه نقدی دی ماه با اندکی تغییر بحساب خانوارها واریز شود. رقم جدید یارانه نقدی اعلام شد. از دیروز خبرهای جذابی درباره آغاز ثبت نام یارانه نقدی جدید دولت برای برخی از افراد منتشر شده است که در ادامه جزئیات این یارانه نقدی جدید را با هم می خوانیم.

افرایش یارانه نقدی دی 1402

وزیر کار ضمن روشن کردن ماجرای دهک بندی ها و صدک‌بندی ها، پیرامون مبلغ و شرایط واریز یارانه و کالابرگ الکترونیکی صحبت کرد.

سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی، عدم افزایش اعتبار به تناسب تورم طرح کالابرگ الکترونیک و یارانه های نقدی را بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی دانست. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وزیر کار اظهار کرد: ما دهک بندی و صدک‌بندی داریم. فردی ممکن است صدک ۹۰ باشد و فرد دیگری صدک ۸۹، فردی که صدک ۸۹ است یارانه به او تعلق می‌گیرد، اما فردی که صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد، یارانه به او تعلق نمی‌گیرد. اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال ۱۴۰۱ در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند؛ لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس ۷۰ درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم ۷۰ درصد تعیین شده را به ۵۰ درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارانه‌بگیر ۴۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای تعیین شده خریداری کند، ۱۲۰ هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

وی افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه کالری مورد نیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد؛ بنابراین پیش‌بینی منابع انجام شده و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

یارانه نقدی که بخشی از آن تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها در ایران مستقر شده، از سال ۱۳۸۹ با هدف کاهش وابستگی مردم به یارانه‌های پنهان انرژی و افزایش کارایی در مصرف انرژی آغاز شد. در این راستا, قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گاز طبیعی، برق و آب با افزایش مواجه شد تا با کاهش شدت سوبسید، بودجه‌های دولت در جهت کمک به اقشار کم‌درآمد مصرف شود.

در نظام یارانه‌ای ایران، یارانه‌های غیرنقدی نیز وجود دارد که شامل ارائه خدمات و کالاها با قیمت دولتی است. به طور مثال، دولت ممکن است گندم، دارو و سایر کالاهای اساسی را با قیمتی کمتر از قیمت بازار به دست مصرف‌کننده برساند

یارانه نقدی

مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر چقدر است؟

مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در آبان ماه باید با احتساب ۲۰ درصد افزایش نسبت به نیمه اول سال طبق برنامه افزایش ۴۰ درصدی سال جاری نسبت به ۱۴۰۱ واریز می‌گردید.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای ترغیب افراد به پرداخت مالیات، کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

مستمری مددجویان تحت پوشش دونهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی کشور در حالی با افزایش ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت ۴۰ درصد ابتدای سال مواجه است که هنوز خبری از پرداخت نیست. اگرچه وزیر تعاون دیروز اعلام کردند که مستمری‌ها در حال واریز است، اما تاکنون بسیاری با تماس به رسانه‌ها خواستار پیگیری و علت عدم واریز مبالغ به حساب مددجویان شدند.

البته در کنار اقدامات مثبت دولت سیزدهم، تعلل و یا تاخیر در پرداختی‌های حقوق مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد سبب دلخوری و ناراحتی این قشر آسیب‌پذیر شده است. افرادی که در کنار ناراحتی‌های ناشی از معلولیت و مخارج سنگین درمان‌های مورد نیاز که در برهه تورم‌های کنونی واقعا آزرده‌کننده و شکننده است، اکنون نگران عدم واریز مبالغ حمایتی هستند.

طبق اعلام‌های غیررسمی، دلیل عدم واریز یا همان تاخیر در واریز مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، اختلالات سیستمی در شبکه واریز وپرداخت بانک‌ها به دلیل همزمانی با واریزی حقوق‌های کارمندان و کارگران در ابتدای هر ماه عنوان می‌شود. براساس این گفته‌ها که البته چندان قانع‌کننده هم نیست، از نیمه شب اول آذرماه واریزی‌ها به ترتیب در حال انجام است که به نظر واریزی مستمری تک‌نفره‌ها با تاخیری یک روزه نسبت به دیگر مستمری‌بگیران انجام می‌گیرد.

مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر چقدر است؟

براساس اعلام رسمی سازمان بهزیستی، حق پرستاری خانواده‌محور آبان ماه ۱۴۰۲ معلولان جسمی حرکتی شدید و خیلی شدید و معلولان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی به مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به حساب کارت بانک رفاه آنان واریز شد. کانال معلولان بهزیستی در فضای مجازی در خبری اعلام کرد که: «مستمری آبان ماه ۱۴۰۲ مددجویان تحت پوشش بهزیستی به حساب کارت بانک رفاه این عزیزان واریز می‌شود.»

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان