آنفولانزای معده | درمان آنفولانزای معده | علائم آنفولانزای معده

درمان خانگی آنفولانزای معده در سه سوت | با این خوراکی ها به جنگ آنفولانزا برو

گاستروانتریت، که معمولا به عنوان “آنفولانزای معده” شناخته می‌شود، یک بیماری بسیار مسری است که باعث علائم ناخوشایندی مانند اسهال، گرفتگی عضلات معده، تب، تهوع و استفراغ می‌شود. با این که این بیماری درمان مشخصی ندارد اما با استراحت، مصرف مایعات بیشتر و هیدراته نگه داشتن بدن بهبود می‌یابد.

درمان خانگی آنفولانزای معده در سه سوت | با این خوراکی ها به جنگ آنفولانزا برو
کدخبر : 16546
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار شکیبا بقال زاده: برخی شواهد نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها به خلاص شدن سریع تر شما از شر علائم آنفولانزای معده مانند اسهال کمک می‌کنند. با این حال در کنار پروبیوتیک‌ها و هیدراته نگهداشتن بدن، می‌توانید از درمان خانگی آنفلولانزای معده نیز برای بهبودی استفاده کنید.

درمان خانگی آنفولانزای معده

در ادامه در مورد 13 روش درمان خانگی آنفولانزای معده صحبت می‌کنیم:

مایعات بنوشید

اسهال و استفراغ می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین سعی کنید هنگام ابتلا به آنفولانزای معده مایعات بیشتری مصرف کنید. به نوزاد مبتلا به این بیماری زود به زود شیر بدهید و برای کودکان نوپا نیز می‌توانید محلول‌های الکترولیت مانند Pedialyte بدهید.

* دقت کنید حتما قبل از دادن هر دارویی به نوزاد و کودک خود حتما با پزشک مشورت کنید.

یخ بمکید

اگر بدن‌تان دچار کم آبی شده اما نمی‌توانید مایعات مصرف کنید، پس سعی کنید تکه ای یخ بمکید تا به آبرسانی مجدد بدنتان کمک کند. با این حال هرگز به بچه های کوچک یخ ندهید، زیرا می‌تواند باعث خفگی آن‌ها شود.

رژیم غذایی BRAT

BRAT مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است. این غذاها نرم و چسبنده هستند که می‌توانند به سفت تر شدن مدفوع کمک کنند. موز همچنین حاوی پتاسیم و بهترین جایگزین مغذی برای درمان اسهال و استفراغ است.

چای

چای های بدون کافئین یا دمنوش های گیاهی می توانند به جبران مایعات از دست رفته بدن کمک کنند. برخی از این دمنوش های موثر عبارتند از دمنوش نعناع و زنجبیل که هر دو تسکین دهنده درد معده و حالت تهوع هستند. همچنین برای دریافت ویتامین C اضافی می‌توانید به دمنوش خود لیمو نیز اضافه کنید.

سرکه سیب

بر اساس تجربه برخی افراد، سرکه سیب در کاهش حالت تهوع و ناراحتی معده موثر است.

دارچین و زردچوبه

اگر به گاستروانتریت مبتلا هستید، زردچوبه و دارچین مصرف کنید. بهترین راه مصرف این دو ادویه تهیه دمنوش است. دمنوش دارچین و چای زردچوبه تاثیر فوق العاده ای بر کاهش علائم آنفولانزای معده دارند.

درمان های خانگی یا داروهای بدون نسخه برای تسکین آنفولانزای معده

هنگامی که به گاستروانتریت مبتلا هستید، باید از چند روش موثر برای کاهش علائم بیماری‌تان استفاده کنید. برخی از موثرترین درمان های خانگی آنفولانزای معده به شرح زیر هستند:

پد گرم کننده

پد گرم کننده بهترین اثر را بر تسکین گرفتگی معده دارد.

استامینوفن (تیلنول)

استامینوفن برای تسکین درد یا تب توصیه می‌شود. این دارو به جای آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مصرف می‌شود که تسکین دهنده درد معده نیز است.

داروهای ضد اسهال بدون نسخه (OTC)

لوپرامید هیدروکلراید (Imodium) یا بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol) می‌توانند به تسکین اسهال کمک کنند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای درمان گاستروانتریت ویروسی مفید باشند و اسهال را تسکین دهند. ماست از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها است که به شما در بهبود بیماری‌تان کمک می‌کند. با این حال سعی کنید هنگام ابتلا از ماست کم چرب یا بدون چربی مصرف کنید.

مکمل های روی

مصرف مکمل‌های روی شدت و طول مدت بیماری آنفولانزای معده را کاهش می‌دهد.

طب فشاری

طب فشاری برای تحریک برخی نقاط در بدن استفاده می‌شود که ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند. به طور خاص، نقطه فشار P-6 (همچنین به نام Neiguan) است که در داخل مچ دست قرار دارد و با ماساژ آن نقطه می‌توانید از شر حالت تهوع خلاص شوید.

نکته مهم: قبل از امتحان هر نوع درمان خانگی آنفولانزای معده و داروهای گیاهی، حتما با پزشک مشورت کنید.

غذاهای ممنوعه

همانطور که قبلا توضیح داده شد، هنگامی که آنفولانزای معده دارید، باید غذاهای نرم و مقوی مانند برنج، سس سیب، نان تست و موز بخورد. همچنین از غذاهایی که باعث تشدید علائم بیماری‌تان می‌شوند، پرهیز کنید.

محصولات لبنی

بسیاری از افراد به لاکتوز حساسیت دارند که می‌تواند باعث اسهال شود. اگر مبتلا به گاستروانتریت هستید، بهتر است به طور موقت از خوردن محصولات لبنی که حاوی لاکتوز هستند اجتناب کنید.

غذاهای چرب

غذاهای چرب حتی زمانی که دچار آنفولانزای معده هم نیستید، باعث گرفتگی عضلات معده تان می‌شود. گوشت‌های چربی دار، غذاهای خامه ای و حتی آجیل‌ها همگی ناراحتی معده را در پی خواهند داشت. همچنین این نوع غذاها هنگام ابتلای شما به التهاب معده دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث اسهال می‌شوند.

غذاهای تند

غذاهای حاوی ادویه های سنگین و تند مانند چیلی، فلفل تند و سیر ممکن است علائم بیماری را تشدید کنند و باعث ناراحتی بیشتر معده شوند. علاوه بر این، بسیاری از غذاهای تند در روغن پخته می‌شوند و حاوی چربی زیادی هستند که خوردن آن ها برای بیماری تان مناسب نیست.

کافئین

کافئین به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند که باعث ادرار بیشتر و از دست دادن مایعات شده، بدن را دچار کم آبی می‌کند. زمانی که در اثر استفراغ و اسهال بدن تان با کم آبی رو به رو شد، سعی کنید مایعات بیشتری بنوشید. در این مواقع از خوردن کافئین جلوگیری کنید زیرا باعث شل شدن مدفوع می‌شود.

فیبر

معمولا میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا برای بدن مفید هستند. اما وقتی اسهال دارید، فیبر می‌تواند روده شما را بیشتر تحریک کند، به خصوص اگر به خوردن فیبر عادت ندارید، هرگز هنگام ابتلا به گاستروانتریت این مواد غذایی را  نخورید.

شکر

مصرف قند و شکر در ترکیب غذاها یا نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. در برخی افراد، این ماده غذایی حالت تهوع را نیز در پی دارد. اگر به آنفولانزای معده مبتلا هستید، از خوردن غذاهای شیرین که اغلب چرب نیز هستند، خودداری کنید.

نوشابه

کولا حاوی مقدار زیادی کافئین است که به عنوان یک ادرار آور عمل می کند. از سویی، نوشابه‌های بدون کافئین حاوی مواد شیمیایی و اسیدی هستند که می‌توانند معده را تحریک کنند. کربناته شدن نیز باعث احساس سیری بیشتر و آروغ زدن شده و حالت تهوع شدید را در پی خواهد داشت.

غذاهای اسیدی

مرکبات (پرتقال، گریپ فروت و غیره)، آب مرکبات، آناناس و فرآورده های گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی اسید هستند که می‌توانند معده را تحریک کرده و باعث رفلاکس اسید و ناراحتی بیشتر معده شوند.

غذاهای فرآوری شده

بسیاری از غذاهای از پیش بسته بندی شده و فرآوری شده دارای چربی، قند، مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی هستند. همه این‌ها می تواند باعث تشدید ناراحتی معده یا بدتر شدن اسهال شوند، به خصوص اگر به غذاهای فرآوری شده حساس نیز باشید.

گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم و سایر غلات مانند جو، چاودار و جو دوسر یافت می‌شود. برخی از افراد به این پروتئین حساس هستند و مصرف آن می‌تواند باعث اسهال، معده درد و نفخ شود، بنابراین این افراد شاید متوجه نباشند، اما خودداری از خوردن محصولات حاوی گلوتن علائم آنفلولانزای معده را کاهش می‌دهد.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده‌ای که اغلب باعث مشکلات گوارشی حتی در افراد سالم می‌شود، سوربیتول نام دارد. این شیرین کننده اغلب در غذاهای رژیمی و آدامس های بدون قند استفاده می شود و می تواند باعث گاز معده، نفخ و اسهال شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان