قیمت تخم مرغ | افزایش قیمت تخم مرغ

قیمت مرغ در بازار امروز | قیمت مرغ در میادین امروز 12 دیماه چقدر به فروش میرسد؟

نرخنامه جدید مرغ و تخم مرغ سازمان میادین میوه و تره بار تهران اعلام شد.

قیمت مرغ در بازار امروز | قیمت مرغ در میادین امروز 12 دیماه چقدر به فروش میرسد؟
کدخبر : 8351
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است.در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

به نقل از صدا و سیما، سازمان میادین میوه و تره بار تهران امروز دوشنبه _دوازدهم دی ماه_ نرخ نامه جدید مرغ گرم و انواع تخم مرغ پوسته سفید فله و بسته بندی شده را اعلام کرد.

بر اساس این ابلاغیه هر کیلوگرم مرغ بسته بندی نایلونی ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. این در حالیست که در آخرین نرخ نامه این سازمان نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۳ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده بود.

همچنین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ غیربسته بندی (فله) ۳۰ تایی ۴۳ هزار تومان یعنی ۲ هزار تومان کمتر از نرخ اعلامی چند روز پیش تعیین شده است.

هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی بسته بندی شده هم بسته به نوع بسته بندی و کیفیت بین ۸۶ تا ۸۸ هزار تومان برای عرضه به مشتریان قیمت گذاری شده است.

بر اساس نرخ اعلامی چند روز گذشته، هر کیلوگرم تخم مرغ برای عرضه در سطح بازار، ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان و برای عرضه در میادین میوه و تره بار تهران ۴۵ هزار تومان اعلام شده بود که نرخ جدید ۲ هزار تومان ارزان‌تر از نرخ قبلی است.

رصد بازار نشان می دهد هفته دوم دی ماه ، قیمت گوشت قرمز و برخی انواع ماهی افزایش یافته اما در بازار تخم مرغ شاهد عقب نشینی قیمت ها هستیم.

گشت و گذار در بازارهای کالاهای اساسی حکایت از بالا و پایین شدن قیمت‌هایی دارد که پشت آن منطقی وجود ندارد. هفته گذشته گوشت گوسفند از هر کیلو ۲۹۰ هزار تومان در آذر به ۲۳۰ هزار تومان به ۲۳۰ هزار تومان در ابتدای دی رسید. اما در ادامه پس از گذشت چند روز این قیمت دوباره دچار نوسان شده و شقه گوسفند بین ۲۵۵ تا ۲۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها و. قصابی‌ها متغیر است.

یکی از دلایل کاهش و افزایش قیمت مواد خوراکی به دلیل فسادپذیری آنها بوده و هر زمان تاریخ انقضا آنها نزدیک شود فروشگاه داران ناگزیر به کاهش قیمت‌ها هستند؛ تخم مرغ از آن جمله است.

در بازار حبوبات در حالی که لوبیا سفید در هفته اول دی ۵۱ هزار تومان در هر کیلو قیمت گذاری شده بود در این هفته به ۴۶ هزار تومان کاهش یافته است. ولی در بازار لوبیا قرمز شاهد افزایش قیمت هستیم و این ماده پروتئینی از هر کیلو ۴۲ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان در هفته دوم دی رسیده است.

در ادامه نرخ لبنیات و برنج به نسبت دچار تنش کمتری بوده و در دو ماه اخیر قیمت‌ها ثابت بوده است. گفتنی است قیمت‌های درج شده در جدول زیر به تومان است.

قیمت کالاهای اساسی

کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت هفته گذشته

شقه گوسفندی ۲۸۰ تا ۲۵۵ ۲۴۰ تا ۲۵۵

سردست گوساله ۲۵۰ ۲۳۵

گوشت چرخ کرده ۲۳۵ تا ۱۵۰ ۲۲۰ تا ۱۵۵

کله و پاچه ۲۰۰ تا ۱۲۰ ۱۷۵ تا ۱۲۰

ماهی قزل آلا ۱۱۰ ۸۴

میگو ۲۲۰ ۲۲۰

مرغ تازه دولتی ۵۴.۸۰۰ ۴۸.۵۰۰

فیله مرغ ۸۹.۹۰۰ -

تخم مرغ دولتی ریز (شانه ۳۰ تایی) ۷۶ ۸۲

تخم مرغ دولتی درشت (شانه ۳۰ تایی) ۹۴ ۹۵

تخم مرغ دو زرده ۱۱۵ ۱۲۵

تخم مرغ معمولی بسته بندی فروشگاهی ۸۹ ۸۹

روغن جامد ۵ کیلویی ۳۶۵ ۳۶۵

روغن مایع ۱.۸ ۳۶۰ تا ۲۱۱ ۲۱۱-۳۶۰

شیر کم چرب ۲۴ تا ۱۸ ۲۴ تا ۱۸

شیر پر چرب ۲۵ تا ۱۹ ۲۵ تا ۱۹

پنیر سفید ۵۱۵ گرمی ۶۱ ۶۱

کره ۵۰ گرمی ۱۴ ۱۴

خامه ۳۰۰ گرمی ۲۷ تا ۲۳ ۲۷ تا ۲۳

ماست دبه ای ۸۵ تا ۵۹ ۸۵-۵۹

لوبیا چشم بلبلی ۴۶ ۴۶

لوبیا سفید ۵۱ ۴۶

لوبیا قرمز ۴۲ ۴۷

لوبیا چیتی ۶۲ ۶۲

نخود ۵۲ ۵۲

عدس ریز و درشت ۵۲ ۵۲

لپه آذرشهر ۴۲ ۴۲

ماش ۴۲ ۴۲

برنج شمشیری ۵۵ ۵۵

طارم عطری ۹۵ ۹۵

هاشمی ۱۱۸ ۱۱۸

برنج هندی- کیسه ۱۰ کیلویی ۳۵۱ ۳۷۹

رب ۴۵ تا ۳۵ ۴۵ تا ۳۹

با وجود اینکه استان کرمانشاه یکی از تولیدکنندگان مهم تولید گوشت قرمز در کشور محسوب می‌شود، اما این روزها شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت این محصول پروتئینی هستیم که بسیاری از خانواده‌های کرمانشاهی مجبور به حذف آن از سبد خرید خانوار شده‌اند.

این افزایش قیمت علاوه بر مردم سبب نارضایتی قصابان نیز شده است زیرا با افزایش قیمت تقاضا به شدت کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی صحیح و تشدید نظارت‌ها بتوان مانع از افزایش قیمت این محصول شد.

این نوسان قیمت در زمینه گوشت قرمز در استان سبب نارضایتی و تذکر سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه شد و در نهایت برای جهاد کشاورزی و سازمان صمت مهلت دو هفته‌ای تعیین شد که این وضعیت ساماندهی شود.

عبدالوحید محمدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در نشستی بر ضرورت حذف واسطه‌ها در توزیع کالا و خدمات در استان تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ویژه دامپروری در استان، افزایش بی ضابطه قیمت گوشت قرمز در کرمانشاه پذیرفتنی نیست و جهاد کشاورزی و صمت موظفند طی دو هفته آینده بازار گوشت را ساماندهی کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه دامپروری در استان از وضعیت خوبی برخوردار است اما قیمت گوشت قرمز در استان نسبت به دیگر استان ها بالاتر است که هیچ توجیهی ندارد.

محمدی با تعیین یک مهلت زمانی برای دستگاه‌های مسئول مانند جهاد کشاورزی و صمت گفت: ظرف مدت دو هفته این دو دستگاه با همکاری دیگر ارگان‌های ذیربط موظف به تعیین نهایی قیمت گوشت قرمز در استان و کاهش قیمت آن هستند و در جلسات آینده به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد که قیمت این مواد غذایی در کرمانشاه از دیگر استان‌ها بالاتر باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌ها با همکاری بسیج اصناف در استان به منظور کنترل قیمت‌ها شد.

وی افزود: بسیج اصناف استان دارای نیروهای توانمند و فعالی در حوزه نظارت است که دستگاه‌ها باید با همکاری آن‌ها به دنبال آرامش و جلوگیری از هر گونه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار باشند.

آغاز توزیع گوشت قرمز منجمد

محمدرضا عباسی معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: توزیع گوشت قرمز منجمد نیز از روز گذشته به صورت گسترده در کشور آغاز شده است.

وی عنوان کرد: ذخایر گوشت قرمز منجمد برای حمایت از مصرف‌کننده مناسب است و توزیع آن از روز گذشته در 15 میدان اصلی شهر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یخچال‌بر به ویژه‌ در مناطق حاشیه‌ای آغاز شده است.

عباسی گفت: قیمت گوشت قرمز بسته به نوع آن متفاوت است و هر کیلو قلوه‌گاه 110 هزار تومان، مخلوط 115 هزار تومان و ران و سردست 155 هزار تومان است.

وی افزود: همچنین براساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی تخم‌مرغ از این پس به صورت کیلویی عرضه می‌شود و این دستورالعمل از روز گذشته از سوی اتحادیه به خرده‌فروشان و عرضه‌کنندگان تخم‌مرغ ابلاغ شده است.

عباسی بیان کرد: در گذشته ناهماهنگی در فروش تخم‌مرغ و عرضه به صورت شانه‌ای وجود داشت زیرا ملاک مشخصی از نظر وزنی نداشت و این سبب اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه میانگین وزنی تخم‌مرغ بین 1.5 تا 2.5 کیلو است عنوان کرد: به همین دلیل از طرف وزارت جهاد کشاورزی به  تمام استان‌ها ابلاغ شده و ما نیز به تمام خرده‌فروشان، عمده‌فروشان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان ابلاغ کرده‌ایم که از این پس تنها به صورت کیلویی عرضه شود. قیمت هر کیلو تخم‌مرغ 47 هزار و 200 تومان تعیین شده است و برای سراسر کشور یکسان است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان