قیمت تخم مرغ | افزایش قیمت تخم مرغ

قیمت تخم مرغ امروز 1 آذر ماه | گران فروشی در بازار تخم مرغ

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: روزی ۲۰۰ تن تخم مرغ در مشهد تولید می‌شود که قیمت این محصول در بازار مشهد ۱۵ درصد بالاتر از نرخ مصوب است.

قیمت تخم مرغ امروز 1 آذر ماه | گران فروشی در بازار تخم مرغ
کدخبر : 6991
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت تخم مرغ یکی از مواردی بود که در گرانی های اخیر افزایش داشت. از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد. قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می شود. افزایش قیمت تخم مرغ یکی دیگر از نگرانی های مردم بود و به همین دلیل بعد از گرانی میزان خرید آن بالا رفت. اما بعد از آن قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر کالاها پایین آمد.  تخم مرغ را می توانید در ادامه بخوانید.

حسین موسوی نژاد رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: کاهش ظرفیت تولید در مشهد به دلیل هم‌خوانی نداشتن قیمت تولید و فروش به وجود آمده است. در حال حاضر ظرفیت مرغ تخم گذار مشهد حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلو و ظرفیت بالفعل آن ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلو مرغ است.

او افزود: روزی ۲۰۰ تن تخم مرغ در مشهد تولید می‌شود در حالی که ظرفیت تولید در مشهد حدود ۲۸۰ تن است. البته میزان مصرف تخم مرغ در مشهد روزانه ۱۰۵ تن است و اضافه تولید صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی ادامه داد: نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و فعلا قیمت این محصول در بازار مشهد ۱۵ درصد بالاتر از نرخ مصوب است. در تولید فعلا هیچ مشکلی وجود ندارد، اما اگر نحوه قیمت گذاری به همین روش پیش رود شاید مرغداران برای دوره بعد ظرفیت خود را بازهم کاهش دهند و در نهایت با کمبود تخم مرغ روبه رو شویم.

موسوی نژاد بیان کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود مرغدار انگیزه تولید نخواهد داشت و با توجه به اینکه تغییر در وضعیت صنعت مرغ تخم گذار و تولید تخم مرغ خوراکی ۶ ماه بعد خودش را در بازار نشان می‌دهد در صورت اصلاح نشدن قیمت‌ها با مشکل روبه رو خواهیم شد.

او تصریح کرد: هزینه تمام شده تخم مرغ برای ما ۴۵ هزارتومان است اگر ۱۵ درصد هم برای سود مرغدار را در نظر بگیریم قیمت در مرغداری باید بالغ بر ۵۰ هزار تومان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، از افزایش هزار تومانی نرخ تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها خبر داد و افزود: قیمت یک کیلو تخم‌مرغ از کیلویی 36 هزار تومان به کیلویی 37 هزار تومان رسیده است.

به گفته وی؛ افزایش هزار تومانی تخم‌مرغ درب  مرغداری‌ها حداقل قیمت آن را در واحدهای صنفی حدود 2 تا 3 هزار تومان افزایش می‌دهد.

این فعال اقتصادی میزان تولید روزانه تخم‌مرغ را حدود 2 هزار 300 تن دانست و افزود: اگر هر کیلو تخم‌مرغ کیلویی 38 هزار تومان محاسبه شود تولیدکنندگان کیلویی 10 هزار تومان ضرر می‌کنند و نرخ منطقی تخم‌مرغ بدون احتساب سود 10 درصد باید کیلویی 43 تا 45 هزار تومان درب مرغداری‌ها شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با تاکید بر عملیاتی نشدن وعده‌های دولت در زمینه حمایت از تولیدکنندگان، خاطر نشان کرد: معاون اول رئیس جمهور به تولیدکنندگان قول داد در صورت همراهی با دولت تا پایان شهریور علاوه بر  اصلاح قیمت‌ها ذرت‌ معوقه ماه‌های گذشته را به تولیدکنندگان بدهد اما نمی‌دانم وزیر کشاورزی با چه منطقی می‌خواهد این سخنان را کتمان کند در صورتی که در این جلسه حضور داشتند.

نبی‌پور ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور 2 بار به وزیر کشاورزی نامه نوشت که مشکل قیمت تخم‌مرغ را حل کند اما وزیر کشاورزی تمایلی به اصلاح قیمت‌ها ندارد و این ذهنیت برای تولیدکنندگان ایجاد شده است که می‌خواهند ما را بازی بدهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به افت توان خرید مصرف‌کنندگان، افزود: سود قابل توجهی از محل آزادسازی نرخ نهاده‌ها عاید دولت شد از این‌رو دولت باید به اجبار یارانه‌ای به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پرداخت کند که آنها بتوانند به کار خود ادامه بدهند تا مردم بتوانند ارزان‌ترین پروتئین را خریداری کنند.

وی با انتقاد از نحوه ذخیره‌سازی تخم‌مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، خاطر نشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام اردیبهشت سال جاری 2 هزار و 700 تن تخم‌مرغ از مرغداران خریداری کرد اما هنوز پولی به آنها پرداخت نکرده است.

نبی‌پور با بیان اینکه روزانه 100 تا 150 تن تخم‌مرغ از کشور صادر می‌شود، گفت: صادرات متاثر از نرخ دلار است اگر نرخ دلار بالا برود شاهد افزایش صادرات هستیم و با کاهشی شدن نرخ آن روند صادرات متوقف می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا زرده تخم‌مرغ مانند گذشته نارنجی رنگ نیست؟ گفت: در گذشته تولیدکنندگان رنگ دانه استفاده می‌کردند اما از آنجایی‌که نرخ رنگ‌دانه از 150 تا 200 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است از این رو تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تولید این ماده را از فرآیند تولید حذف کردند؛ همچنین کیفیت ذرتی که مرغ تخم‌گذار مصرف می‌کند در کیفیت تخم‌مرغ تاثیر می‌گذارد. مرغ‌های محلی به دلیل علوفه و یونجه‌ تازه‌ای که مصرف می‌کند زردی آن پررنگ‌تر است.

به گزارش ایلنا؛ قیمت شانه تخم‌مرغ دو کیلویی در واحدهای صنفی 95 هزار تومان بفروش می‌رسد.

یک ماه بعد از اعلام نرخ مصوب جدید مرغ، قیمت آن در فروشگاه‌های سطح شهر پایین آمده و در میادین میوه و تره‌بار مرغ بیش از ۷هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، اما تخم‌مرغ برخلاف مرغ در این مدت افزایش قیمت داشته است.

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری و مقایسه قیمت‌های ۲ماه اخیر تخم‌مرغ حاکی از آن است که این کالا در فاصله شهریور تا آبان‌ماه بین ۱۰تا ۲۰هزار تومان گران شده و هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ بسته به وزن، از ۹۰تا ۹۸هزار تومان به ۱۱۰تا ۱۱۵هزار تومان رسیده است.

در میادین میوه‌وتره‌بار هم قیمت تخم‌مرغ در آبان افزایشی بوده است؛ هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ در میادین نیمه آبان‌ماه ۸۳ هزار تومان به فروش می‌رسید؛ درحالی‌که روز گذشته قیمت آن تا ۸۹هزار تومان بالا رفته است. میادین میوه‌وتره‌بار البته تخم‌مرغ فله را همچنان با قیمت کیلویی ۴۰هزار تومان عرضه می‌کنند، اما قیمت تخم‌مرغ بسته‌ای در این مدت روندی افزایشی داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان