قیمت خودرو | قیمت خودرو در بازار

پشت پرده افزایش قیمت خودرو لو رفت | چه کسی مقصر افزایش قیمت خودرو است؟

وزیر صمت اعتقاد دارد که تنها عامل افزایش قیمت خودرو در بازار، نوسانات قیمتی دلار است و با افزایش نرخ آن، قیمت خودرو افزایش و با کاهش آن، خودروها ارزان می‌شوند. اما آیا واقعا تنها مساله در رابطه با نوسان قیمت خودرو دلار است؟

پشت پرده افزایش قیمت خودرو لو رفت | چه کسی مقصر افزایش قیمت خودرو است؟
کدخبر : 8146
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت خودرو با تعیین تکلیف واردات خودرو دچار تغییرات و شاید به ثبات برسد.قیمت خودرو همواره دچاره نوسان و افزایش قیمت است.قیمت خودرو امروز نسبت به روز قبل کاهش نداشته است  و هیچ اتفاق تازه ای در بازار و قیمت خودرو رخ نداده است. در ادامه قیمت خودرو امروز را میخوانید.

وزیر صمت اعتقاد دارد که تنها عامل افزایش قیمت خودرو در بازار، نوسانات قیمتی دلار است و با افزایش نرخ آن، قیمت خودرو افزایش و با کاهش آن، خودروها ارزان می‌شوند. اما آیا واقعا تنها مساله در رابطه با نوسان قیمت خودرو دلار است؟

«وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؛ اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد.» این پاسخ رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه جلسه هیات دولت، در رابطه با علت افزایش قیمت خودرو طی این سال‌ها بود.

به عقیده فاطمی‌امین، افزایش قیمت خودرو تقصیر مردم است و خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

بازار دلاری خودرو

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعا قیمت خودرو وابسته به نرخ ارز است؟

با نگاهی اجمالی به نوسانات قیمت دلار در سال گذشته و سال جاری می‌توان دریافت که نوسانات ارزی، تنها عامل برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو نبوده‌اند.

اردیبهشت سال جاری بود که قیمت دلار با ریزش همراه شد. برای مثال اواسط اردیبهشت قیمت دلار افت نسبی داشت و روز بیست و دوم این ماه، نرخ دلار تنها طی یک روز یک درصد کاهش داشت و به 28 هزار تومان کاهش یافت. اما همزمان با کاهش دلار، کاهش قیمت‌ها تنها در برخی از خودروهایی مشاهده شد که از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده بودند. کارشناسان و فعالان بازار معتقد بودند که کاهش قیمت‌ها در بازار جدی نبوده و بازار به روند رکود تورمی خود ادامه می‌دهد.

12 آبان‌ سال جاری نیز نرخ دلار رکوردشکنی‌های تاریخی خود را آغاز کرد و وارد کانال 36 هزار تومان شد. پس از این سقف‌شکنی‌ها، دلار مدت کوتاهی به ثبات رسید. اما بازار خودرو روند صعودی قیمت‌‌ها را حفظ کرد. این افزایش به شکلی بود که خودروها روزانه حدودا 10 میلیون تومان رشد قیمت را به ثبت می‌رساندند.

در این میان، پراید 111 که ماه‌ها با قیمت 200 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، پس از این سقف‌شکنی و ثبات مجدد به 245 میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش قیمت خودرو هم‌زمان با ریزش نرخ دلار در سال جاری باز هم مشاهده شد. مرداد سال جاری نیز قیمت دلار در روزهای متوالی با ریزش همراه شد. اما همانطور که انتظار می‌رفت، با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش نیافت.

افزایش نرخ دلار هم‌گام با قیمت خودرو

در این میان، باید اشاره کرد که این موارد، تنها زمانی نبود که با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو روند افزایشی خود را حفظ کرد.

کارشناسان در این رابطه معتقدند هنگامی که قیمت ارز افزایش یابد، خودرو نیز گران می‌شود. اما زمانی که دلار ریزشی شود، قیمت خودرو به سختی کاهش می‌یابد و هیچ‌گاه به قیمت پیشین خود بازنمی‌گردد.

دلار، تنها مقصر گرانی خودرو؟

فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودرو عرضه قطره‌چکانی را یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت‌ها است. گرچه خودروسازان خبر از افزایش تولید می‌دهند، اما همچنان عرضه محصولات خود را به صورت قطره‌چکانی و کم عرضه می‌کنند. این عرضه قطره‌چکانی را هم می‌توان در شیوه عرضه خودروها در بورس کالا مشاهده کرد و هم در طرح‌های فروش خودروسازان.

باید یادآور شد که بازار خودرو، هم‌گام با تورم موجود در کشور حرکت می‌کند و با توجه به تورم 40 درصدی موجود در کشور، چنین رشد قیمتی طبیعی است و تا کنون نیز دولت با خبردرمانی و کنترل دستوری بازار قیمت‌ها را کنترل کرده است.

قیمت خودرو همچنان فزاینده است. نوسانات قیمتی در بازار به گونه‌ای بود که امروز نیز هیچ خودرو پرطرفدار ایرانی با ثبات یا کاهش قیمت همراه نشد.

قیمت خودرو صفر داخلی روز دوشنبه، 5 دی ۱۴۰۱، با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو در سایت‌های آگهی و خرید و فروش خودرو همچنان افزایشی است. قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار و سقف‌شکنی‌های پی در پی با افزایش همراه شد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. البته این افزایش قیمت و رکوردزنی‌ها همچنان ادامه دارد و بازار خودرو را دچار شوک بزرگی کرده است.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

از ابتدای سال 1401 قیمت پراید با ثبات نسبی همراه شده بود. اما برخلاف آن ماه‌ها، سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با افزایش قیمت همراه کرد.

حال پراید ۱۱۱ که تولید آن مدت‌هاست متوقف شده، وارد بازه جدید قیمتی شد. این خودرو با چهار میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، در قیمت ۲۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز چهار میلیون تومان گران شد و امروز به نرخ ۲۳۸ میلیون تومان عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۷ اتومات پس از روزها افزایش قیمت، امروز در محدوده قیمتی 713 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز نیز مانند روزهای گذشته، در قیمت 541 میلیون تومان در بازار ثابت ماند.

پژو پارس اتوماتیک که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، اما امروز در قیمت 580 میلیون تومان در بازار خودرو کشور ثابت ماند.

تارا اتوماتیک هم که در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز نیز ۱۴ میلیون تومان گران شد و به نرخ ۷۲۹ میلیون تومان در بازار عرضه شد.

قیمت خودروهای پرطرفدار

اما خودروهایی که در بازار بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند و خریدار بیشتری دارند امروز با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز مجددا چهار میلیون تومان افزایش قیمت داشت و در محدوده ۲۸۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز هشت میلیون تومان افزایش قیمت داشت حالا ۴۳۳ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو در بازار کشور ۹ میلیون تومان گران و در نرخ ۴۶۴ میلیون تومان به بازار عرضه شد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این روزها قیمت خودرو در بازار به صورت روزانه با افزایش همراه است و به دلیل نوسانات دلار و تورم، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و نه مصرفی.

او افزود: اما سطح معاملات مجددا کاهش پیدا کرده است. چراکه هیچ ثباتی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود. در این میان، خودروهایی مانند شاهین، پژو ۲۰۷ و دنا از سایر خودروهای داخلی بیشتر مورد معامله قرار می گیرند.

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این روزها قیمت خودرو در بازار به صورت روزانه با افزایش همراه است و به دلیل نوسانات دلار و تورم، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و نه مصرفی.

او افزود: اما سطح معاملا مجددا کاهش پیدا کرده است. چراکه هیچ ثباتی در قیمت‌ها دیده نمی‌شود. در این میان، خودروهایی مانند شاهین، پژو ۲۰۷ و دنا از سایر خودروهای داخلی بیشتر مورد معامله قرار می گیرند.

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر همه بازارهای کشور متاثر از نوسانات قیمتی دلار هستند و هم‌گام با افزایش نرخ ارز، خودرو و دیگر بازارها نیز با افزایش قیمت همراه می‌شوند. این پدیده موجب شده تا خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود و مردم برای سرمایه‌گذاری به بازار خودرو مراجعه کنند. البته باید یادآور شد که سایه سنگین رکود بر سر بازار خودرو است و به نظر می‌رسد شرایط رکودی نیز ادامه داشته باشد.

او افزود: در شرایط فعلی هیچ عاملی در بازار خودرو وجود ندارد که باعث کاهش قیمت شود. به نظر می‌رسد بازار به روند افزایش قیمت خود ادامه بدهد.

سایه سنگین تورم بر سر بازار

در این میان، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: این اتفاقات ناگهانی که خودرو با جهش قیمت قابل‌ توجهی همراه شد، به دلیل مسائل کلان اقتصادی در کشور است و ارتباطی با عرضه و تولید خودرو ندارد.کاکایی ادامه داد: اقتصاددانان در ابتدای سال پیش‌بینی تورم بین 40 تا 60 درصدی را داشتند؛ اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم 40 درصدی در صنعت و بازار خودرو بودیم. اگر اقتصاددانان درست پیش‌بینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم 40 درصدی تا پایان سال بیشتر نمی‌شود و روند بازار در همین نقطه متوقف می‌شود. به نظر می‌رسد پیش‌بینی اقتصاددانان درست باشد و بازار افزایش قیمت بیشتر را تجربه کند. مگر اینکه اتفاق خاصی در بحث اقتصاد کلان پدید آید. در شرایط فعلی حجم نقدینگی در کشور بالا رفته و کارشناسان معتقدند افزایش حجم نقدینگی موجب تورم بیشتر می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان