قیمت خودرو | قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در اولین روز هفته | قیمت خودرو همچنان در مدار صعودی

قیمت خودرو روند صعودی خود را حفظ کرده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌گام با افزایش قیمت‌ها، بازار با رکود هشت‌ماهه خداحافظی کرد. البته بازار خودروهای خارجی به دلیل بحث واردات همچنان در رکود است.

قیمت خودرو در اولین روز هفته | قیمت خودرو همچنان در مدار صعودی
کدخبر : 7611
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت خودرو امروز نسبت به روز قبل کاهش نداشته است  و هیچ اتفاق تازه ای در بازار و قیمت خودرو رخ نداده است. قیمت خودرو با تعیین تکلیف واردات خودرو دچار تغییرات و شاید به ثبات برسد. قیمت خودرو همواره دچاره نوسان و افزایش قیمت است. در ادامه قیمت خودرو امروز را میخوانید.

قیمت خودرو صفر داخلی روز شنبه

۱۹ آذر ۱۴۰۱، با توجه به آمار و قیمت روزانه با تغییراتی همراه شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو به روند افزایش قیمتی خود ادامه می‌دهد. قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار و سقف‌شکنی‌های پی در پی با افزایش همراه شد. اما پس از تثبیت نرخ دلار، بازار خودرو همچنان به افزایش قیمت ادامه داد. به نظر می‌رسد کاهش ارزش دلار به‌اندازه‌ای نبود که بتواند بر این بازار تاثیر بگذارد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

از ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت پراید با ثبات نسبی همراه شده بود. اما برخلاف آن ماه‌ها، با سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با نوسان قیمت همراه کرد.

حال پراید ۱۱۱ نسبت در قیمت ۲۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما پراید ۱۳۱ امروز به نرخ ۲۰۷ میلیون تومان عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۷ اتومات هم که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، امروز به قیمت ۶۷۳ میلیون تومان رسید.

خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، هم‌اکنون با قیمت ۴۶۸ میلیون تومان در بازار عرضه شد.

پژو پارس اتوماتیک که روزها در قیمت ۵۰۰ میلیون تومان ثابت مانده بود، حالا در قیمت ۵۳۰ میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش می‌رسد.

تارا اتوماتیک هم که در روزهای گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز به نرخ ۶۴۵ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

در این میان، به گفته فعالان بازار خودرو برخی از خودروها بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند. اما این خودروها در چه بازه قیمتی قرار دارند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز محدوده ۲۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر حالا ۳۶۵ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو در بازار کشور در نرخ ۴۰۵ میلیون تومان به فروش رسید.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

محمدرضا حامدی، کارشناس صنعت خودرو گفت: دو هفته اخیر بازار خودرو با افزایش قیمت همراه شد. اما آن رکودی که از ابتدای سال بر بازار حاکم بود، از بین رفت و سطح معاملات هم‌گام با افزایش قیمت بالا رفته است. به نظر می‌رسد این روند در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

او افزود: در این میان، خودروهایی که تولید آن‌ها متوقف شده بود، با افزایش قیمت بیشتری مواجه شدند. همچنین، خودروهایی که قیمت پایین‌تری داشتند، این روزها با افزایش قیمت زیادی همراه شدند. چراکه تقاضا برای خرید این خودروها در بازار بالا بود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اما این افزایش قیمت و رونق در رابطه با بازار خودروهای داخلی است. بازار خودروهای خارجی به دلیل جدی شدن بحث واردات خودرو به کشور، در رکود قرار گرفته و خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‌گیرد.

خودروهای وارداتی به بورس کالا می رود؟

اصلی ترین چالش در این زمینه مسیر عرضه خودروهای وارداتی است. مدیران وزارت صمت جاده بورس کالا را به عنوان مسیرفروش خودروهای وارداتی مورد توجه قرار داده اند.

از آنجایی که مکانیزم حاکم بر بورس کالا نزدیک به مکانیزم عرضه و تقاضا است باید منتظر ماند تا خودروها روی تابلوی بورس کالا رفته تا قیمت نهایی آنها مشخص شود.

بنابراین تعیین قیمت خودروهای وارداتی شبیه یک معادله چند مجهولی است. آنچه در این معادله مشخص است که قیمت خودرو در مبدا، نرخ ارز، تعرفه واردات و سودی است که برای شرکت های واردکننده پیش بینی شده است.

به طور مثال در حال حاضر قیمت کیا سراتو مدل 2023 حدود 19 هزار دلار برآورد می شود. چنانچه نرخ ارز در بازار آزاد را حدود 37 هزار دلار در نظر بگیریم. قیمت یک دستگاه کیا سراتو در مبدا حدود 700 میلیون تومان خواهد بود.

اگر تعرفه ورود خودرو را همان تعرفه های پیشین در نظر بگیریم در کف تعرفه ای، شاهد تعرفه 40 درصدی خواهیم بود و در سقف نیز با تعرفه 75 درصدی روبرو هستیم.

تعرفه واردات سراتو یاد شده با توجه به حجم موتور 1600 سی سی ( 1.6 لیتری ) حدود 316 میلیون تومان خواهد شد. تا اینجای کار قیمت یک دستگاه سراتو مدل 2023 نزدیک به یک میلیارد تومان خواهد شد.

البته باید هزینه هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نقل و انتقال و شماره گذاری را نیز به آن افزود. سیاست گذار خودرویی به همراه وزارت اقتصاد و دارایی طی جلسه ای سود 15 درصدی را برای شرکت های واردکننده در نظر گرفته اند.

قیمت سراتو مدل 2023 چند؟

البته این سود بر اساس قیمت نهایی روی تابلوی بورس کالا محاسبه شده و به واردکنندگان پرداخت می شود. با توجه به مکانیزم بورس کالا به نظر می رسد قیمت یک دستگاه سراتو مدل 2023 در نهایت یک میلیارد و 500 میلیون تومان تا یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای مصرف کنندگان تمام شود.

روش تعیین قیمت وزارت صمت به گونه ای است که قیمت خودروها را نمی توان پیش از عرضه مشخص کرد و باید منتظر ماند تا در نهایت چه قیمتی برای خودروهای عرضه شده روی تابلوی بورس کالا نقش می بندد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان