قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار

جدیدترین قیمت گوشت در میادین و بازار | قیمت گوشت سر به فلک کشید

نوسان قیمت در بازار گوشت قرمز در طول هفته جاری به‌شدت هفته‌های قبل نبود اما قیمت این کالا همچنان با قدرت خرید بخش زیادی از مصرف‌ کنندگان سازگاری ندارد.

جدیدترین قیمت گوشت در میادین و بازار | قیمت گوشت سر به فلک کشید
کدخبر : 6520
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت گوشت هم مانند سایر اقلام خوراکی با افزایش همراه بوده است. نوسانات زیادی برای قیمت گوشت وجود دارد. در اوایل سال بود که با افزایش قیمت گوشت، دولت اقدام به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرد. در این مراکز، قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد. قیمت گوشت روزانه از طریق سایت گشتنی نیوز اعلام می شود که در ادامه خبر می توانید از انواع آن مطلع شوید.

گوشت قرمز نیمه نخست سال را با کمترین رشد قیمت پشت سر گذاشت ولی بازار این ماده پروتئینی به‌گفته فعالان این حوزه در رکود بود و مصرف‌کنندگان استقبال زیادی از خرید گوشت نکردند. این کاهش تقاضا اگرچه نتوانست جلوی روند افزایش قیمت را بگیرد اما شیب آن را ملایم کرد. شروع نیمه دوم سال اما برای بازار گوشت چندان آرام نبود.

قیمت گوشت چقدر بالا رفت؟

به‌رغم آنکه مرکز آمار میزان رشد قیمت گوشت قرمز را در مهرماه ۱.۴درصد تخمین زده، مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در مهرماه قیمت گوشت گوسفندی بیش از ۳۰درصد و گوشت گوساله ۲۰درصد بالا رفت. این رشد قیمت در آبان‌ماه نیز ادامه داشت، به‌طوری‌که هفته گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی هم افزایش قیمت این نوع گوشت را تأیید و دلیل آن را رشد قیمت دام زنده عنوان کرد.

علی‌اصغر ملکی گفت: قیمت گوشت روند افزایشی داشته، زیرا دام زنده در شهرستان‌ها گران شده است و طبیعتا هر مقدار که قیمت دام زنده افزایش یابد گوشت هم به تبع آن گران می‌شود.

او تلویحا فروش گوشت گوسفندی با قیمت کمتر از کیلویی ۱۹۲هزار تومان را غیرممکن دانست و افزود: امروز گوشت قرمز در میدان بهمن برای مغازه‌داران کیلویی ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان هزینه دارد و فروشنده نیز می‌تواند این گوشت را با سود متعارف ۱۰ تا ۱۲ درصدی خود، به فروش برساند.

گفته‌های ملکی در شرایطی است که براساس مشاهدات میدانی حتی در مهرماه نیز قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در بیشتر خرده فروشی‌ها ۲۰۰هزار تومان بود. پیش از آن و تا شهریور ماه هر کیلو شقه گوسفندی ۱۸۵ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

قیمت‌ گوشت تا دیروز

نگاهی به آخرین قیمت گوشت در فروشگاه‌های مجازی نشان می‌دهد هر کیلو راسته گوسفندی بی‌استخوان ۲۵۹هزارو۵۰۰تومان، هر کیلو ران گوسفندی ۲۶۰هزار تومان و هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی ۲۸۸هزار تومان به فروش می‌رسد.

راسته بدون استخوان گوساله هم کیلویی ۲۳۳هزار تومان قیمت خورده و هر کیلو ران گوساله تا ۵۱۴هزار تومان قیمت خورده است. در فروشگاه‌های سطح شهر هم قیمت‌ محصولات مشابه کمتر از این نیست؛ هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های سطح شهر بین ۱۹۵ تا ۲۱۰هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلو گوشت گوساله به‌طور میانگین ۲۹۶هزار تومان است.

تقلب در فروش گوشت

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران افزایش قیمت دام زنده را یکی از مهم‌ترین دلیل گرانی گوشت اعلام کرده و از رسیدن قیمت دام زنده سبک به کیلویی ۸۰هزار تومان خبر داده است، این در حالی است که روز گذشته مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها ضمن رد ادعای افزایش قیمت دام زنده، از تقلب در عرضه گوشت قرمز خبر داد.

افشین صدردادرس گفت: عمده گوشتی که هم‌اکنون در بازار عرضه می‌شود گوشت دام نر پرواری نیست بلکه گوشت دام ماده و بز است و فروشندگان، دام ماده را با قیمت دام نر در بازار عرضه می‌کنند.

به‌گفته او، قیمت هر کیلو دام زنده نر پرواری بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان، قیمت هر کیلو گوشت گوسفند ماده بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو بز زنده کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است و فروشندگان با فروش گوشت دام ماده و بز به جای نر به مصرف‌کنندگانی که قادر به تشخیص این گوشت‌ها نیستند در فروش گوشت تقلب و تخلف می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، شاهد این ادعا را انباشتگی دام نر در دامداری‌ها دانست و افزود: اگر سری به میادین عرضه دام بزنید متوجه خواهید شد کسانی که قصد خرید دام دارند بیشتر طالب دام ماده هستند و دام نر به‌دلیل قیمت بالاتری که نسبت به قیمت دام ماده دارد خریداری ندارد.

او با اشاره به سودجویی خرده فروشی‌ها در این زمینه، اضافه کرد: اگر دام نر کیلویی ۷۰هزار تومان خریداری شود گوشت آن باید با قیمت هر کیلو ۱۷۰هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد. ولی برخی دام ماده را با قیمت کیلویی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌کنند و گوشت آن را کیلویی۱۷۰ هزار تومان می‌فروشند و سود بیشتری می‌برند. 

دادرس، دیرپز بودن گوشت ماده را تنها راه تشخیص آن برای مصرف‌کنندگان دانست و افزود: برخی قصابی‌ها گوشت بز را هم وارد بازار کرده‌اند و به قیمت بره نر می‌فروشند، اگر مصرف‌کننده گوشتی را به اسم گوشت گوسفند خرید و در زمان پخت متوجه شد که گوشت بو می‌دهد باید بداند که گوشت بز نر خریده است.

به‌گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، با کاهش تقاضا از سوی خرده فروشی‌ها دامدارها نمی‌توانند دام‌های نرشان را به فروش برسانند و در زیان هستند.

به‌گفته این فعال صنعت دامپروری سودی که کشتار دام ماده دارد دام نر ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان