قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

قیمت دلار امروز 15 آبان 1401 | قیمت دلار همچنان در اوج

معاملات ارز در دومین روز هفته با افزایش عرضه در بازار توافقی همراه شده و در نتیجه نرخ دلار توافقی نسبت به ابتدای روز، با کاهش نسبی روبروست؛ هرچند بهای دلار در بازار آزاد همچنان در کانال 36 جای دارد.

قیمت دلار امروز 15 آبان 1401 | قیمت دلار همچنان در اوج
کدخبر : 6390
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

معاملات ارز در دومین روز هفته با افزایش عرضه در بازار توافقی همراه شده و در نتیجه نرخ دلار توافقی نسبت به ابتدای روز، با کاهش نسبی روبروست؛ هرچند بهای دلار در بازار آزاد همچنان در کانال ۳۶ جای دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر این اساس در معاملات امروز (یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱) بازار توافقی، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا بین صراف و صادرکننده با کاهش نسبی به رقم ۳۴۱۱۳ تومان رسیده است. این نرخ با لحاظ سود یک درصدی مشخص شده در قانون بانک مرکزی، در نهایت به رقم ۳۴۴۴۵ تومان در صرافی‌ها رسیده است.

به بیان دیگر اگر امروز متقاضی ارز به صرافی مجاز مراجعه کند می‌تواند دلار توافقی را در محدوده ۳۴۴۰۰ تومان از صرافی خریداری کند که نسبت به روز کاری قبل، اندکی تغییر دارد.

این در حالی است که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بازار آزاد ارز، بهای دلار برای اولین بار، به کانال ۳۶ هزار تومان افزایش داشته است.

همچنین هر اسکناس یورو توافقی با افزایش نسبت به روز قبل، ۳۴۴۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که در صرافی‌ها به رقم ۳۴۷۴۴ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، افزایش نرخ دارد.

قیمت  دلار هرات و سلیمانیه اصلاح شد

دلار هرات بعد از برخورد به 33 هزار و 650 تومان اصلاح داد، درهم از ساعت 5 به بعد از 9500 تا 9330 عقب‌نشینی کرد و سلیمانیه هم با یک اصلاح تا زیر دلار تهران پایین آمد، یعنی 34 هزار و 300 تومان. اما دلار تهران نم پس نداد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که معمولا برای درهم، از ساعت 5 عصر به بعد نرخ نداریم، اما در روز چهارشنبه، ساعت بازار هم خیلی مثل روزهای قبل نبود. هرات هم از 7 صبح نرخ داشت که بهم ریختن ساعت بازار را نشانه‌ای از هیجان بالا در این روزها می‌دانند.

دلار در بازار ارز تهران می تازد

به گزارش اکوایران، دلار هرات از 33 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و تا 33 هزار و 650 تومان بالا رفت، و بعد شروع به اصلاح زد. اما دلار تهران بر مدار صعود بود و در بازار تا 34 هزار و 700 تومان رشد کرد، حتی بعضی فروشنده‌ها روی 35 هزار تومان هم قصد فروش نداشتند.

سکه با اهرم دلار صعودی شد

تتر با دلار تهران شروع کرد و کانال 35 را هم دید اما مثل هرات و سلیمانیه با اصلاح همراه شد. سکه نیز در روز چهارشنبه به کانال 16 میلیون تومان رسید، حباب در حال حاضر تا دو میلیون و 700 هزار تومان بالا آمده است.

فاصله زیاد بین تهران و هرات

معامله‌گران یک چیزی را از تاریخ بازار ارز گوشزد می‌کردند، آن هم اینکه در تجربه سقف قبلی هم بین هرات و تهران جدایی افتاده بود و هرات با یک فاصله هزار تومانی از تهران حرکت می کرد. در سقف قبلی نیز هرات با تهران همراهی نکرد، در روز چهارشنبه هم این فاصله به بیش از هزار تومان رسید.

اختلاف زیاد دلار آزاد و نیمایی

اما این جدایی تنها محدود به جغرافیای بازار نماند و بازار رسمی هم به یک جزیره دورافتاده از بازار آزاد دارد تبدیل می‌شود. اختلاف نیما و آزاد در حال حاضر به 25.7 درصد رسیده است که سطح خیلی بالایی به حساب می‌آید.

در واقع دلار در معامله بین صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها در محدوده 27 هزار و 430 است. یک جورایی بازار رسمی به خواب رفته است.در بازار آزاد با اینکه طی دو روز، 2 سقف زده شد، اما همچنان خریداران در روز چهارشنبه به میدان فردوسی مراجعه می‌کردند.

رشد 1700 تومانی این هفته، برای خیلی‌ها قابل باور نیست. البته معامله‌گران با توجه به این میزان افزایش، معتقد بودن که بازار قطعا اصلاح می‌زند. استدلالشان هم به عدم همراهی حرکت دلار تهران توسط دلار هرات برمی گشت.

در صرافی های فردوسی چه خبر است؟

در میدان فردوسی یکسری از صرافی‌های عرضه کننده، دیرتر از روزهای قبل شروع به عرضه کردند اما زودتر هم تمام کردند. نرخ تابلو هم از 32 هزار و150 تا 32 هزار و 700 گزارش شده است که اینجا نیز یک شکاف قابل توجه با بازار آزاد قابل مشاهده است.

خریدار دلار سهمیه، به نوعی از 4 میلیون تومان حفره بین نرخ‌ها برخوردار شده که عدد زیادی است. معامله‌گران می‌گویند، خانگی‌ها هم سمت بازار آمده‌اند و سپرده خودشان را دارند تبدیل می‌کنند.

یکسری از معامله‌گران هم به خروج پول‌های حقیقی از بورس تهران اشاره می‌کردند و می‌گفتند در مهرماه 30 همت توسط حقیقی‌ها از بورس خارج شده که معادلش 900 میلیون دلار می‌شود.

علت حذف قیمت دلار از سایت  شبکه اطلاع رسانی طلا سکه و ارز

در سایت شبکه اطلاع رسانی طلا سکه و ارز، در تایم معاملات صبح چهارشنبه، قیمت دلار حذف شد و این هم به عنوان یک علت نوسان دلار مطرح می‌شد. در واقع یکسری از معامله‌گران با توجه به سابقه حذف قیمت از سایت‌ها در مواقع حساس، این سیاست را شروع نوسان افزایشی قیمت تلقی کردند.

دلار توافقی رکورد جدید زد

در روز سه‌شنبه رکورد جدیدی در معاملات رسمی ثبت شد، اما این رکورد فقط یک روز دوام آورد. چرا که در روز چهارشنبه حجم معاملات توافقی به 26 میلیون و 500 هزار دلار رسیده که بالاترین در تاریخ گزارش‌دهی بازار متشکل محسوب می‌شود. نکته این بود که دلار توافقی از 31 هزار و 600 تومان شروع به کار کرد و در 2 ساعت بیش از 12 میلیون دلار معامله شد.

بعضی از معامله‌گران گزارش دادند: با اینکه روی نرخ 31 هزار و 900 تزریق 500 هزار دلاری انجام شد اما نرخ در این بازار تا 33 هزار و 100 تومان بالا رفت. همچنین دلار سهمیه از دلار توافقی هم عقب افتاد، چرا که خود دلار توافقی در روز چهارشنبه بیش از 1500 تومان افزایش داشته است.

اما پیش‌بینی‌ها در این روزهای نوسانی بازار چیست؟

گفته می‌شود اگر نرخ بسته چهارشنبه شب هرات زیر 33 هزار و 500 تومان باشد، یعنی از روند صعودی خارج می‌شویم یا حداقل روی رنج و اصلاح می‌رویم. نرخ تهران هم اگر به 33 هزار و 800 تومان واکنش نشان ندهد، با توجه به اینکه فقط 2 روز روی کانال 33 بوده است، این کانال به راحتی از دست خواهد رفت. معامله‌گران فنی حمایت بعدی را روی 32 هزار و 800 تومان می‌بینند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان