بورس | پیش بینی بورس

پیش بینی بورس در اولین روز هفته | سهامداران بورس بخوانند

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت بیش از دو درصد افت کرد. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس روند متعادلی خواهد داشت.

پیش بینی بورس در اولین روز هفته | سهامداران بورس بخوانند
کدخبر : 5321
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

مزایای بازار بورس را می‌توان از دو دیدگاه خرد و کلان مورد بررسی قرار داد.هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نماد در بازار بورس وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.بازارهای بورس ایران به طور کلی به چهار دسته بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تقسیم می‌شوند.مهم‌ترین وظیفه شرکت فرابورس ایران، ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه است. جدیدترین اخبار بورس را در سایت گشتنی نیوز بخوانید.

شاخص کل بورس تهران چهارشنبه هفته گذشته روی عدد یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۱۱۳ هزار واحدی رسید. در نهایت این هفته شاخص ۳۲ هزار واحد یعنی بیش از ۲٫۴ درصد افت کرد. شاخص هم‌وزن نیز کاهش حدود ۳ درصدی داشت و شاخص فرابورس نیز در حدود ۲٫۳ درصد کاهش یافت.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی منفی می‌شود.

مهدب هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به زوایای جدید فروش متری مسکن در تهران از برنامه احتمالی فروش متری مسکن در بورس کالا از اواخر آبان امسال خبر داد. (همشهری آنلاین)

فروش املاک در بورس کالا مزایای بسیار زیادی دارد در وهله نخست نقدینگی وارد بازار سرمایه می‌کند و پس از آن بخشی از جامعه را به مرور صاحبخانه می‌کند.

اصلاحات اساسنامه صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم در شهریور ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، تبدیل مدیریت صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال و اضافه شدن رکن بازارگردان برای صندوق‌های مزبور به تصویب هیئت دولت رسید. با اعمال اصلاحات اساسنامه به شرح فوق صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت. بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین nav و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم می‌باشد. (بورس)

این اصلاحات اعتماد سهامداران و در نهایت نقدینگی در گردش بورس را افزایش می‌دهد.

بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد قیمت‌های نفت سریع‌تر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.  این بانک پیش بینی کرد سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند. (ایسنا)

افزایش قیمت نفت در بلند مدت روی صنایع بورسی ایران نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر»در ادامه بازی مقصرنمایی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و توجیه تعلل آمریکا در عمل به تعهداتش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مدعی شد: «هر بار ایران برخی درخواست‌های جدید، برخی تقاضاهای جدید که اغلب اوقات تقاضای غیرواقعی یا بی‌ربط به گفتگوهای هسته‌ای بوده، چیزی که به آن ربطی نداشته را مطرح کرده است»(مشرق)

هر مانعی در راه مذاکرات برجام به زیان اقتصاد کشور است و با تعیین تکلیف وضعیت می‌توان به رشد بورس در میان مدت امیدوار بود.

بورس تهران در دومین هفته مهر ماه تنها چهار روز کاری داشت که در آن چهار روز نیز روند نزولی به خود گرفت و هیچ یک روزهای معاملاتی مثبت نشد.

شاخص کل بورس تهران چهارشنبه هفته گذشته روی عدد یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۱۱۳ هزار واحدی رسید. در نهایت این هفته شاخص ۳۲ هزار واحد یعنی بیش از ۲٫۴ درصد افت کرد. شاخص هم‌وزن نیز کاهش حدود ۳ درصدی داشت و شاخص فرابورس نیز در حدود ۲٫۳ درصد کاهش یافت.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نیمه مهر ماه رسیدیم و بازار همچنان در فاز نزول و ناامیدی است. در هفته دوم مهرماه هم شاخص کل و هم شاخص هم‌وزن در تمام روزهای هفته  قرمز رنگ بودند و بازار نزول بدی را تجربه کرد. عدم حصول توافق و موکول شدن برجام به زمان دیگر اثر گذارترین مولفه در بازار سهام بود.

وی ادامه داد: بازار به شدت از تحریم‌ها، کمبود دلار و تنگ شدن دست دولت در جبران کسری بودجه آسیب دیده است. وقتی اوضاع اقتصاد کلان کشور خوب نباشد و از آن بدتر چشم‌انداز روشنی وجود نداشته باشد دولت مجبور است که برای کسری بودجه خود دست به هر کاری بزند. تمام اتفاقات این چند سال اخیر در بازار سرمایه ناشی از همین مشکل دولت بود .

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: دولت قبل به یک شکل از بازار سرمایه برای کمبود کسری بودجه استفاده کرده و در دولت فعلی نیز به شکل دیگری این کار را انجام می‌دهد. در سال گذشته شاهد بودیم که بودجه به نحوی بود که عملا از سود شرکت‌ها به جیب دولت میرفت. اتفاقی که اصلا بعید نیست امسال هم رخ دهد و بازار از این نظر بسیار نگران است.

نگرانی‌های بازار سرمایه کدام‌اند؟

فلاح تشریح کرد: در زمان آغاز جنگ اوکراین و افزایش کامودیتی‌ها دیدیم که دولت عوارض صادراتی تعیین کرد. این نشان می‌دهد که سیاست و نگاه دولت به شرکت‌های بزرگ نگاه تامین کسری است. همین امر یکی از نگرانی های اصلی بازار در پاییز امسال است. یعنی زمانی که لایحه بودجه نوشته می‌شود.

وی گفت: یکی دیگه از ابهامات این هفته وضعیت دلار بود. خبر آزاد سازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی یکبار تکذیب شد ولی دوباره قوت گرفت. اگر این پول به کشور برگردد به دلیل تقاضای انباشته‌ای که وجود دارد انتظار کاهش قیمت دلار را نداریم. اما به دولت کمک می‌کند که راحت‌تر نرخ ارز را کنترل کند. ولی چشم انداز برای دلار چشم‌انداز نزولی نیست. نرخ ارز آزد به صورت مستقیم  و سریع روی بازار ما اثر ندارد. تغییر نرخ ارز ابتدا روی بورس کالا اثر می‌گذارد، بعد روی دلار نیمایی و بعد روی بازار سرمایه.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از نظر تابلوخوانی هم میانگین ارزش معاملات خرد سهام طی هفته گذشته نزدیک به ۲ همت (هزار میلیارد تومان) بود. رقم بسیار بسیار پایین و نگران‌کننده و باز هم شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم. هرچند برای برگشت بازار از این وضعیت باید به تحرکات حقوقی‌ها توجه داشت.

وی تشریح کرد: پول‌های درشت در دست حقوقی‌های بزرگ بازار است و در زمان چرخش بازار ابتدا حقوقی‌های بزرگ خرید می‌کنند و سپس پشت دست آنها حقیقی‌ها درشت و بعد حقیقی‌های خرد. اما هنوز نشانه‌هایی از خرید حقوقی در بازار دیده نمی‌شود.

فلاح با اشاره به گزارش‌های ۶ ماهه گفت: هفته آینده گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود که خبر P/E ارزان و ارزنده بازار دارد. اما به هرحال تا جریان نقدینگی وارد بازار نشود و تا ارزش معاملات خرد سهام به میانگین ۶۰ روزه خود یعنی حدود ۴٫۵ همت نرسد انتظار رشد در بازار نداریم.

پیش‌بینی بورس هفته آینده

فلاح اظهار کرد: برای پیش‌بینی بازار باید نگاه تکنیکالی به شاخص کل و شاخص هم وزن داشته باشیم. در شاخص کل شاهد بودیم که از ابتدای مهرماه کف کانال نزولی که از ابتدای خرداد در آن در حال نوسان بود شکسته شد و این حمایت داینامیک را از دست داد ولی در حال حاضر شاخص کل روی حمایت استاتیک افقی و  خط روند بلند مدت بازار قرار دارد. احتمالا به این ناحیه واکنش مثبتی در هفته آینده نشان خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان