قیمت مرغ | قیمت مرغ در بازار

قیمت مرغ در اولین روز هفته | جدیدترین قیمت مرغ در 9 مهرماه 1401

قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر گران فروشی است.

قیمت مرغ در اولین روز هفته | جدیدترین قیمت مرغ در 9 مهرماه 1401
کدخبر : 5199
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ نسبت به بودجه و توانایی خرید مردم بالا است و امروز مزر 60 هزار تومان را رد کرد. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدتی است که دوباره ساز گرانی مرغ در بازار زده می‌شود و حتی قیمت مرغ در برخی مناطق شهر با قیمتی بیش از ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

برخی از مرغداران عنوان می‌کنند که نرخ واقعی مرغ کیلویی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است و در نرخ مرغ باید سود مرغدار د تولیدکننده نیز لحاظ شود. تا جایی که رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید: 75 هزار تومان قیمت تمام شده مرغ گوشتی است.

محمد یوسفی متذکر می‌شود: اگر قیمت نهاده‌ها و ذرت و سویا در بازار آزاد تغییر نکند، مرغ کیلویی 75 هزار تومان می‌شود.

اما در این میان، رییس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید: با توجه به عرضه گسترده مرغ منجمد، توزیع مرغ گرم بالاتر از نرخ مصوب گران‌فروشی است.

مهدی یوسف خانی می‌افزاید: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر گران فروشی است.

به گفته او، گرچه برخی مرغداران با سو استفاده از شرایط بازار اقدام به عرضه با نرخ‌های بالاتر می‌کنند، اما خریدن و فروختن با نرخ بالاتر از مصوب هر ۲ تخلف است.

یوسف‌خانی، نرخ هر کیلو ران مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان، سینه ۱۲۰ هزار و فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

اسدالله‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: امسال ما نگرانی‌های برای اجرای طرح نظام رایانه‌ای داشتیم که متاسفانه این دغدغه‌ها مورد توجه واقع نشد و در قالب پرداخت ۳۰ درصد از هزینه‌های تولید خلاصه شد و از دست ما خارج شد و بسیاری از شرکت‌ها از رده تولید خارج شدند.

وی افزود: مرغداران توان پرداخت بازپرداخت تسهیلات را ندارند و یک ماهی است که تسهیلات قطع شده است. مرغداران ما ضرر کرده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: جلساتی انجام شد و قیمت مرغ آنالیز شد و عددی که قرار شد اجرایی شود چهل و نه هزار تومان بود، اما قیمتی که اعلام شد خیلی پایین‌تر از آن عدد بود.

اسدالله‌نژاد عنوان کرد: قیمت منطقی مرغ زنده هم اکنون بالای پنجاه هزار تومان است. معاون اول رئیس جمهور هم اعلام کردند که این قیمت را اصلاح می‌کنند و ما همچنان منتظر هستیم.

وی متذکر شد: قیمت تمام شده مرغ هم اکنون برای تولیدکنندگان ما بالای ۵۰ هزار تومان است.

 در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در مرداد ماه مربوط به انواع برنج ایرانی بوده است!

آمار سالانه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت انواع برنج، شکر و گوشت در مردادماه بین حدود ۱۶ تا ۲۰۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته که بیشترین افزایش قیمت مربوط به دو نوع برنج ایرانی بوده است.

طبق گزارش ایسنا، در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در مرداد ماه مربوط به انواع برنج ایرانی بوده، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک با ۲۰۳.۶ و ۱۹۶.۶ درصد افزایش، از میانگین ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان در مرداد ماه سال قبل، به بیش از ۱۱۰ تا ۱۱۶ هزار تومان رسیده است.

در سال ۱۴۰۰ جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود. در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد، سال گذشته ممنوعیت زودتر از سالهای قبل، یعنی از اول آذر برداشته شد. امسال هم ممنوعیت فصلی برنج اجرا نشد.

تغییرات قیمت برنج خارجی

قیمت برنج پاکستانی نیز در همین ماه ۶۵.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و از حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد ماه امسال رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی با افزایش ۱۵.۹ درصدی به نزدیک ۱۸ هزار تومان رسیده است.

مرغ در رتبه دوم

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در مرداد ماه با افزایش ۱۰۵.۲ درصدی به بیش از ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۲۷ هزار تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در اوایل آذر سال قبل  ۳۱ هزار تومان تعیین شده بود، اما در سال جاری با حذف ارز دولتی و جایگزین شدن یارانه نقدی، قیمت آن ۶۰ هزار تومان تصویب شد.

شکر چقدر گران شد؟

در این میان شکر در رتبه بعدی افزایش قیمت قرار دارد که قیمت آن ۹۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است؛ به طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۱۳ هزار تومان در مرداد ماه سال قبل به حدود ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۶۲.۱ و ۳۷.۳ درصد افزایش در مرداد سال قبل به حدود ۱۷۸ و ۱۹۶ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۲۱ و ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

 بر این اساس، کمترین افزایش قیمت نسبت به سال قبل مربوط به برنج تایلندی بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان