قیمت مرغ | قیمت مرغ بازار

قیمت مرغ امروز 3 مهرماه | قیمت مرغ پرواز کرد

سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران از عرضه گسترده مرغ منجمد با قیمت ۴۰ هزار تومان برای تنظیم بازار عرضه خبر داد.

قیمت مرغ امروز 3 مهرماه | قیمت مرغ پرواز کرد
کدخبر : 5073
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت مرغ نیز در پی گرانی سایر کالاها افزایش قیمت داشت. نسبت به اوایل سال 1401 قیمت مرغ تا کنون رشد چند درصدی داشته است. قیمت مرغ تا مرز کیلویی 100 هزار تومان هم پیش‌روی داشته است. در طول این چندماه قیمت مرغ نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. قیمت مرغ نسبت به بودجه و توانایی خرید مردم بالا است و امروز مزر 60 هزار تومان را رد کرد. قیمت مرغ و بالا بودن آن موجب شده خیلی از خانوارها آن را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت مرغ روزانه مشخص می گردد.

جبرئیل برادری گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت مرغ گرم در بازار و در راستای رفاه حال مصرف کنندگان، عرضه گوشت مرغ منجمد در تمامی مراکز عرضه اعم از فروشگاه‌های زنجیره ای، صنوف منتخب و سازمان میادین آغاز شد.

وی افزود: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تسریع در تنظیم بازار این کالای اساسی، هر کیلوگرم مرغ منجمد با کاهش ۵ هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب، هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران گفت: واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها می‌توانند برای دریافت عمده مرغ منجمد و توزیع به شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران مراجعه کنند.

بنا به این گزارش، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی پیش از این درباره قیمت مرغ گفته بود: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم ۶۰ هزار تومان، هر کیلو ران مرغ ۶۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۲۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان است.

وی همچنین عنوان کرده بود: قیمت هر کیلو مرغ با کاهش ۳ هزار تومان از ۴۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است که اختلاف ۱۵ هزار تومانی با مرغ گرم برای مصرف کننده توجیه اقتصادی دارد.

بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها، سرانه مصرف مرغ ۳۰ تا ۵۰ درصد افت داشته و معاون تولیدات امور دامی وزارت جهادکشاورزی هم افت تقاضای مصرف تا رقم۳۰ درصد را تایید کرده است.

برخورد تعزیرات با قیمت مرغ

به نقل از گسترش، مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به روسای جهاد کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه و تهران با موضوع نظارت بر مرغداری‌های بالای ۴۳ روز نوشت:

حسب دستور صادره برای جلوگیری از افزایش قیمت و تأمین گوشت مرغ موردنیاز در بازار استان‌ها مقتضی است دستور فرمایید مدیران بازرسی طی یک اقدام ضرب‌الاجل با همکاری معاونت امور دام، معاونت بازرگانی و حراست استان‌ها لیست کلیه مرغداری‌هایی که بیش از ۴۳ روز از زمان جوجه روزی آن‌ها می‌گذرد استخراج نمایید. چنانچه این مرغداری‌ها از کشتار مرغ ممانعت به عمل می‌آورند با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی و با هماهنگی دادستانی استان‌ها با مراجعه به این مرغداری‌ها در صورت عدم ارسال مرغ به کشتارگاه‌ها و احراز تخلف، برخورد جدی اعمال شود و پرونده متخلفین به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال گردد.

بنابراین گزارش قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش یافته است. نرخ این محصول در برخی از فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب هرکیلوگرم ۶۰هزار تومانی خود به فروش می‌رسد.

قیمت‌ مرغ و تخم‌مرغ هم چنان در اوج

بررسی‌های دو روز گذشته از وضعیت قیمت کالا‌های اساسی در هفته جاری حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالا‌ها و رکود در بازار آن‌ها را نشان می‌داد. اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ که در روز‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته همچنان بر این مدار پیش می‌رود و امروز نیز تغییری در این قیمت‌ها مشاهده نشده است.

به‌نظر می‌رسد بازار مرغ و تخم‌مرغ انتظار می‌کشد تا پایان شهریور قیمت‌های این بازار را تعیین کند.

براین اساس قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته بین ۳ تا ۷هزار تومان و قیمت تخم‌مرغ نیز حدود ۲۰هزار تومان افزایش داشته است.

تولیدکنندگان دلیل این مساله را افزایش تقاضا عنوان می‌کنند. ضمن اینکه جوجه‌ریزی در حوزه مرغ گوشتی نیز به شدت کاهش یافته است.

براین اساس مرغداران معتقدند که هنوز مرغ و تخم‌مرغ به قیمت واقعی نرسیده و قرار است که دولت ۳۱ شهریور ماه قیمت جدید این دو کالا را تعیین و اعلام کند.

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان معادل شانه ای ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است که با نرخ مصوب هر شانه ۸۰ هزار تومان باید بدست مصرف کننده برسد.

به گفته او، روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن تخم مرغ تولید می شود، اما حداکثر مصرف کشور ۳ هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ تن است.

کاشانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های تولید و زیان مرغداران، نرخ جدید پیشنهادی به وزارت جهاد اعلام کردیم، امیدواریم وعده های معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد برای اصلاح قیمت ها در پایان شهریور محقق شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نرخ پیشنهادی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۵۰ هزار تومان معادل شانه ای ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: پس از بررسی و آنالیز قیمت تخم مرغ فله، نرخ تخم مرغ بسته بندی هم اصلاح می شود. اما عرضه هر شانه تخم مرغ فله با نرخ ۱۵۰ هزار تومان برای مصرف کننده مورد تایید نیست.

بنابر گفته کاشانی، علی رغم آنکه تخم مرغ ارزانترین کالای پروتئین در دسترس خانوار محسوب می شود، اما بعد از اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف تخم مرغ ۱۰ درصد افت داشت که در نهایت این امر منتج به زیان ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومانی مرغداران طی ماه های اخیر شد.

آمارها حاکی از آن است که سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ به ازای هر نفر ۱۲ کیلو بود، در حالیکه متوسط دنیا حداقل ۲۰ تا ۲۱ کیلو است.

قیمت منطقی هر کیلو مرغ ۷۵ هزار تومان

آقای محمدعلی کمالی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش ۶ برابری قیمت نهاده های دامی، تامین نقدینگی برای تولید مرغ زنده ۲.۲ برابر سال گذشته رشد داشته است.

به گفته او، با وجود آنکه ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه های تولید مربوط به نهاده های دامی است؛ بنابراین نرخ هر کیلو مرغ زنده ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان است.

کمالی سروستانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های تولید ارائه تسهیلات ارزان قیمت به منظور جبران کمبود نقدینگی در اختیار مرغداران باید قرار گیرد، همچنین کالابرگ پروتئینی به دهک های جامعه پرداخت شود تا همانند نرخ سال گذشته مرغ را خریداری کنند.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به سطح تورم و قدرت خرید مردم همانند آمار مرکز پژوهش ها معتقدیم که سرانه مصرف ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته که این موضوع منجر به افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی  تولید شده است.

بنابر گفته کمالی، در شرایط کنونی بواسطه ذخایر مناسب کمبودی در عرضه نداریم، اما واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش های قبل و دمپینگ دولت علیه تولیدکننده منجر به خروج مرغداران از چرخه تولید شده است.

او عرضه مرغ با نرخ های ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان را غیرمنطقی دانست و گفت: مرغ بر مبنای هزینه تولید و سود منطقی باید عرضه شود، فروش بالاتر از سود منطقی را بواسطه فشار بر مصرف کننده قبول نداریم.

با مردمی سازی یارانه ها، قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد و بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت معتقدند که با مدیریت تولید، امکان عرضه محصول با مناسب ترین حاشیه سود وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان