قیمت تخم مرغ | قیمت تخم مرغ بازار

قیمت تخم مرغ همچنان در حال افزایش | قیمت تخم مرغ و گران فروشی باعث حذف تخم مرغ از سفره ها شده

48 هزار تومان؛ قیمت یک کیلو تخم‌مرغ در یکی از سوپرمارکت‌های سطح شهر مشهد است. این در حالی است که قیمت مصوب تخم‌مرغ 39 هزار و 800 تومان است، اما در بازدید میدانی ما از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های سطح شهر، تخم‌مرغ های ساده و بدون نشان با حداقل قیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رسید.

قیمت تخم مرغ همچنان در حال افزایش | قیمت تخم مرغ و گران فروشی باعث حذف تخم مرغ از سفره ها شده
کدخبر : 5130
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت تخم مرغ یکی از مواردی بود که در گرانی های اخیر افزایش داشت. از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد. قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می شود. افزایش قیمت تخم مرغ یکی دیگر از نگرانی های مردم بود و به همین دلیل بعد از گرانی میزان خرید آن بالا رفت. اما بعد از آن قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر کالاها پایین آمد. اخرین قیمت تخم مرغ را می توانید در ادامه بخوانید.

این گران‌فروشی و زیر پا گذاشتن قیمت مصوب تخم‌مرغ فقط مربوط به خرده‌فروشان نمی‌شود، بلکه قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها نیز مرز قیمت‌های مصوب را درهم‌شکسته است و بیشتر از قیمت مصوب (35 هزار و 500 تومان) به فروش می‌رسد. همه این‌ها در حالی است که رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان توپ را به میدان شرکت پشتیبانی امور دام می‌اندازد و ادعا می‌کند که علت گرانی تخم‌مرغ سوء‌مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام است و دولت از جیب تولید کننده هزینه می‌کند، اما مدیر کل نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی استان اظهار می‌کند که اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان به‌عنوان عامل تنظیم بازار با درخواست مداوم افزایش قیمت در مقاطع زمانی مختلف بر طبل گرانی می‌کوبد و نگاهش به بازار گرانی است.

در بازدید میدانی خراسان ،فروشندگان اظهار می‌کنند که قیمت تخم‌مرغ حدود یک هفته اخیر افزایش یافته است و خودشان نیز تخم‌مرغ را از شرکت‌های توزیع‌کننده با حداقل قیمت 42 هزار تومان خریداری می‌کنند.

حسین موسوی نژاد، رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی درباره قیمت مصوب تخم‌مرغ می گوید: قیمت مصوب تخم مرغ برای مصرف کننده 39 هزار و 800 تومان و در مرغداری ها و مراکز پخش 35 هزار و 500 تومان است. وی درباره قیمت های واقعی فروش تخم مرغ در مرغداری ها می‌گوید: تخم مرغ در مرغداری ها با قیمت 36 تا 37 هزار تومان به فروش می رسد. مطابق قانون، سود شرکت های پخش 3 درصد و اصناف 10 درصد و درمجموع 13 درصد است. بنابراین این سود منطقی است. موسوی نژاد درباره دلیل گرانی تخم مرغ می گوید: گرانی تخم مرغ به سوءمدیریت شرکت پشتیبانی امور دام کشور مربوط است. بارها اعلام کردیم که قیمت تخم مرغ افزایش می یابد و برای ذخیره سازی اقدام به خریداری کنند. چندین بار هم این موضوع را در شورای تامین استان مطرح کردم که حتی برای مصرف نیمی از روز شهر مشهد هم ذخیره سازی ندارند. این وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام است که زمانی که مرغدار متضرر می شود، تخم مرغ را ذخیره کند تا در زمان پیک مصرف در بازار تزریق کند. به رغم هشدارهایی که دادیم چنین اتفاقی نیفتاد و از زمان آزاد سازی نرخ ارز تا همین یک ماه اخیر صنعت مرغ تخم گذار استان حدود هزار و 260 میلیارد تومان متضرر شد. وی افزود: اگر مرجع خرید تخم مرغ تهران است که پشتیبانی امور دام استان را جمع کنند چون نمی شود توپ را به زمین فرد دیگری بیندازند و پاسخ گو نباشند. مشکل اصلی ما این است که تصمیم گیری ها در تهران انجام می شود و اختیاراتی به استان ها داده نمی شود، در نتیجه پشتیبانی امور دام استان می گوید، وظیفه تهران است.

قول داده بودند قیمت تخم مرغ بازنگری شود

موسوی نژاد در پاسخ به این سوال که علت گران فروشی از سوی اتحادیه چیست، می گوید: از نظر اتحادیه، تخم مرغ گران نیست و هنوز ارزان محسوب می شود. چون قیمت خوراک مرغ 3.5 برابر افزایش داشته و قیمت تمام شده در مرغداری ها بیش از 44 هزار تومان است. بنابراین قیمت باید بازنگری شود. وزیر جهاد کشاورزی هم قول داده بود که اول مهر قیمت را بازنگری می کند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. حال این که دولت به وظیفه خودش عمل نمی کند که قیمت تخم مرغ را به روز کند و از جیب تولید کننده هزینه می کند، تولید کننده مقصر است؟ تخم مرغ برای آن ها گران تمام می شود که گران می فروشند. دولت باید به قولی که درباره بازنگری قیمت داده است، عمل کند.

درخواست مداوم اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار برای افزایش قیمت ها

ناصر شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره گران‌فروشی تخم مرغ می گوید: با این که مرغداران و تشکل های مرغداری اعلام کرده اند که قیمت تمام شده تخم‌مرغ بالاست ، جلسه‌ای برگزار و به آن ها اعلام کردیم که مطابق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور به‌ عنوان متولی، قیمت مصوب تخم‌مرغ باید رعایت شود. بنابراین برخی از مرغداران تمکین کردند و در حال فروش تخم مرغ با قیمت مصوب هستند، اما برخی از آن ها چه مرغدار و چه واحد صنفی قیمت مصوب را رعایت نکردند. بنابراین آن چه بیشتر از قیمت مصوب است، تخلف محسوب می شود و با آن برخورد خواهیم کرد.

اتحادیه دنبال افزایش قیمت است

وی درباره وعده دولت برای بازنگری قیمت تخم‌مرغ در مهرماه بیان کرد: متأسفانه اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار مرتب به دنبال افزایش قیمت است و همیشه خودش قرار می گذارد که در فلان تاریخ قیمت باید افزایش یابد، اما چنین قراری نبوده که در اول مهر باید قیمت بیشتر شود. هیچ نامه و گزارش مکتوبی از هیچ مرجع رسمی از جمله وزارت کشور به ما نرسیده که قرار است اول مهر قیمت افزایش یابد. شعربافیان تصریح کرد: این ادعا و درخواست، درخواستی صنفی است و اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار همواره در مقاطع مختلف درخواست افزایش قیمت داشته است. این که یک قیمت اعلام شود و تا زمانی که ما دوست داریم رعایت کنیم ولی بعد از آن رعایت نکنیم، تخلف است. این موضوع در جلسات مختلف به آن ها اعلام شده است و با تخلفاتشان برخورد می شود. وی در پاسخ به این سوال که با وجود نظارت چرا گران فروشی وجود دارد، می گوید: این تشکل است که باید به تعهد خودش عمل کند. وقتی در استان قرار است اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار به عنوان متولی تنظیم بازار استان عمل کند، اما خودش عامل این می‌شود که مرتب درخواست افزایش قیمت بدهد و با مرغداران هم این اجبار و الزام را نکند، منظور از نظارت چه خواهد بود.

شعربافیان خاطرنشان کرد: بیشتر تولیدکنندگان تخم‌مرغ استان افرادی متدین هستند که در برخی ایام در موکب‌های مختلف، تخم‌مرغ رایگان توزیع کردند. چطور این‌ها مبحثی ندارند، اما به رئیس اتحادیه که می‌رسد از چله تابستان و همین الان بر طبل گرانی می‌کوبد. علت این موضوع، نگاه صنفی است وگرنه به عنوان اتحادیه باید نگاه تنظیم بازاری هم داشته باشند درحالی‌که نگاهشان گرانی است. مدام می گویند دولت باید این کار و آن کار را بکند، پس تشکل چه کار باید بکند؟

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان