قیمت تخم مرغ | افزایش قیمت تخم مرغ

قیمت تخم مرغ صعودی میشود | پرواز قیمت تخم مرغ در روزهای آینده

تا کمتر از ۲ هفته دیگر تخم‌مرغ گران خواهد شد. این را رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اعلام کرد و افزود: اگر افزایش قیمت نداشته باشیم مرغداران ورشکسته خواهند شد.

قیمت تخم مرغ صعودی میشود | پرواز قیمت تخم مرغ در روزهای آینده
کدخبر : 4691
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت تخم مرغ یکی از مواردی بود که در گرانی های اخیر افزایش داشت. از آنجایی که تخم مرغ یک کالای پرمصرف است و تقریبا تمامی اقشار به آن نیازمند هستند، متعادل بودن قیمت تخم مرغ اهمیت زیادی دارد. قیمت تخم مرغ نیز به صورت روزانه اعلام می شود. افزایش قیمت تخم مرغ یکی دیگر از نگرانی های مردم بود و به همین دلیل بعد از گرانی میزان خرید آن بالا رفت. اما بعد از آن قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر کالاها پایین آمد. اخرین قیمت تخم مرغ را می توانید در ادامه بخوانید.

در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی تنظیم بازار در میادین میوه و تره‌بار ۷۳ هزار تومان و در بازار آزاد، ۸۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت هر عدد تخم‌مرغ هم بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ است. 

اردیبهشت ماه امسال  با تصویب ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی با وزن ۱.۹ کیلوگرم ۷۶ هزار تومان تعیین شد.

«ناصر نبی‌پور» درباره دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: حدود ۷۵ درصد هزینه مرغداری برای تهیه دان مرغ است. با حذف ارز ترجیحی، دان مرغ ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و وقتی دان مرغ اینقدر افزایش پیدا می‌کند ما که نمی‌توانیم با همان قیمت قبل کار کنیم.

وی افزود: قبل از حذف ارز ۴۲۰۰، هر کیلو تخم‌مرغ ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما امروز با ارز ۲۶ هزار تومانی، ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است. اگر بخواهد قیمت‌های فعلی ادامه پیدا کند و مرغداران برای هر کیلو تخم‌مرغ ۱۴-۱۵ هزار تومان ضرر بدهند، هیچ مرغداری نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

نبی‌پور درباره اینکه تخم‌مرغ چقدر افزایش قیمت خواهد داشت، بیان کرد: الان هر کیلو تخم‌مرغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان از ما خریده می‌شود در حالی که قیمت تمام‌شده برای ما بالای ۴۸ هزار تومان است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ادامه داد: دولت باید قیمت تمام‌شده برای ما را ملاک قرار دهد. الان قیمت مدنظر ما برای هر کیلو تخم‌مرغ ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است، اما باز ما منتظر اعلام نظر کارشناسان هستیم.

ارزان‌تر از تخم‌مرغ نداریم

نبی‌پور درباره وضعیت کنونی بازار تخم‌مرغ با اشاره به اینکه خرید مردم مناسب است، گفت: در حال حاضر یک کیلوگرم گوشت ۳۰۰ هزار تومان و یک لیتر شیر ۲۵ هزار تومان است. با این وضعیت، ارزان‌تر از تخم‌مرغ نداریم در حالی که ارزش غذایی تخم‌مرغ از همه اینها بیشتر است و تخم‌مرغ مصارف زیاد دیگری هم دارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، حتی اگر مردم تخم‌مرغ‌های نام و نشان‌دار را هر دانه‌ای ۳ هزار تومان بخرند باز هم تخم‌مرغ ارزان‌ترین ماده پروتئینی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره تاثیر افزایش قیمت بر میزان خرید مردم پیش‌بینی کرد: ممکن است یک مدت افت مصرف داشته باشیم اما باید با حمایت دولت از مردم، بازار تخم‌مرغ گرم بماند تا مردم در خرید این قلم دچار مضیقه نشوند.

نبی‌پور درباره اینکه اگر دولت با افزایش قیمت تخم‌مرغ موافقت نکند، چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: الان قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که هر شانه ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان می‌شود. با این شرایط ما حداقل در هر کیلو ۱۵ هزار تومان از جیب خودمان هزینه می‌کنیم. برای همین، اگر دولت موافقت نکند ما توان کار نخواهیم داشت و باید زیر بار قرض روانه زندان بشویم، چون به همه چک داده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره زمان اعلام افزایش قیمت‌ها هم بیان کرد: ما طبق آنچه قبلا به معاون اول رئیس‌جمهور قول داده‌ایم تا ۳۱ شهریور مشکلی نداریم و بازار را تامین می‌کنیم. اما اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، فاجعه آن طرف سال رخ خواهد داد. الان مرغ‌هایی که از ارز ۴۲۰۰ استفاده کردند هنوز هستند و تا شب عید هم می‌مانند اما مرغ‌های جوان زیر یک سال زیر بار ضرر اصلا وضعیت خوبی ندارند.

افزایش قیمت تخم مرغ

مرغ داران ما در حال حاضرضرر می دهند و مدت‌هاست که حداقل ۱۳-۱۵ هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم، از جیب خود هزینه می‌کنند که این رقم کمی نیست؛

وی در ادامه گفت : اما آقایان همواره می‌گویند تا آخر شهریور تحمل کنید تا در قیمت‌ها اصلاحاتی صورت گیرد.

نبی پور در ارتباط با افزایش قیمت نهاده‌ها اظهار داشت: زمانی که قیمت نهاده‌ها ۶ برابر می‌شود، طبیعی است که افزایش قیمت تخم مرغ را نیز به همراه داشته باشد؛ تا قبل از این اتفاق، تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به رقمی نزدیک ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در حال حاضر با ارزی که به ۶ برابر افزایش یافته، به قیمت ۳۴ هزار تومان رسیده که حتی دوبرابر قیمت سابق نیز نیست؛ در صورتی که نهاده‌ها حدود ۷۰-۷۵ درصد قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تقاضای مردم برای تخم مرغ ، بیان داشت: تقاضا همچنان مطلوب است، زیرا ارزان‌ترین کالا در کشور، تخم مرغ است و ارزان‌تر از این کالا ماده پروتئینی وجود ندارد. مردم در صورت عدم تمایل نیز بالاجبار برای تامین پروتئین خود و فرزندانشان، رو به خرید تخم مرغ می‌آورند.

ناصر نبی پور با اشاره به کاهش شدید قیمت تخم مرغ درب مرغداری‌ها گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ۳۴ هزار تومان است در حالی که دولت قیمت آن را ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده بود.

وی با اشاره به ۶ برابر شدن قیمت نهاده‌های تولید اظهارکرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان است و به همین جهت تولید کنندگان در زیان بسیار شدید هستند.

نبی پور با بیان اینکه ۳۱ شهریورماه قرار است در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور، قیمت این کالا بررسی و تعدیل شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه داشتیم، تأکید کردیم که در صورت ادامه روند فعلی تولید کنندگان گله‌های مرغ را حذف خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره اینکه اگر قیمت هر کیلو تخم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان و قیمت هر شانه آن بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشد، توان خرید مردم به شدت افت می‌کند، تأکید کرد: ما نیز به این مسئله آگاهیم اما مرغداران نیز چاره‌ای ندارند و بیش از این نمی‌توانند زیان را تحمل کنند و ادامه روند فعلی منجر به نابودی تولید خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: دولت باید چاره‌ای برای این مساله بیندیشد به طوری که مصرف کننده قدرت خرید داشته باشد و تولید کننده نیز در زیان قرار نگیرد.

نبی پور درباره دلایل افزایش قیمت مرغ توضیح داد: احتمالاً به دلیل کاهش جوجه ریزی این اتفاق افتاده اما در حوزه مرغ تخمگذار امکان ناگهانی کاهش جوجه ریزی وجود ندارد. چرا که مرغ گوشتی حداکثر ۴۵ روز در مرغداری می‌ماند اما این زمان برای مرغ تخم گذار ۲۴ ماه است.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ نیز گفت: صادرات کمابیش به عراق و افغانستان انجام می‌شود ضمن اینکه مقداری نیز به پاکستان تخم مرغ صادر کردیم.

قیمت تخم مرغ

صادرات تخم‌مرغ محدود شد

همچنین بر اساس نامه‌ معاون وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان دامپزشکی کشور صادرات تخم مرغ خوراکی تا سقفی مشخص آزاد شد، متن این نامه به شرح زیر است.

بر اساس بند چهار مصوبه قرارگاه امنیت غذایی وزارت متبوع به نامه شماره ۰۲۰/۳۵۱۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۴ و همچنین با عنایت به درخواست اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به نامه شماره ۱۴۰۱/۲۹۸۸ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۹ با صادرات تخم‌مرغ خوراکی تا سقف مطرح شده در مصوبه مذکور موافقت می‌گردد.

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز  اظهارکرد: برای کالاهای اساسی حد نوسان در نظر گرفته شده است و در صورتی تا حد در نظر گرفته شده از نرخ مصوب کاهش یا افزایش نداشته باشیم در بازار دخالت نمی‌کنیم تا اینکه بازار خود را تنظیم کند.

سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز اخیرا اعلام کرده است که نرخ هر شانه تخم‌مرغ که در هفته گذشته با ۱۲۰۰ تومان کاهش از ۴۳ هزار تومان به ۴۱۸۰۰ تومان رسیده بود به تازگی نیز با ۲۸۰۰ تومان کاهش دیگر، از ۴۱۸۰۰ تومان به ۳۹ هزار تومان رسیده است.

گفتنی است، هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ داری وزن حداقل یک کیلو و ۸۰۰ گرم است.

۲۲ اردیبهشت خبر افزایش نرخ ۴ کالای اساسی مرغ، تخم مرع، لبنیات و روغن منتشر شد. پس از پرداخت یارانه جدید دولت، بلافاصله گرانی‌ها راهی بازار شد. از همان روز بازار خالی از مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و روغن شد و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هجوم مردم مواجه شدند. نرخ مرغ از هر کیلو ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان به ۵۹۸۰۰ تومان رسید. در تمام استان‌های کشور صف و انتظاری چند ساعته برای دریافت دو عدد مرغ ایجاد شد.لازم به ذکر است که مرغداران درخواست افزایش نرخ مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های شیرینگ پک، انجماد و بسته‌بندی، پشتیبانی امور دام را داشتند.حال با توجه به این افزایش نرخ باید دید رضایت مرغداران جلب شده است یا خیر؟

مشکل مرغداران حل شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان پیرامون مشکلاتی که مرغداران به دلیل نرخ قبلی مرغ داشتند، تصریح کرد: با نرخ جدید نرخ درب مرغداری ۳۸ هزار تومان است که نرخ ایده آلی برای مرغداران محسوب می‌شود.

در یکی دو روز اخیر در پی اصلاح نرخ ارز بازار با افزایش تقاضا خرید گوشت مرغ با نرخ‌های قبلی روبه‌رو شد تارجایی که برخی فروشندگان گوشت مرغ را با کیلویی ۳۸ هزار تومان می‌فروختند و اعلام شده بود که از روز شنبه این محصول با نرخ جدید عرضه می‌شود.

همچنین به‌تازگی دولت نهاده‌های بخش طیور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و در سامانه بازارگاه بارگذاری و تحویل تولیدکنندگان داده است.

«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفته، تولید مرغ به وفور در حال انجام است و هیچ کمبودی در بازار گوشت مرغ نداریم که باعث نگرانی و سردرگمی مردم شود.

به گفته وی، مرغ زنده و گوشت مرغ مورد نیاز تهران از استان‌های شمالی طبق روال گذشته تامین شده و در ارسال مرغ مشکلی نیست، اما افزایش تقاضا و انحراف در توزیع در برخی فروشگاه‌ها و مراکز عرضه ممکن است اتفاق افتاده باشد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده نیز نزدیک ۴۱ هزار تومان برآورد شده است.

مهدی یوسف خانی گفت: امروز با افزایش عرضه قیمت مرغ در عمده فروشی به کمتر از نرخ مصوب رسیده که در روزهای آتی با افزایش عرضه احتمال کاهش مجدد قیمت در عمده و خرده فروشی‌ها وجود دارد.

به نقل از خبرنگاران‌جوان، به گفته او، قیمت مرغ تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست که با اصلاح نظام یارانه و اعلام‌ قیمت های جدید که برای تولیدکننده مناسب است، پیش بینی می شود که میزان تولید و عرضه افزایش یابد.

یوسف خانی حداقل مصرف روزانه تهران را ۱۵۰۰ تن و حداکثر ۱۸۰۰ تن اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید، با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب مرغ در خرده فروشی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است که با این وجود در عمده فروشی ها قیمت ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان است و هم اکنون به سبب مازاد عرضه با نرخ ۵۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

با توجه به شرایط مساعد تولید کمبودی در تامین و عرضه مرغ وجود ندارد، لذا مسئولان اتحادیه و تشکل‌های تولیدی به مردم توصیه می‌کنند که به میزان نیاز روزانه خریداری کنند چرا که هجوم افراد برای خرید و تقاضای کاذب زمینه را برای سودجویی افراد فراهم می کند.

قبل از اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ها ۳۱ هزار تومان بود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان