بورس | بورس کالا

چند پیش بینی مهم از بورس | سهامداران بورس حتما بخوانند

شاخص کل بورس روز پیش رشد کمتر از یک درصدی داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس روند متعادلی خواهد داشت.

چند پیش بینی مهم از بورس | سهامداران بورس حتما بخوانند
کدخبر : 5124
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

مزایای بازار بورس را می‌توان از دو دیدگاه خرد و کلان مورد بررسی قرار داد.هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نماد در بازار بورس وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.بازارهای بورس ایران به طور کلی به چهار دسته بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تقسیم می‌شوند.مهم‌ترین وظیفه شرکت فرابورس ایران، ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه است. جدیدترین اخبار بورس را در سایت گشتنی نیوز بخوانید.

شاخص کل بورس روز پیش برخلاف روزهای معاملاتی اخیر خود رفتار کرد و با رشد بیش از شش هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز با افزایش ۰٫۴ درصدی به محدوده ۳۸۸ هزار واحدی رسید.

ابوذر سروش، معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار، به هیئت انتظامی بانک‌ها معرفی می‌شوند.(بانک‌مرکزی)

این موضوع به نفع بورس است، یعنی هر چقدر سودهای بانکی کنترل و به نرخ مصوب نزدیک شوند پول جدید و پرقدرتی وارد بورس می‌شود و این یعنی رشد بورس در میان مدت.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان از مهم‌ترین موضوعاتی است که وراث این افراد مدت‌هاست چشم انتظار آن هستند، با این حال زمان نهایی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.(ایسنا)

عدم تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان به اعتماد مردم و سهامداران ضربه می‌زند و حتی در بلند مدت می‌تواند عامل خروج نقدینگی باشد.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «صندوق وقف» ابزار مالی ـ اسلامی نوینی است که واقفان می‌توانند با خریداری واحدهای این صندوق حتی با مبالغ خرد و اندک به نیات عام‌المنفعه خود از طریق بازار سرمایه جامه عمل بپوشانند.(سنا)

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این صندوق‌های وقف می‌تواند به گردش و افزایش نقدینگی در بازار سرمایه کند.

در طی هفته های گذشته برای بازار و به خصوص شاخص کل سطوح حمایتی را از منظر تکنیکالی رسم و پیش‌بینی کردیم و این مورد را همیشه یادآورد بودیم که همه این سطوح با یک خبر بد می‌تواند از بین برود و قاعده تحلیل هم همین است.

بررسی ابعاد کلان اقتصاد، بررسی وضعیت بازار سرمایه، بررسی وضعیت صنعت و در نهایت بررسی نماد شرکت مد نظر و دست آخر هم بررسی تحلیل تکنیکال به این دلیل که رفتار سایر افراد را نسبت به قیمت‌ها و سطوح مورد بررسی قرار دهیم.

خیلی از تحلیل گران تکنیکالی سطوح حمایتی را برای شاخص در نظر داشتند. خیلی از بنیادی کارهای بازار هم نسبت‌های پی به ای پایینی برای نماد های بزرگ پیش بینی و محاسبه کردند اما نکته ای که همیشه باید در نظر داشت این است که امکان دارد همه این سطوح با یک خبر بد از بین برود.

 افزایش نرخ بهره‌ که روز چهارشنبه توسط فدرال رزور اعلام شد را می‌توان به عنوان خبر بد بازار سرمایه در نظر داشت. البته شرایط این روزهای فضای سیاسی و اجتماعی کشور را نیز نباید نادیده گرفت. قطع اینترنت و مشکلات ایجاد شده به همراه هفته نیمه تعطیل از دیگر دلایل افت بیش از 27 هزار واحدی شاخص کل است.

به هر حال چیزی که وجود دارد این است که سرمایه ترسو است و هر جایی پا نمی‌گذارد و زمانی وارد بازی می‌شود که امید به برد داشته باشد. البته حجم پول با میزان ریسک پذیری پول رابطه عکس دارد و هرچه پول شما بیشتر باشد میزان ریسک شما کمتر است و برعکس پول‌های کم، ریسک‌های بالا را قبول می‌کنند.

سطوح حمایتی شکسته شده است و هیجان فروش به بیشترین مقدار خود در هفته‌های قبل رسیده است. اعتماد به بازار کم رنگ‌تر شده است و فرار سرمایه بیشتر ، در نقشه بازار باید به دنبال تک نمادهایی باشیم که در سرخی روز قبل ( شنبه ) خود نمایی می‌کنند . نماد هایی همچون بانک رسالت در گروه بانکی ، فمراد در گروه غیر آهنی ، وتعاون  در گروه بیمه ای و نماد ولکار در گروه لیزینگی.

در مورد موج شماری‌ها هم در روز های قبل صحبت شد که ممکن است موج پنجم از موج سوم بزرگتر باشد که چنین شد . طول موج سوم حوالی 10 درصد افت را تجربه کرده است و حالا موج پنجم به این مقدار رسیده است و ممکن است تا کف کانال صعودی که برای شاخص در نظر داشتیم افت کند.

سطح حمایتی تکنیکالیست ها سطح کف کانال است و هیجان فروش اندیکاتور RSI  که به محدوده 11 واحدی رسیده است. محدوده ای که در بدترین حالت افت از مرداد ماه سال 1399 تا به امروز در کمترین مقدار خود قرار دارد . این مقدار در این مدت حداکثر تا 17 واحد افت کرده است و حالا رکورد جدید ثبت کرده و به محدوده 11 واحدی رسیده است.

آیا معامله ‌گران برای روز کاری بعد از این افت پشیمان می‌شوند  و بازار را مثبت می‌کنند و یا در همین حوالی تا روشن شدن قضایا منتظر و نظاره‌گر هستند؟

بورس

سردرگمی سهامداران بازار سرمایه

وی در ادامه درباره سردرگمی سهامداران در این روزها گفت: هیچ چیز برای بازار بدتر از بلاتکلیفی و سردرگمی سرمایه‌گذارانش نیست. در این وضعیت برخی از سیاست‌گذاران کلان با به راه انداختن موج‌های مصنوعی در بازار سعی در دادن شوک و رونق مقطعی آن دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: صحبت‌های افراد مختلف در مورد اعداد شاخص، بالا بردن دامنه نوسان یا بیشتر کردن زمان انجام معاملات نمی‌تواند به‌تنهایی کمکی به رشد بازار کند و حتی بیشتر باعث بی‌اعتمادی سهامداران به بازار خواهد شد.

بهترین استراتژی سهامداران

عبدالحمیدی در پاسخ به این پرسش که بهترین استراتژی در این شرایط برای سهامداران چیست؟ عنوان کرد: سهامداران نباید با دارایی‌های خود احساسی و هیجانی رفتار نکنند. آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار دارند، باید همه جوانب را قبل از ورود بررسی کنند و سپس در زمان و موقعیت مناسب وارد شوند.

وی تصریح کرد: اگر دانش این کار را ندارند، از افراد و شرکت‌های متخصص کمک بگیرند و خودشان به طور مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: بهترین گزینه برای این افراد، شرکت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اما در مورد افرادی که در بازار هستند، این موضوع به شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سهامداران به منابع مالی خود در کوتاه‌مدت نیاز دارند یا خیر؟ در صورتی که دید کوتاه‌مدتی دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند و در صورتی که دید بلندمدتی دارند، باید کمی صبر کنند تا روند بازار مشخص شود.

عبدالحمیدی ادامه داد: مهمترین مشکل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نبود دانش مدیریت سرمایه برای اکثر سهامدارها است. اگر شما معامله‌گر مبتدی در بازار معاملات هستید، حتما باید با ریسک خیلی کم شروع به فعالیت کنید.

وی تصریح کرد: از ۵ یا ۱۰ درصد کل سرمایه آزاد ‌خود استفاده کنید. زمانی که تعداد معاملات موفق شما با نسبت ریسک به ریوارد (سود به زیان) منطقی بیشتر از تعداد معاملات ناموفق شد، می‌توانند به صورت پله‌ای میزان ورود نقدینگی خود را در بازار بیشتر کنند و سعی کنند همیشه در جهت روند بازار حرکت کنید؛ مگر این‌که به معاملات و ابزارهای مشتقه شناخت کافی داشته باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان