قیمت طلا | قیمت طلا در بازار

خبر خوش برای فروشندگان از قیمت طلا | قیمت طلا سیر صعودی در پیش گرفت

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۶۷۷ دلار و ۵ سنت رسید.

خبر خوش برای فروشندگان از قیمت طلا | قیمت طلا سیر صعودی در پیش گرفت
کدخبر : 4926
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت طلا از ابتدای سال جدید نوسانات زیادی را داشته است. قیمت طلا همپای با افزایش دلار بالا می رود و امید است که کاهش قیمت دلار در روز های آینده انجام گیرد تا بازار وضع آرامی به خود ببیند. نگرانی ها بابت افزایش قیمت طلا وجود دارد چرا که متاثر از آن قیمت کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا می کند. چند روزی بود که قیمت طلا افزایش داشت. اما امروز خبرهای دیگری از وضع موجود به گوش می رسد. اخرین اخبار از قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

افزایش قیمت طلا

عدم اطمینان در مورد میزان افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا قیمت طلا را تا حدی ثابت نگه‌داشته است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گرانبها را افزایش داده و تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید آنها را پایین می‌آورد، بنابراین قیمت طلا بازهم تحت فشار قرار می‌گیرد.

قیمت طلا که در نیمه اول ماه جاری میلادی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار در هر اونس بود، هفته پیش به پائین‌تر از این سطح سقوط کرد. در شرایطی که قیمت طلا از آن زمان تقریباً ثابت مانده‌است، اقدام فدرال‌رزرو آمریکا در روز چهارشنبه برای افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره جهت مهار تورم می‌تواند یک‌بار دیگر قیمت طلا را پایین بیاورد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۶۷۷ دلار و ۵ سنت رسید.

محدود شدن خرید طلا در بزرگ‌ترین خریداران فلزات گرانبها یعنی هند و چین تا حدی مانع افزایش قیمت این فلز گرانبها شده‌است.

علاقه‌مندان به طلا که در این هفته در مجمع جهانی طلا در دنور گردهم می‌آیند، خوش‌بین هستند. نظرسنجی از برخی شرکت‌کنندگان در بزرگ‌ترین اجلاس سالانه این صنعت نشان می‌دهد  قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی ۱۸۰۶ دلار و ۱۰ سنت پیش‌بینی‌شده است. آخرین باری که طلا به این قیمت رسید، اوایل ماه ژوییه بود.

قیمت نقره امروز با ۱.۰۷ درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۵۷ سنت رسید و پلاتین با ۰.۱۳ درصد کاهش ۹۲۱ دلار و ۲۳ سنت معامله می‌شود.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۷.۱ درصد کاهش به ۱۶۶۸ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا نیز با ۰.۴۲ درصد کاهش به ۱۶۶۹ دلار و ۸۰ سنت سید.

طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در میان مشکلات تورمی شناخته می‌شود، اما نرخ‌های بهره بالا هزینه فرصت نگهداری شمش‌های غیر بازده را افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا جلسه دو روزه خود را در مورد نرخ بهره در ۲۰ سپتامبر آغاز کند و روز بعد تصمیم خود را اعلام کند. بازارها با افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده به طور کامل قیمت‌گذاری می‌کنند.

در همین حال، انتظارات تورمی کوتاه‌مدت مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه سپتامبر به پایین‌ترین حد در یک سال گذشته رسید و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را تا یک درصد در هفته آینده افزایش دهد را کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، دارایی‌های اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۶۰.۸۵ تن در روز جمعه از ۹۶۲.۰۱ تن در روز پنجشنبه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با یک درصد کاهش به ۱۹.۳۶ دلار رسید. پلاتین با ۰.۶ درصد کاهش به ۹۰۱.۴۶ دلار رسید و پالادیوم با یک درصد کاهش به ۲۱۱۳ دلار و ۱۸ سنت رسید.

محمد کشتی آرای، درباره وضعیت بازار طلا اظهار داشت: بهای انس جهانی در هفته گذشته با توجه به اوضاع مثبت جهان سیر نزولی داشت و ۳۰ دلار کاهش شد و به یک‌هزار و ۶۸۸ دلار رسید.

وی ادامه‌داد: با توجه به تاثیر مذاکرات برجام مجدد قیمت ارز با یک‌هزار و ۲۵۰ تومان افزایش همراه بود و این افزایش مانع کاهش قیمت طلا و سکه در بازار شد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان‌داشت: روز گذشته و در آخرین روز کاری هفته، سکه طرح قدیم ۳۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

کشتی آرای اضافه‌کرد: همچنین بهای هر مثقال طلای آب شده ۱۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۳ هزار تومان افزایش یافت.

وی اظهارداشت: در ایام سوگواری اربعین امام حسین(ع) و تعطیلات پیش رو و کاهش داد و سندها در بازار، حباب سکه از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: پیش بینی می‌شود در شرایطی که بازارها در هفته آینده تعطیل هستند و مذاکرات نیز متوقف شده، افزایش قیمت نداشته باشیم و نرخ‌ها در همین سطح باقی بماند.

قیمت طلا در آستانه انتشار اطلاعات تورم آمریکا در روز سه‌شنبه، تقریباً ثابت مانده‌است. بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا آماده افزایش دوباره نرخ بهره هستند.

اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند روند افزایش نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی برای دومین ماه پیاپی آهسته شده و به ۸.۱ درصد رسیده باشد. اما مقامات بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته به افزایش دوباره ۷۵ واحدی نرخ بهره در ماه سپتامبر اشاره کردند.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ۷۵ واحد در هفته گذشته بالا برد و آماده‌ یک افزایش دیگر در ماه اکتبر است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۱۷۱۳ دلار و ۳۰ سنت رسید. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گرانبها ازجمله طلا را افزایش داده و تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به آن را پایین می‌آورد.

قیمت نقره امروز با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۸ دلار و ۷۹ سنت رسید و پلاتین با ۰.۷۵ درصد کاهش ۸۷۷ دلار و ۵۲ سنت معامله می‌شود.

در روزهای اخیر صحبت از خرید طلا با عیار ۷۴۰ در بازار شده بود و بیشتر افراد مدعی بودند که خرید و فروش طلا با عیار ۷۴۰ در بازار و خصوصاً فضای مجازی مرسوم شده است. البته با تحقیقات بیشتر فعالین فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که بحث طلای ۷۴۰ محدود به فروش طلا است. به معنای دیگر طلایی که می‌خرید ٧۵٠ است اما زمان فروش طلای ٧۵٠ را بر حسب ۷۴۰ از شما خریداری می‌کنند. در نتیجه یک تا یک و نیم درصد از طلای ۱۸عیار کمتر است. برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

خرید طلا در فضای مجازی تنها با یک شرط

محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: طلای ۱۸ عیار بر اساس تعریف سازمان ملی استاندارد در مقیاس متریک بین‌المللی ۷۵۰ است. صحبت از طلای ۷۴۰ در فضای مجازی شده است که طلای ۱۸ عیار نیست. طلای ۷۴۰ که خلوص دقیق ندارد، در طلا فروشی‌ها دیده نشده است. از سویی خرید و فروش طلا در فضای مجازی از نظر قانونی و مقررات صنفی منع شده است.

کشتی آرای اظهار کرد: تنها افرادی اجازه خرید  و فروش طلا در فضای مجازی را دارند که جواز از اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی را داشته باشند. کسبه‌ای که مجوز ندارند، اجازه خرید و فروش در فضای مجازی را ندارند. در نتیجه با طلاهای عیار پایین مثل طلای ۷۴۰ رو به رو خواهند شد. عیار طلای واحدهای سطح شهر به صورت مرتب توسط سازمان استاندارد و بازرسان اتحادیه کنترل و بازرسی می‌شود. عیار طلای این واحدهای صنفی نباید کمتر از ۷۵۰ باشد.

وی افزود: خرید و فروش در فضای مجازی از نظر ما قانونی نیست مگر این که مجوز اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی را داشته باشد. در نتیجه این کسبه هم از اتحادیه طلا و هم از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای فعالیت فیزیکی و مجازی مجوز دارند.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تأکید کرد: سایت‌های فروش در فضای مجازی مثل دیجی کالا و ایمالز نماد اعتماد الکترونیکی دارند و تا به امروز خرید و فروش طلا در این سایت مشکل‌ساز نبوده است. در زمان خرید و فروش طلا باید به استاندارها و مجوزهای کسبه توجه کنیم.

کشتی آرای در پایان ضمن اشاره به وضعیت قیمت طلا گفت: بازار طلا و سکه در هفته گذشته با توجه به قیمت ارز ثبات نسبی داشت. فعلاً شاهد سایه مذاکرات بر بازار ارز هستیم. با توجه به نامشخص بودن وضعیت مذاکرات در روزهای آینده، وضعیت بازار طلا قابل پیش‌بینی نیست. مذاکرات به صورت مستقیم تأثیر مثبت و منفی بر قیمت ارز و تأثیر غیر مستقیم بر قیمت طلا و سکه دارد. در بازار جهانی نیز اونس طلا به ثبات رسیده است. این روند به واسطه ثبات در روابط بین‌المللی است. در زمان‌هایی که بازار هیجانی نیست، داد و ستد توصیه می‌شود. در شرایط فعلی تنها نوسانات جزئی و طبیعی بازار را شاهد هستیم.

آخرین وضعیت بازار طلا و سکه

پیش‌بینی می‌شود، شاهد ثبات قیمت طلا و سکه تا روز دوشنبه باشیم. قیمت طلا و سکه در بازار به این صورت است که هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۸۲۷,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا به ۱,۷۰۸.۴۹ دلار است. در بازار ایران هر عدد سکه امامی با قیمت  ۱۳۹,۶۰۰,۰۰۰ ریال معامله می‌شود. از سویی هر عدد سکه بهار آزادی ۱۳۳,۰۱۰,۰۰۰ ریال است. نیم‌سکه با قیمت ۷۹,۸۰۰,۰۰۰ ریال، ربع سکه با قیمت ۴۹,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با قیمت ۲۹,۹۰۰,۰۰۰ ریال معامله می‌شود.

قیمت طلا

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

علاوه بر قیمت دلار، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازارها ارسال شده است.

رسانه‌های آمریکایی از افزایش احتمال توافق بین این آمریکا و ایران با وجود پابرجا ماندن شکاف‌ها خبر می‌دهند.

واشنگتن پست نوشت: به نظر می رسد ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند، اما موانع و شکاف‌هایی در این پرونده باقی مانده است.

با توجه به شواهد موجود انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته جاری کار بررسی پیشنهادات برجامی ایران را به اتمام برساند. هرچند هیچ یک از طرفین نشانه مستقیمی برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ که ترامپ از آن خارج شد را بروز نمی‌دهند.

طبق گزارش واشنگتن پست مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند تا روز چهارشنبه (امروز) به پیشنهادات برجامی ایران پاسخ دهند.

امروز دلار توافقی بین کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان در نوسان بود. امروز دلار هرات هم در کانال ۲۸ هزار تومانی نوسان داشت.

تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسد، نمی‌توان مسیر حرکت دلار را مشخص کرد. دلار با هر خبر سیاسی بالا و پایین می‌شود و اخبار موجود در بازار هم بسیار متفاوت و متناقض است. عده‌ای می‌گویند مذاکرات به نتیجه می‌رسد و دلار تا ۵۰ و ۲۶ هزار تومان هم می‌رسد. پس دست نگه داشته‌اند تا به موقع دلار بخرند.

برخی دیگر هم معتقدند که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد یا اگر برسد، تاثیرش بر بازار ارز موقتی است و قیمت دلار دوباره به سمت بالا میل می‌کند.

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان