بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۱/ رشد بازارهای کالایی و افت ۴ بازار مالی

پنجمین ماه سال ۱۴۰۱ با افت همه بازار مالی و رشد دو بازار کالایی همراه بود. در این میان، همچون ماه گذشته، مسکن بیشترین رشد و طلا بیشترین افت را تجربه کردند. بازدهی بازارها در مرداد چگونه بود؟

 بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۱/ رشد بازارهای کالایی و افت ۴ بازار مالی
کدخبر : 4274
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

پنجمین ماه سال در حالی به پایان رسید که همه بازارهای مالی افت کردند. بازدهی بازارهای مالی در مرداد ۱۴۰۱ چگونه بود؟

قیمت دلار

قیمت دلار صرافی ملی در تیر، ۳،۶۴ درصد افت داشت. این در حالی است که دلار در ماه تیر با ۰،۷۶ بازدهی مثبت، تنها بازاری بود که رشد داشت.

صرافی ملی، در روز پنجشنبه ۳۰ تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷۸۴۶ تومان اعلام کرد. این در حالی است که نرخ صرافی ملی در روز دوشنبه ۳۱ مرداد، ۲۶۸۳۳ تومان به ثبت رسید.

در بازار آزاد نیز در ماه گذشته، نوسانات زیادی اتفاق افتاد. دلار هم تا مرز ۳۲ هزار تومان رفت و هم تا حدود ۲۸ هزار تومان پایین آمد. دلار در بازار غیررسمی، مرداد را افزایشی و در کانال ۲۹ هزار تومانی به پایان رساند. آخرین نرخ نقدی در کانال‌ها در این روز ۲۹,۴۰۰ تومان بود. با وجود این نسبت به ماه قبل نرخ دلار در بازار آزاد نیز افت داشت. ارز آمریکایی تیر را در مرز ۳۲ هزار تومان به پایان رساند. کف و سقف قیمت دلار در روز پنجشنبه ۳۰ تیر، ۳۱,۷۶۰ و ۳۱,۹۲۰ و در روز جمعه سی و یکم، ۳۱,۹۵۰ و ۳۱,۹۶۰ بود.

قیمت طلا

در وجه دیگری از بازدهی بازارهای مالی در مرداد ۱۴۰۱، طلا در ماه گذشته با ۶،۵۹ درصد افت، بیشترین بازدهی منفی را داشت. طلا در تیر هم، با ۵،۶۳ افت، بیشترین بازدهی منفی را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در آخرین روز تیر ۱۴۰۱، یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود. در حالی که بازار طلا در در روز ۳۱ مرداد، به قیمت یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۸۹ تومان رسید.

قیمت سکه

در وجه دیگری از بازدهی بازارها، خریداران بازار سکه نیز ماه گذشته ضرر کردند. میزان افت قیمت سکه طرح جدید، ۵،۴۱ درصد بود. سکه در تیر هم ۴،۵۲ درصد بازدهی منفی را تجربه کرده بود.

قیمت سکه طرح جدید در روز پایانی تیر، ۱۴ میلیون تومان بود و در آخرین روز کاری مرداد، به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه، نیز در پنجمین ماه سال، تحت تاثیر قیمت دلار و اونس نوسانات زیادی داشت. طلا بین سطح میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بود و ماه را در کانال پایین تر به پایان رساند. سکه امامی نیز از کانال ۱۵ میلیون تومانی به کانال ۱۲ میلیون تومانی نیز سقوط کرد اما دوباره افزایشی شد. سکه بهار آزادی (طرح قدیم) نیز با افت قیمت همراه بود و به کانال ۱۲ میلیون تومانی رفت. هر چند که هر دو نوع سکه، ماه را افزایشی به پایان رساندند اما در نهایت نسبت به تیر، بازدهی منفی داشتند.

بورس

در وجه دیگری از بازدهی بازارهای مالی در مرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بورس نیز در ماه گذشته افت کرد. بورس تیر را در سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۹۸ واحدی به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز مرداد، یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۸۹ واحد بود. این ارقام به معنای افت ۳،۲۲ درصدی شاخص کل است. بورس ماه گذشته نیز ۴،۴۰ بازدهی منفی داشت.

مسکن

در ادامه بررسی بازدهی بازارها در مرداد، باید به مسکن اشاره کرد که با رشد همراه بود.

به گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در پنجمین ماه سال۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲،۸ درصد افزایش داشت. این رقم برای تیر امسال ۳،۹ درصد بود.

کالاهای بادوام

در وجه دیگری از بازدهی بازارها در مرداد ۱۴۰۱، بازار کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) نیز در ماه گذشته صعودی بود.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در پنجمین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۱،۱ درصد رشد کرد. این رقم برای ماه قبل ۱،۴ بود.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند. در این روزها نیز شرایط به همین گونه است و بازارها به ویژه ارز با افزایش و کاهش امیدواری‌ها نسبت به آینده برجام، تغییر روند می‌دهند. به ویژه بازار ارز نسبت به این موضوع حساس شده است و روی طلا و سکه نیز تاثیر می‌گذارد. بورس نیز همچنان در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات است.

پاسخ ایران معقول بود

روز گذشته، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد پاسخ ایران به پیش نویس اروپا را «معقول» ارزیابی می‌کند و اذعان داشت که برگزاری نشستی برای توافق هسته‌ای در این هفته امکان‌پذیر است. این در حالی است که پیش از این خبرگزاری بلومبرگ هم از قول یک مقام اروپایی نقل کرده بود که تهران پاسخی سازنده را ارسال کرده است.

ساعاتی پس از انتشار اظهارات بورل، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی تائید کرده که مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت داشته و به ادعای او ایران از برخی خواسته‌های خود عقب نشینی کرده است. با این حال همچنان شکاف‌هایی وجود دارد. این مقام آمریکایی در مورد این شکاف‌ها توضیحی نداده اما گفته واشینگتن در زمان مناسب به پیشنهادهای ایران پاسخ خواهد داد (قرن نو).

موضوعات مهمی باقی‌مانده‌اند

در عین حال، ایسنا به نقل از سخنگوی وزیر امور خارجه ایران نوشت: هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا آمریکایی‌ها، پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

ناصر کنعانی در نشست خبری خود در این ارتباط افزود: ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم. اگر ایران نیازمند توافق است حتما طرف اروپایی و آمریکایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند.

وی افزود: موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری و توافق شود.

کنعانی گفت: تا این جا در مورد مذاکرات پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشته‌ایم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی هم موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.

بورس تحت تاثیر مذاکرات و شاخص‌های اقتصادی

بازدهی بورس نیز همچون دیگر بازارها، این روزها تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار دارد و با کاهش و افزایش امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام، سبز یا فرمزپوش می‌شود.

معامله‌گران نسبت به اخبار مربوط به نرخ بهره نیز حساس هستند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درخصوص نرخ بهره بین بانکی اظهار داشت: طی جلسه‌ای که با دکتر صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و پیگیری‌هایی که بود قرار شد که این روند صعودی کنترل شود و با توجه به نرخ‌های بازدهی از جمله نرخ‌های سود‌های بانکی، نرخ‌های اوراق خزانه و تامین مالی اسلامی که در بازار وجود دارد و متعادل است تصمیم گیری شود (نبض بورس).

تجارت‌نیوز نوشت: برخی از کارشناسان عقیده که کاهش نرخ سود بین بانکی به نفع بازار سرمایه و برخی دیگر می‌گویند با کاهش این نرخ سود بازار سرمایه ضربه می‌خورد. همچنین کنترل سودها می‌تواند به روند بازار کمک کند.

نوسانات نرخ بهره و بازدهی بورس

در این میان، به نظر می‌رسد فشارهای فعالان بورسی در هفته‌های گذشته، باعث شده بود که نرخ سود بین بانکی از ابتدای مرداد ماه در مدار نزولی قرار بگیرد. با این حال، مطابق پیش‌بینی‌ها این کاهش نتوانست برای بازار سرمایه مفید واقع شود و ضرر و زیان بورسی‌ها را جبران کند.

از طرف دیگر پس از سرکوب بهره بین بانکی، بانک مرکزی مجبور بود برای تامین نیاز بانک‌ها منابع خود را در بازار بانکی عرضه کند. اقدامی که به عقیده کارشناسان اقتصادی تورم‌زا است و می‌تواند مشکلات بزرگی را در بلندمدت بوجود بیاورد.

اعلام نرخ تورم

مرکز آمار نرخ تورم مرداد را اعلام کرد. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به ۴١,۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١۴٠١ به عدد ۵٢,٢ درصد رسیده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵٢.٢ درصد بیشتر از مرداد ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١۴٠١ در مقایسه با ماه قبل ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است.

بازارهی بازارهای خودرو و مسکن

بازدهی بازار خودرو نیز در مدت اخیر تحت تاثیر تحولات برجام و نوسانات قیمت دلار قرار دارد. خودرو در ایران به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است و به همین دلیل از این موارد تاثیر می‌‌پذیرید. در عین حال، ابهامات در مورد واردات خودرو همچنان ادامه دارد و این موضوع کمکی به بازار نمی‌کند.

از سوی دیگر، مقامات از احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای در مورد خودروهای زیان‌ده خبر داده‌اند. این موضوع می‌تواند سیگنالی برای بازار باشد.

بازار مسکن نیز همچنان در رکود تورمی به سر می‌برد. در مدت اخیر، پدیده فسخ قراردادها نیز رواج یافته است و برخی معامله‌گران پیش از قطعی شدن معاملات، از ادامه مذاکره منصرف می‌شوند. کارشناسان معتقدند همه بازارها معطل مذاکرات هسته‌ای مانده‌اند اما تاثیر احیای احتمالی برجام بر بازار مسکن موقت است و می‌تواند خود را در قالب بروز شوک نشان دهد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی بر بازدهی بازارها اثرگذار هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان