یورو ارزان شد | دلار هم ارزان میشود؟

یورو از نرخ برابری با دلار پایین‌تر آمد و از دلار ارزان‌تر شد. برخلاف زمان‌های دیگر، کاهش ارزش یورو خبر خوبی برای بازار اروپا نیست.

یورو ارزان شد | دلار هم ارزان میشود؟
کدخبر : 4319
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

تجارت‌های منطقه یورو سال‌هاست انتظار ضعیف شدن یورو را می‌کشند. اکنون این اتفاق افتاده است اما در بدترین زمان ممکن. امسال یورو نسبت به دلار ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داد و برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر از نرخ برابری با دلار پایین‌تر آمد و ارزش آن از دلار کمتر شد. این مساله در حال افزایش هزینه‌های واردات است که تاثیر مخرب افزایش قیمت‌های انرژی و تورم بی‌سابقه را هر چه بیشتر می‌کند. ارزش یورو در لحظه تنظیم گزارش معادل ۰٫۹۹ دلار است.

تمام اینها برای سود کسب و کارها خبر بدی محسوب می‌شود. تجارت‌های آلمانی نیز روز سه‌شنبه اعلام کردند که تحت فشار هزینه‌های بالا هستند. علاوه بر آن تورم مصرف‌کننده در منطقه یورو نزدیک به ۹ درصد است. چنین تورمی باعث می‌شود تقاضای مصرف‌کنندگان کاهش یابد. در نتیجه فروش و سود کسب و کارها تحت تاثیر این مساله کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر کاهش قیمت یورو بر اقتصاد اروپا

به نقل از بلومبرگ، هر اثر مثبتی که کاهش ارزش یورو نسبت به دلار قرار است بر بازار داشته باشد، با وجود بحران انرژی و خطر رکود اقتصادی از بین می‌رود. اگر چنین چالش‌هایی بر سر راه اقتصاد وجود نداشت نزول یورو به زیر نرخ برابری با دلار می‌توانست رقابت‌پذیری صادرات و تاثیر نرخ مبادله بر درآمدهای خارجی را افزایش دهد. اروپا به ویژه به دلیل وابستگی به واردات از روسیه در معرض رکود قرار دارد. تامین گاز در حال حاضر کاهش یافته‌است و قطعی‌های بیشتر موجب افزایش فشار بر اقتصاد این منطقه به ‌ویژه آلمان خواهد شد.

یورو تنها دارایی نیست که نگرانی‌ها را درباره اقتصاد اروپا منعکس می‌کند. مدیسن فالر، استراتژیست جهانی در بانک خصوصی جی‌پی‌مورگان، گفت که سقوط به زیر نرخ برابری نشان‌دهنده خطرات بزرگتر و جدی‌تر برای رشد اقتصادی در اروپا است. خانم فالر می‌گوید: «سهام اروپا ۳۰ درصد نسبت به سهام آمریکا ارزان‌تر معامله می‌شوند. این نشان دهنده خطرات اقتصادی و سنگینی بیشتر بازار بر بخش‌هایی مانند انرژی و امور مالی است».

نگرانی‌های اقتصادی از طریق نرخ‌های بهره نیز بر نرخ مبادله ارز تاثیر می‌گذارند. از آنجایی که معامله‌گران قصد دارند بانک مرکزی اروپا را از افزایش سیاست‌های انقباضی بازدارند، این بانک از سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو جا می‌ماند. شکاف بین نرخ بهره این دو بانک به نفع دلار است و باعث قدرتمندی هر چه بیشتر آن می‌شود.

آلمان، آسیب‌پذیرترین کشور

اما مسئله ساختاری مهمی هم در این میان وجود دارد. چرا که بحران انرژی، آلمان را وادار می‌کند تا مدل صنعتی بلندمدت خود را که در قلب اقتصاد این کشور قرار دارد، دوباره ارزیابی کند. این مدل که شامل واردات انرژی ارزان، بهره بردن از جهانی شدن، اضافه کردن ارزش و صادرات محصولات در سراسر جهان می‌شود، رکن اول و مهم خود را از دست داده است.

مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند که یورو در این سه ماه به ۰.۹۷ دلار سقوط خواهد کرد. سطحی که از اوایل سال ۲۰۰۰ تاکنون دیده نشده است. جی پی مورگان نیز پیش‌بینی می‌کند که در نیمه دوم امسال یورو قیمت ۰.۹۵ دلار را نیز تجربه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان