قیمت بنزین | قیمت بنزین جدید

سهمیه و قیمت نهایی بنزین اعلام شد | قیمت نهایی بنزین چقدر شد؟

معاون وزیر نفت، آخرین تصمیم دولت درباره قیمت بنزین را اعلام کرد.

سهمیه و  قیمت نهایی بنزین اعلام شد | قیمت نهایی بنزین چقدر شد؟
کدخبر : 4725
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

بعد از گران کردن قیمت بنزین در سال 98 و طرح سهمیه بندی قیمت بنزین اکنون دوباره بحث بر سر گران کردن قیمت بنزین است. گران کردن قیمت بنزین هربار با واکنش های زیادی همراه بوده است و اکنون سهمینه بندی جدیدی برای بنزین در نظر گرفته شده است. در ادامه جزئیات جدید در مورد قیمت بنزین و سهمیه بندی بنزین  را می خوانید.

معاون وزیر نفت، آخرین تصمیم دولت درباره قیمت بنزین را اعلام کرد.

جلیل سالاری با بیان اینکه بحثی برای افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، تاکید کرد: توزیع بنزین سهمیه ای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و آزاد با نرخ ۳هزار تومان به قوت خود باقی است.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست سهمیه کاهش یابد بر اساس آنچه در تبصره ۱۴ قانون پیش بینی شده کارت سوخت دارندگان خودرو شارژ می شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین مطرح نیست، تاکید کرد؛ سهمیه کماکان مانند گذشته در کارت‌های سوخت شارژ می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کاهش سهمیه ۲۵۰ لیتری خودروها به ۱۵۰ لیتر در استان‌های مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است، گفت:گرانی بنزین اتفاق نخواهد افتاد،نرخ سومی برای قیمت بنزین تعریف نشده است.

 عبدالعلی رحیمی مظفری درباره آخرین وضعیت قیمت بنزین در کشور، گفت: موضع دولت و مجلس در شرایط فعلی حفظ دو نرخ موجود برای قیمت بنزین است و نرخ سومی تعریف نشده است، بنابراین بنزین کماکان دو نرخی خواهند ماند و طرح‌های مانند "بنزین برای همه" که در جزیره کیش به صورت پایلوت اجرا شد قرار نیست در کل کشور اجرا شود.نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها اتفاقی که افتاده این است قبلا خودروهای شخصی می‌توانستند از طریق کارت سوخت در هر ماه ۶۰ لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ دریافت می‌کردند و در هر ماه ۲۵۰ لیتر نیز به قیمت ۳ هزار تومان دریافت کنند که به دنبال کار کارشناسی انجام شده ۱۰۰ لیتر از سهیمه ۲۵۰ لیتر -که قیمت آن آزاد محاسبه می‌شد - کم شده و صاحبان خودرو از این به بعد فقط می‌توانند ۱۵۰ لیتر بنزین به قیمت ۳ هزار تومان دریافت کنند  البته ۶۰ لیتر بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان بر جای خود باقی است.

وی با بیان اینکه کاهش سهمیه ۲۵۰ لیتری خودروها به ۱۵۰ لیتر بیشتر در استان‌های مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است، افزود: برخی از خودروها در یک روز در فاصله‌های کوتاه دو الی سه بار به خودروهای خود بنزین می‌زدند که نشان می‌دهد؛ این تزریق با هدف دیگری صورت می‌گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه و اقتصاد کشور ظرفیت گرانی بنزین را ندارد لذا این اتفاق نخواهد افتاد، بیان کرد: شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه این مسئله را از برنامه کار مجلس و دولت خارج کرده است.

مرتضوی: همچنین رییس جمهور در رابطه با قیمت سایر اقلام هم تاکید دارند تا پایان سال افزایش قیمتی صورت نگیرد.

سیدحمید حسینی در ارزیابی کاهش سهمیه بنزین با نرخ آزاد از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر اظهار داشت: قاعدتا با توجه به اینکه مناطق مرزی پتانسیل بالایی برای قاچاق بنزین دارند، اقدام بجایی بوده است، ضمن اینکه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر  آزاد برای یک خانوار معمولی کفایت می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده برای جبران آن و کسری تولید یا باید پالایشگاه بسازیم که ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد، یا باید واردات بنزین داشته باشیم، یا به سمت تولید بنزین از پتروشیمی و یا کنترل مصرف و تقاضا داشته باشیم که قطعا سالم‌ترین و بهترین راه‌حل کنترل مصرف است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کاهش سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی در راستای مدیریت تقاضا و کنترل قاچاق صورت گرفته، گفت: در حال حاضر ما نمی‌توانیم به خاطر تجربیات تلخی که سال‌های گذشته در رابطه با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی داشتیم بنزین را با قیمت واقعی بفروشیم، اختلاف قیمت بنزین ما با دیگر کشورها نیز بعضا چندین برابر است، بنابراین باید مجموعه‌ای از راهکارها را بکار ببریم تا این وضعیت را سامان بدهیم که یکی از راهکارها این است که سهمیه بنزین خودروها مدیریت شود.

مقدمه چینی  گران کردن قیمت بنزین 

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: اگر بنا بر این باشد که برای خودروهایی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مصرف دارند، کارت سوخت صادر نشود قاعدتا نرخ جدیدی به بازار تحمیل خواهد شد و صاحبان خودروهای لوکس مجبورند بنزین را با نرخ بالاتری خریداری کنند و این مقدمه‌ای می‌شود که دولت به این سمت برود که حداقل بنزین سوپر را گران و آزادسازی کند.

حسینی با بیان اینکه کاهش سهمیه یکی از راهکارهای کاهش قاچاق است، اما الزاما به معنای کاهش مصرف نیست، خاطر نشان کرد: بعید است خودروها ۲۵۰ لیتر بنزین آزاد مصرف کنند، خودروهای با مصرف ۲۵۰۰ سی‌سی هم از ۲۵۰ لیتر بیشتر مصرف ندارند، بنابراین خودروهایی که سهمیه سوخت یارانه‌ای دارند نیازی به ۱۰۰ لیتر مازاد نداشته‌اند و این میزان می‌توانست طعمه‌ای برای قاچاقچیان باشد.

وی بیان داشت: در حال حاضر تولید بنزین از ۱۰۵ لیتر به ۱۰۱ لیتر کاهش و مصرف افزایش یافته و احتمالا به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی سوخت و ارز ریسک برای قاچاق معنی دارد و می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز قاچاق صورت گیرد، بنابراین حتما این برنامه جلوی قاچاق را گرفته و مصرف را کاهش می‌دهد، علاوه بر این می‌تواند دلایلی که مصرف بنزین افزایش پیدا کرده را مشخص کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: در هر حال احتمال این که دوباره واردکننده بنزین و گازوئیل شویم، وجود دارد. برای جلوگیری از این موضوع چندین راهکار وجود دارد یکی اینکه به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت خصوصا در خودروها حرکت کنیم و یا اینکه با تغییر موتور خودروها بتوانیم مصرف را کاهش دهیم، دوم اینکه خودروهای فرسوده را که مصرف بالا داشته و آلوده‌کننده هوا هستند، از دور خارج کنیم. راهکار بعدی کنترل مبادی خروجی، هوشمند کردن سوخت و استفاده از سامانه سوخت است که مشخص شود هر خودرویی چه میزان، چگونه و در کدام شهرها سوخت دریافت کرده است، اگر از ظرفیت این سامانه استفاده می‌شد اکنون راحت‌تر تحلیل می‌کردیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، یک راهکار هم ساخت پالایشگاه و افزایش ظرفیت نیروگاهی است.

افزایش قیمت بنزین به سال آینده موکول شد؟

کاهش سهمیه بنزین آزاد در کارت‌های سوخت در حالی است که پیش از این محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که هر گونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته او، با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین امسال، سیاست دولت استفاده از ابزارهای مهمی همچون گازسوز کردن خودروها جهت کنترل مصرف و عدم نیاز به واردات بوده است.

سبحانیان متذکر شده بود: در مجموع برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای امسال وجود ندارد و هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

پس از آن نیز سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ششم شهریورماه درباره سیاست دولت درباره افزایش قیمت بنزین اعلام کرد: مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر هم رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، به صراحت می‌گویم که واقعا کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی که رد کردیم را کنترل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان