قیمت بنزین | افزایش قیمت بنزین

قیمت بنزین تغییر می کند؟ | یارانه بنزین کی حذف می شود؟

قرار بود یارانه بنزین به جای خودرو به کد ملی افراد پرداخت شود اما حالا وزیر اقتصاد خبر داده که طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» فعلاً از اولویت خارج شده است.

قیمت بنزین تغییر می کند؟ | یارانه بنزین کی حذف می شود؟
کدخبر : 2403
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت بنزین از سال 1357 تا کنون، هر بار که با تغییر مواجه شده، واکنش زیادی را از سمت مردم داشته است. حتی در مواردی تغییر قیمت بنزین و البته افزایش قیمت بنزین منجر به اعتراضات خیابانی شده است. آبان ماه سال 98 بود که قیمت بنزین زیاد شد و اعتراضات مردمی صورت گرفت. این روزها نیز با افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش چند درصدی تمامی کالا و خدمات، زمزمه افزایش قیمت بنزین به گوش مردم رسیده و مردم را نگران کرده است.

 این گفته احسان خاندوزی به این معناست که تغییری در قیمت بنزین و یا سهمیه ماهانه خودروها ایجاد نمی‌شود و همه چیز مانند روال سابق است.

یعنی سهمیه ۶۰ لیتری خودروهای شخصی مانند گذشته واریز شده و قابل برداشت است و قیمت آن مانند گذشته لیتری ۱۵۰۰ تومان است. قیمت بنزین آزاد هم همچنان سه هزار تومان است.

اما برخی از مردم از این خبر اینگونه برداشت کرده‌اند که یارانه بنزین حذف شده و احتمالا قیمت بنزین تغییر می‌کند. همین ماجرا سبب شده که در برخی از جایگاه‌های سوخت، صف تشکیل شود و مردم برای سوخت‌گیری جمع شوند. چراکه از این خبر اینگونه استنباط شده بود که احتمالا قرار است یارانه بنزین حذف شود.

این مساله در حالی است که شب گذشته سهمیه خودروها به مانند گذشته به کارت سوخت افراد واریز شد و نه سهمیه تغییری داشته و نه قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای.

از طرف دیگر، مقامات دولتی هم بارها در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند که تغییر قیمت بنزین نه در دستور کار دولت است و نه در دستور کار مجلس و امسال خبری از تغییر قیمت بنزین نیست.

کدام سهمیه بنزین حذف شد؟

آنچه وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده به طرح جدید دولت بر می‌گشت که از سال گذشته در جزیره کیش اجرا شد. بهمن و اسفند سال گذشته طرح آزمایشی پرداخت سهمیه بنزین به کد ملی به جای خودرو در جزیره کیش اجرا شد. در این طرح قرار بود سهمیه بنزین همه خودروها حذف شود و به جای آن، ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به کد ملی پرداخت شود.

این طرح از بهمن ماه سال گذشته در کیش اجرا شد و قرار بود در قشم هم اجرا شود و در صورت موفق بودن طرح و برطرف شدن ایرادات و اشکالات آن، اجرای طرح به کل کشور تعمیم داده شود.

اما حالا وزیر اقتصاد از توقف این طرح بنزینی خبر داده. اما دلیل خاندوزی این نیست که طرح با مشکلات و موانع مختلف مواجه است. او گفته طرح تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو، موقتا متوقف شده «تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت‌دار تصمیم‌گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود.»

قیمت بنزین چه زمان گران می‌شود؟

از ابتدای امسال چندین و چند بار مساله افزایش قیمت بنزین مطرح شده بود. موضوعی که سبب شده هم وزیر نفت و هم سخنگوی دولت بارها در خصوص آن توضیحاتی را به مردم و رسانه‌ها بدهند. در آخرین مورد، سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت بنزین گفت: من از ابتدای امسال چندین و چند بار ماجرای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده‌ام و تا اطلاع ثانوی یک تکذیبیه درباره قیمت بنزین از من داشته باشید.

مساله دیگری که در یکی دو هفته گذشته درباره بنزین خبرساز شده بود ماجرای حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌ها بود. اما این خبر هم با واکنش وزیر نفت مواجه شد و او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شایعات افزایش قیمت گازوئیل و یا پرداخت سهمیه بنزین براساس کد ملی صحت دارد، گفت: بنده و همکارانم طی مصاحبه های متعدد هرگونه افزایش قیمت حامل های انرژی را تاکنون تکذیب کرده ایم. افزایش نرخ بنزین، نفت و گازوئیل به هیچ عنوان در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار ندارد و طرح پایلوت کیش در مورد بازتوزیع یارانه‌هاست که در یک محدوده کوچک در حال ارزیابی است.

مسعود میرکاظمی در اردستان با اشاره به اینکه در خصوص نان سنتی هم همان شکل سابق ادامه خواهد یافت، افزود: اگر طرحی در جایی اجرا می‌شود، به معنی این نیست که در کل کشور اجرا می‌شود.

به نقل از صداوسیما، وی به تامین یارانه دارو اشاره کرد و گفت: در این راستا، ارز مورد نیاز در اختیار واردکنندگان دارو و گندم قرار می‌گیرد و در خصوص سایر نهاده ها هم ارز نیمایی داده می‌شود و در زمینه واردات محدودیتی نیست.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هیچ تغییری در قیمت بنزین صورت نخواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که در سنوات گذشته برای کاهش هزینه‌ها خلقِ پول می‌کردند، گفت: استقراض باعث افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می‌شود که جلوی آن را گرفتیم و از لحاظ مصارف و مخارج اجازه خلق پول نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دیدار با مردم و فعالان اقتصادی اردستان، نکات و مشکلات آنان مطرح شد و تلاش می شود، گفت: مهمترین مسئله این شهرستان بهبود وضعیت راه‌ها، تأمینِ آبِ شربِ پایدارِ روستایی و ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان است.

وی گفت: در خصوص اشتغال، کسی مراجعه نکرد، در صورتی که در شهرستان‌های دیگر، بخش زیادی از وقت به بحث درخواست اشتغال اختصاص می‌یابد.

حضور در جلسه شورای اداری اردستان از دیگر برنامه‌های سفر نماینده عالی دولت به این شهرستان است.

شایعه افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که فقط در دولت سیزدهم بیش از ۱۵ بار مطرح شده است. با علم به اینکه بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تشویش اذهان و روحیه اجتماع اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ درحالی که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ طرحی در خصوص افزایش قیمت سوخت در دست بررسی نیست.

حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت.

آخرین باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود. اما علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در این باره توضیح داد: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد. همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.

نگاهی به سیر زمانی این شایعات که به شکل دلفینی هر از چند گاهی مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ بار دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته تا افکار عمومی را متشنج کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد: میانگین قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار، به بیش از ۵ دلار در هر گالن رسید.

افزایش هزینه‌های تولید و توزیع سوخت یکی از دلایل اصلی افزایش تورم در آمریکا و رکورد زدن قیمت بنزین در این کشور اعلام شده است.

انجمن اتومبیل آمریکا نیز در این باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که میانگین قیمت بنزین بدون سرب در ۱۱ ژوئن (امروز شنبه) به ۵.۰۰۴ دلار در هر گالن رسید. این در حالی است که قیمت بنزین در ساعات اولیه امروز زیر ۵ دلار بود.

افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دموکرات‌های کنگره دردسرساز شده است.

دولت آمریکا با وجود اینکه از اهرم‌های مختلف برای پایین آوردن قیمت بنزین استفاده کرده اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است. آزادسازی بی سابقه نفت از محل ذخایر استراتژیک این کشور، معافیت از قوانین تولید بنزین تابستانی و تکیه بر کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید از جمله راهکارهای دولت بایدن در این زمینه بوده است.

اما با این وجود افزایش تقاضا برای نفت، تحریم‌های نفتی روسیه و کاهش ظرفیت پالایشگاه‌ها از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت بنزین در آمریکا بوده است.

به گزارش رویترز، با وجود افزایش قیمت بنزین، سفرهای جاده‌ای در آمریکا همچنان در سطحی بالا باقی مانده و تنها چند درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است.

کارشناسان اقتصادی در آمریکا معتقدند که اگر قیمت‌ها برای یک دوره ثابت، بالای ۵ دلار در هر بشکه باقی بماند، تقاضا شروع به کاهش می‌کند و در نهایت ممکن است قیمت بنزین در آمریکا کاهش یابد.

این در حالی است که در ایران فعلا خبری از افزایش قیمت بنزین نداریم.

ابراهیم رضایی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و گرانی‌ها باعث نگرانی مردم شده است.

وی افزود: در طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، قرار بود فقط چهار قلم کالا گران شود ولی اکنون خیلی از کالاها را شامل شده و نمایندگان پیگیر موضوع هستند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزرای مرتبط با بحث گرانی را به مجلس فرا خوانده‌ایم و انتظار داریم تصمیماتی گرفته شود که مردم راضی باشند.

رضایی در ارتباط با مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: دو میلیون خانه خالی متعلق به افراد ثروتمند در کشور داریم که باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا سوء استفاده نشود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال هیچ افزایش قیمت بنزینی نداریم و تاکنون اصلا در مجلس و دولت مطرح نشده است.

نماینده دشتستان خواستار تسریع در طرح‌های حوزه آب در دشتستان شد و افزود: با توجه به گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، مردم نباید کمبود آب را احساس کنند و همه مسئولان موظف هستند پای کار باشند.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیقتری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

پرویز محمدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست.

تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال گردد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، تصریح کرد: در زمینه سایر حامل های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود.

دولت بحث مدیریت یارانه ها را دنبال می‌کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانواها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد اما نباید قیمت ها افزایشی داشته باشد.

 اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی و واریز یارانه‌ها آغاز شد. این دستور کار دولت با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری از سوی رسانه‌ها و مردم همراه بود و البته تا امروز هم ادامه دارد.

در این خصوص کمال حسین پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون عمران گفت: با آغاز اصلاحات اقتصادی در دولت سیزدهم مشکلاتی وجود دارد. از فرهنگ سازی اجرای آن گرفته تا کنار آمدن مردم با شرایط ناشی از آن مثل گرانی ها، نیازمند زمان است. مردم به حق گلایه دارند و معترض هستند. شما ببینید بعد از مدتی قیمت مرغ حتی از قیمت مصوب دولت هم پایین آمده است و این نشان می دهد که برای عادی سازی قیمت‌ها زمانی باید طول بکشد. با این وجود ما امیدواریم با اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی اوضاع بهتر شود و در نهایت مردم هم مثل ما قبول می‌کنند که این اصلاحات به نفع و در جهت رفاه و آسایش آن‌ها است این مسئله باید در سال‌های قبل اجرا میشد که بالاخره دولت سیزدهم آن را اجرا کرد.

وی در خصوص تصمیمات سخت رییس جمهور گفت: تصمیمات سختی که رییس جمهور گفت در باب خصوصی سازی بود. اینکه گفته شد، بنزین گران می شود. مشکلات امروز همان مشکلاتی است که در دولت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی داشتیم؛ ما همیشه به این روند گلایه داشتیم باید این رویه تغییر کند.

حسین‌پور در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: یارانه بنزین هم باید یک روز برداشته شود؛ البته به این زودی‌ها برداشته نمی‌شود، ولی این طرح در برنامه دولت است و اقدام می‌شود.

اینکه گفته می‌شود برجام بی‌تاثیر بود نه درست نیست اتفاقا تاثیرگذار بوده است

نماینده آذربایجان غربی در مورد برجام و تحریم‌های اقتصادی افزود: برجام و تحریم‌های اقتصادی مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است اما مسائل هسته‌ای نقطه‌ی قرمز ما است، اما اینکه گفته می‌شود برجام در شرایط اقتصادی کشور بی‌تأثیر بود، درست نیست. اتفاقا تأثیرگذار بوده است. امروز ما با حفظ مواضع نظام و خطوط قرمز در حال مذاکره هستیم و طبق سخنان مقام معظم رهبری برای مذاکرات آمادگی داریم، ولی اگر خطوط قرمز رعایت نشود باید این مشکلات را تحمل کنیم وگرنه مشکلات دیگری در پس آن برای ما پدید می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان