وام مسکن | وام مسکن ملی

اعطای وام مسکن نیم میلیاردی به این افراد | شرایط دریافت وام مسکن با سود کم

هزینه وام مسکن نسبت به ماه گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است و طبق جدیدترین قیمت‌ها، متاهل‌های پایتخت‌نشین برای دریافت این وام باید حدود ۱۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند، در حالی که این رقم در ماه گذشته حدود ۱۲۹ میلیون تومان بود.

اعطای وام مسکن نیم میلیاردی به این افراد | شرایط دریافت وام مسکن با سود کم
کدخبر : 4590
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام مسکن یکی از تسهیلات پرطرفدار بانک ها به شمار می آید، زیرا وام مسکن به منظور کمک هزینه برای خرید خانه به جوانان اعطا میشود. وام مسکن برای جوانان و زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند کمک بزرگی است. وام مسکن امسال تا  سقف 200 میلیون تومان هم از سمت بانک ها ارائه شده است.  وام مسکن در سال 1401 با سود 4 درصد تصویب و به متقاضیان داده میشود. در ادامه به جزئیات وام مسکن می پردازیم.

وام مسکن

وام مسکن 480 میلیون تومانی

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین ماه  ۱۱۹ هزار و ۸۰۰، در اردیبهشت ماه ۱۱۴ هزار و ۱۰۰  و در خرداد ماه سال گذشته نیز ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۹۰۰،  در مرداد سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۸۰۰  و در شهریور سال گذشته با قیمت ۱۱۴ هزار و ۸۰۰  تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۱۵ هزار تومان، در آبان‌ماه ۱۱۳ هزار و ۷۰۰  تومان و در آذرماه ۱۱۴ هزار و۱۰۰ تومان قیمت داشتند.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ و ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در فروردین ماه سال جاری ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

قیمت اوراق وام مسکن برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۴۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۸ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۶۴ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۹۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۸ میلیون و۴۹۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۱۰ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۶ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۷۳ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

مجید جودی اظهار کرد: پس از تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هیات دولت در روز ۲ شهریورماه بانک مرکزی می‌بایست بانک‌های عامل را تعیین می‌کرد. بانک‌ها اعلام می‌کردند که هنوز ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی به دست آنها نرسیده است.

او  افزود: چهارشنبه هفته گذشته مصوبه دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است. البته ما کپی مصوبه دولت را به بانک‌ها ارایه داده بودیم ولی می‌گفتند تا زمانی که بخشنامه رسما از سوی سیستم بانکی به دستشان نرسد نمی‌توانند اقدام کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه امروز ابلاغیه توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل اعلام خواهد شد گفت: از روز گذشته کارهای کارشناسی درخصوص نحوه پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی آغاز و احتمالا فردا بانک‌های عامل مشخص می‌شوند.

جودی تاکید کرد: در مرحله بعد تقسیم‌بندی و توزیع استانی توسط بانک‌ها انجام می‌شود. این فرایند ممکن است یک هفته طول بکشد. بنابراین انتظار داریم تا یک هفته دیگر، پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، شکل عملیاتی به خود بگیرد.

بنابراین گزارش، به دنبال مصوبه آبان ماه ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد، روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه از موافقت و تصویب این تسهیلات در هیات دولت خبر دادند و اعلام کردند که پرداخت این وام از روز شنبه پنجم شهریورماه شروع می‌شود. با این حال هنوز پرداخت تسهیلات در بانکهای عامل اجرایی نشده است.

تمامی خانواده‌هایی که دارای فرزند سوم متولد سال ۱۳۹۹ به بعد هستند و صاحب خانه نیستند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و کارمزد حداکثر ۴ درصد ‌هستند.

تقاضای دریافت وام باید توسط سرپرست خانوار یا نماینده قانونی آن به بانک اعلام شود و احراز ولادت فرزند متقاضی باید با مشاهده اصل شناسنامه زوجین، شناسنامه فرزند متولد شده و استعلام از سامانه‌های ثبت احوال توسط بانک انجام می‌شود.

صحابی ، معاون اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با بررسی صحت نداشتن مسکن توسط افراد متقاضی پیشتر گفت: وقتی متقاضی به شعبه مراجعه می‌کند، بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی هستیم که این امکان را به صورت یک لینک در اختیار شعب قرار دهند. 

وی در ادامه بیان کرد که منتظر این لینک نماندیم و از بانک‌ها خواستیم که برای این که قانون لازم الاجراست، وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

به این بانک‌ها بروید و وام مسکن بگیرید

افراد متقاضی دارای شرایط میتوانند برای دریافت وام مذکور به یکی از ۶ بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک مراجعه کنند.

در این رابطه بانک‌ها مکلفند علاوه بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به‌عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و همه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

وام مسکن 200 میلیون تومانی

وام مسکن ۲۰۰ میلیونی یکی از تسهیلات فرزندآوری به حساب می‌آید. وام مسکن ۲۰۰ میلیونی به خانواده‌های که دارای سه فرزند باشند، پرداخت می‌شود.

به نقل از تسنیم ،معاون اعتبارات بانک مرکزی جزئیات نحوه ثبت نام در سامانه جدید تسهیلات فرزندآوری و وام مسکن ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سوم را تشریح کرد.

صحابی معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با ورود به سامانه بانک مرکزی می توانند ثبت نام خود را تکمیل کنند. با توجه به آغاز به کار محدود این سامانه در ۳۱ فروردین سال جاری، امروز بانک مرکزی با تکمیل آن از سامانه تسهیلات فرزندآوری رونمایی کرد.

شرایط دریافت وام مسکن ۲۰۰ میلیونی

صحابی در خصوص مدت زمان ثبت نام تا تعیین شعبه برای متقاضیان این تسهیلات تصریح کرد: متقاضیان باید وارد سامانه بانک مرکزی به آدرس «http://ve.cbi.ir» شوند و آنجا ثبت نام شان را انجام دهند، وقتی ثبت نام کردند، بانک و شعبه شان را انتخاب می‌کنند و به صورت فوری یک کد رهگیری را از طریق پیامک از بانک مرکزی دریافت می‌کنند. از آن روزی که تعیین شعبه شان تأیید شد از طریق بانک ۱۲ روز فرصت دارند به بانک مراجعه کنند و در شعبه پذیرش شوند، از آن تاریخ ۴۵ روز فرصت دارند که تکمیل مدارک کنند؛ اگر ضمانتی و یا مدارک سکونتی لازم است ارائه کنند، ​۴۵ روز فرصت دارند پرونده شان را تکمیل کنند و بعد از آن تاریخ هم ۱۰ روز بانک فرصت دارد تسهیلات را به حساب متقاضی واریز کند.

وی گفت:​ در صورت تکمیل بودن مدارک، حداکثر وام ۴۵ روزه پرداخت می شود و کسی که زودتر پرونده اش را تکمیل کند، تسهیلات را زودتر دریافت می‌کند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی افزود: دیروز این سامانه به طور رسمی رونمایی شد. ما از ابتدای اردیبهشت ماه، این سامانه را به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم و به مرور زمان ایراداتی که داشت و بروز رسانی‌های فنی که با توجه به نیاز‌های متقاضیان باید اتفاق می‌افتاد، این ایراد‌ات برطرف شد، امروز همه بانک‌ها به این سامانه وصل هستند و مسلما سرعت بیشتر خواهد شد، منتها نکته‌ای که وجود دارد راجع به تسهیلات فرزندآوری این است که قانون گذار فرزند‌ها و موالیدی که سال گذشته هم به دنیا آمدند در سال ۱۴۰۰ را مشمول کرده است؛ طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار موالید داشتیم و متولدین امسال هم مشمول خواهند بود.

وی افزود: ابتدای سال یعنی اردیبهشت ماه که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شد، یک هجوم ثبت نامی داشتیم که به مرور این تعداد ثبت نام‌ها روند کاهشی پیدا کرد و به همین میزان هم سرعت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش پیدا کرد. امروز اگر بخواهیم آماری داشته باشیم از میزان تسهیلات پرداختی، از یک اردیبهشت که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شده، ۲۸۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که این روند طی ماه‌های گذشته سرعت بیشتری گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان