وام مسکن | اقساط وام مسکن

خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن | پرداخت وام مسکن 200 میلیون تومانی از شنبه

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیات دولت در پایان جلسه امروز هیات وزیران با اشاره به این مطلب گفت: در راستای سرعت بخشی و تأمین منابع برای اجرای نهضت ملی مسکن، دولت با افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تا سقف ۲ میلیارد ریال موافقت کرد.

خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن | پرداخت وام مسکن 200 میلیون تومانی از شنبه
کدخبر : 4300
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام مسکن یکی از تسهیلات پرطرفدار بانک ها به شمار می آید، زیرا وام مسکن به منظور کمک هزینه برای خرید خانه به جوانان اعطا میشود. وام مسکن برای جوانان و زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند کمک بزرگی است. وام مسکن امسال تا  سقف 200 میلیون تومان هم از سمت بانک ها ارائه شده است.  وام مسکن در سال 1401 با سود 4 درصد تصویب و به متقاضیان داده میشود. در ادامه به جزئیات وام مسکن می پردازیم.

وام مسکن

پرداخت وام مسکن از شنبه

هیات دولت با افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن در روستاها از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کرد و پرداخت این تسهیلات به متقاضیان از شنبه آغاز خواهد شد.

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیات دولت در پایان جلسه امروز هیات وزیران با اشاره به این مطلب گفت: در راستای سرعت بخشی و تأمین منابع برای اجرای نهضت ملی مسکن، دولت با افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تا سقف ۲ میلیارد ریال موافقت کرد.

مسعود میرکاظمی معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز با تایید تصویب افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی گفت: سازمان برنامه و بودجه با بررسی همه جوانب و بر اساس دستور رییس‌جمهور اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات فوق از سوی بانک ها را آغاز کرده است.

وام  مسکن ۲۰۰میلیون تومانی

در این طرح خانواده‌های که مسکن ندارند و فرزند سوم یا بیشتر آنها، از ابتدای سال ۹۹ به دنیا آمده، می‌توانند ۲۰۰میلیون تومان وام بگیرند. بانک با مشاهده شناسنامه زوجین، فرزند متولد شده و استعلام از ثبت احوال، این شرایط را بررسی می‌کنند. البته شرایط دریافت این وام دشوار‌تر از این‌ها است.

تنها خانواده‌هایی می‌توانند این وام را دریافت کنند که علاوه بر برخورداری از شرایط بالا، تاکنون از کمک‌های دولتی و تسهیلات بانکی استفاده نکرده باشند. بانک‌ها با استفاده از سامانه‌های سمات و وزارت راه و شهرسازی، این شرایط را استعلام گرفته و تایید می‌کنند.

به علاوه متقاضیان باید برای تضمین بازپرداخت وام، سفته و یک ضامن معتبر به بانک ارائه کنند.

لازم به ذکر است که تنها سرپرست خانوار یا نماینده قانونی آنها می‌توانند از بانک‌ها برای دریافت این وام تقاضا کنند. همچنین متقاضیان این وام که نسبت به دریافت آن اعتراض دارند، می‌توانند شکایت خود را در سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی ثبت کنند.

کدام بانک‌ها وام مسکن می‌دهند؟

مطابق قانون بودجه سال جاری، شش بانک به عنوان متولی پرداخت این تسهیلات معرفی شده‌اند. بانک‌‌های مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک، بانک‌هایی هستند که متقاضیان دریافت وام ۲۰۰میلیون تومان، می‌توانند با مراجعه به آنها، این تسهیلات را دریافت کنند.

شانه خالی کردن بانک‌ها از پرداخت وام مسکن

دولت و بانک مرکزی در چند ماه گذشته چندین طرح پرداخت تسهیلات را معرفی کرده‌اند. با این وجود گزارش‌های متقاضیان این وام‌ها نشان‌دهنده آن است که بسیاری از بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از پرداخت این گونه تسهیلات تکلیفی سر باز می‌زنند.

حال باید دید متقاضیان این وام ۲۰۰میلیون تومانی نیز به همین سرنوشت دچار می‌شوند یا این بار موفق به دریافت آن خواهند شد.

جزییات مهم از وام  مسکن450 میلیون تومانی

مدیرعامل بانک مسکن درباره شرایط پرداخت سقف وام 450 میلیون تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: وقتی مبلغ تسهیلات ساخت مسکن افزایش می‌یابد، چنانچه هزینه‌های باقی‌مانده با افزایش مبلغ تطبیق داشته باشد، می‌توان قرارداد را منعقد و مکمل را پرداخت کرد.  محمود شایان در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی که به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: درباره تسهیلات مکمل ساخت مسکن در بخش تسهیلات مسکن روستایی، ابتدای سال گذشته سقف این وام ۵۰ میلیون تومان بود که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سیستم بانکی مبلغ را با نرخ سود ۵ درصد ابلاغ کرد.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر این‌که چه واحدهایی مشمول دریافت سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن می‌شوند گفت: پس از آن تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را تضمین نمی‌کند. بنابراین‌ بانک‌ها ناچارند قرارداد ۱۰۰ میلیون تومان اضافی را با نرخ سود ۱۸ درصد منعقد کنند که تقاضا برای مسکن روستایی کاهش یافته است.  شایان تصریح کرد: درباره سایر تسهیلات حوزه مسکن نیز همین‌طور است. وقتی افزایش مبلغ تسهیلات را داریم، چنانچه هزینه‌های باقی‌مانده با افزایش مبلغ تطبیق داشته باشد، می‌توان قرارداد را منعقد و تطابق را پرداخت کرد.  مدیرعامل بانک مسکن با ذکر مثالی در این زمینه گفت: چنانچه قبلا قرارداد تسهیلات با مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان منعقد شده باشد و سپس سقف وام به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یابد، هزینه باقی‌مانده پروژه اگر به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان باشد، بانک می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون تومان دیگر قرارداد پرداخت تسهیلات امضا کند.

آبان‌ماه سال گذشته شورای عالی مسکن به ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داد و افزایش سقف وام مسکن روستایی به 200 میلیون تومان را مصوب کرد.  این در حالی بود اواخر اردیبهشت ماه امسال نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب با اشاره به تاخیر در ابلاغ صورتجلسه شورای عالی مسکن درباره وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی، گفته بود: در حال از دست دادن زمان هستیم.قرار بر این بود تا سازمان برنامه و بودجه نامه مربوط به 18 درصد سود مابه التفاوت وام 200 میلیون تومانی را به بانک مرکزی بدهد تا به این ترتیب پرداخت وام مذکور آغاز شود.  وی با اشاره به اینکه این صورتجلسه هنوز ابلاغ نشده است، گفت: پس از جلسه شورای عالی مسکن با مسئولان مربوطه، صحبت کردم. آنها نظرات خودشان را دارند می‌گویند یارانه 200 میلیون تومان وام مسکن زیاد است. با وام 100 میلیون تومانی که برای مسکن روستایی پرداخت می‌شود ساختمان‌ها نیمه کاره رها می‌‌شوند و  مردم منتظر پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن هستند.  وی با بیان اینکه گیر ما روی سود تسهیلات است، افزود: در حال حاضر بانک سپه وام مسکن شهری را با سود 18 درصد به مردم پرداخت می‌کند متاسفانه ما در حال از دست دادن زمان هستیم.

میرکاظمی: وام 200 میلیونی بار مالی سنگنی را به‌همراه دارد  حدود 2 ماه بعد یعنی اوایل تیرماه امسال مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره دلایل تأخیر در پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی، گفته بود:‌ این وام، بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت. پرداخت این وام از دو راه میسر است. یکی این‌که به بانک‌ها بنویسیم که این وام جزو بدهی دولت به بانک‌ها باشد که پایه پولی را بالا می‌برد و تورم وحشتناکی را به همراه دارد.  وی ادامه داد: یکی از ریشه‌های تورم در سنوات گذشته بدهی دولت به بانک‌ها بوده است. یا باید این اجازه را بدهیم یا این‌که بپذیریم از محل یارانه تأمین شود. در مدت 20 سال بازپرداخت وام مذکور، 80 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که باید از یک جایی تأمین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان