وام مسکن | وام مسکن افزایش

خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن | شرایط آسان برای دریافت وام مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی جزئیات جدید دریافت ودیعه مسکن به ویژه در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را تشریح کرد.

خبر خوش برای متقاضیان وام مسکن | شرایط آسان برای دریافت وام مسکن
کدخبر : 3183
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام مسکن یکی از طرح های حمایتی دولت به خانوار ها و حتی مجرد ها می باشد. وام مسکن با شرایط مختلف به افراد داده می شود و میزان اعطای وام مسکن در هر دوره متفاوت خواهد بود. بانک ها قبل از اعطای وام مسکن شرایط دریافت و جزئیات آن را از طریق سایت های معتبر به متقاضیان اعلام می کنند. یکی از موارد مهمی که باید قبل از دریافت وام مسکن به آن توجه کرد، توجه به میزان پرداخت قسط می باشد.

پروانه اصلانی گفت: در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن، بازپرداخت پنج ساله به صورت اصل و صورت باید انجام شود که اقساط آن، ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، اما در بسته جدید حمایتی دولت، شرایط به گونه‌ای شده که تنها سود تسهیلات پرداخت می‌شود.

او می‌گوید: در این شرایط میزان اقساط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و  بازپرداخت اصل مبلغ ودیعه باید در پایان سال صورت گیرد. متقاضی و مستاجر از سیستم بانکی قرص می‌گیرد و تا پایان سال قرض را برمی گرداند. اولویت بندی متقاضیان هم باید طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی باشد؛ خانواده‌های کم درآمد و دهک‌های پایین و خانوار‌هایی که سه فرزند به بالا دارند و زوج‌های جوان از سوی سایت طرح‌های حمایتی ورزات راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغ  می‌شود.هفته گذشته بسته جدید حمایتی دولت در قالب حمایت از مستاجران در هیئت دولت به تصویب رسید.

جریمه بانک‌هایی که وام ودیعه مسکن ندهند

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال بر اساس قانون جهش تولید، همه تسهیلات بخش مسکن از محل قانون جهش تولید که برای بخش مسکن در نظر گرفته شده تامین می‌شود که این مبلغ در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: امسال نیاز از همین محل ۴۰ هزار میلیارد تومان به وام ودیعه مسکن تخصیص داده شده است که این تسهیلات به تفکیک بانک، استان و شعب توزیع شده و بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شده است گفت: سازمان امور مالیاتی بر اساس سهمیه ۲۰ درصدی فبرای پرداخت ودیعه مسکن را محاسبه می‌کند و اگر بانکی پرداخت نکند مشمول مالیات می‌شود.

مهدی صحابی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره شرایط پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی برای افرادی که صاحب فرزند سوم شده‌اند، گفت: این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و مختص خانواده‌هایی است که فرزند سوم آن‌ها از سال ۱۳۹۹ به بعد متولد شده‌اند و البته فاقد مسکن هستند.

به گفته وی این بخشنامه را بانک مرکزی فقط به ۶ بانک مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک ابلاغ کرده است.

 

 

صحابی با بیان اینکه متقاضیان ابتدای امر باید به شعبه بانک مراجعه کنند، گفت: بانک استعلام اولیه را از سامانه سمات بانک مرکزی می‌گیرد، چون طبق نص صریح قانون این تسهیلات باید به خانواده‌های فاقد مسکن پرداخت شود.

وی ادامه داد، گفت: قرار است ظرف یکی دو هفته آینده امکان استعلام از سامانه وزارت راه و شهرسازی برای مشخص شدن مالکیت متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی که از سال ۱۳۹۹ صاحب فرزند سوم شده‌اند فراهم شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی افزود: درحال حاضر تنها امکانی که برای سیستم بانکی فراهم شده استعلام از طریق سامانه سمات بانک مرکزی است تا مشخص شود که متقاضی تسهیلات جعاله یا ودیعه مسکن فعال نداشته باشد.

وی بابیان اینکه این استعلام کامل نیست و نشان نمی‌دهد فرد مالک مسکن است یا خیر، گفت: اگر نص صریح قانون بخواهد اجرا شود و خانواده فاقد مسکن باشد باید از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی این استعلام صورت بگیرد.

وی افزود: با همکاران وزارت راه و شهرسازی جلساتی برگزار شده است و ظرف یکی دوهفته آینده این امکان فراهم خواهد شد که شعبات این ۶ بانک عامل بتوانند ارتباط با سامانه وزارت راه و شهرسازی داشته باشند تا آنجا مالکیت متقاضیان بطور کامل بررسی شود

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: تمام کسانی که در سطح شهر تهران قصد ساخت و ساز دارند، می‌توانند در صورت تمایل در قالب طرح نهضت ملی مسکن از تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومانی با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله استفاده و  از امتیازات این طرح بهره‌مند شوند.

وی افزود: با توجه به این‌که در شهر تهران، پروژه‌های دولتی در قالب نهضت ملی مسکن وجود ندارد، دولت تصمیم گرفته تسهیلات خودمالکی را در این حوزه به بخش خصوصی پرداخت کنند. سقف وام ساخت در تهران ۶۰۰ میلیون تومان است و به پروژه‌های صنعتی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند تعلق می‌گیرد. به دیگر سازندگان ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این‌که سود این وام ۱۸ درصد تعیین شده است گفت: تمامی کسانی که تازه قصد شروع ساخت و  ساز دارند یا افرادی که پروژه‌های آنها نیمه‌کاره است می‌توانند وارد این فرآیند شوند. برخی امتیازات ویژه این طرح، مدت بازپرداخت طولانی ۲۰ ساله‌ی آن و تخفیفاتی در پروانه ساختمان، خدمات نظام مهندسی، بیمه و مالیات است. در واقع بخشنامه‌های مصوب شورای عالی مسکن شامل حال این گروه از سازندگان نیز می‌شود.

محبت‌خواه تاکید کرد: بعد از تکمیل واحدهای خودمالکی، سازندگان این اختیار را دارند واحدها را به افراد مدنظر خودشان که دارای فرم «ج» سبز هستند واگذار کنند. در غیر این صورت ما به آنها نفرات واجد شرایط معرفی می‌کنیم. به این ترتیب امکان عرضه مسکن در شهر تهران در قالب نهضت ملی به صورت خودمالکی وجود دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن گفت: به متقاضیان دریافت وام اجاره در شهر تهران ۱۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. از روز ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ ثبت نام آغاز شده و کسانی که اجاره‌نامه با کد رهگیری دارند می‌توانند در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی به نشانی saman.mrud.ir ثبت نام کنند.

وام مسکن

 آنگونه که بانک مرکزی در سایت رسمی خود اعلام کرده است، مبلغ وام ودیعه مسکن بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. مبلغ وام اجاره مسکن در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسید که افزایش ۳۰ میلیون تومانی نسبت به سال گذشته دارد.

مبلغ ابن وام در مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر هم ۴۰ میلیون تومان است.

اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

هنور مبلغ دقیق اقساط وام ودیعه مسکن اعلام نشده است. اما آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده مدت بازپرداخت وام ودیعه مسکن از سه به پنج سال رسیده است. از طرف دیگر سود تسهیلات وام ودیعه مسکن هم اعلام نشده است. اما چندی پیش اعلام شد که سود وام ودیعه مسکن از ۱۳ درصد سال گذشته به ۱۸ درصد رسیده است.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است. اما به نظر می‌رسد که اقساط وام ودیعه مسکن در تهران حدود دو میلیون تومان باشد. چون اگرچه نرخ سود این وام نسبت به سال گذشته بیشتر شده، اما مدت بازپراخت وام هم از سه به پنج سال رسیده است.

پیش از این اعلام شده بود که قرار است مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان و اقساط این وام هم ۱.۵ میلیون تومان باشد. حالا مبلغ وام ودیعه مسکن تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و احتمالا اقساط این وام در تهران حدود دو میلیون تومان در ماه باشد.

اقساط وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن هم احتمالا حدود ۱.۵ میلیون تومان در ماه است. اقساط  وام ۴۰ میلیون تومانی اجاره مسکن هم باید زیر یک میلیون تومان باشد.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

سال گذشته شرایط خاصی برای دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد و تنها افرادی می‌توانستند وام ودیعه مسکن بگیرند که سرپرست خانوار باشند و فرم ج آنها هم سبز باشد. یعنی قبلا از تسهیلات دولتی خرید مسکن استفاده نکرده باشند.

از طرف دیگر، افراد متقاضی دریافت این وام باید اجاره‌نامه یکساله داشته باشند و تا لحظه ثبت درخواست وام هم نباید اقدام به دریافت تسهیلات کرده باشند.

همچنین سال گذشته اعلام شده بود که متقاضیان دریافت وام اجاره مسکن باید کد رهگیری و قرارداد خود را در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کنند. البته هنوز وزارت راه و شهرسازی سایت ثبت‌نام این وام بانکی را معرفی نکرده است. پس متقاضیان باید فعلا منتظر دستور این بانک بمانند.

 تسهیلات ودیعه مسکن طی روزهای آینده افزایش می‌یابد؟

مهر نوشت، رستم قاسمی در حاشیه نشست فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار، نرخ افزایش اجاره در بقیه کلان شهرها را ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: با متخلفان این مصوبه برخورد تعزیراتی خواهد شد.

وی، مبنای افزایش تصویب شده را برای مالکان و مستأجران براساس نرخ اجاره سال قبل دانست و از افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در روزهای آینده خبر داد.

 بر اساس اعلام بانک مسکن سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح کنندگان حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال ۱۴۰۱ پس از گذشت ۱۵ سال در شهر تهران ۲ میلیارد تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱.۷ میلیارد تومان و در سایر مناطق ۱.۴ میلیارد تومان تعیین‌ شده است.

سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال ۱۴۰۱پس از گذشت ۵ سال در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق به ترتیب ۸۰۰ میلیون، ۷۰۰ میلیون و۶۰۰ میلیون تومان است.

بر اساس تغییرات جدید به‌عمل‌آمده حداقل مبلغ افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال ۱۴۰۱؛ در تمام مناطق جغرافیایی از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

بر اساس پایه جغرافیایی «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق» دسته‌بندی‌ شده‌ است که با لحاظ این قاعده سقف تسهیلات محل این حساب در تمامی مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت (به‌غیراز شهر تهران) یکسان خواهد بود

 قرار است پیشنهاد وام ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شورای‌ عالی مسکن مطرح شود. اما یک حساب ساده نشان می‌دهد قسط این وام در بازپرداخت ماهانه ۱۱.۶میلیون تومان است.

براساس گزارش تسنیم، روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه‌ و شهرسازی خبر داد: پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای‌عالی مسکن داده شده است.

قاسمی بیان کرد:‌ فردا (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت) جلسه شورای‌ عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود که پیشنهاد افزایش وام خرید و ودیعه مسکن در این جلسه مطرح می‌شود.

مشخص نیست چه‌رقمی از وام پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی وام خرید و چه ‌رقمی مربوط به وام جعاله (تعمیر مسکن) است.

اگر فرض بر این باشد که شورای ‌عالی مسکن با افزایش سقف وام به ۷۰۰ میلیون تومان موافقت کند میزان قسط این وام در بازپرداخت ۱۲ساله ماهانه ۱۱ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان است.

کل بازپرداخت این وام با احتساب سود آن حدود یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان می‌باشد. سود وام ۷۰۰ میلیون تومانی حدود ۹۷۸ میلیون تومان است.

بازپرداخت وام ۷۰۰ میلیون تومانی به چه صورت است؟

در بازپرداخت به‌روش پلکانی با آن‌که مبلغ اقساط اولیه کاهش می‌یابد اما در ماه ۱۲ سال دوازدهم متقاضی در مجموع با احتساب سود، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

کل سود این تسهیلات نیز به بیش از یک میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در زمان حاضر متقاضیان وام خرید مسکن در تهران می‌توانند ۴۸۰ میلیون تومان وام زوجین نیز دریافت کنند.

۸۰ میلیون این وام جعاله است که باید در بازه زمانی ۵ساله اقساط آن پرداخت شود. قسط ماهانه وام ۴۰۰ میلیون تومانی در بازپرداخت به‌روش‌ ساده‌ ۱۲ساله، ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است.

کل سود این وام حدود ۵۶۰ میلیون تومان می‌باشد. همچنین قسط وام جعاله در روش ساده حدود ۲ میلیون تومان و کل سود حدود ۴۱ میلیون تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان