وام مسکن | وام مسکن ملی

وام مسکن 200 میلیون تومانی برای خانوده های فاقد مسکن | وام مسکن بدون ضامن و با سود حداکثر 4 درصد

خانواده‌های فاقد مسکن که تاکنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند می‌توانند به شش بانک عامل برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن مراجعه کنند.

وام مسکن 200 میلیون تومانی برای خانوده های فاقد مسکن | وام مسکن بدون ضامن و با سود حداکثر 4 درصد
کدخبر : 4404
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام مسکن یکی از تسهیلات پرطرفدار بانک ها به شمار می آید، زیرا وام مسکن به منظور کمک هزینه برای خرید خانه به جوانان اعطا میشود. وام مسکن برای جوانان و زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند کمک بزرگی است. وام مسکن امسال تا  سقف 200 میلیون تومان هم از سمت بانک ها ارائه شده است.  وام مسکن در سال 1401 با سود 4 درصد تصویب و به متقاضیان داده میشود. در ادامه به جزئیات وام مسکن می پردازیم.

وام مسکن

تمامی خانواده‌هایی که دارای فرزند سوم متولد سال ۱۳۹۹ به بعد هستند و صاحب خانه نیستند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و کارمزد حداکثر ۴ درصد ‌هستند.

تقاضای دریافت وام باید توسط سرپرست خانوار یا نماینده قانونی آن به بانک اعلام شود و احراز ولادت فرزند متقاضی باید با مشاهده اصل شناسنامه زوجین، شناسنامه فرزند متولد شده و استعلام از سامانه‌های ثبت احوال توسط بانک انجام می‌شود.

صحابی ، معاون اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با بررسی صحت نداشتن مسکن توسط افراد متقاضی پیشتر گفت: وقتی متقاضی به شعبه مراجعه می‌کند، بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی هستیم که این امکان را به صورت یک لینک در اختیار شعب قرار دهند. 

وی در ادامه بیان کرد که منتظر این لینک نماندیم و از بانک‌ها خواستیم که برای این که قانون لازم الاجراست، وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

به این بانک‌ها بروید و وام مسکن بگیرید

افراد متقاضی دارای شرایط میتوانند برای دریافت وام مذکور به یکی از ۶ بانک مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک مراجعه کنند.

در این رابطه بانک‌ها مکلفند علاوه بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به‌عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و همه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

وام مسکن 200 میلیون تومانی

وام مسکن ۲۰۰ میلیونی یکی از تسهیلات فرزندآوری به حساب می‌آید. وام مسکن ۲۰۰ میلیونی به خانواده‌های که دارای سه فرزند باشند، پرداخت می‌شود.

به نقل از تسنیم ،معاون اعتبارات بانک مرکزی جزئیات نحوه ثبت نام در سامانه جدید تسهیلات فرزندآوری و وام مسکن ۲۰۰ میلیونی برای فرزند سوم را تشریح کرد.

صحابی معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری با ورود به سامانه بانک مرکزی می توانند ثبت نام خود را تکمیل کنند. با توجه به آغاز به کار محدود این سامانه در ۳۱ فروردین سال جاری، امروز بانک مرکزی با تکمیل آن از سامانه تسهیلات فرزندآوری رونمایی کرد.

شرایط دریافت وام مسکن ۲۰۰ میلیونی

صحابی در خصوص مدت زمان ثبت نام تا تعیین شعبه برای متقاضیان این تسهیلات تصریح کرد: متقاضیان باید وارد سامانه بانک مرکزی به آدرس «http://ve.cbi.ir» شوند و آنجا ثبت نام شان را انجام دهند، وقتی ثبت نام کردند، بانک و شعبه شان را انتخاب می‌کنند و به صورت فوری یک کد رهگیری را از طریق پیامک از بانک مرکزی دریافت می‌کنند. از آن روزی که تعیین شعبه شان تأیید شد از طریق بانک ۱۲ روز فرصت دارند به بانک مراجعه کنند و در شعبه پذیرش شوند، از آن تاریخ ۴۵ روز فرصت دارند که تکمیل مدارک کنند؛ اگر ضمانتی و یا مدارک سکونتی لازم است ارائه کنند، ​۴۵ روز فرصت دارند پرونده شان را تکمیل کنند و بعد از آن تاریخ هم ۱۰ روز بانک فرصت دارد تسهیلات را به حساب متقاضی واریز کند.

وی گفت:​ در صورت تکمیل بودن مدارک، حداکثر وام ۴۵ روزه پرداخت می شود و کسی که زودتر پرونده اش را تکمیل کند، تسهیلات را زودتر دریافت می‌کند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی افزود: دیروز این سامانه به طور رسمی رونمایی شد. ما از ابتدای اردیبهشت ماه، این سامانه را به صورت آزمایشی راه اندازی کردیم و به مرور زمان ایراداتی که داشت و بروز رسانی‌های فنی که با توجه به نیاز‌های متقاضیان باید اتفاق می‌افتاد، این ایراد‌ات برطرف شد، امروز همه بانک‌ها به این سامانه وصل هستند و مسلما سرعت بیشتر خواهد شد، منتها نکته‌ای که وجود دارد راجع به تسهیلات فرزندآوری این است که قانون گذار فرزند‌ها و موالیدی که سال گذشته هم به دنیا آمدند در سال ۱۴۰۰ را مشمول کرده است؛ طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار موالید داشتیم و متولدین امسال هم مشمول خواهند بود.

وی افزود: ابتدای سال یعنی اردیبهشت ماه که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شد، یک هجوم ثبت نامی داشتیم که به مرور این تعداد ثبت نام‌ها روند کاهشی پیدا کرد و به همین میزان هم سرعت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش پیدا کرد. امروز اگر بخواهیم آماری داشته باشیم از میزان تسهیلات پرداختی، از یک اردیبهشت که این سامانه به طور آزمایشی راه اندازی شده، ۲۸۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که این روند طی ماه‌های گذشته سرعت بیشتری گرفته است.

آمار متقاضیان وام مسکن ۲۰۰ میلیونی

صحابی ادامه داد: تعداد متقاضیانی که در صف دریافت تسهیلات هستند، حدود ۵۰۰ هزار نفر است که این عدد ابتدای سال خیلی زیاد بود. بانک‌ها همکاری لازم را در کنار این که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را هم به عهده شان بود و تأکید اداره کل بانک مرکزی این بود که این دو تسهیلات در اولویت پرداخت تسهیلات شبکه بانکی است در کنار این دارند سرعت می‌دهند و متقاضیان تسهیلاتشان را زودتر دریافت کنند.

وی درباره تعلل بانک‌ها در پرداخت ها افزود: بانک‌ها این دو تسهیلات را در کنار سایر تسهیلاتی که انجام می‌دهند علاوه بر وظیفه قانونی شان رسالت اجتماعی شان می‌دانند و می‌بینیم عملکرد شبکه بانکی را که هر هفته که بررسی می‌کنیم بهتر است، حتی راجع به تسهیلات ازدواج هم از ابتدای سال جاری تا الآن ۵۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند، این عدد در زمان مشابه یعنی همین امروز در سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که این نشان می‌دهد شبکه بانکی این را در دستور کار قرار داده و قطعاً این سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

صحابی درباره قانون جوانی جمعیت که یک تسهیلات جدید ۲۰۰ میلیونی به نام وام ودیعه مسکن فرزند سوم در آن وجود دارد، و اینکه آیا متقاضیان برای دریافت آن هم باید در این سامانه تسهیلات فرزندآوری ثبت نام کنند، گفت: این سامانه‌ای که امروز رونمایی شد سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری است، متقاضیان برای دریافت آن تسهیلات، مراجعه می‌کنند به شش بانکی که به آن‌ها ابلاغ شده در سایت بانک مرکزی معرفی شده، منتها آنجا نکته‌ای که دارد قانون گذار آن جا مشخص کرده خانوار‌های فاقد مسکن می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی گفت: شبکه بانکی در حال حاضر این ابزار را ندارد وقتی متقاضی مراجعه می‌کند این شعبه بانک نمی‌تواند تشخیص دهد که متقاضی فاقد خانه هست یا خیر که ما رایزنی داریم می‌کنیم، جلسات متعدد با همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی داشتیم که این امکان را در اختیار این شعب قرار دهند که متقاضی که مراجعه کرد بررسی کنند، البته منتظر این لینک هم نماندیم، از بانک‌ها خواستیم که برای این که قانون نباید زمین بماند و لازم الاجراست اکتفا کنند به این که وضعیت متقاضی را در سامانه سمات بانک مرکزی رصد کنند و اگر متقاضی تسهیلات مسکن یا جعاله فعالی نداشت، این را بیانگر این بدانند که این متقاضی فاقد مسکن است و این تسهیلات را به آنها پرداخت کنند.

تمامی خانواده هایی که دارای فرزند سوم متولد سال ۹۹ به بعد هستند و صاحب خانه نمی باشند، می توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی اقدام کنند. این بخشنامه را بانک مرکزی به ۶ بانک شامل مسکن، صادرات، توسعه تعاون، کشاورزی، تجارت و پست بانک ابلاغ کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان