رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

شوک جدید دولت به رتبه بندی معلمان | دردسر جدید معلمان در تکمیل فرآیند استخدام در طرح رتبه بندی معلمان

روز یک‌شنبه بالاخره بعد از ۱۲ سال قانون رتبه‌بندی معلمان با پرداختِ علی‌الحسابی با اختلاف ۴ تا ۱۵میلیون تومان به حساب معلمان رسما کلید خورد. فارغ از این اختلاف در مبلغ پرداختی، یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی و البته اعتراض معلمان شده، عدم پرداختِ علی‌الحساب و عدم شمولیتِ برخی از معلمان در قانون رتبه‌بندی است. معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد معین از جمله معلمانی هستند که طبق تبصره ۴ ماده ۴ آیین‌نامه‌ی اصلاح‌شده‌ی هیئت وزیران مشمول قانون رتبه‌بندی نمی‌شوند.

شوک جدید دولت به رتبه بندی معلمان | دردسر جدید معلمان در تکمیل فرآیند استخدام در طرح رتبه بندی معلمان
کدخبر : 4248
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند . تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است.  بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

رتبه بندی معلمان

 یک فعال فرهنگی در خصوص مشکل معلمان مهرآفرین و قرارداد کار معین گفت: نباید شرطی تحت عنوان تکمیل شدنِ فرآیند استخدام در آیین نامه رتبه‌بندی وجود داشته باشد. مجلس و شخص آقای منادی هم معتقدند آوردنِ این شرط در آیین‌نامه خلاف قانون است.

پرداخت  علی الحساب رتبه بندی معلمان

روز یک‌شنبه بالاخره بعد از ۱۲ سال قانون رتبه‌بندی معلمان با پرداختِ علی‌الحسابی با اختلاف ۴ تا ۱۵میلیون تومان به حساب معلمان رسما کلید خورد. فارغ از این اختلاف در مبلغ پرداختی، یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی و البته اعتراض معلمان شده، عدم پرداختِ علی‌الحساب و عدم شمولیتِ برخی از معلمان در قانون رتبه‌بندی است. معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد معین از جمله معلمانی هستند که طبق تبصره ۴ ماده ۴ آیین‌نامه‌ی اصلاح‌شده‌ی هیئت وزیران مشمول قانون رتبه‌بندی نمی‌شوند.

تبصره ۴ ماده ۴ آیین نامه چه می‌گوید؟ در این تبصره گفته شده: «اجرای رتبه‌بندی منوط به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات است.» پیشتر در تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه‌ی اولیه، شرط داشتنِ کد استخدامی عنوان شده بود که این شرط با شکایت معلمان و مخالفتِ مجلس در هیئت تطبیق حذف شد. اما تبصره‌ی آیین نامه جدید یعنی «شرط تکمیل فرایند استخدام برای رتبه‌بندی» سبب شد حدود ۸۰هزار معلم طرح مهرآفرین که بعد از سال‌ها کار هنوز فرآیند استخدامی آن‌ها تکمیل نشده و همچنین معلمان قرارداد معین با مشکل مواجه شوند.

اعتراضات به رتبه بندی معلمان

اعتراضاتی که در این چند روز از سوی این معلمان صورت گرفت سبب شد وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی زنده‌ی تلویزیونی از تکمیل فرآیند استخدام معلمان طرح مهرآفرین تا پایانِ شهریور ماه خبر دهد. اما آیا این معلمان باید تا شهریور ماه و شاید بیش از این مدت صبر کنند و تا آن زمان مشمول طرح رتبه‌بندی نخواهند شد؟ آیا معلمان به این اقدام راضی هستند یا تأکید آن‌ها بر حذف تبصره ۴ ماده ۴ آیین نامه است؟ چنانچه تبصره ۴ حذف نشود آیا مشکل معلمان قرارداد کارمعین نیز حل می‌شود یا آن‌ها با این تبصره همچنان از رتبه‌بندی معلمان محروم می‎شوند؟

مهدی محمدیان (فعال فرهنگی) در پاسخ به این سوال‌ها می‌گوید: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع در خصوص رتبه‌بندی معلمان، محروم شدنِ برخی از معلمان از قانون رتبه‌بندی است. در توضیح این مطلب باید بگویم که بعد از اصلاح آیین‌نامه و اضافه شدن تبصره ۴ به ماده ۴ آیین نامه این نگرانی ایجاد شد که ممکن است برخی از معلمان مشمول رتبه‌بندی نشوند و متاسفانه نگرانیِ ما درست از آب درآمد. یعنی با توجه به این تبصره هم معلمان طرح مهرآفرین و هم قرارداد کار معین دچار مشکل شدند.

محمدیان گفت: البته خوشبختانه مجلس به این موضوع ورود کرده و آقای منادی در نامه‌ای خطاب به آقای قالیباف خواستند که این مورد در هیئت تطبیق مجلس مجددا بررسی شود. ایشان تأکید کردند که این تبصره خلاف تفسیر نمایندگان از قانون رتبه‌بندی معلمان است و باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.

این فعال فرهنگی افزود: هر دو گروه از معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین حکم کارگزینی دارند و تمامیِ حقوق و مزایایِ آن‌ها مشابه معلمان رسمی است بنابراین انتظار می‌رود آن‌ها نیز مشمول رتبه‌بندی شوند.

محمدیان در پاسخ به این سوال که قولِ وزیر آموزش و پرورش برای تکمیل شدن فرآیند استخدامی معلمان طرح مهرآفرین تا شهریورماه تا چه اندازه مطلوب است، گفت: ایشان گفتند قرار است برای مهرآفرین‌ها آزمونی برگزار شود تا فرآیندِ استخدامی آن‌ها تکمیل شود. اما ما می‌گوییم با توجه به اینکه نمایندگان مجلس تفسیر دیگری از قانون دارند و تفسیر قانون هم برعهده مجلس است و این معلمان حکم کارگزینی دارند، نباید شرطی تحت عنوان تکمیل شدنِ فرآیند استخدام، مانع اجرای قانون رتبه‌بندی برای این معلمان شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: ضمن اینکه اگر این تبصره برداشته شود مشکل معلمان قرارداد کار معین نیز حل خواهد شد در غیراینصورت این معلمان همچنان مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند. اگرچه تعداد معلمان قرارداد کار معین کم است و شاید خیلی دیده نشده‌اند اما انتظار ما این است که مشکل این معلمان نیز حل شود.

وی تاکید کرد: به هر حال در خصوص همکاران مهرآفرین و قرار داد کار معین انتظار بر این است که با توجه به تفسیر و نظر نمایندگان، آن‌ها نیز همچون دیگر همکاران مشمول رتبه‌بندی شوند و سپس برای تکمیل فرایند استخدامشان و تبدیل وضعیتشان اقدامات مورد نیاز انجام شود.

به گفته‌ی محمدیان؛ مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم و ما از مجلس می‌خواهیم آن را نیز در دستور کار خود قرار دهند، مشکل معلمان کم سابقه است. یکی از ایرادات ما به آیین‌نامه مشروط شدنِ رتبه‌ی آموزشیار معلم است که از نظر ما و البته با توجه به تفسیر مجلس از قانون رتبه‌بندیِ معلمان، اخذ این رتبه نباید مشروط شود. یعنی هر همکاری که استخدام شد باید بلافاصله بتواند رتبه‌ی آموزشیار معلم را بگیرد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: نمایندگان مجلس بارها گفته‌اند که برای هر معلمی که حکم کارگزینی معلمی دارد حداقل دریافتی بعد از اجرای قانون رتبه‌بندی، ۷میلیون و ۳۰۰ تومان می‌شود؛ این یعنی رتبه‌ی آموزشیار معلم که پایین‌ترین رتبه است نباید مشروط باشد.

وی ادامه داد: البته در آیین‌نامه اصلاح شده یک امتیاز در ماده ۵ به معلمان داده شد که اگر نتوانستند پایین‌ترین رتبه را کسب کنند، یک سال به طور موقت مشمول رتبه‌بندی می‌شوند. خب سوال ما این است که معلمی که تازه استخدام شده چگونه می‌تواند امتیازات این رتبه را کسب کند. منطقی بخواهیم نگاه کنیم این اتفاق نمی‌افتد و برای معلمان کم سابقه مشکل ایجاد می‌شود.

محمدیان تصریح کرد: ما انتظار داریم مجلس همانطور که در حال پیگیری مسئله‌ی معلمان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین است، این موضوع را نیز پیگیری کند. مشروط شدنِ کسبِ پایین‌ترین رتبه آموزشیار، صد درصد خلاف تفسیری است که نمایندگان از قانون رتبه‌بندی دارند و ما تعجب می‌کنیم و برایمان جای سوال است که چرا در هیئت تطبیق این موضوع اصلاح نشد.

این فعال فرهنگی در ادامه در خصوص پرداختی‌های علی‌الحساب رتبه‌بندی گفت: با توجه به مواردی که همکاران مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد در برخی موارد مشکلاتی بوده که ما انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش در این خصوص شفاف‌سازی کند.

محمدیان در پایان به شیوه‌نامه رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: معلمان نسبت به یکسری از پارامترهای شیوه نامه معترض‌اند و از طرفی هر چند این شیوه نامه در پورتال وزارت قرار گرفته ولی دو سوال مطرح است؛ اول اینکه چرا امضای وزیر آموزش و پرورش پای شیوه‌نامه‌ای که در پرتال وزارت قرار گرفته نیست؟ دوم، چرا این شیوه نامه تاریخ ندارد و هنوز ابلاغ نشده است؟

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان