رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان | اجرای رتبه بندی معلمان

خبر خوش درباره رتبه بندی معلمان | طرح جدید رتبه بندی معلمان شامل کدام معلمان می شود؟

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: نومعلمان مشمول رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

خبر خوش درباره رتبه بندی معلمان | طرح جدید رتبه بندی معلمان شامل کدام معلمان می شود؟
کدخبر : 3937
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

 رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند . تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است.  بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در طرح رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

آخرین اخبار درباره رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نومعلمان هم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.  وی ادامه داد: با توجه به اینکه این گروه از معلمان بدو خدمت هستند و ارزیابی از طرف مدرسه ندارند، ارزیابی دانشگاه ملاک قرار می‌گیرد.  ‌

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در برنامه جهان‌آرا شبکه افق درباره اقدام تحولی خاص در دوره مدیریتش گفت: رهبری در دیدار با معلمان در اردیبهشت ماه فرمودند از اجرای سند تحول ناخرسند هستند. در راستای اجرای سندتحول بنیادین، اولین اقدام تحولی ما تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم است.  او افزود: تربیت معلم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد اما دستخوش حوادثی شد که باید آنها را ترمیم می کردیم. نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بوده است.    با اشاره به اینکه در برنامه ششم این نسبت باید یک به ۲۰ باشد گفت: اولین اقدام، دریافت مجوز و موافقت با جذب هیئت علمی و ترمیم این نسبت با همکاری وزارت علوم است. براین اساس ۱۰۰۰ دکتر معلم را جذب دانشگاه می‌کنیم. ۳۰۰ نفر دیگر از نخبگان نیز وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. البته دریافت مجوزها زمان‌بر است. حدود ۵۶۰۰ دکترمعلم داریم که از بین اینها ۱۰۰۰ دکترمعلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.  دانشگاه ایستینیه ترکیه بدون آزمون بدون محدودیت سنی  وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته‌های خاصی چون آموزش معلم چندپایه، بهداشت مدارس و چندمهارتی نداشتیم که برنامه ریزی برای تربیت دانشجومعلمان در چنین رشته‌هایی در حال انجام است.  نوری با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان برای تحول بنیادین، ماموریت گرا شد، در پاسخ به پرسشی درباره رتبه بندی معلمان نیز گفت: معلم، محور تحول است. یکی از کارهایی که باید برای معلم انجام شود این است که او را در شرایطی قرار دهیم که بتواند بر کیفیت آموزش بیفزاید.  او سیر تصویب و ابلاغ رتبه بندی را مرور کرد و گفت: تصویب آیین نامه با کش و قوس‌هایی مواجه شد و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد که ۱۵ مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی نیز ابلاغ شد. سامانه رتبه بندی از امروز باز شده که برای تعدادی از همکاران به صورت آزمایشی کار را انجام دهیم تا مشکلاتش کمتر شود و از بیست و ششم همین ماه، سامانه برای مراجعه همکاران باز خواهد شد.

  رتبه بندی معلمان

نوری افزود: برای اینکه تاخیری نداشته باشیم با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات همکاران را - زمان اجرای قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است - به صورت علی الحساب بپردازیم تا این انتظار به گونه‌ای پاسخ داده شود تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند که البته خیلی دور نخواهد بود.  او ادامه داد: رتبه بندی امری زمانبر است. اگر تاریخ اعلام کنیم و تاخیر شود انتظار ایجاد می‌شود. البته از این تاخیر عذرخواهی می‌کنم چون عده‌ای مشمول نبودند که با رفع ایرادات وارد طرح شدند و دایره شمولش بیش از ۸۰۰ هزار نفر است. تلاش می‌کنیم کار را با سرعت انجام دهیم. به تدریج مطالبات را هم شروع به پرداخت می‌کنیم.  وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اجرای رتبه بندی گفت: زمانبندی رتبه بندی اینگونه است که فرایند از ۲۶ ام مرداد شروع می شود. این فرایند برای هر فردی قاعدتا حداقل یک ماه است و نباید از زمان شروع کار، برای هر فرد بیش از ۱.۵ ماه به طول بینجامد.   نوری درباره حقوق پایین معلمان و دغدغه معیشتی قشر فرهنگی گفت: ادراک نابرابری منفی واکنش های رفتاری های خوبی نخواهد داشت. هرچند در عملکرد معلمان اثری نداشته و آنها اینگونه نیستند. ما نباید اجازه دهیم ادراک نابرابری اتفاق بیفتد. مواردی چون بیمه تکمیلی و رتبه بندی در راستای جبران همین دغدغه معیشتی در دستورکار قرار گرفته و دولت هم برنامه هایی برای عادلانه سازی پرداختی کارمندان دارد.  او تغییرات در بیمه تکمیلی فرهنگیان و احیای مسابقات ورزشی فرهنگیان را به عنوان دیگر اقدامات این وزارتخانه در یک سال اخیر برشمرد و در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: سه دسته مدرسه دولتیِ عادی، دولتیِ خاص و غیردولتی داریم. شهریه غیردولتی اعلام شده و اگر تخلفی رخ داد مردم می توانند گزارش کنند.  وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شهریه مدارس غیردولتی، نرخ ثابتی نیست و بر حسب شاخص های مختلف، متفاوت است. طرحی برای شفاف سازی مالی شهریه مدارس غیردولتی و ضرورت برخورداری از حساب واحد مدرسه برای واریز شهریه در دست بررسی و تصویب قرار دارد.  نوری داد: گزارش تخلفات حتما رسیدگی می‌شوند و اثر دارند و تاکنون بیش از ۴۰ مدرسه توقف فعالیت پیدا کرده‌اند.  او با اشاره به  شهریه مدارس دولتی خاص گفت: مدارس سمپاد نیز حق ثبتی هنگام ثبت نام می‌گیرند که میانگین کشوری حدود سه میلیون تومان است، البته ۴۰ درصد دانش آموزان مشمول تخفیف شهریه شده‌اند، از تخفیف کلی تا تخفیف بخشی از مبلغ حق ثبت؛ تدابیری برای دهک‌های پایین و معافیت آنها از پرداخت شهریه اندیشیده شده تا از سال آینده عملیاتی شود. ۳۰ درصد اولیایشان زیرخط فقر و همکاران فرهنگی ما هستند.  نوری افزود: به طور کلی "کمک به مدرسه" هنگام ثبت نام اختیاری است و دانش آموزی نباید به علت ناتوانی در پرداخت هزینه ها از مدرسه بازبماند.  وزیر آموزش و پرورش درباره نقش مدارس غیردولتی در دامن زدن به طبقاتی شدن آموزش گفت: بررسی ها نشان می‌دهد وجود مدارس غیردولتی، از نظر کمی کمکی به آموزش و پرورش است اما به طور کلی ایجاد طبقاتی شدن آموزش در پژوهش ها مورد اشاره قرار گرفته است.

در دنیا مدارس ابتدایی غیردولتی یا خصوصی، به ندرت داریم. ما هم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی از خصوصی شدن، مستثنی هستیم، این موضوع جدی است و باید روی آن بحث جدی داشته باشیم.  نوری ادامه داد: البته تعدادی مدارس، غیرانتفاعی هستند و نفع اقتصادی نمی‌برند، تعدادی هم وابسته به دستگاه‌ها هستند، اما گروهی از مدارس به سمت بنگاه داری رفته‌اند و خصوصی شده اند و مغایر تعلیم و تربیتی است که ما انتظار داریم و توصیه کرده‌ایم رویکردهای خود را تغییر دهند.  او درباره سهم مدارس غیردولتی در کسب رتبه‌های برتر کنکور گفت: خبری که در جامعه پخش شد آمار و ارقامش به گونه‌ای درج شد که به نظر رسید مدارس غیردولتی بالاترین میزان و درصد قبولی در کنکور را داشته اند. در حالی که سال گذشته مدارس نمونه دولتی که ۵۰ درصد روستایی و شبانه روزی هستند نتایج قبولی کنکورشان بیش از مدارس غیردولتی بود و امسال هم ۷۵ درصد قبولی های ما از مدارس دولتی بودند. در جامعه تصور می‌شود که مدارس نمونه دولتی و سمپاد، خصوصی اند در حالی که دولتی هستند.  نوری افزود: سوگیری نسبت به هیچ کدام از مدارس به عنوان وزیر ندارم، اما ذهنیتی برای مردم ایجاد کردند که مدارس سمپاد، خصوصی هستند در حالی که اینها مدارس دولتی‌اند.  وزیر آموزش و پرورش در خاتمه سخنانش گفت: رتبه بندی مدارس را بر اساس الگویی برگرفته از مبانی سندتحول بنیادین از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش در دست انجام داریم. حرکت به سمت تحول آغاز شده است.

رتبه بندی معلمان

نظام رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.  در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.  فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.  بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان همت گذاشت و لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.  در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش‌های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.  بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.  لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.  این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.  با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود.

 چه افرادی مشمول رتبه‌بندی معلمان می‌شوند؟

  مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.  مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.  در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.  کارکنانی که از تاریخ ابلاغ شیوه‌نامه از کادر آموزشی به کادر اداری انتقال می‌یابند صرفاً براساس شرایط احراز پست مورد تصدی و براساس طرح طبقه‌بندی مربوط انتصاب قطعی می‌یابند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان