رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان امروز

خبری جدید از اجرای رتبه بندی معلمان | واریز بخشی از حق رتبه بندی معلمان به زودی

معلمان باید بر اساس کد ملی وارد سامانه رتبه بندی شده و اطلاعات خود را بارگذاری کنند.

خبری جدید از اجرای رتبه بندی معلمان | واریز بخشی از حق رتبه بندی معلمان به زودی
کدخبر : 4160
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند . تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است.  بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین اخبار مربوط به طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

نوری، وزیر آموزش و پرورش: 

حدود ۸۱۰۰۰۰ نفر بطور میانگین شامل این طرح می‌شوند.

آقای رئیس جمهور گفتند منتی برسر معلمان نیست، ما از معلمان بخاطر ۱۱ سال تاخیر در اجرای طرح رتبه بندی معذرت‌خواهی می‌کنیم.

قانون رتبه‌بندی معلمان این روزها روند اجرایی به خود گرفته است؛ وزارت آموزش و پرورش سامانه رتبه‌بندی معلمان را طراحی کرده است و از معلمان خواسته است که بر اساس کد ملی وارد سامانه شده و اطلاعات خود را بارگذاری کنند.

در اجرای ماده ۷ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، به منظور اجرای فرایند رتبه‌بندی معلمان برای طراحی و استقرار سامانه رتبه‌بندی توسط مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارتخانه اقدام کرده است، به نحوی که تمام فرایندهای دریافت مدارک و مستندات مشمولین، ارزیابی و سنجش معلمان، اعمال امتیاز از سوی هیأت ممیزه ذیربط و دریافت اعتراضات و رسیدگی به آن به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مزبور انجام شود.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز با توجه به نقش و مسؤولیت ارزیابان حرفه‌ای در فرآیند سنجش و ارزیابی مشمولان باید نسبت به شناسایی و معرفی افراد صاحب نظر جهت آموزش به مرکز آموزش مدیریت دولتی معرفی و در صورت طی کردن دوره آموزشی و دریافت گواهینامه ارزیابی، آنها را ساماندهی و بر عملکرد ایشان به نحو مقتضی نظارت کند.

احکام اعضای هیأت ممیزه هم اواخر خرداد امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد. احکام اعضای هیأت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیأت‌های ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیأت ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه توسط مدیر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه صادر شده است.

نحوه اختصاص رتبه معلمان

معلمان باید امتیازات لازم را در شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه به دست آورند.

در شایستگی های عمومی بُعد صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد ۱۸۰ امتیاز دارد که عنوان شایستگی‌های آن «ارتباط و تعامل مؤثر»، «مهارت تفکر و حل مسأله» و «خلاقیت و تحول خواهی» است.

بُعد دیگر این شایستگی، باورها، نگرش‌ها و اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور و پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات است که ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده است و شایستگی آن هم شامل «باور به ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی»، «رعایت اخلاق اسلامی» و «قانون گرایی و قانون مداری» است.

اما در شایستگی‌های تخصصی، یک بُعد آن تسلط بر فرایند و برآیند دانش تخصصی(موضوع تدریس)، دانش تربیتی و حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی و یادگیری است که ۱۲۰ امتیاز دارد و شامل شایستگی‌های «تسلط بر دانش تخصصی موضوعی»، «تسلط بر دانش یاددهی و یادگیری» و «تسلط بر دانش تربیتی» و «تسلط بر اسناد بالادستی» است.

بُعد دیگر دستاوردها و خلاقیت و نوآوری علمی است که ۳۰ امتیاز دارد. توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش ۳۰ امتیاز و آخرین مدرک تحصیلی هم ۸۰ امتیاز دارد.

* مدرک در رتبه‌بندی معلمان چقدر تأثیر دارد؟

مدرک دکتری ۸۰ امتیاز، کارشناسی ارشد ۶۰ امتیاز، کارشناسی ۴۰ امتیاز، کاردانی ۳۰ امتیاز، دیپلم ۱۰ امتیاز و اخذ مدرک از دانشسرا و مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۲۰ امتیاز دارد.

در شایستگی‌های حرفه‌ای، یک بُعد آن «به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی» است که ۱۲۰ امتیاز دارد و شایستگی‌های آن شامل «کاربست مهارت‌های یاددهی ـیادگیری»، «مهارت‌های تربیت در ساحت‌های ششگانه» است.

در بُعد عملکرد رقابتی در موقعیت آموزشی و پرورشی که ۱۲۰ امتیاز دارد شایستگی‌های «مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری»، «یادگیری مستمر» و «کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره‌های تابعه وزارت و معتبر ملی» پیش‌بینی شده است.

اما در شایستگی‌های تجربه یک بُعد توانمندی‌های کسب شده در طول سال‌های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی دیده شده که ۲۰۰ امتیاز دارد و شایستگی‌های آن شامل سنوات خدمتی، ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری، گواهی‌های ضمن خدمت، سابقه تدریس به همکاران، دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش است.

* هر رتبه چه امتیازی دارد؟

در مجموع هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم، ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.

صادقی یکی از دبیران آموزش و پرورش باسابقه ۲۰ ساله به خبرنگار فارس گفت: معتقدم امتیازدهی در سامانه عمدتا سلیقه‌ای است و این موضوع باعث می‌شود که افراد با شرایط برابر، امتیازهای مختلف بگیرند.

وی ادامه داد: در هر صورت رتبه‌بندی ۸۰۰ هزار معلم کار راحتی نیست و وزارت آموزش و پرورش باید طوری برنامه‌ریزی کند که حقی ضایع نشود.

احمدزاده یکی دیگر از معلمان باسابقه به خبرنگار فارس گفت: ما معلمان بیش از آنکه سر رتبه‌بندی حرف داشته باشیم سر نحوه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش حرف داریم که چرا همه را خبر می‌کنند که می‌خواهند معلمان را رتبه‌بندی کنند و یک مبلغی به آنها بدهند.

یکی دیگر از معلمان اظهار کرد: برای حق و حقوق رتبه بندی ۱۰ ساله فرهنگیان این همه بوروکراسی نیاز نیست. بارگذاری این همه مدارک برای افزایش حقوق، بی ارزش کردن زحمت فرهنگیان است؛ زحماتی که شاید هیچ گواهی برای آن صادر نشده است.

وی افزود: از آنجایی عشق معلمی قابل اندازه گیری نیست باید مدرک تحصیلی، سابقه آموزشی، تشویقی‌های کاری، ساعات ضمن خدمت چهار عامل رتبه بندی قرار گیرد و بس و این روند کاغذ بازی را جمع کرد.

قرار شده است تا اجرای رتبه‌بندی معلمان، مبلغی به عنوان علی‌الحساب به معلمان مشمول پرداخت شود که بخشنامه‌ای در این خصوص به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است و سامانه رتبه‌بندی معلمان هم از ۲۶ مرداد آغاز به کار کرده است و باید دید فرایند کار چگونه پیش می‌رود و آیا آموزش و پرورش موفق به اجرای رتبه‌بندی معلمان خواهد شد؟

رتبه بندی معلمان

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد و با پیگیری مرکز فناوری وزارت آموزش و پرورش، سامانه رتبه‌بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir نیز فعال شد.

معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

 خبر روز  اخبار بورس  قیمت دلار امروز

 جزئیات مهم درباره ثبت نام فرهنگیان در سامانه رتبه بندی معلمان

 مشکل کمبود معلم با ورود دستگاه ها حل می شود

 خبر مهم درباره پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفته است: چون این روند هنوز آماده نشده است و مقداری طولانی شده، با وزیر آموزش و پرورش توافق کردیم این ماه مبلغی را به عنوان علی‌الحساب پرداخت کنیم و زمانی که احکام به سرانجام رسید نیز مابه‌التفاوت پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این مبلغ علی‌الحساب سرانه حدود یک میلیون تومان به ازای هر ماه است؛ ۶ ماه از سال قبل بوده و ۵ ماه هم در سال جاری است که مجموعاً ۱۱ ماه می‌شود. این ماه حدود ۱۱ میلیون تومان علی‌الحساب واریز می‌شود تا زمانی که احکام آماده شد، ما بلافاصله کارسازی می‌کنیم که هم مطالبات گذشته پرداخت شود و هم ماهانه طبق سقف بودجه در نظر گرفته شده، پرداخت‌ها انجام گیرد و سعی داریم این ماه ان‌شاءالله این پرداخت را انجام دهیم.

فرهنگیان جهت ورود به سامانه باید نام کاربری خود که همان کدملی است در کادر اول وارد کنند و در کادر دوم رمز ورود به سامانه که همان رمز سامانه پروفایل (porofile.medu.ir) است، وارد کنند.

جدول زمان‌بندی ورود به سامانه در تصویر زیر قابل مشاهده است:

نظام رتبه‌بندی معلمان , معلمان , وزارت آموزش و پرورش ,

پس از ورود صحیح اطلاعات اولیه، وارد صفحه سامانه رتبه بندی معلمان می‌شوند، در اینجا باید گزینه فرم‌ها را انتخاب کنند و حوزه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه تعیین شده است.

در بخش شایستگی‌های عمومی - خود اظهاری : اولین اطلاعاتی که در سامانه لازم است وارد شود اطلاعات مربوط به خود ارزیابی معلمان در زمینه شایستگی‌های عمومی است.

در این بخش شاخص‌های زیر تعیین شده است که باید برای مصادیق رفتاری تعیین شده یکی از عناوین عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و کم را انتخاب کنند.

۱. توجه فعال به کلام مخاطب (تماس چشمی، حرکت تاییدی سر و صورت).

۲. درک مطلب مخاطب و ارائه بازخورد مناسب (توجه به محتوای کلام و احساسات طرف مقابل، پرسیدن سوالات روشن‌کننده مطلب).

۳. جلب توجه و گیرایی در هنگام صحبت کردن (استفاده صحیح از حرکات بدن و حالات چهره).

۴. رابطه حسنه با همکاران، دانش‌آموزان و اولیا.

۵. روان و رسا صحبت کردن (بدون تکرار کلمات و پرهیز از تکیه کلام،گفتار قابل فهم، لحن مناسب و فراز و فرود در سخن).

۶. حفظ آرامش و خونسردی و پرهیز از دستپاچگی در مواجهه با مشکلات.

۷. پیش‌بینی وقوع مسائل و انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه.

۸. شناسایی و راه‌حل‌های مختلف برای یک مسئله و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر گزینه.

شایستگی‌های تخصصی ـ خود اظهاری شامل مصادیق زیر است:

۱. تسلط بر اهداف و محتوای تخصصی تدریس یا شغل.

۲. تسلط بر طراحی آموزشی و نوشتن طرح درس روزانه و سالانه.

۳. تسلط بر روش‌های یادگیری ـ یاددهی (روش‌های تدریس یادگیرنده محور، مسئله محور، تعاملی و ...).

۴. آشنایی با روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی سوالات استاندارد.

۵. آشنایی با ارزشیابی و ابزارهای سنجش و شیوه‌های نوین تشویق و ترغیب دانش.

شایستگی‌های تخصصی ـ مدرک تحصیلی: در این بخش آخرین مدرک تحصیلی فرد نمایش داده می‌شود و در صورتی که تا قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مدرک دیگری را به دست آورده است باید مستندات آن را بارگذاری کند.

سایر شاخص‌های مرتبط با حوزه شایستگی‌های تخصصی بدین شرح است:

شایستگی‌های تخصصی ـ دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی.

شایستگی‌های تخصصی ـ پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد.

شایستگی‌های تخصصی ـ تألیف و تدوین کتب.

شایستگی‌های تخصصی ـ تألیف و تدوین مقاله.

در بخش شایستگی‌های حرفه‌ای ـ خود اظهاری این شاخص‌ها تعیین شده است:

۱. ایجاد محیط امن و آرامش بخش و به دور از تنش برای دانش‌آموز.

۲. ایجاد ارتباط بین تجارب دانش‌آموز در کلاس درس با چالش‌ها و مسائل زندگی روزمره.

۳. ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری برای دانش‌آموز با توجه به تفاوت‌های فردی آنان.

۴. توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموز (تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی).

۵. توجه و کشف توانمندی‌ها، علایق و استعدادهای دانش‌آموزان.

۶. توجه به رشد عقلانی، توانایی فکر کردن و افزایش درک و فهم دانش‌آموز و پرهیز از حافظه محوری.

۷. ایجاد شوق و انگیزه و انگیزش درونی در دانش‌آموزان (توجه به نیازهای دانش‌آموزان).

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره‌ها.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ طرح های آموزشی.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ مشارکت در کارگاه‌ها و شوراها.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ یادگیری مداوم، خلاقیت و نوآوری.

تجربه ـ سنوات خدمت.

تجربه ـ سابقه تدریس به همکاران.

تجربه ـ دریافت تقدیرنامه.

تجربه ـ دوره ضمن خدمت: در این بخش، اطلاعات مستقیم از سامانه ضمن خدمت دریافت شده و قابل ویرایش نیست.

تجربه ـ ارزشیابی عملکرد سالیانه: اطلاعات این قسمت قابل ویرایش نیست .

رتبه بندی معلمان

طرح رتبه‌بندی از سال ۹۰ کلید خورد و در تمام این سال‌ها بارها میان دولت و مجلس دست به دست شد

با روی کار آمدن دولت‌سیزدهم این طرح دوباره به جریان افتاد و سرانجام مجلس در اسفند ۱۴۰۰ آن را تصویب کرد

 قرار است تا نهایی شدن بررسی‌ها، مبلغی علی الحساب برای معلمان واریز شود

قانون رتبه‌بندی معلمان بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان قرار است که امروز اجرا شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش، تمامی فرآیند اجرای رتبه‌بندی برای هر کدام از معلمان، از تعیین رتبه تا حقوق در ۴۵ روز انجام خواهد شد. بر اساس گزارش‌های اخیر، سامانه آیین رتبه‌بندی برای آن دسته معلمانی که مشمول می‌شوند از امروز جهت بارگذاری مدارک در دسترس است. اینکه بالاخره پس از ۱۲ سال ابهام معلمان به نتیجه رسیده است و معلمان بر اساس چارچوب و قوانین مشخص رتبه‌بندی می‌شوند، امیدواری این قشر را برانگیخته است. با همه این تفاسیر باید دید اجرای طرح مذکور چقدر به معیشت معلمان کمک می‌کند. ابهامات بسیاری نیز درباره تعیین تکلیف ۸ گروه خارج‌ شده از آیین نامه نیز وجود دارد. به نتیجه رسیدن قانون رتبه بندی بسیار حائز اهمیت است؛ البته پس از سال‌های متمادی ابهام و انتظار، آنچنان دور از انتظار هم نبود. درباره کم و کیف احتمالی اجرای رتبه‌بندی معلمان، با مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد که در ادامه می خوانید

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون مجلس در ابتدا اظهار کرد: آیین نامه‌ای که نوشته می‌شود، پس از تایید شورای نگهبان، دولت مفاد آن را اجرایی می‌کند. در جریان رتبه‌بندی نیز ۲ نفر از اعضای کمیسیون به نمایندگی از دیگر نمایندگان مامور شدند که به ادامه کار نظارت کنند. موضوع آیین‌نامه آنقدر طولانی شد که ۲۵ مرتبه ویرایش شد. بنابراین به دلیل امور دیگر کمیسیون، مثل مسائل کشوری و حوزه انتخابی، موضوع آیین‌ رتبه‌بندی معلمان به نمایندگان مورد تایید کمیسیون سپرده شد و دیگر نمایندگان از جزئیات و عاقبت آن اطلاعی ندارند.

ویس کرمی در ادامه افزود: بعضی از مصوبات آیین نامه با قانون سازگار نبود که کمیته تطبیقی (کمیته اتفاق مجلس) پس از بررسی‌های متمادی به این نتیجه رسیدند که مواردی با قانون همخوانی ندارد و در نهایت دولت آن ها را اصلاح کرد. سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور به دلیل برنامه‌های مربوط به استخدام و بحث تبدیل وضعیت در تنظیم آیین نامه دخیل و صاحب نظر بوده‌اند. بنابراین با توجه به کل شرایط یاد شده آیین نامه موجود، به عنوان ماحصل نهایی تصویب شد.

بدهی دولت به معلمان هر چه زودتر پرداخت شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن اشاره به بارگذاری مدارک خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرحله‌ای است که باید اسناد و مدارک معلمان تهیه شود، طبق فرمول و جدولی که تهیه شده امتیاز‌ها باید وارد آن شود و شاخص‌ها تعیین شود تا بتوانند رتبه را اعلام کنند. بقیه ماجرا اعداد  و ارقامی است که در یکدیگر ضرب می‌شوند. برای مثال تعداد امتیاز و نمره‌ای که معلمان کسب می‌کنند، در فوق العاده آن ضرب و به حقوق معلمان اضافه می‌شود. رتبه‌بندی از شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و معتبر است. مبالغی که به معلمان پرداخت نشده، دِینی به گردن دولت محسوب می‌شود.

افزایش حقوق قابل توجه در گروه تلاش‌های بیشتر معلمان

او میزان افزایش حقوق معلمان را متناسب با رتبه تعیین‌ شده دانست و گفت: نمی‌توان دریافتی معلمان را  به صورت دقیق مشخص کرد. اگر معلمان بتوانند رتبه مورد قبول را به‌دست بیاورند، حقوق متناسب با رتبه خود را دریافت می‌کنند. در قانون نیز پیش‌بینی شده هر معلمی که در رتبه ۱ تا ۵ قرار می‌گیرد، پس از آن با توجه به رتبه چه میزان به حقوق آنها اضافه می‌شود. این در حالی است که بسیاری از معلمان در رتبه پایین قرار می‌گیرند. صحت این پیش‌بینی تا زمان اجرای کامل رتبه‌بندی و به دلیل طولانی بودن فرآیند در هاله‌ای از ابهام است. ابتدا باید مدارک افراد بارگذاری و سپس اعمال شود. پس از آن در معرض نظر ذینفعان قرار می‌گیرد که اگر اعتراضی داشتند بررسی می‌شود.

ویس کرمی ادامه داد: حقوق  فرد به فرد با یکدیگر فرق می‌کند بنابراین برآورد آن، برای مجلس کار آسانی نیست. شاید در حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود. البته که این موضوع نیز باز هم بستگی به رتبه معلمان دارد. اگر در رتبه ۵ قرار گیرند حقوقشان بسیار بالاتر می‌رود. البته لازم به ذکر است با توجه به شرایط و قوانینی که قرار دادند، ممکن، معلمی نتواند چنین رتبه‌ای را به‌ دست آورد.

رتبه‌بندی منجر به افزایش کیفیت آموزش می‌شود

ویس‌کرمی درباره تاثیر رتبه‌بندی معلمان بر کیفیت سیستم آموزشی کشور تصریح کرد: تلاش کمیسیون آموزش بر این بود که کیفیت آموزش کشور بالا رود و مقداری نیز به وضعیت معیشتی معلمان کشور کمک شود. اگر رتبه‌بندی، درست اجرا شود، در بحث کیفیت آموزش اثر دارد.  معلمان در رتبه‌بندی باید تلاش کنند شاخص‌هایی را ارتقا دهند. اگر معلمی در رتبه یک قرار می‌گیرد باید حتما تلاش کند که شاخص‌های خود را افزایش دهند و در مرحله بعد به رتبه بعدی برسد. برای این امر چند سالی نیز زمان دارند. بجز استثناهایی مانند استعدادهای درخشان، در بقیه موارد این موضوع باعث می‌شود معلمان، تلاش‌های مضاعفی به جز تدریس، ‌برای ارتقای خود انجام دهند. این موضوع به افزایش کیفیت آموزش منجر می‌شود. منتها باید در عمل نیز پس از چندسال ارزیابی، شاهد تغییرات آن‌ها باشیم.

چالش‌ها به نتیجه می ارزید

او در خاتمه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم اخیر افزایش مختصر حقوق، کفاف معلمان را نمی‌دهد اما به قول معروف باز هم از هیچی بهتر است. کاری را که دولت‌ها و مجلس‌های گذشته شهامت انجام آن را نداشتند. کمیسیون ورود پیدا کرد و آن را به سرانجام رساند. رتبه‌بندی معلمان قطعا چالش‌ها و فشارهای روانی بسیاری را به کمیسیون تحمیل کرد اما بالاخره به نتیجه مطلوبی رسید. در این راستا امر قانون مرتبط با پزشکان و مردم را نیز در دست اقدام داریم که آن هم طرح سومندی است. همچنین پیش از این نیز بحث دانش‌بنیان‌ها مطرح بود که در کمیسیون آموزش تصویب شد.

رتبه‌بندی معلمان پیش از یکسالگی دولت سیزدهم اجرا شد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به هفته دولت گفت: دولتمردان در قالب نشست‌های خبری گزارش عملکرد خود را ارائه داده‌اند و بقیه بخش‌ها هم گزارش عملکرد خواهند داد.  وی افزود: ستاد بزرگداشت هفته دولت تشکیل شده و ستادهای متناظر هم در تمام بخش‌های دولت و استان‌ها تشکیل شده است.  بهادری‌جهرمی گفت: شعار هفته دولت امسال با توجه به اولویت‌های عملکردی و گفتمان دولت سیزدهم "دولت مردم" انتخاب شده است و برای هر روز نام‌هایی انتخاب شده است. 

رتبه بندی معلمان

  سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در هفته دولت طرح‌هایی که در سطح وزرا رئیس جمهور معاون اول افتتاح خواهند شد بیش از 1700طرح خواهد بود که ارزش ریالی آنها 90هزار میلیارد تومان و ارزش ارزی آن 1600میلیون یورو خواهد بود که موجب اشتغال بیش از 43هزار نفر در سطح کشور خواهد شد.   سخنگوی دولت در مورد سرنوشت رتبه بندی معلمان گفت: خبر خوش آن که بعد از 10سال بلاتکلیفی، موضوع رتبه بندی معلمان پیش از یک‌سالگی دولت سیزدهم این وعده رئیس جمهور اجرا شد.   بهادری جهرمی ادامه داد: رتبه بندی معلمان اجرایی شد و سازمان برنامه و بودجه به عنوان علی الحساب در اختیار قرار داده است تا برای معلمان بصورت علی الحساب در پایین‌ترین سطح رتبه بندی پرداخت شود تا بعد اتمام مراحل رتبه بندی بصورت کامل پرداخت انجام شود.  وی با بیان اینکه بعد از یک دوره رخوت در حوزه صنعت فضایی تحول را در این صنعت آغاز کرده و دولت مصمم است تا عقب ماندگی ها را جبران کند گفت: ما دو مسیر برای این امر داریم که مسیر اول موجب پرتاب ماهواره خیام شد و سه ماهواره مشابه دیگر که به تدریج میزان مشارکت دانشمندان ایرانی در ساخت آن افزایش می یابد برنامه‌ریزی شده است و با این سه ماهواره انتقال دانش و فناوری رخ می‌دهد و دولت مسیر دومی را برای ساخت ماهواره‌های کاملا بومی در نظر گرفته است.  وی درمورد معرفی وزیر جدید کار و رفاه اجتماعی افزود: مطابق اصل 135قانون اساسی مهلت قانونی معرفی وزیر سه ماه است و در چارچوب مهلت قانونی گزینه مد نظر دولت به مجلس معرفی خواهد شد.  وی درمورد آخرین تغییرات در روند مذاکرات هسته ای گفت: جلسات مربوطه تشکیل و پاسخ مکتوب ایران ارسال شده است و جزئیات جدیدی جز آنچه که وزیر مربوطه اعلام کرده وجود ندارد.  سخنگوی دولت با بیان اینکه در مجموع 31سفر استانی که یک رکوردشکنی در برنامه های دولت بود،  کمک کرد که دولت در میدان با مشکلات کشور و مردم مواجه شود و تفاهم بیشتری بین مردم و دولت رخ بدهد، گفت: آمار نشان می‌دهد بیش از 4798مصوبه در سفرهای استانی داشتیم و رئیس جمهور 335دستور صادر کردند که 265 دستور در دست اقدام است و 70دستور هم در دست پیگیری است و برای پیگیری دستورات و مصوبات سامانه جامعی تشکیل شده‌ است و بصورت مستمر جلسات متعددی برای پیگیری این مصوبات و دستورات تشکیل می‌شود و بیش از هزار جلسه در این راستا تشکیل شده است و ستادی برای پیگیری این مصوبات و دستورات در استان‌ها تشکیل شده است.  وی در مورد ادعای برخی مقامات آمریکا مبنی بر کاربرد جاسوسی ماهواره خیام گفت: کاربردهای ماهواره خیام در حوزه کشاورزی و زیست محیطی و رصد مرزها هست و در حوزه علمی فعال خواهد.

رتبه بندی معلمان

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در نشست هم‌اندیشی با سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در ساختمان شهید رجایی و با حضور روابط عمومی‌های حوزه‌های ستادی و حضور مجازی رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها اظهار کرد: دو دوره در تاریخ تبلیغات وجود دارد، یکی قبل از رنسانس شکل گرفت و یکی دیگر از زمان شکل‌گیری شرکت‌ها و به وجود آمدن روابط عمومی‌ها شکل گرفت.

وی منفعت‌های انسانی را عامل اصلی ارتباطات نام برد و افزود: اغلب نظام‌های سیاسی حاکم بر نقاط مختلف جهان اصل منفعت را سرلوحه خود قراردادند و بنگاه‌های خبری نیز همواره در خدمت نظام‌های سرمایه‌داری است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه روابط عمومی‌ها، دروازه هر سازمان و مردم نیز مشتریان آن هستند، خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی روابط عمومی، مردم مداری است، بنابراین گسترش شفاف‌سازی و آرامش بین مردم و هموار ساختن مسیر پیشرفت جامعه از عملکردهای روابط عمومی‌هاست.

نوری ادامه داد: روابط عمومی‌ها باید انگاره‌ها را تغییر دهند، به طور مثال در فرآیند رتبه‌بندی فرهنگیان باید فواید اجرای طرح ازجمله ارتقای نظام تعلیم و تربیت ارتقایشان معلمان و سایر مزایای آن مطرح و اطلاع‌رسانی شود.

وی با تشریح خدمات یک‌ساله دولت سیزدهم گفت: بودجه ما از ۹.۶ درصد به بیش از ۱۳ درصد رسیده، خدمات بیمه‌ای کارمندان نیز ارتقا یافته و کارهای خوبی نیز در دستور کار دولت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان کار بسیار بزرگی است از این رو با توجه معیارهایی که قانون تعیین کرده، اجرای آن زمان‌بر است.

نوری از تلاش‌های سخنگوی دولت در فرآیند تصویب رتبه‌بندی قدردانی و اظهار کرد: هم دانشگاه‌های ما و هم روابط عمومی‌های ما مأموریت محور شده‌اند لذا سایر بخش‌ها نیز باید چنین باشند.

وی گفت: آموزش‌وپرورش در راستای ارتقای فرهنگ جامعه طرح‌های خوبی را در یک سال اخیر اجرایی کرده که آخرین آن برگزاری سوگواره احلی من العسل بود و در سطح بسیار وسیعی از کشور و با حضور انبوه دانش آموزان اجرا شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ضروری است از ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت بیش‌ازپیش استفاده کنیم و در همه برنامه باید پیوست فرهنگی و بخشی از آن پیوست رسانه‌ای داشته باشیم.

نوری تصریح کرد: در دنیا برنامه‌های روابط عمومی‌ها از سایر بخش‌های نهادها و دستگاه‌ها، پررنگ‌تر و سنگین‌تر است.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع گفت: در برابر رسانه‌های ما، همواره رسانه‌های دشمن تلاش کرده‌اند تا حقایق و دستاوردها را وارونه جلوه دهند بنابراین ضروری است رسانه‌های داخلی قوی عمل کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در خصوص نتایج کنکور امسال تبلیغات رسانه‌های ما ضعیف بود از این رو رسانه‌های مخالف موفقیت‌های مدارس دولتی را به‌عنوان موفقیت مدارس غیردولتی به جامعه معرفی کردند؛ بنابراین ابن موضوع‌های موردتوجه قرار گیرد.

نظام رتبه‌بندی معلمان چیست؟

  طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.  در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.  فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.  بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان همت گذاشت و لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.  در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش‌های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.  بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.  لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.  این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.  با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. در شیوه‌نامه دولت برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان آمده است:  معلم فردی که مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام آموزش و پرورش رسمی کشور به‌عهده دارد.  صلاحیت‌های معلمی شامل برآیندی از سه صلاحیت زیر است:  صلاحیت عمومی: مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه که معلمان را در شناخت و تحلیل مسائل و موضوعات مربوط به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان توانا و پایبندی معلمان را به نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار می‌سازد.  صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی علاوه بر صلاحیت‌های عمومی که معلمان برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن برخوردار باشند.  صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های کسب‌شده و مرتبط با شغل معلمی که معلم را در فرایند تعلیم و تربیت و انجام صحیح وظایف معلمی توانا می‌سازد تا مسئولیت خود را در موقعیت آموزشی ــ پرورشی با استقلال، آزادی عمل و تبحر بیشتری انجام دهد.  سنجش صلاحیت: فرایند گردآوری سازمان‌یافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با دانش عمومی، دانش تخصصی، مهارت‌ها، شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و عملکرد معلمان و بررسی آن بر اساس سازوکارها، ملاک‌ها، شاخص‌ها و معیارهای مشخص در هیئت‌های ممیز موضوع ماده (۵) این تصویب‌نامه.  گواهینامه صلاحیت معلمی: مدرکی که براساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیت‌های معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود.

  رتبه‌بندی: فرایند تعیین رتبه‌های پنجگانه معلمان بر اساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان.  شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان چیست  سنجش صلاحیت معلمان بر اساس شاخص‌های زیر انجام می‌شود:  شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل.  شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن.  شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی “کاربردی و مسئله محور” بر اساس آزمون‌های الکترونیکی.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان