قیمت دلار | قیمت دلار امروز

قیمت دلار افزایش یافت | قیمت دلار 9 مرداد 1401

قیمت‌ دلار تا ظهر امروز دیروز ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

قیمت دلار افزایش یافت | قیمت دلار 9 مرداد 1401
کدخبر : 3469
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 28 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار مرز 30 هزار تومان را نیز رد کند.

دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۷۸۲۵ تومان اعلام شد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، تا ظهر امروز روند با ثبات، همراه با اندکی افزایش داشت. نرخ ارز آمریکایی در روزهای گذشته در مواقعی در حال حرکت به سمت کانال‌های بالاتر بود اما از روز پنجشنبه اندکی عقب‌نشینی کرده بود. با وجود این، از بعد از ظهر امروز دوباره به سمت کانال بالاتر حرکت کرد. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۱ درصد افزایش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۲۷۶۸۷ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز نرخ دلار افزایشی بود و بر خلاف هفته گذشته، به کانال بالاتر نزدیک شد.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. اما اخباری که از مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود بسیار متناقض است. بعضی اخبار از شکست مذاکرات و پایان آن خبر می‌دهد، اما بر اساس اخبار دیگر، متن توافق، نهایی است و فقط تصمیم ایران باقیمانده است.

در این میان، به نظر می‌رسد بازار ارز منتظر اخباری از برجام است. اگر این اخبار مثبت باشد که برخی کارشناسان تحقق آن را بعید می‌دانند، دلار ممکن است کاهشی شود. اما در صورت انتشار اخبار منفی، واکنش بازار احتمالا صعود قیمت‌ها خواهد بود.

البته بازارساز نیز همچون همیشه و به احتمال زیاد، با ارزپاشی و تزریق اخباری خاص، تلاش می‌کند به بازار جهت دهد و قیمت‌ها را کنترل کند. برای مثال، چندی پیش، بانک مرکزی با ارسال خبری برای رسانه‌ها، به پیشی گرفتن عرضه در بازار توافقی بر تقاضا اشاره کرد. هدف احتمالا این بود که با ارسال سیگنال فراوانی ارز در بازار، جو روانی را بهبود بخشد. البته برخی کارشناسان معتقدند این موضوع، نه به دلیل روند طبیعی بازار و نبود تقاضای واقعی که به خاطر سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی و ایجاد هفت‌خوانی برای خرید ایجاد شده است.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

کارشناسان مالی معتقدند که بازارساز تا مدتی می‌تواند با ارزپاشی و اقدامات روانی، بازار را کنترل کند. در واقع تا زمانی که منابع مالی کافی برای این کار را در اختیار داشته باشد. اما پس از آن، اگر در رابطه با برجام اتفاق مثبت مشخصی رخ ندهد احتمالا دلار حرکت صعودی خود را آغاز می‌کند.

اقتصادنیوز هم در این مورد نوشت: برخی از بازیگران ارزی با توجه به روند قیمت دلار در هفته گذشته انتظار دارند که نرخ ارز آمریکایی در بازار امروز روند آرامی را تجربه کند با این حال عده‌ای دیگر می‌گفتند در صورت کاهش عرضه از سوی نهاد بازارساز، نرخ دلار می‌تواند به مسیر صعودی بازگردد و یخ دلار آب شود.

همچنین به گزارش این رسانه، امروز نرخ دلار در بازارهای همسایه اندکی آرایش صعودی به خود گرفته بود. قیمت دلار در هرات امروز تقریبا ۱۰۰ تومان از روز پنجشنبه گذشته بالاتر بود و در سلیمانیه بالای مرز مقاومتی معامله شد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۷ هزار و ۸۲۵  تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۷ هزار و ۵۴۸ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۷۴۳ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۴۵۷ تومان قیمت خورده است.

انتشار برخی از اخبار می‌تواند تا هفته آینده باعث فروکش شدن تب بالای قیمت دلار در صرافی‌ها باشد، بنابراین کاهش و یا تثبیت نرخ دلار یکی از برنامه‌های اصلی دولت تا چند روز آینده است، چرا دولت قصد دارد از این طریق هیجانات ارزی را تا حد زیادی کنترل کند.

تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی دلار را بالا می‌برد

همان‌گونه که می‌دانیم رئیس‌جمهور دستور داده تا ارز ۴۲۰۰ تومانی جای خود را به ارز نیمایی دهد که این روند به یقین نقش بسزایی در گرانی معنادار قیمت دلار در بازار خواهد داشت. از این رو افزایش قطعی قیمت دلار در شرایط موجود علیرغم تمام برنامه‌های جانبی دولت برای آرامش رسانه‌ای کنترل نرخ ارز محقق خواهد شد.

کاهش قیمت دلار در سایه ممنوعیت فعالیت بازارهای غیررسمی

بازارهای غیررسمی در بالا رفتن و بزرگ شدن حباب قیمت دلار نقش بسزایی دارد، با این اوصاف ممنوعیت فعالیت این بازارها شاید بتواند در کنترل قیمت دلار و شاید کاهش آن تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر، هجوم فروشندگان به بازار می‌تواند یکی دیگر از عوامل پایین آمدن نرخ دلار در روزهای آتی باشد.

در معاملات روز شنبه چه بازار ارز چه بازار سکه، به رنگ سبز درآمده بودند. دلار تهران در یک قدمی کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفت. جالب اینکه هرات هم دقیقا در همین حوالی است،‌ شاید فقط ۱۰۰ تومان کمتر. در بازار می‌گفتند دلیل رفتار رادیکال دلار هرات از سر گیری فعالیت بعد از ۲ هفته بوده است. در معاملات پنجشنبه نرخ نقدی و فردایی فاصله قابل توجهی داشتند که امروز تقریبا منطبق بر هم شدند.

تاریخچه قیمت نشان می‌دهد که هرات در مرز خطرناکی قرار گرفته است. حتی زمانیکه دلار تهران رکوردهای تاریخی خودش را زده بود، دلار هرات نتوانسته بود ۳۲ هزار تومان را از نزدیک ببیند. البته ۳۲ هزار تومان برای دلار تهران بی اهمیت نبوده  از ۱۲ تیر ماه، دلار تهران در کانال ۳۱ قرار دارد، و فقط یک روز توانسته از این کانال خارج شود.

 بازار رمزارزها بحران را رد کرده است

در سمت رسمی بازار، دلار متشکل در کانال ۲۷ معامله می‌شود و یورو متشکل هم کانال  ۲۹ هزار را از دست داد. نرخ برابری یورو به دلار در سمت رسمی بازار تهران ۱.۰۳۷ هست که نسبت به جهان، ۱۶ هزارم بیشتر است. به نوعی همچنان یورو در تهران از همه جای جهان گرانتر است.

در بازار فلز زرد،‌ سکه رفاه به بالای ۱۵ میلیون تومان آمد  یک گروه از معامله‌گران اعتقاد دارند که هدف سکه رفاه، ۱۸ میلیون تومان است. سکه بازار هم در قله روز شنبه به ۱۵ میلیون تومان رسید که تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از روز معاملاتی قبل بود همچنان حباب سکه بالای ۲ میلیون تومان قرار دارد. معامله‌گران می‌گویند تا زمانیکه هرات بالای ۳۱ هزار و ۳۰۰ باشد طلای آبشده بالای ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

با رشد دلار در بازار شنبه از یک سو و ربختن قیمت اونس طلا از سوی دیگر نرخ آبشده تقریبا ساکن مانده تا حبابش از ۴۰۰ هزار تومان به زیر ۲۰۰ هزار تومان برسد با ایتن اتفاقات معامله‌گران می‌گویند تبدیل سکه به آبشده می‌صرفد.

معمولا در روزهای صعودی زور معامله‌گران افزایشی هم بیشتر می‌شود. مثلا در روز شنبه یکسری از معامله‌گران یک میانگین از قیمت دلار در ۱۱ سال اخیر را محاسبه کردند که از افزایش ۵ تا ۱۶۰ درصد  در هر سال نسبت به سال قبل آن حکایت داشت این دسته می‌گویند در این ۱۱ سال میانگین نیمسال دوم از میانگین نیمسال اول همیشه بالاتر بوده است.

در برابر این گروه، کاهشی‌های بازار یک ترند کوتاه مدت پیدا کردند. آن‌ها می‌گویند که بازار شنبه و یکشنبه بالاست و دوشنبه خالی می‌کند، معامله‌گران می‌گویند به دلیل رکب زیاد از خرید ترس دارند زیرا بازارساز مثل شیر بالاسر بازار ایستاده است.

درباره حباب هم زیاد در بازار صحبت می‌شود، اعتقاد بر این است که حباب خالی می‌شود و سکه می‌ریزد، اما معامله‌گران قدیمی می‌گویند که حباب برای نوسانگیر مهم نیست، برای کسی که بلندمدت می‌خواهد خرید دارد حباب سکه مهم خواهد بود.

طبق شواهد اکوایران از بازار ارز فردوسی دلار سهمیه‌ای، از ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۰۰ معامله شده است. یکی از مقابل یکی از صرافی‌هایی که ارز سهمیه ای را با قیمت ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان عرضه می کرد صف ایجاد شده بود.  معامله‌گران می‌گویند، هر روز به دلالان صف سهمیه‌ای در بازار اضافه می‌شود، یعنی رانت حاصل از آن باعث شده تا یک سری کلا به این کار مشغول شوند.

از آن طرف جالبه بدانید که اگر یک معامله‌گر قدیمی بفهمد شما دلار سهمیه‌ای دارید، احتمالا آن را از شما نمی‌خرد، به دلیل سختگیری‌هایی که در مورد کنترل حساب‌ها می‌شود، در بازار شایعه افتاده است که حساب خریداران دلار سهمیه‌ای رصد می‌شود، و به همین دلیل دلار سهمیه‌ای به راحتی فروش نمی‌رود، یا حداقل نباید کسی بفهمد آن دلار سهمیه‌ای بوده است.

بازدهی نرخ دلار در تیر ماه منفی بود. اسکناس آمریکایی در رقم منفی ۱۶/ ۰ درصد ثبت شد.به عقیده  فعالان بازار ارز  تهران  سیاست جدید بازار‌ساز در کنار انتظارات سیاسی مثبت و منفی نسبت به آینده مذاکرات برجام و قدرت‌های جهانی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر روند نرخ آزاد ارز در تیر ماه بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان