قیمت دلار | قیمت دلار امروز

قیمت دلار وارد کانال جدیدی شد | قیمت دلار 2 مرداد 1401

چشم دلار تهران و طلای آبشده به هرات بود، چرا که دلار هرات به یک خاکریز مهم رسیده است. اگر چند روز بگذرد و خاکریز حفظ شود، چه چیزی انتظار بازار ارز را می‌کشد؟

قیمت دلار وارد کانال جدیدی شد | قیمت دلار 2 مرداد 1401
کدخبر : 3204
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 28 هزار تومان را طی کند. امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار مرز 30 هزار تومان را نیز رد کند.

در معاملات روز شنبه چه بازار ارز چه بازار سکه، به رنگ سبز درآمده بودند. دلار تهران در یک قدمی کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفت. جالب اینکه هرات هم دقیقا در همین حوالی است،‌ شاید فقط ۱۰۰ تومان کمتر. در بازار می‌گفتند دلیل رفتار رادیکال دلار هرات از سر گیری فعالیت بعد از ۲ هفته بوده است. در معاملات پنجشنبه نرخ نقدی و فردایی فاصله قابل توجهی داشتند که امروز تقریبا منطبق بر هم شدند.

تاریخچه قیمت نشان می‌دهد که هرات در مرز خطرناکی قرار گرفته است. حتی زمانیکه دلار تهران رکوردهای تاریخی خودش را زده بود، دلار هرات نتوانسته بود ۳۲ هزار تومان را از نزدیک ببیند. البته ۳۲ هزار تومان برای دلار تهران بی اهمیت نبوده  از ۱۲ تیر ماه، دلار تهران در کانال ۳۱ قرار دارد، و فقط یک روز توانسته از این کانال خارج شود.

 بازار رمزارزها بحران را رد کرده است

در سمت رسمی بازار، دلار متشکل در کانال ۲۷ معامله می‌شود و یورو متشکل هم کانال  ۲۹ هزار را از دست داد. نرخ برابری یورو به دلار در سمت رسمی بازار تهران ۱.۰۳۷ هست که نسبت به جهان، ۱۶ هزارم بیشتر است. به نوعی همچنان یورو در تهران از همه جای جهان گرانتر است.

در بازار فلز زرد،‌ سکه رفاه به بالای ۱۵ میلیون تومان آمد  یک گروه از معامله‌گران اعتقاد دارند که هدف سکه رفاه، ۱۸ میلیون تومان است. سکه بازار هم در قله روز شنبه به ۱۵ میلیون تومان رسید که تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از روز معاملاتی قبل بود همچنان حباب سکه بالای ۲ میلیون تومان قرار دارد. معامله‌گران می‌گویند تا زمانیکه هرات بالای ۳۱ هزار و ۳۰۰ باشد طلای آبشده بالای ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

با رشد دلار در بازار شنبه از یک سو و ربختن قیمت اونس طلا از سوی دیگر نرخ آبشده تقریبا ساکن مانده تا حبابش از ۴۰۰ هزار تومان به زیر ۲۰۰ هزار تومان برسد با ایتن اتفاقات معامله‌گران می‌گویند تبدیل سکه به آبشده می‌صرفد.

معمولا در روزهای صعودی زور معامله‌گران افزایشی هم بیشتر می‌شود. مثلا در روز شنبه یکسری از معامله‌گران یک میانگین از قیمت دلار در ۱۱ سال اخیر را محاسبه کردند که از افزایش ۵ تا ۱۶۰ درصد  در هر سال نسبت به سال قبل آن حکایت داشت این دسته می‌گویند در این ۱۱ سال میانگین نیمسال دوم از میانگین نیمسال اول همیشه بالاتر بوده است.

در برابر این گروه، کاهشی‌های بازار یک ترند کوتاه مدت پیدا کردند. آن‌ها می‌گویند که بازار شنبه و یکشنبه بالاست و دوشنبه خالی می‌کند، معامله‌گران می‌گویند به دلیل رکب زیاد از خرید ترس دارند زیرا بازارساز مثل شیر بالاسر بازار ایستاده است.

درباره حباب هم زیاد در بازار صحبت می‌شود، اعتقاد بر این است که حباب خالی می‌شود و سکه می‌ریزد، اما معامله‌گران قدیمی می‌گویند که حباب برای نوسانگیر مهم نیست، برای کسی که بلندمدت می‌خواهد خرید دارد حباب سکه مهم خواهد بود.

طبق شواهد اکوایران از بازار ارز فردوسی دلار سهمیه‌ای، از ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۰۰ معامله شده است. یکی از مقابل یکی از صرافی‌هایی که ارز سهمیه ای را با قیمت ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان عرضه می کرد صف ایجاد شده بود.  معامله‌گران می‌گویند، هر روز به دلالان صف سهمیه‌ای در بازار اضافه می‌شود، یعنی رانت حاصل از آن باعث شده تا یک سری کلا به این کار مشغول شوند.

از آن طرف جالبه بدانید که اگر یک معامله‌گر قدیمی بفهمد شما دلار سهمیه‌ای دارید، احتمالا آن را از شما نمی‌خرد، به دلیل سختگیری‌هایی که در مورد کنترل حساب‌ها می‌شود، در بازار شایعه افتاده است که حساب خریداران دلار سهمیه‌ای رصد می‌شود، و به همین دلیل دلار سهمیه‌ای به راحتی فروش نمی‌رود، یا حداقل نباید کسی بفهمد آن دلار سهمیه‌ای بوده است.

بازدهی نرخ دلار در تیر ماه منفی بود. اسکناس آمریکایی در رقم منفی ۱۶/ ۰ درصد ثبت شد.به عقیده  فعالان بازار ارز  تهران  سیاست جدید بازار‌ساز در کنار انتظارات سیاسی مثبت و منفی نسبت به آینده مذاکرات برجام و قدرت‌های جهانی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر روند نرخ آزاد ارز در تیر ماه بوده است.

رشد قیمت دلار در بازار شبانه

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته به سمت کانال جدید حرکت کرد همین امر موجب شد تا عده ای از تحلیلگران ارزی بازار ارز اول مرداد ماه را صعودی پیش بینی کنند.

خط قرمز بازار ساز در مورد نرخ دلار

عده ای دیگر از بازیگران ارزی می گفتند که رفتار بازار ساز در چند وقت اخیر به خوبی نشان داده که عبور دلار از کانال جدید یکی از خط قرمز های این نهاد بوده است و با عرضه ارز از ورود دلار به کانال جدید ممانعت کرده است.

با این حال عده ای دیگر به سرنوشت دلار در تیر ماه اشاره می کردند. نرخ دلار در ماه ابتدایی تابستان در مقاطعی توانست وارد کانال جدید شود.

پیام جدید آمریکا به قیمت دلار

از طرفی هم  از برجام هم اخبار منفی مخابره می شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگو با دیلی‌ بیست با اشاره به اینکه دولت بایدن تلاش کرده برای مذاکرات احیای برجام مهلت نهایی مشخص نکند، گفته است: این مهلت محدود است و احتمالا طی یک یا دو ماه آینده تمام می‌شود. همین امر باعث شده عده ای از معامله گران در انتظار صعود دلار در بلند مدت باشند .

دیروز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۷ هزار و ۸۷۳ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۷ هزار و ۵۹۶ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۸۹۵ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۶۰۸ تومان قیمت خورده است.

سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره نرخ ارز با توافق یا بدون توافق، در پاسخ به این سوال که نرخ ارز به کجا می‌رود؟ گفت: پیش از این با امیدی که برای روی کار آمدن بایدن ایجاد شده بود، بسیاری تحلیل‌ها بر این استوار بود که نرخ ارز می‌تواند به محدوده ۲۲ هزار تومان بازگردد و حتی برخی دوستان معتقد بودند بازار کشش کاهش قیمت تا ۱۸ هزار تومان را نیز دارد.

وی افزود: اما در حال حاضر حتی وجود توافق و وضعیت تورم نمی‌توان نرخ ارز را کمتر از ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نظر گرفت. نکته مهم این‌جاست که در صورتی که توافقی صورت نگیرد نیز نرخ ارز بالاتر خواهد رفت و تعیین نرخ ارز به این مورد بستگی دارد که ما چقدر نفت بفروشیم و چقدر بتوانیم صادرات غیرنفتی را تقویت کنیم.

سیدعلی با تاکید بر اینکه وضعیت ارزی در همین شرایط نیز قابل مدیریت است، گفت: درصورت مدیریت مصارف و منابع ارزی مشکل بازار ارز می‌توانست برطرف شود؛ اما شرط این مدیریت نگاه واقعی و دقیق به مصارف و منابع است.

وی متذکر شد: یادم هست روزی رییس کل بانک مرکزی تاکید می‌کرد که ما فقط به مصارف واقعی ارز می‌دهیم، سوال این است؛ مگر مصارف غیرواقعی هم داریم؟ مگر ممکن است کسی به دلیل غیرواقعی ارز بخرد، حتی قاچاق که سالانه نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار هزینه روی دست اقتصاد می‌گذارد، نیز واقعی است.

سیدعلی در ادامه افزود: به این ترتیب کلیه مصارفی که در کشور است، واقعی است اما موضوع این است که چه سیاستی را باید در قبال آنها اتخاذ کرد و باید دید وظیفه بانک مرکزی در قبال قاچاق و یا خروج سرمایه و یا سفته بازی چیست.

وی تصریح کرد: حجم خروج سرمایه از کشور سالانه حداقل ۱۰ میلیارد دلار است. زمانی که از خروج سرمایه صحبت به میان می‌آید، باید به امنیت اجتماعی و فسادی که وجود دارد برگشت زد و پولشویی‌هایی که صورت می‌گیرد و بحث انتظارات تورمی نیز تاثیر مستقیمی بر خروج سرمایه دارد.

 بازار دلار، طلا و سکه امروز نوساناتی دارد. قیمت دلار در صرافی ملی با کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۷۸۸۰ تومان اعلام شد.

دلار در بازار آزاد نیز روند کاهشی دارد. در برخی کانال‌های تلگرامی دلار در روزهای اخیر روند کاهشی داشته اما هنوز با کانال پایین‌تر فاصله دارد. امروز اما به کانال پیشین بازگشته است. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۲۱ درصد کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۲۶۰۱۹ تومان رسیده است.

در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند. حالا این هفته سفر مقامات ارشد سیاسی دو کشور روسیه و ترکیه به ایران از جمله اخبار مهم سیاسی هستند. به ویژه حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کشور می‌تواند بازارهای دلار و به دنبال آن طلا و سکه سیگنال‌هایی داشته باشد.

در هفته جاری دو رویداد مهم سیاسی رخ داد. یکی سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه بود و دومی سفر امروز پوتین به تهران.

این اخبار ظرف دو روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد را کاهش داده. تحلیلگران معتقدند این کاهش قیمت به دلیل شکل‌گیری برخی انتظارات سیاسی مثبت است. سفرهای سیاسی که شاید بتواند قیمت دلار را به زیر بکشد.

 این نماینده اروپایی به تازگی با رابرت مالی آمریکایی دیدار کرده است و از نگاه برخی معامله گران ممکن است پیام جدیدی از جانب واشنگتن برای مذاکرات هسته ای به همراه داشته باشد. البته افزایشی های بازار سعی می کردند اهمیت این سفر را چندان زیاد جلوه ندهند. با این حال این سفر ممکن است زمینه ساز احتیاط معامله گران در روز جاری شود.

به باور تحلیل گران فنی، سطح حساس برای بازیگران بازار ارز محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومانی است. در صورتی که دلار به زیر سطح یاد شده برود، بازیگران کاهشی قدرت را در دست خواهند گرفت. تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای سطح یاد شده است، احتمال صعود تا محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان وجود خواهد داشت.

روز جمعه در بازار پشت خطی، دلار در حوالی ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان قرار داشت. به این ترتیب انتظار می رود که در روز جاری حداقل بازار با افت شدید قیمت کار خود را آغاز نکند. در این میان افزایشی های بازار ارز هم چنان اعتقاد دارند که در شرایط بلندمدت دلار تغییر انتظاری ایجاد نشده است. آن ها عنوان می کنند که سهم صادرات نفت ایران به برخی کشورهای صنعتی پیشرفته نیز با نفت روسیه جایگزین شده است و به همین دلیل انتظار تضعیف سمت عرضه در ماه های آتی را دارند.

 قیمت دلار پس از افزایش انتظارات تورمی در جامعه و همچنین سرگردانی در نتیجه مذاکرات روندی افزایشی در پیش گرفت و این روزها نوسان اندکی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلار در صرافی ملی پس از روند افزایشی کندی که در ماه‌های گذشته داشت در مدت اخیر به قیمت ۲۷ هزار و ۶۹۲ تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت دلار

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به حرکت دولت به اسم جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها فنری از دید تورمی در جامعه آزاد شد که خود را در قیمت دلار آزاد نشان داد.

او درباره پیش‌بینی خود از آینده بازار بیان کرد: اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی جامعه رخ ندهد نرخ دلار تا حدودی تعدیل می‌شود.

همچنین علی طباطبایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی دراین باره توضیح داد: دلار ممکن است تا ۲۷ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

ردپای بایدن در بازار ارز

به نقل از اقتصادنیوز، عده‌ای از معامله‌گران معتقدند توافق برجام  همچنان در هاله‌ای از ابهام است. مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می‌تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و نرخ دلار در تهران صعودی شود.

با این حال، این گمانه‌زنی‌های سیاسی در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان باور دارند،‌ دلار در سال‌های اخیر رشد سنگینی را تجربه کرده است. در این شرایط آن‌ها انتظار دارند که سطح تقاضا با توجه به تاریخچه قیمتی، دچار محدودیت‌های بیشتری شود.

 دولت طرح حذف ارز ترجیحی را که در سال‌های اخیر به دلار ۴۲۰۰ تومانی معروف شده بود، از نیمه‌های اردیبهشت سال جاری کلید زد. در نتیجه این طرح، قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت و ۹ دهک از جامعه مشمول دریافت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شدند. اما آیا اجرای این طرح بر قیمت دلار نیز اثر می‌گذارد؟

حجت قندی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیز تاکید می‌کند پاسخ این پرسش به سوال دیگری بستگی دارد؛ دولت، منابع لازم را برای تخصیص ارز ترجیحی از چه طریقی تامین می‌کرده است؟

او معتقد است: تکلیف و آثار طرح دولت، هنوز چندان مشخص نیست. از سوی دیگر، برخی سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی همچون مذاکرات وین و رشد نقدینگی نیز بر بازار اثر می‌گذارند.

قندی البته تاکید می‌کند: در شرایط تورمی، رشد تدریجی نرخ ارز از تثبیت آن بهتر است.

بخشی از گفتگوی این اقتصاددان را با تجارت‌نیوز در این مورد پیش‌بینی قیمت دلار در ویدئوی پیوست مشاهده می‌کنید.

 هفته گذشته قطعنامه شورای حکام هیجانی را به قیمت دلار تزریق کرد و روند صعودی قیمت‌ها را به‌طور کلی در بازارهای مالی رقم زد.

اما اکنون با سیاست‌های دولت مبنی بر تزریق پول از سوی بانک مرکزی قیمت دلار تا حدودی کنترل شده است و بعد از نوسان در روزهای ابتدایی هفته، کاهشی رشده است.

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: در چند روز اخیر به‌دلیل شوکی که از مصوبه شورای حکام پیش آمد  قیمت دلار در بازار آزاد بالا رفت.

او ادامه داد: اما دولت نیز طبق برنامه‌هایی که داشت با برنامه‌ریزی بانک مرکزی، دخالت گسترده‌ای در بازار اعمال کرد. از سویی از نظر رسانه‌ای تلاش شد اخباری پخش شود که التهابات بازار را کاهش دهد.

روند قیمت دلار صعودی می‌شود؟

علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز دراین خصوص بیان کرد: دو حالت برای دلار وجود دارد، کوتاه‌مدت و بلندمدت. در وضعیت کوتاه‌مدت جلسه بانک مرکزی با با پتروشیمی‌ها و صراف‌ها را داشتیم بنابراین صرافان تصمیم گرفتند عرضه را افزایش دهند. مقرر شد آنها خرید و فروش بدون محدودیت داشته باشند.

او ادامه داد: احتمالا در کوتاه‌مدت بازار شاهد اصلاح قیمت ارز است. اما اگر اخبار سیاسی به سمت عدم احیای برجام پیش رود در بلندمدت همچنان قیمت دلار صعودی است.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان