شب یلدا 1402 چند شنبه است؟ | شب یلدا تعطیل است؟

شب یلدا شبی است که در تاریخ و فرهنگ ما ریشه‌ای عمیق دارد. از قرن‌ها پیش دورهمی‌ها و جشن‌های مخصوصی در این شب برگزار می‌شد و خانواده‌ها در کنار هم طولانی‌ترین شب سال را جشن می‌گرفتند. در چند سال اخیر شب یلدا با دوران پاندمی کرونا هم‌زمان شد و بسیاری نتوانستد مانند سال‌های پیش در کنار خانواده‌ها این شب را جشن بگیرند. اما امیدواریم امسال همانند گذشته مردم عزیزم کشورمان بتوانند در همه جای دنیا این جشن باستانی را برگزار کنند.

شب یلدا 1402 چند شنبه است؟ | شب یلدا تعطیل است؟
کدخبر : 16133
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲

همگی می‌دانیم که شامگاه روز ۳۰ آذر ماه تا بامداد روز اول دی ماه شب یلداست، اما امسال شب یلدا چند شنبه است؟

تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲ در تقویم میلادی و قمری 

شب یلدا در تقویم میلادی برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ است و در تقویم قمری مصادف است با روز ۷ماه جمادی االثانی ۱۴۴۵.

آیا شب چله همان شب یلداست؟

شب چله: چهل روز از زمستان که آغاز آن برابر است با اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرنگی، و پایانش برابر است با شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرنگی که به آن چله بزرگ زمستان گویند.در ایران مرکزی چله بزرگ زمستان از آغاز زمستان که برابر است با آغاز دی ماه شروع می شود و مدت آن چهل روز است. و چله کوچک زمستان از شب دهم بهمن ماه تا پایان بهمن ماه که مدت آن بیست روز است.

چله بزرگ: چهل روز از موسم زمستان که آغاز آن مطابق اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرانسوی و پایانش شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرانسوی است.

چله کوچک: بیست روز از فصل زمستان که آغاز آن از هفدهم بهمن ماه جلالی شروع می شود و در پنجم اسفند ماه پایان می یابد. چله زمستان همان چله بزرگ است و گاه در تداول عامه کنایه از سرمای سخت باشد: چله زمستون.

دانستن تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲ شاید برای بسیاری از مردم مهم باشد چرا که می‌خواهند در طولانی‌ترین شب سال دقیقه‌ای بیشتر کنار عزیزانشان باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان