قیمت دلار | قیمت دلار در بازار

خبر بد برای خریداران ارز؛ قیمت دلار در مرز 60 هزارتومان ؟ | قیمت دلار امروز به چند تومان رسید؟

حرکت آهسته و پیوسته قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی از هفته گذشته شروع شده است و اکنون با کریدور بالاتر نزدیک به ۲۰۰ تومان فاصله دارد. آیا قصد سیاست‌گذار رهاسازی دلار به سمت ارزش ذاتی است؟

خبر بد برای خریداران ارز؛ قیمت دلار در مرز 60 هزارتومان ؟ | قیمت دلار امروز به چند تومان رسید؟
کدخبر : 14459
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امید است که با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به وضع بهتری برسد و قیمت مناسب تری پیدا کند.قیمت دلار در روز های اخیر روند صعودی بدی را در پیش گرفته است. پیش بینی های عجیبی از قیمت دلار انجام گرفته و نشان از این دارد که قیمت دلار مرز 29 هزار تومان را طی کند. در راستای افزایش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز بالا می رود. قیمت دلار چند روزی است که روال صعودی خود را در پیش گرفته و روز به روز گران تر می شود. خبر ها حاکی از آن است که قیمت دلار  امروز افزایش یافت.

حرکت آهسته و پیوسته قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی از هفته گذشته شروع شده است و اکنون با کریدور بالاتر نزدیک به ۲۰۰ تومان فاصله دارد. آیا قصد سیاست‌گذار رهاسازی دلار به سمت ارزش ذاتی است؟

قیمت دلار روز گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی در کریدور ۴۹ هزار تومانی دو پله دیگر بالاتر آمد و با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

معامله‌گران بازار ارز، رشد تقاضای روزهای پایانی تابستان برای مسافرت را دلیل این افزایش قیمت عنوان می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی نیز احتمالا در نیمه دوم سال، روند صعودی قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی آغاز خواهد شد. آنها می‌گویند اگر دلار در کریدور بالاتر تثبیت شود، شروع یک روند صعودی جدید است.

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی دیروز از دستاورد جایگزینی ارزهای محلی به جای دلار و یورو در تقاضای سیاحتی ابراز خشنودی کرد اما در برهه‌ای که دینار جایگزین دلار و یورو برای سفر اربعین شد،‌ قیمت دلار نه تنها کاهش نداشت بلکه افزایش پلکانی نیز داشت.

وز گذشته آسوشیتدپرس موضوع جریمه دو میلیون دلاری یک شرکت نفت‌کش یونانی به دلیل حمل نفت ایران را مطرح کرد. این در حالی است که بلومبرگ چندی پیش مدعی شده بود که دولت جو بایدن به یک توافق پنهان نفتی با ایران دست یافته است.

با وجود اینکه در هفته‌های گذشته موضوع توافق نانوشته ایران و آمریکا، امید فعالان اقتصادی برای کاهش قیمت دلار را افزایش داده بود این تناقض در اخبار، هر گونه آینده‌نگری در رابطه با قیمت دلار را غیرممکن کرده است.

گفتنی است دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد و رشد ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با رقم ۴۹ هزار و ۹۰ تومان معامله شد.

دیروز ۱۸ شهریور در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۸۳ تومان عرضه شد و یک تومان کاهش قیمت داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار کاهش با رقم ۳۷ هزار و ۵۳۰۱ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۲۶۹ تومان معامله شد و افزایش ۱۵۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با رقم ۴۴ هزار و ۲۰۹ تومانی عرضه شد و کاهش ۲۰ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با همین مقدار کاهش و با رقم ۴۰ هزار و ۱۹۰ تومان عرضه شد.

روز گذشته قیمت درهم امارات ۸۰ تومان افزایش داشت و با رقم ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان معامله شد. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۹ تومان مبادله شد.  اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۱ تومان عرضه شد. این ارزها در سایت بازار متشکل بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت دلاردر سمت دیگر نیز می‌توان به خبر آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده ایران به‌ویژه در کره جنوبی اشاره کرد که بانک مرکزی بارها با انتشار این خبر قیمت دلار را در دست خود گرفت اما اکنون مشخص شده است این کشور نه به پرداخت نقدی این منابع ارزی تن داده و نه حاضر به تهاتر بوده است و بر همین اساس به تازگی دولت ایران از این کشور شکایت کرده است!

به این ترتیب دو گزینه ارزپاشی و خبردرمانی دولت شکست خورده به نظر می‌رسد و در حال حاضر بانک مرکزی این دو ابزار را برای کنترل قیمت دلار از دست داده و تنها دستاویز آن، ایجاد محدودیت در معاملات ارزی است.

ایجاد محدودیت در عرضه و تقاضا: طی ماه‌های اخیر، بانک مرکزی تخصیص ارز سهمیه‌ای را بسیار سخت و آن را منوط به داشتن حساب ارزی کرده است. به این ترتیب بازارساز موفق شده است که صف‌های طویل برای دریافت ارز سهمیه‌ای و کوچ ایت دلارها به بازار دلالی را از خیابان فردوسی جمع کند. شاید بتوان گفت این موفق‌ترین سیاست بانک مرکزی برای ایجاد نظم نسبی در بازار ارز بوده است.

در همین حال بانک مرکزی عرضه دلار و یوروی مسافرتی را نیز منوط به ارائه مدارک سفر کرده و آن را تنها پشت گیت مسافری تحویل متقاضی می‌دهد تا از بازگشت آن به چرخه دلالی دلار جلوگیری کند.

اما آیا این سیاست‌ها برای کنترل قیمت دلار کافی بوده است؟ به نظر می‌رسد خیر؛ زیرا بانک مرکزی اخیرا دست به اجرای سیاست جدیدی زد که به بازار ارز شوک جدی وارد آورد.

ایجاد انحصار در عرضه دلار: آن طور که به نظر می‌رسد، بانک مرکزی هنوز نتوانسته است افسار اسب سرکش قیمت دلار را تماما در دست خود بگیرد و از نتایج سیاست‌های خود راضی نیست. چرا که به تازگی بیش از گذشته درصدد کنترل سمت عرضه برآمده و علاوه بر بگیر و ببندها در راسته فردوسی، دست به اقدامات عجیبی زده است.

بانک مرکزی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کانون صرافان ایرانیان را به دلیل آنچه این نهاد، تخلف از قانون دانسته، منحل کرده است. بانک مرکزی مدعی شده است که این کانون در موج‌سازی قیمتی برای دلار نقش داشته است؛ ادعایی که کانون صرافان آن را رد و تکذیب کرده و اعلام کرده است از آنجا که بانک مرکزی وجاهت قانونی را برای انحلال این کانون ندارد، از این نهاد دولتی شکایت خواهد کرد.

اگرچه به نظر می‌رسد دعوای این دو نهاد یک دعوای حقوقی است اما بررسی رفتار بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت، خبرهای خوبی به بازار ارز ارسال نمی‌کند! انحلال کانون صرافان ایرانیان، در واقع به معنای حذف واسطه‌های نام و نشان‌دار از سمت عرضه ارز است به نحوی که پس از این، شبکه بانکی تحت سیطره کامل بانک مرکزی، تنها عرضه‌کنندگان ارز خواهند بود و این بازار را به طور کامل در انحصار خود درخواهند آورد.

از مسیر این انحصارگری، سیاست سرکوب ارزی بیش از پیش تشدید خواهد شد و با غیرواقعی شدن قیمت دلار، اقتصاد ایران به سمت بحران جدی حرکت خواهد کرد. در همین حال، دولت این قدرت را خواهد داشت که هر زمان و با اولین جرقه کسری بودجه، از قیمت ارز به هر میزانی که بخواهد، نوسان‌گیری کند؛ چرا که سمت تقاضا تنها می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از یک نهاد تامین کند و هر قیمتی که این نهاد برای دلار اعلام کند، فصل‌الخطاب خواهد بود.

همین خبر در روز سه‌شنبه، فنر قیمت دلار را رها کرد و آن را به کانال 50 هزار تومانی رساند؛ چرا که حذف صرافان از چرخه تامین ارز مورد نیاز متقاضیان، پرده‌ای از ابهام را در خیابان فردوسی درافکند؛ به نحوی که خریداران از ترس کاهش بیش از پیش عرضه دلار، به بازار هجوم آوردند و به این ترتیب افزایش تقاضا، سبب افزایش قیمت دلار شد

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان