قیمت بنزین | قیمت بنزین جدید

قیمت بنزین چه تغییری کرد | قیمت بنزین در 1402 افزایش می یابد؟

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: افزایش قیمت بنزین در بودجه مطرح نشده و موضوع افزایش قیمت مطرح نیست.

قیمت بنزین چه تغییری کرد | قیمت بنزین در 1402 افزایش می یابد؟
کدخبر : 10155
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

گران کردن قیمت بنزین هربار با واکنش های زیادی همراه بوده است و اکنون سهمینه بندی جدیدی برای بنزین در نظر گرفته شده است. بعد از گران کردن قیمت بنزین در سال 98 و طرح سهمیه بندی قیمت بنزین اکنون دوباره بحث بر سر گران کردن قیمت بنزین است.در ادامه جزئیات جدید در مورد قیمت بنزین و سهمیه بندی بنزین  را می خوانید.

جدیدترین خبر درباره تغییر قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ مطرح نیست. این در حالی است که شایعه‌های مبنی بر افزایش قیمت بنزین در سال آینده مطرح است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: افزایش قیمت بنزین در بودجه مطرح نشده و موضوع افزایش قیمت مطرح نیست.

جلیل سالاری امروز در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده و تخصیص بنزین نوروزی، اظهار کرد: هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و تا کنون برای تخصیص سهمیه بنزین نوروزی تصمیم گیری نشده است.

وی افزود: در ایام عید شاهد افزایش مصرف هستیم و در شرایط کنونی میانگین مصرف ١٠٣ تا ١٠٤ میلیون لیتر در روز است.

وی با اشاره به تحویل بنزین به خانواده‌هایی که بنزین خودرو ندارند، گفت: پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح شده که بنده اطلاع ندارم که تاکنون رای آورده است یا خیر؛ بعد از کمیسیون تلفیق وارد صحن علنی خواهد شد و نهایتا در قانون بودجه تعیین تکلیف می‌شود و تاکنون پیشنهادی در این راستا به ما داده نشده است.

سالاری اضافه کرد: ضمن این‌که این دسته از افراد می‌توانند از ظرفیت کارت‌هایی که در جایگاه‌ها قرار دارند کماکان استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که تمرکز روی تحویل کارت سوخت به همه افراد دارای خودرو قرار گرفته است اظهار کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و در حوزه شخصی‌سازی که صورت گرفت تاکنون سه میلیون و 200 هزار کارت را تحویل داده‌ایم و الباقی نیز پاکت‌ گذاری می‌شود و تحویل افرادی که فاقد کارت سوخت هستند خواهد شد.

وی ادامه داد: در این ایام با توجه به این‌که سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را برعهده داشتیم و با توجه به شرایط سرد سال می‌بایست سوخت حمل و نقل را پوشش می‌دادیم به طوری که روزانه حدود 85 میلیون لیتر نفت گاز باید در بخش حمل و نقل توزیع می‌شد همچنین 105 میلیون لیتر بنزین را جابه‌جا می‌کردیم لذا باید برای این مساله مدیریت صورت می‌گرفت تا در مجاری عرضه توقف اتفاق نیفتد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که همکاران ما در مجموعه مدیریت اقداماتی را انجام دادند که با استفاده از این اقدامات توانستیم تامین سوخت زمستانی را مدیریت کنیم، گفت: در حوزه بنزین 40 لیتری باید گفت که موضوع روی بنزین 40 لیتری نیست در برخی از مواقع محدودیت وجود ندارد و بحثی از محدودیت عرضه سوخت نیست اما در فصول سال که نتوانیم سوخت را جابه‌جا کنیم یکسری اقدامات را در برخی مناطق پیش‌بینی می‌کنیم که فعلا این موضوع در تهران و کلانشهرها مطرح نشده است.

منبع: ایسنا

همشهری آنلاین، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص تخصیص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در سال آتی افزود: بر اساس آنچه که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است بدون هیچ گونه تغییری در قیمت های سهمیه ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزار تومانی که دولت خودش آن را می فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو داده خواهد شد و سهم هر عضو خانواده ۱۵ لیتر خواهد بود.

وی بیان کرد: یکی از شعارها و وعده های مجلس یازدهم اصلاح نحوه توزیع یارانه بنزین بود. به ویژه بعد از اتفاقات آبان ۹۸ تقریبا اکثر نمایندگان و اکثر کاندیداهای جریان انقلابی نسبت به وضع موجود انتقاد کردند و قول دادند اگر به مجلس راه پیدا کنند این روند را اصلاح خواهند کرد.

یارانه بنزین فقط به افراد صاحب خودرو داده می شود

وی اظهار کرد: تاکنون این روند اصلاح نشده است. از آبان ۹۸ تا به امروز همچنان وضع به منوال سابق است. گلایه اصلی مردم و نمایندگانی که با وعده اصلاح روند وارد مجلس شدند این بوده که روند توزیع یارانه بنزین ناعادلانه است. تقریبا نیمی از خانوارهای کشور حتی یک خودرو هم ندارند که بتوانند از یارانه بنزین استفاده کنند. ما امروز یارانه بسیار زیادی در حوزه بنزین توزیع می کنیم. قیمتی که امروز بنزین عرضه می شود با قیمت تمام شده آن که حدود ۱۰ هزار تومان است فاصله بسیار زیادی دارد. عملا این یارانه فقط به افرادی داده می شود که دارای خودرو هستند. عمدتا این قشر نیز برخوردارتر هستند.

نیمی از خانوارهای کشور فاقد خودرو هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس آماری که اخیرا از سامانه رفاهی وزارت کار دریافت کرده‌ام از ۲۹ میلیون خانوار کشور حدود ۱۳ میلیون خانوار فاقد خودرو هستند. ۱۱ میلیون خانوار نیز دارای یک خودرو بوده و سه و نیم میلیون خانوار نیز دو خودرویی بوده و مابقی نیز سه خودرو و بیشتر دارند. حدود نیمی از خانوارها فاقد خودرو بوده و حدود ۵درصد خانوارهایی که خودرو دارند، بیشتر از سه خودرو در اختیار دارند.

وی تاکید کرد: این نحوه توزیع یارانه در دهک های درآمدی کشور نیز بدین ترتیب است که هرچه دهک ها بالاتر می رود تعداد خودروها نیز در خانوارها بیشتر می شود. نتیجه می گیریم   آنچه که امروز به عنوان یارانه بنزین توزیع می کنیم به خودروها داده می شود که عمدتا خودروها نیز در اختیار خانوارهای برخوردارتر است. آنچه که امروز برای مردم مهم است این بوده که قیمت بنزین افزایش پیدا نکند. چراکه بر روی قیمت سایر کالاها اثر می گذارد. بنزین یک کالای خاص است و اثر تورمی روانی و تورم واقعی را همراه با یکدیگر در جامعه دارد.

قیمت بنزین تغییری نخواهد کرد

وی افزود: آنچه که کمیسیون تلفیق مصوب کرده این است که بدون هیچ گونه تغییری در قیمت های سهمیه ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزار تومانی که دولت خودش آن را می فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوارهایی بدهد که خودرو ندارند. به اعضای هر عضو خانواده باید ۱۵ لیتر داده شود. یعنی اگر یک خانواده ای سه عضو دارد ماهانه ۴۵ لیتر بنزین دریافت خواهد کرد. اگر خانواده ۶ نفره باشد ماهانه ۹۰ لیتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدین ترتیب خانوارهای فاقد خودرو نیز می توانند از یارانه بنزین استفاده کنند. افرادی هم که به بنزین بیشتری برای خودرو خود نیاز دارند، علاوه بر سهمیه ای که اکنون نیز دارند می توانند از افراد فاقد خودرو تهیه کنند. عملا این مابه تفاوت ۱۵۰۰ تومان تا سقف ۳۰۰۰ تومان در اختیار خانوارهای فاقد خودرو قرار خواهد گرفت. این مصوبه هم وضعیت فعلی را حفظ کرده است یعنی قیمت ها تغییری پیدا نخواهد کرد و هم خانوارهایی که تا دو خودرو دارند سهمیه سابق خود را دریافت خواهند کرد. سهمیه خودروهای سوم و بیشتر حذف خواهد شد که عمدتا نیز از اقشار مرفه جامعه هستند.

خانوارهای فاقد خودرو یارانه بنزین خواهند گرفت

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شاهد بازتوزیع یارانه بنزین خواهیم بود. نیازی به بنزین اضافه نیست. بخشی از همان بنزین ۳۰۰۰ تومانی در اختیار خانوارهای فاقد خودرو قرار می گیرد. بنابراین  به دنبال این مصوبه که ان شاءالله در صحن نیز باقی مانده و به تایید شورای نگهبان نیز برسد دولت اجازه پیدا کرده تا از ابتدای خرداد ماه این سهمیه را به خانوارهای فاقد خودرو دهد. نکته مهم این مصوبه این است که باید بستر در بازار فراهم شود تا این سهمیه ها در بازار تبادل شود. معادل ریالی آن نباید به خانوارها فاقد خودرو داده شود. دولت بعد از انجام این کار به یک تنظیم گر تبدیل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان