وام قرض الحسنه | وام قرض الحسنه مسکن

مشمولان وام قرض الحسنه ودیعه مسکن | مبلغ وام قرض الحسنه مسکن چقدر است

در راستای سیاست‌های تشویق فرزندآوری، دولت قرار است علاوه بر وام فرزندآوری ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی، امسال ۲۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن پرداخت کند.

مشمولان وام قرض الحسنه ودیعه مسکن | مبلغ وام قرض الحسنه مسکن چقدر است
کدخبر : 448
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

 وام قرض الحسنه یکی از کمک هزینه هایی است که بانک ها با سود بسیار کم با شرایط خاص به مشمولان واجد شرایط اعطا می کنند. وام قرض الحسنه هر بانک مبلغ متفاوتی داشته و هم چنین شرایط اعطای آن نیز متفاوت خواهد بود. وام قرض الحسنه تحت عناوین مختلف به مردم اعطا می شود که هر بانک هر زمان آمادگی اعطای وام قرض الحسنه را داشته باشد، آن را  از طرق مختلف به مردم اعلام می کند. اینبار خبر خوب برای تازه عروس هایی است که قصد خرید جهیزیه دارند، شرایط دریافت وام قرض الحسنه جهیزیه را در ادامه بخوانید.

آنگونه که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده دستور پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن به بانک‌ها ابلاغ شده است. مبلغ این وام، ۲۰۰ میلیون تومان است که به در قالب وام قرض‌الحسنه به خانوارها پرداخت می‌شود. اما نه همه خانوارها.

مشخصات وام قرض‌الحسنه مسکن

مهم‌ترین شرط پرداخت این وام فرزندآوری، داشتن سه فرزند است. به عبارتی، مشمولان وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه مسکن خانوارهایی هستند که صاحب فرزند سوم شده‌اند. اگر خانواده‌ای از سال ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم و بیشتر شده باشد،‌می‌تواند به شعب مختلف بانکی مراجعه و تقاضای وام ۲۰۰ میلیونی کند.

این وام قرض‌الحسنه فرزندآوری برای خرید، ساخت و ودیعه مسکن پرداخت می‌شود و تنها شرط پرداخت آن داشتن فرزند سوم به بعد است.

این وام در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و کارمزد آن احتمالا همان چهار درصد است. مدت زمان بازپرداخت این وام، ۲۰ ساله است. یعنی متقاضی دریافت وام ۲۴۰ ماه برای پرداخت آن زمان دارد و از طرف دیگر اقساط این وام احتمالا زیر یک میلیون تومان در ماه است.

وام ۱۰۰ میلیونی فرزندآوری

علاوه بر وام ودیعه مسکن فرزندآوری، وام قرض‌الحسنه فرزندآوری هم به خانوارها پرداخت می‌شود. مبلغ این وام برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۲۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است. اگر خانواده‌ای صاحب فرزند پنجم و بیشتر باشد می‌تواند از وام قرض‌الحسنه فرزندآوری ۱۰۰ میلیونی استفاده کند.

بانک مرکزی هنوز جزئیات پرداخت وام فرزندآوری را اعلام نکرده و مشخص نیست اقساط این وام چند ماهه است. اما آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده خانواده‌های متقاضی دریافت وام فرزندآوری می‌توانند از فردا چهارم اردیبهشت ماه برای دریافت این وام به شعب بانکی مراجعه کنند.

پیش از این و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مجلس اعلام کرد که بانک‌ها برای پرداخت وام فرزندآوری تنها باید اعتبار فرد متقاضی را بررسی کنند و اگر اعتبار فرد تایید شد، بانک با اخذ یک سفته یا یک ضامن معتبر مکلف به پرداخت وام فرزندآوری است.

بر این اساس متقاضیان تنها با ارائه سفته یا یک ضامن می‌توانند وام ۲۰ تا ۱۰۰ میلیونی فرزندآوری را دریافت کنند. البته مشروط به اینکه اعتبار فرد متقاضی در شبکه بانکی تایید شود.

سقف وام قرض الحسنه افزایش یافت

اواخر سال گذشته با موافقت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض‌الحسنه به ترتیب به ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز به حداکثر ۶۰ و ۸۴ ماهه تغیییر کرد.

پیش از این، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغالزایی ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

اکنون، بانک مرکزی در سال جاری در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ کرد.

مبلغ و جزئیات وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

هفته سوم اسفندماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبلغ و جزئیات وام ازدواج و فرزندآوری را تعیین کردند. طبق موافقت نمایندگان، قرار شد تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰میلیون تومان پرداخت شود. برای تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود.

امروز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. طبق آن بانک‌ها مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ کنند. گفتنی است این فرصت یک هفته‌ای از دهم تا هفدهم فروردین برای وام ازدواج هم تعیین شده بود اما برخی از بانک‌ها پس از پایان مهلت مشخص شده، همچنان ابلاغیه‌ای دریافت نکرده بودند. باید دید آیا این اتفاق برای وام فرزندآوری هم رخ خواهد داد؟ گفتنی است اگر چه جزئیات این وام همزمان با وام ازدواج در مجلس مشخص شده بود اما اکنون با اختلاف ۲۱روزه به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

همان‌طور که برای وام ازدواج مشخص شده بود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل صددرصد  مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تامین کند. بنابر این بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند نیز به‌عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط گذاشته شد و عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است.

همچنین بانک مرکزی موظف شد با همکاری سازمان ثبت احوال کشور، سامانه‌ای به‌منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان