وام بانکی | وام بانکی فوری

آغاز اعطای وام بانکی فرزند آوری | شرایط دریافت وام بانکی فرزند آوری

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه فرزندآوری از چهارم اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند و شرایط ثبت‌نام این وام چیست؟

آغاز اعطای وام بانکی فرزند آوری | شرایط دریافت وام بانکی فرزند آوری
کدخبر : 2170
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

وام بانکی یکی از راهکارهایی است که دولت و بانک ها برای ایجاد آسایش در زندگی و تامین کمک هزینه مالی کارهای مختلف در نظر گرفته است. وام بانکی به مردم کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند یا در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. وام بانکی را می توان از بانک های مختلف سطح کشور و یا از صندوق های قرض الحسنه دریافت کرد. کارمزد وام بانکی و شرایط دریافت آن در هر بانک و موسسه ای متفاوت می باشد. هم چنین مبلغ اعطای وام بانکی بر اساس صلاحدید مسئولان آن موسسه متغیر بوده و در هر دوره بنابر نوع وام، مبلغ وام بانکی تغییر می کند.

قرار است به خانوارهایی که صاحب فرزند شده‌اند وام تعلق بگیرد. بر اساس قانون بودجه امسال، وام فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است. بیشترین مبلغ وام هم به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که صاحب فرزند پنجم و بیشتر شده باشند.

ضمانت وام فرزندآوری چیست؟

دی ماه پارسال بود که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: رئیس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. کارمندان و حقوق بگیران ثابت دولت می‌توانند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامشان قرار دهند.

چند روزی پس از این موضوع احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت که این مصوبه اجرایی شده است.

اما شرایط وام فرزندآوری متفاوت است. در دستورالعمل این وام آورده شده است که مهم‌ترین شرط دریافت وام یک ضامن معتبر و سفته است. این یعنی تضاد در دستور رئیس‌جمهور و پرداخت وام.

کدام بانک‌ها وام می‌دهند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها ملزم به پرداخت وام فرزندآوری هستند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که هنوز بانکی این وام را پرداخت نکرده است.

معاون یکی از شعبات بانک ملی به تجارت‌نیوز می‌گوید: شعبه ما وام نمیده کلا، ربطی نداره چه نوع وامی باشه فعلا بودجه و امکانات نداریم. از طرفی برای گرفتن وام فرزندآوری باید صبر کنند چون هیچ بانکی دو روز وام نمی‌دهد.

از سوی دیگر اپراتور تلفنی یکی از شعبات بانک گردشگری نیز گفته که ما مصوبه و نقدینگی برای پرداخت وام نداریم.

بر اساس گفته کارمند یکی از شعبات بانک تجارت، این بانک در حال نقدینگی برای پرداخت وام ندارد.

اپراتور تلفنی یکی از شعبات بانک سامان به تجارت‌نیوز می‌گوید: فعلا وضعیت وام فرزندآوری مشخص نیست. مردم ثبت‌نام می‌کنند اما فکر نمی‌کنم تا چند ماه آینده پرداختی داشته باشیم.

چگونه در وام فرزندآوری ثبت‌نام کنیم؟

متقاضیان دریافت این وام باید به آدرس ve.cbi.ir مراجعه کنند. در این سامانه هم امکان ثبت‌نام وام فرزندآوری وجود دارد و هم ثبت‌نام وام ازدواج. متقاضیان بعد از ورود به این سامانه، باید اطلاعات فردی خود و نوزاد را وارد و فرم مربوطه را تکمیل کنند.

اگر متقاضی مراحل ثبت‌نام را درست انجام دهد،‌ کد رهگیری ۱۰ رقمی برای او ارسال می‌شود. در مرحله بعد، شعبه بانک عامل برای دریافت وام فرزندآوری مشخص می‌شود. افراد برای اطلاع از نام شعبه و وضعیت ثبت‌نام خود باید با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت مشاهده وضعیت در سامانه فرزند مراجعه کنند. در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به فرد اعلام می‌شود.

بعد از تعیین شعبه،‌متقاضی تنها ۱۲ روز کاری فرصت دارد که به شعبه مراجعه کند و پرونده دریافت وام را تشکیل دهد. در صورتی که ظرف این مدت به بانک مراجعه نکند، ثبت‌نام فرد منقضی است و این مراحل را باید مجددا طی کند.

پس از تشکیل پرونده، مجددا به فرد متقاضی مهلت ۴۵ روزه‌ای داده می‌شود تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند. اگر متقاضی ظرف این مدت مدارک و ضامن را به بانک معرفی نکند، باید کلیه مراحل ثبت‌نام را مجددا طی کند.

چرا بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

می‌توان گفت که مسئله در عدم پرداخت وام فرزندآوری به نبود نقدینگی باز می‌گردد. نبود نقدینگی باعث شده که بسیاری از بانک‌ها نتوانند وام پرداخت کنند.

از سوی دیگر نرخ بهره این وام در مقایسه با سایر وام‌ها کمتر است و با توجه به کسری بودجه بانک‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که با نرخ بازده بالاتری وام بدهند.

سال گذشته و همزمان با ثبت نام متاهل‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، دولت با هدف تشویق مجردها به ازدواج و حل مشکل پیری جمعیت، پنج گروه از افراد جدید را فارغ از اینکه متأهل یا سرپرست خانوار باشند در نهضت ملی مسکن گنجاند و اجازه ثبت نام را به آنان داد.

دولت در طرح‌های مسکن به دنبال ایجاد مکانیزمی برای تشکیل خانواده و حل پیری جمعیت است و یکی از نکات مهم در رابطه با قانون جمعیت این است که بتوان فضایی ایجاد کرد تا افرادی که در سن ازدواج هستند انگیزه‌ای برایشان ایجاد شود تا اگر مشکل آن‌ها برای تأهل مسکن است، حل شود.

بر این اساس در مصوبه جدید هیات دولت که در شورای عالی مسکن با حضور رئییس جمهور بررسی و تصویب شد، برای نخستین بار مردان مجرد ۴۵ سال، پسران بالای ۱۸ سال و افرادی با بیماری خاص توانستند در سامانه «ثمن» ثبت‌نام کنند. خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانواده نیز از گذشته امکان ثبت‌نام در طرح‌های حمایتی مسکن را داشتند.

با این حال عده‌ای معتقدند دو گروه از متقاضیان بازار اجاره یعنی دختران و پسران مجرد که از سایر شهرها به انگیزه اشتغال یا تحصیل از شهر خود و منزل پدر و مادر خارج شده و در شهر دیگری مشغول کار یا تحصیل یا هر دو هستند، باید مشمول دریافت این وام شوند.

پاسخ را محدودیت موجود در بندهای قانون مشخص می‌کند، زیرا درباره اینکه چرا مجردها نمی‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند محدودیت قانونی موجود است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که جمعیت خانوارهای مستاجر زیاد است تا جایی که از بین متقاضیان دریافت وام باز هم اولویت با افراد واجد شرایط است؛ بدین معنی که جامعه خانوارهای مستاجر کشور نیز طبقه بندی می شود و در نهایت آنانی که مستاجران از دهک‌های پایین هستند این وام را دریافت خواهند کرد.

در واقع شرایط اعطای وام ودیعه در سال ۱۴۰۱ نیز همان شرایطی است که در طرح‌های قبلی حمایتی وجود داشت. برای دریافت این وام همه مستاجرها می‌توانند ثبت نام کنند اما در چارچوب اصول واجد شرایط شناخته می‌شوند و پیامک معرفی به بانک را برای تشکیل پرونده و دریافت خواهند کرد.

قانون نیز با طرح این سوال که آیا می‌شود به هر جوان مجردی وام اجاره داد؟ توضیح داده است که اعطای وام ودیعه به مجردها و تشویق آنان برای زندگی فردی، از نظر اجتماعی کار درستی نیست آن هم در شرایطی که کشور در معرض خطر پیری جمعیت است.

همین حالا و در راستای تشویق به ازدواج جوانان دولت مبلغ وام ودیعه را چهار برابر سال گذشته کرده است تا با حمایت از خانواده‌های مستاجر، این پیام را به جوانان بدهد که امکان اجاره واحد مسکونی با تقویت اقتصاد مستاجرها و استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد.

بر اساس اعلام شورای پول و اعتبار، ۴۰ هزار میلیارد تومان عدد تخصیص داده شده برای پرداخت وام اجاره در سال ۱۴۰۱ مستاجران است. البته سال گذشته این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان بود اما فقط ۸.۵ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

دلیل اینکه وام‌ ودیعه در سال گذشته به‌طور کامل اختصاص نیافت نیز این بود که پرداخت آن فقط از منابع بانک‌ها در نظر گرفته شده بود، اما امسال با تدبیر دولت این رقم از سرفصل اعتبارات حوزه مسکن تامین شده است و به همین دلیل بانک‌ها مقاومتی در پرداخت آن نخواهند داشت.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

در سال ۱۳۹۹، مبلغ این تسهیلات در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود.

در سال گذشته نیز پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تداوم پیدا کرد و سقف وام ودیعه مسکن در تهران با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان