ثبت شرکت در عمان و امارات | مقایسه شرایط ثبت شرکت در عمان و امارات

با توجه به شرایط اقتصادی پر نوسان و نابسامان در ایران، بسیاری از صاحبان شرکت‌ها و کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند و بخشی از کسانی که قصد راه‌اندازی کسب و کارهای خود را داشتند، تصمیم به مهاجرت و ثبت شرکت در سایر کشورهای جهان گرفته‌اند.

ثبت شرکت در عمان و امارات | مقایسه شرایط ثبت شرکت در عمان و امارات
کدخبر : 10429
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

با توجه به شرایط اقتصادی پر نوسان و نابسامان در ایران، بسیاری از صاحبان شرکت‌ها و کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند و بخشی از کسانی که قصد راه‌اندازی کسب و کارهای خود را داشتند، تصمیم به مهاجرت و ثبت شرکت در سایر کشورهای جهان گرفته‌اند. بسیاری از ایرانیان برای ثبت شرکت در امارات اقدام می‌کنند. اما گزینه‌ای هیجان‌انگیزتر نیز وجود دارد که کمتر شناخته شده‌است: ثبت شرکت در عمان ! در این مقاله قصد داریم مقایسه‌ای جامع پیرامون مزایا و معایب ثبت شرکت در عمان و ثبت شرکت در امارات داشته باشیم. اگر این مسئله برای شما نیز سوال‌برانگیز است، با ما در این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مقاله بررسی می‌گردد:

عمان کجاست؟

تعادل کار و زندگی در عمان

امارات کجاست؟

مقایسه اقتصادی عمان و امارات پیش از ثبت شرکت

ارزش پولی

نرخ تورم

نرخ بیکاری

حداقل دستمزد

شرایط ثبت شرکت در امارات

شرایط ثبت شرکت در عمان

مقایسه ثبت شرکت در عمان و امارات

نتیجه‌گیری

عمان کجاست؟

کشور سلطان‌نشین عمان، کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد.

تعادل کار و زندگی در عمان

کشور عمان طبق اعلام سایت اینترناتیونس جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر تعادل کار و زندگی است. سایر کشورها دانمارک، سوئد، امارات و کانادا هستند.

امارات کجاست؟

امارات متحده عربی که معمولا امارات نامیده می‌شود، کشوری در غرب آسیا است که در شرق شبه‌جزیره عربستان قرار گرفته و با کشورهای عمان و عربستان سعودی مرز مشترک دارد و از طریق خلیج فارس با قطر، بحرین و ایران مرتبط است. ابوظبی پایتخت این کشور است، درحالی‌که دبی، پرجمعیت‌ترین شهر، و یک مرکز اقتصادی بین‌المللی است.

مقایسه اقتصادی عمان و امارات پیش از ثبت شرکت

بدون شک آنچه از اقتصاد برای افراد اهل بیزنس و تجارت اهمیت دارد، آن دسته از شاخص‌های اقتصادی است که مستقیما روی کیفیت شغلی و امنیت اقتصادی کسب و کار او تأثیر می‌گذارد. شاخص‌هایی چون نرخ تورم، ارزش پولی و…

بیایید با این شاخص‌ها، وضعیت اقتصادی در عمان و امارات را مقایسه کنیم:

ارزش پولی

همانطور که در کشور خودمان تجربه کرده‌اید، ارزش پول ملی هر کشور با شاخص دلار اندازه‌گیری می‌شود. بدون شک ارزش پولی هر کشور، در میزان جذب سرمایه و وضعیت درآمد و هزینه شرکت‌ها اهمیت دارد.

حال بیایید ارزش پول عمان و امارات را نسبت به دلار مطالعه کنیم:

در آذر ماه سال ۱۴۰۰؛

امارات: هر دلار آمریکا برابر است با ۳٫۶۷ درهم امارات. یعنی برای خرید یک دلار آمریکا، باید ۳٫۶۷ درهم پول بدهید.

عمان: هر دلار آمریکا برابر است با ۰٫۳۸ ریال عمان!! یعنی برای خرید یک دلار آمریکا، باید ۰٫۳۸ ریال عمان بپردازید!

بله! تعجب نکنید! ارزش ریال عمان از ارزش دلار آمریکا بسیار بیشتر است! توصیه می‌کنیم که ارزش پول عمان را با پول ایران مقایسه نکنید؛ چون جز افسردگی چیزی عایدتان نمی‌شود!

نرخ تورم

نرخ تورم یکی دیگر از فاکتورهای مهم در کسب و کارهاست. میزان تورم بر هزینه‌های سالانه کسب و کار و پرداخت حقوق کارمندان و بسیاری دیگر از فاکتورهای بیزنس شما و چشم‌انداز آن اثرگذار است. پس مهم است بدانیم که تورم سالانه در کشورهای مقصد ما برای ثبت شرکت چقدر است:

امارات: تورم امارات در سال گذشته ۶٫۷۷% بوده است.

عمان: در عمان تورم در سال گذشته ۲٫۳۹% بوده است! یعنی کمتر از ۳ درصد! جالب است بدانید که نرخ تورم در عمان، از سال ۲۰۱۰ تاکنون همواره تک رقمی بوده است!

نرخ بیکاری

اگر قصد مهاجرت، ثبت شرکت و اخذ اقامت کشوری را داشته باشیم، بدون شک وضعیت بازار کار در آن کشور یکی از دغدغه‌های مهم ما خواهد بود. پس بیایید نرخ بیکاری در عمان و امارات را مقایسه کنیم.

امارات: نرخ بیکاری امارات در سال گذشته ۶٫۷%  بوده است. البته این کشور در سالهای اخیر نرخ بیکاری نزدیک به چهار درصد را نیز تجربه کرده است.

عمان: در کشور عمان نرخ بیکاری در سال گذشته ۲٫۹% بوده است.

جالب است بدانید که نرخ بیکاری کشورمان ایران در سال جاری ۹٫۴% بوده است.

حداقل دستمزد

برای اینکه بتوانید تخمینی از درآمد خود و حقوقی که باید به کارمندان خود بپردازید برآوردی داشته باشید، حداقل دستمزد در امارات و عمان را عنوان می‌کنیم. طبیعتا حداقل دستمزد در این دو کشور مربوط به حقوق کارگران است و با توجه به نوع بیزنس شما، حقوق کارمندان و کارگران متفاوت خواهد بود.

امارات: بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ درهم در ماه است. چیزی بین ۱۳۶ تا ۴۰۸ دلار آمریکا

عمان: ۳۲۵ ریال عمان در ماه است. چیزی معادل ۸۴۵ دلار آمریکا.

شرایط ثبت شرکت در امارات

شرایط ثبت شرکت در دبی و سایر مناطق امارات در سال‌های اخیر ساده‌تر شده و متقاضیان می‌توانند پس از گذراندن چند مرحله شرکت خود را ثبت کرده و در امارات مشغول به کار شوند.

به‌طور کلی مجوزات ثبت شرکت در دبی و مناطق دیگر امارات به ۳ نوع تقسیم بندی‌ می‌شوند:

مجوز حرفه‌ای  (Professional License)

مجوز تجاری (Commercial License)

مجوز صنعتی (Industrial License)

مجوز حرفه‌ای ثبت شرکت در امارات:

مجوز حرفه‌ای مخصوص مشاغل خدماتی و مشاغلی است که نیازمند توانایی‌های ذهنی، تحصیلات آکادمیک و یا روش‌های علمی و دقیق هستند مانند شرکت‌های حقوقی و وکالت، شرکت‌های حسابداری و یا مشاوره‌ای.

مهم‌ترین شرایط ثبت شرکت در امارات برای اخذ مجوز حرفه‌ای این موارد هستند:

داشتن ۱ کفیل در امارات

حداقل تعداد سرمایه‌گذاران ۱ نفر

مدرک تحصیلی مرتبط

هر چند در این روش کفیل وجود دارد ولی مالکیت ۱۰۰% ثبت شرکت به متقاضی داده می‎‌شود. نام کفیل فقط در قرارداد ذکر می‌شود و دسترسی به حساب‌های شرکت هم برای این فرد ممکن نیست.

مجوز تجاری ثبت شرکت در امارات:

با اخذ مجوز تجاری شما می‌توانید در امارات به تجارت کالا و فروش بعضی کالاها و خدمات بپردازید.

ثبت شرکت در امارات با استفاده از این مجوز به شما امکان می‌دهد طیف وسیعی از کالاها را به امارات وارد کرده و بفروشید یا به خارج از امارات صادر کنید. تجارت البسه، تجهیزات، خودرو و … جز این موارد هستند.

با استفاده از این لایسنس حتی می‌توانید خدماتی مانند خرید و فروش املاک در امارات داشته باشید.

نوع مالکیت شرکت در این روش ۵۱% به ۴۹% است. به‌این صورت که کفیل شما در امارات ۵۱% مالکیت و شما ۴۹% مالکیت شرکت را در دست دارید.

مجوز صنعتی ثبت شرکت در امارات:

مجوز صنعتی برای کسب و کارهایی است که در زمینه تهیه، تولید و پردازش کالا فعالیت دارند. مواد صنعتی، نفت و گاز، مواد غذایی، داروسازی و… جز این موارد هستند.

از جمله شرایط ثبت شرکت در دبی و سایر مناطق امارات در این روش این است که نوع مالکیت باید ۴۹%-۵۱% باشد. یعنی کفیل یا همان نماینده شرکت شما در امارات ۵۱% مالکیت و شما ۴۹% آن‌را در اختیار دارید.

با توجه به‌این که نوع فعالیت تولیدی و صنعتی است، امکان ثبت شرکت مجازی در امارات با استفاده از این مجوز وجود ندارد. یعنی شما حتما باید دفتر اداری یا کارخانه تولیدی در امارات داشته باشید.

شرایط ثبت شرکت در عمان

در سال‌های اخیر، عمان رشد اقتصادی خوبی داشته و توانسته شرایط خوبی برای راه اندازی کسب و کارها ایجاد کند. جو دوستانه تجارت، ثبات سیاسی، زیرساخت‌های مناسب برای کسب و کارها و طرح‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی از جمله مزایای سرمایه گذاری در عمان از طریق ثبت شرکت است.

قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی (FCIL) در عمان که از سال ۲۰۲۰ به اجرا درآمد، به سرمایه‌گذاران خارجی این امکان را می‌دهد در بسیاری از حوزه‌ها شرکت خود را تأسیس کرده و مالکیت ۱۰۰% آن را بر عهده داشته باشند. بعضی حوزه‌ها هم همچنان در اختیار عمانی‌هاست و یا ثبت شرکت در آن‌ها نیازمند کفیل عمانی است.

تغییر قوانین و حذف سخت‌گیری‌ها در این زمینه، آمار مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت را هم افزایش داده است.

انواع ثبت شرکت در عمان

برای تاسیس شرکت در عمان، نوع شرکت مد نظر شما باید در لیست شرکت‌های مجاز برای ثبت باشد. با توجه به مزایای ثبت شرکت سهامی عام در عمان (LLC) و شرایط ایده‌آل آن برای سرمایه‌گذاران خارجی، محبوبیت شرکت‌های LLC برای ثبت در حال افزایش است.

ثبت شرکت سهامی عام در عمان LLC به ۴ سطح تقسیم‌بندی می‌شود:

درجه ممتاز (Excellent Grade)

درجه ۱ (First Grade)

درجه ۲ (Second Grade)

درجه ۳ (Third Grade)

درجه ۴ (Fourth Grade)

دو مجوز اول، یعنی درجه ممتاز و درجه یک پرطرفدارترین انواع مجوز ثبت شرکت در عمان هستند.

ثبت شرکت درجه ممتاز در عمان (Excellent Grade):

ثبت شرکت درجه ممتاز در عمان بیشتر مربوط به مشاغل صنعتی بزرگ، معادن، تولیدات انبوه، کارخانه‌ها و پروژه‌های بزرگ است. فعالیت در زمینه‌های ارزی، صرافی و بورس برای شهروندان غیر عمانی در این روش ممکن نیست. از جمله شرایط ثبت شرکت در عمان با استفاده از مجوز ممتاز، وجود حداکثر ۵ شریک یا سرمایه‌گذار در ثبت شرکت است.

مزایای ثبت شرکت در عمان با استفاده از مجوز ممتاز:

امکان جذب بیشتر نیروی کار و حمایت‌های دولتی بیشتر در زمینه نیروی انسانی نسبت به سایر مجوزها

امکان شرکت در مناقصات، انجام پروژه‌های ساختمانی و خرید و فروش ملک

عدم وجود شریک یا کفیل عمانی در پروسه و مالکیت ۱۰۰% خارجی

ثبت شرکت درجه یک در عمان (First Grade):

با استفاده از مجوز درجه یک، شرکت اصلی می‌تواند چندین زیر مجموعه با فعالیت‌های مختلف داشته باشد. از جمله قوانین ثبت شرکت در عمان با استفاده از این مجوز این است که حداقل ۳ سرمایه‌گذار خارجی باید در پروسه حضور داشته باشند.

مزایای ثبت شرکت در عمان با استفاده از مجوز درجه یک:

بدون نیاز به تمکن مالی و گردش مالی

بدون نیاز به داشتن شرکت از قبل در ایران

بدون نیاز به شریک یا کفیل عمانی و مالکیت ۱۰۰% خارجی

بدون محدودیت سنی شرکا یا سهامداران

مقایسه ثبت شرکت در عمان و امارات

الف: با توجه به شرایط اقتصادی بهتر و ثبات اقتصادی کشور عمان، می‌توان گفت که از حیث اقتصاد، ثبت شرکت در عمان بهتر از ثبت شرکت در امارات و دبی است.

ب: از مزایای ثبت شرکت در عمان نسبت به ثبت شرکت در امارات این است که در عمان شما می‌توانید مالکیت ۱۰۰ درصدی بر شرکت داشته باشید. ولی در امارات بسیاری اوقات مالکیت ۵۱ درصدی به شریک اماراتی شما خواهد رسید.

ج: از معایب ثبت شرکت در عمان این است که اقامت دائم به شما و خانواده شما اعطا نخواهد شد. ولی در امارات، شما و فرزندانتان، با ثبت شرکت اقامت سه ساله با قابلیت تمدید نامحدود اخذ خواهید کرد.

د: با مقایسه نرخ ارز در عمان و امارات به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به ارزش ریال عمان، درآمد سالانه دلاری شما بسیار بیشتر از درآمد دلاری شما در امارات خواهد بود.

ه: با توجه به اینکه امارات و بخصوص دبی سالهاست که در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ثبت شرکت فعال است، شما با ثبت شرکت در امارات وارد بازار رقابتی بین‌المللی دشوارتری خواهید شد. اما عمان چند سالی است که قوانین خود را برای جذب سرمایه خارجی تغییر داده و علیرغم اینکه کشوری کاملا روبه‌رشد و با چشم‌انداز اقتصادی فوق العاده است، کمتر شناخته شده است و شانس و سرعت پیشرفت شما با ثبت شرکت در عمان، بیش از امارات است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم توضیح بدهیم که مزایای ثبت شرکت در عمان چیست و چرا نسبت به ثبت شرکت در امارات مناسب‌تر است. اوضاع اقتصادی آرام‌تر، چشم‌انداز اقتصادی کم‌ریسک‌تر، آرامش سیاسی بیشتر، درآمد دلاری بالاتر و بازار رقابتی رو به رشد و کمتر رقابتی نسبت به امارات، ثبت شرکت در عمان را جذاب‌تر و قابل تأمل‌تر می‌کند. اگر ثبت شرکت در عمان برای شما نیز جذاب است، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله «ثبت شرکت در عمان | اخذ اقامت عمان از طریق ثبت شرکت» را مطالعه کنید. همچنین اگر سوالات بیشتری در این زمینه دارید، می‌توانید با شماره‌گیری تلفن موسسه مهاجرتی رسا از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب ما در زمینه ثبت شرکت در عمان بهره‌مند شوید. ضمن اینکه در صورت تمایل، می‌توانید طی قراردادی با موسسه مهاجرتی رسا، روند ثبت شرکت خود در عمان را به ما بسپارید. منتظرتان هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان