موج هفتم کرونا از راه رسید | خطرات جدی جهش جدید

سهرابی با اشاره به اعیاد، جشن‌های عروسی، اجتماعات خانوادگی و مذهبی پیش رو به ویژه بازگشت حجاج، بر ضرورت استفاده از ماسک در فضاهای بسته و باز و رعایت فاصله فیزیکی برای پیشگیری از شکل گیری موج جدید بیماری تاکید کرد.

موج هفتم کرونا از راه رسید | خطرات جدی جهش جدید
کدخبر : 2920
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

زیرسویه BA۵ که از خانواده اومیکرون است، به رغم جثه ریزی که دارد، اما خیلی سریع همه را درگیر می‌کند.

همان طور که متخصصین علوم پزشکی بارها عنوان کرده اند، کرونا تمام نشده و شاید هرگز نابود نشود. فقط، چهره عوض می‌کند و در لباس دیگری، ما را گرفتار خواهد کرد. همان طور که دلتا و اومیکرون، آمدند و کلی تلفات دادیم. حالا نوبت فرزند خوانده اومیکرون است. سویه BA۴ و BA۵، که البته از بین این دو، به نظر می‌رسد BA۵، جای پای خود را محکم کرده و می‌خواهد بتازد.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که موارد مراجعات سرپایی افراد مشکوک به کرونا، طی هفته گذشته در کشور روند صعودی داشته و باعث شده بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها که تا دو هفته قبل، خالی شده بودند، دوباره اشغال شوند.

این وضعیت، می‌تواند زنگ خطری برای شروع موج هفتم کرونا در کشور باشد.

محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در همین ارتباط گفت: در هفته گذشته با افزایش مراجعان سرپایی و بستری در کشور و در تهران مواجه بوده ایم که با توجه به شواهد، به نظر می‌رسد موج هفتم کرونا در حال شکل گیری است.

وی افزود: با توجه به موج جدید کرونا که در کشورهای اروپایی شکل گرفته به نظر می‌رسد در کشور ما نیز موج هفتم با زیرسویه های جدید امیکرون با نام BA۴ و BA۵ در حال شکل گیری است.

به گفته سهرابی، این زیرسویه ها بر اساس تجارب سایر کشورها سرایت پذیری بیشتری نسبت به قبل دارند. بنابراین هموطنان باید هوشیار باشند و به دقت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به آمار مقایسه‌ای میزان ابتلاء و فوتی روزانه در موج پنجم و ششم کرونا، افزود: متأسفانه در موج پنجم بیماری روزانه تا ۷۰۰ نفر از هموطنان را به دلیل ابتلاء به کرونا از دست می‌دادیم، در حالی که در موج ششم بیماری، آمار مرگ و میر به زیر ۱۰۰ نفر در روز کاهش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همراهی مردم با برنامه واکسیناسیون را یکی از دلایل مهم این دستاورد برشمرد و گفت: با پوشش بیش از ۷۰ درصدی واکسیناسیون، سطح ایمنی قابل قبولی در کشور ایجاد شد و باعث گردید با وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورها از موج ششم عبور کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا، توصیه کرد: تمامی شهروندان به ویژه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، گروه‌های در معرض خطر و سالمندان، تزریق دوز یادآور را جدی بگیرند و در صورتی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها گذشته است، سریع‌تر برای تزریق دوز یادآور به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

سهرابی با اشاره به اعیاد، جشن‌های عروسی، اجتماعات خانوادگی و مذهبی پیش رو به ویژه بازگشت حجاج، بر ضرورت استفاده از ماسک در فضاهای بسته و باز و رعایت فاصله فیزیکی برای پیشگیری از شکل گیری موج جدید بیماری تاکید کرد.

وی افزود: برای عبور ایمن از این موج تا اطلاع ثانوی به ویژه در فضاهای بسته نظیر اتوبوس، مترو و مکان‌های سرپوشیده از ماسک استفاده کنیم.

سهرابی، به افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند تاکید کرد در منزل بمانند و از روبوسی و دست دادن با دیگران اجتناب کنند.

شستشوی دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی سطوحی که در معرض تماس مکرر هستند از دیگر توصیه‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

در روزهای اخیر موارد ابتلاء به کرونا در کشور به بیش از دو هزار و بستری‌های جدید به حدود ۳۰۰ نفر رسید، بنابراین توصیه کمیته علمی کرونا این است که حتی در فضاهای باز که افراد تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس، حتماً در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک هم بزنید.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: با توجه به شرایط کشور، مناسبت‌های پیش رو، بازگشایی مراکز آموزشی و شیوع زیرسویه های اومیکرون در کشور به ویژه BA.۵ که بر اساس گزارش‌های انستیتو پاستور ایران، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع BA.۵ است، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد زیرسویه BA.۵ بیشتر از سایر زیرسویه های اومیکرون در کشور در گردش باشد.

جماعتی گفت: قدرت سرایت زایی این زیرسویه بسیار بالا است، اگرچه شدت بیماری زایی، میزان درگیری ریه و مرگ و میر آن بر اساس گزارش‌های مجامع بین المللی، کمتر از سویه های قبلی از جمله دلتا است اما با توجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که زیرسویه های جدید اومیکرون به سرعت در حال انتشار هستند، افزود: سرعت سرایت زیرسویه BA5 خیلی بیشتر از اومیکرون است، اما قدرت بیماری زایی آن کمتر است.

وی گفت: بیماری در کشورهای اطراف ما به سرعت در حال افزایش است. به طوری که در امارات متحده عربی، عربستان، قطر، کویت، ترکیه و پاکستان، شاهد افزایش موارد ابتلاء هستیم.

حیدری افزود: سرعت سرایت زیرسویه جدید به گونه‌ای است که گفته می‌شود یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به سرعت سرایت سویه جدید، بر اهمیت تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه تاکید کرد.

زیرسویه BA۵ علائم اختصاصی ندارد و همانند سایر زیرسویه های اومیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه BA۵ در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری و یا مرگ و میر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان